voor en nadelen draver-> zal ik hem kopen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Helina0611

voor en nadelen draver-> zal ik hem kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 18:37

ik heb een vraagje over dravers.

op het land bij ons staat nu sins 5 dagen een draver ruin van 4 jaar. hij deed mee aan korte baan draverijen maar kon het tempo niet aan. hij had geen conditie genoeg, en is dus verkocht aan een kennis van mij, die hem ook wil door verkopen mogenlijk aan mij.

nu staat hij te koop en ik vind hem echt super leuk!! hij is super aanhankelijk en heel erg lief, gewoon weg geweldig. ik verzorg hem nu 4 dagen (ik ben 19 niet dat je denkt dat ik een penny ben). alles gaat goed. heb zelfs al geoefend met gewicht op zijn rug en een lichte ruiter dragen gaat ook al goed.

ik heb een vriendin die ook een draver had, precies met het zelfde verhaal als ik nu. maar die draver staat nu al 2 jaar in een bejaarde tehuis en is nu 8 jaar, dit is gekomen door dat ze zo vroeg beginnen met trainen zijn rug was versleten en zijn heupen niet door waren gegroeit en dus zwak waren. klopt dat?

als ik hem wil kopen laat ik hem klinische keuren, op evt. gezondheids prolemen. dat is mij aangeraden dus dat doe ik.

vragen:
wat zijn de voor en na delen van een draver?
zijn er problemen die vaker voorkomen bij dravers die haast niet voor komen bij 'gewone' recreatie paarden?
is het moeilijk een paard het racen af te leren?
is het even makkelijk om een draver te leren om onder de man te rijden?
kan je een draver voor een kar zetten zonder dat hij gek en gevaarlijk gaat doen?
klopt het dat een draver alleen werkt als hij gedwongen word?

ik zal hier morgen foto's zetten wan hem zo dat jullie een indruk krijgen.
ik hoop dat mijn verhaal hier goed staat, meld het anders dan laat ik het temen!!
gr Franca

Liess__

Re: voor en nadelen draver-> zal ik hem kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:10

vragen:
wat zijn de voor en na delen van een draver?
dravers zijn hele veelzijdige paarden (+) en een nadeel: ja bij mij was het toch de rug en achterbenen (zwak)

Zijn er problemen die vaker voorkomen bij dravers die haast niet voor komen bij 'gewone' recreatie paarden? Ik heb persoonlijk mee gemaakt dat de rug zwak was en achterbenen staan niet helemaal goed (van mijn vriendin)
is het moeilijk een paard het racen af te leren? Het zou natuurlijk kunnen, daarvoor heb je veel doorzettingsvermogen en geduld voor nodig
is het even makkelijk om een draver te leren om onder de man te rijden? Zoals ik al zei: Het zijn veelzijdige paarden
kan je een draver voor een kar zetten zonder dat hij gek en gevaarlijk gaat doen? Dat zal per paard verschillen, mijn draver zou gemakkelijk voor de kar kunnen staan. Dat zal ook weer met geduld en oefenen te maken hebben
Nee, mijn ex-draver werkt heel gewillig, af en toe moest ik haar wel eens een tik geven, maar ze was wel erg koppig op sommige momenten

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:12

@ K_S: wat is een exdraver? Nooit van gehoord. Draver is en blijft een ras, een kwpn kan toch ook geen ex-kwpn worden?
Ook ben ik het niet eens met je, want Pietje Bel rijdt zelfs nog kortebanen, en daar k an je ook heeerlijk nog rustig op rijden. Dus het is gewoon met alles verschillend.
De ene wordt snel heet, de andere kan je een bom laten ontploffen (lees: die van mij)

Verder is dit al je tweede topic.

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:14

Franca,

Ik kan je als tip geven eens langs te surfen op www.dravers.nl, op deze site zijn veel dravereigenaren actief, die een uitgekoerste draver hebben als recreatiepaard.

De versleten voorbeelden die jullie allebei noemen, komen inderdaad voor, maar ze zijn er ook genoeg te noemen bij dressuur- of springpaarden. Mijn vriendin heeft een draver van 13 jaar oud, en die vliegt nog door de wei en draagt ook gemakkelijk een volwassen ruiter. Je kan er dus niet echt wat van zeggen. Ook al worden dravers al op jonge leeftijd voor de kar beleerd, dit is lang niet zo belastend als een zadel op je rug, en bovendien worden dat soort dingen ook opgebouwd. Ook zijn dravers gefokt op het presteren op jonge leeftijd, en kun je dit niet vergelijken met reguliere rijpaarden.

Ik ben wel benieuwd naar welke draver dan bij jullie staat. Hij is nog jong, dus je kan nog alle kanten met hem op!!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:29

Citaat:

Mijn ervaring: Juist als je ze dwingt werken ze slecht..
Als je het een beetje goed aanpakt doen ze alles voor je Lachen
En voor de kar kunnen de meeste ook wel zonder gek te doen.
Raad je wel aan om het eerst even te proberen door er gewoon achter te lopen, als ie dan al gek doet heb je er teminste geen kar achter Knipoog
Voor de rest, zoals wel gezegd is, kijk even op dravers.nl Lachen

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 22:21

heel erg bedankt voor de reacties. ik heb idd een dubbel post gedaan. :s weet niet hoe ik dat moest oplossen. mod al op de hoogte gesteld zal een van beide hopelijk snel verwijderen.

ik zal gauw even kijken op www.dravers.nl ik wil wel weten waar ik aan begin. ik zet morgen de foto's er wel even op.
gr Franca

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:22

Ik heb een draver van 20, die vroeg beleerd is en gekoerst heeft, en toch nog helemaal gezond is Lachen. Het is echt per paard verschillend. Laat hem keuren als je twijfelt, maar het is dus mogelijk om nog jarenlang heel veel plezier van je draver te hebben!

Oh, en ik vind dravers verschrikkelijk werkwillige paarden, die hoef je echt niet te dwingen hoor Pling

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 02:14

Bij deze een slotje ivm dubbelpost.