draven onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

draversmeid

draven onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 09:50

hey allemaal

Even een vraagje. Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe draver er bij ( ex hengst Haha! ) van nu 14
jaar en was nog nooit onder het zadel geweest. Na een tijdje oefenen gaat t super we maken hele buitenritten hij is super verkeersmak en onwijs lief, dus dat gaat goed.
Nu is het zo dat hij sneller in gallop over gaat dan in een hardere draf. Hij kan het wel maar hij vind hard draven onder het zadel gewoon heel moeilijk. (terwijl voor de sulky hij nog zo ongelofelijk hard gaat, snap je ook niks van Tong uitsteken)
Over een paar weken wil ik meedoen met zo'n kortebaan draverij onder de man en je snapt wel, hebben jullie nog tips of trucjes om je paard zo lang mogelijk te laten draven.
Ik heb gehoord een bit met lepel maar heeft iemand hier ervaring in?

Ik hoor t wel alvast bedankt!

WendyBZ

Re: draven onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:05

Trainen, aan het bit zal het niet zomaar liggen. En ik zie vrijwel nooit paarden koersen met een lepelbit. Zelf proberen zo stil mogelijk te blijven zitten, blijkbaar hinder je hem in zijn balans. Het lichtrijden hou ik zelf niet bij en daarmee breng ik hem uit het ritme, dus als ik een langere afstand hard wil, blijf ik gewoon in verlichte zit zitten.

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:42

Elke keer als hij in galop springt terugnemen...Ik denk dat dat het snelst werkt. Zo trainen ze dravers vaak ook. Het nadeel hiervan is dat je je paard a.h.w. de galop afleert, dus hij zal dan steeds moeilijker aanspringen, omdat hij weet dat het niet mag.
Waarschijnlijk vind jou paard het makkelijker om in galop te gaan,die van mij doet precies hetzelfde.

Ook zoals WendyBz zegt, probeer je paard niet te hinderen, als je gaat lichtrijden terwijl het heel snel gaat hinder je je paard toch ongemerkt.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:20

Rex draafde vroeger helemaal niet hard (in het begin zelfs helemaal niet, hij wilde alleen galopperen), ik ben dit gewoon steeds meer gaan oefenen en nu gaat het prima! En galopperen doet hij nog steeds even goed hoor Knipoog , ze kennen het verschil wel, en hij snapt wanneer ik hem harder wil laten draven en wanneer ik galop vraag. Tuurlijk valt hij wel eens in galop (of juist eruit) maar dat ligt dan aan mijn balans.

draversmeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 19:53

Bedankt voor de tips, ik zal alles zeker nog eens uitproberen.
Het gaat gelukkig al veel beter Haha!

Mocht er iemand nog een tip hebben hoor ik het graag!

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:59

uit mijn ervaring is mijn draver ook sneller uit balans, en als hij hard gaat draven kan ik niet meer lichtrijden, maar ga ik uit het zadel met mijn bips. Ze springt ook sneller in galop, maar door haar van voren tegen te houden en kuiten aanhouden blijft ze langer draven, ik voel meestal goed als ze wil galoperen en maak dan een korte zachte ophouding met de teugels, dan wordt ze weer effe wakker.

maaike13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:02

Als ze het voor de kar wel goed vol kunnen houden maar onder het zadel niet, dan kunnen ze dat meestal gewoon niet... Daarom zijn er helaas ook maar zo weinig monté paarden. Lang niet alle paarden hebben een goede loop zodat ze het ook kunnen met iemand op hun rug. Ik denk dat je nog kunt proberen (als je de mogelijkheid heb hoor)) hem moet rijden met check. Want hij springt omdat hij uit balans is en te weinig steun heeft. Je moet hem dus helpen. Het bit maakt niet uit, hij moet het bit juist wel vasthouden, en jij moet de teugels ook strak houden zodat hij op jou kan leunen. Succes ermee

Galloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:26

Als het een 14-jarige is die lang heeft gekoerst zal het inderdaad echt niet aan het bit liggen, zoals hierboven ook al beschreven. Echt harddraven doe je tenslotte niet zomaar, daar komt nog heel wat bij kijken, het is meestal een kwestie van de juiste balans. Ik denk dat je hem met een opzet oftewel 'check' moet rijden, dat is een typisch stukje draverstuig, klein bitje dat via riempjes over de neus, tussen de oren door met een verstelbare gesp wordt vast gezet bij de schoft. Zie de foto's op bijvoorbeeld op de site van Nakoersen. Hiermee wordt namelijk 95% van de paarden in de koers, zowel voor de sulky als onder het zadel ook gereden. Het houdt het hoofd opgericht en zorgt voor de juiste balans. Het is net dat stuk ectra steun wat ze vaak nodig hebben om hard te gaan. Daarnaast scheelt het ook een stuk met wat voor zadel je rijdt, in de draf en rensport wordt gebruik gemaakt van een renzadel of een speciaal montézadel (draven onder de man heet namelijk montérijden), dit zijn kleine lichte zadels die de paarden vrij laten in hun beweging. Als jij dan bijv. lekker op je dressuurzadel met lange zweetbladen en dikke wrongen (bijvoorbeeld), probeert hard te draven hebben zijn schouders nooit genoeg vrijheid om de stappen te verruimen. En daarnaast is het natuurlijk de bedoeling dat jij hem vooral niet in de weg zit, in de montékoersen zie je veel mensen met aardig korte beugels heel snel lichtrijden of zoals hierboven ook al gezegd in verlichte zit, maar dan zonder zelf teveel op de voorhand te hangen. Al met al een heel verhaal, maar misschien heb je er iets aan Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:36

Mijn merrie kan ook niet meer harddraven onder het zadel, maar dat komt omdat ze nu hele andere ijzers onder heeft dan vroeger in de koers. Ze is gewoon minder in balans nu, en dan ook nog met een ruiter er op...

Zoals Maaike al zegt, ze kunnen niet allemaal harddraven onder het zadel, en niet iedere rijder kan het paard rijden met harddraven. Heeft allemaal niks te maken met een bit Lachen.

draversmeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 18:53

hey meiden

Onwijs bedankt voor de adviezen allemaal.
Ben lekker met hem aant het oefenen geweest in het bos enz en door zelf goed in balans te blijven en iets naar achter te leunen en goed mn teugels vast te houden ( dat moet ook wel anders gaan we veel te hard Tong uitsteken) gaat t echt super. En hij vond het hartstikke leuk.

Nu maar hopen dat hij het met de wilde baan ook zo leuk doet dan gaan we zeker ver komen Bloos
Wel wordt me aangeraden om proppen bij m in de doen maar dat zien we nog wel Haha!

YANNBIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:47

er zijn geen monte draven voor de kortebaan;)
monte draverijen zijn er alleen maar op de langebaan!:)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:53

Goeiemorgen zeg, dit is een topic uit 2006!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:51

Moderatoropmerking:
oud topic