renpaardjes dressuurmatig berijden?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ramgad

renpaardjes dressuurmatig berijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 11:32

Ik heb hier maar een nieuw topic van gemaakt omdat het mss niet echt meer hoort bij "oude, slechte renpaarden naar de slacht?"...

Wat ik dus wil vertellen (waar ik toch wel heel blij mee ben) is het volgende...

Mijn muildiertje en pony (ja ik blijf dat lekker zeggen:p) staan dus bij mensen die zelf 4 renpaarden hebben. Ze vroegen al een tijdje of ik niet eens op hun paarden wou rijden, maar ik dacht van allé, renpaarden, die gaan snel hoor! (deuuuhh ) en dus heb ik daar nooit echt op gereden maar gisteren waren ze net zelf een beetje aan het rondrijden (want de jockey was er niet) en dus vroegen ze of ik er niet effe op wou rijden... ik dacht zo van: ok mss is het wel hetzelfde als een "normaal" paard maar dat had ik een beetje verkeert gedacht... ik kroop op dat paard"je" (ongeveer 1.65 m dus toch wel groot vind ik) en ontdekte dat dat beestje natuurlijk totaal geen dressuur kan, moeilijk om te laten stappen laat staan draven maar het was in een woord SUPER om dat eens te kunnen doen!!!!!

Ik wist wel hoor dat renpaarden geen dressuur kunnen, of toch de meeste niet omdat het ze gewoonweg nooit geleerd is!

Maar waar het eigenlijk om gaat }> na het rijden zei die eigenaar dat ik er meer op moest komen rijden (dus vanavond om 7 uur ga ik terug!!!:D) en of ik hun paarden dressuurmatig een beetje wil bijscholen om ze daarna nog te kunnen verkopen (na hun rencarriere) dat ze niet naar het slachthuis moeten!

Het is mss langs een kant ook niet zo super omdat die paarden dan dressuurmatig bereden zullen worden ofzo maar dan zijn ze het al gewoon omdat ik er dan al zo op reedt he en dan kunnen ze er zelf ook nog op rijden he

ik vind het persoonlijk gewoon superleuk dat ik op die paardjes mag rijden omdat dat eens iets anders is dan "gewoon" dressuur rijden of springen, DIT WAS ECHT SUPERLEUK ! nu snap ik waarom mensen rennen

zeg maar wat jullie hiervan vinden, goed, slecht en waarom? en of jullie vinden dat renpaarden tussendoor dressuurmatig mogen bereden worden, of dat niet hinderlijk is voor hun rencarriere want ik kan begrijpen als paarden een mooi braaf gelopje moeten doen voor hun dressuurwerk en een crossgalopje voor hun renwerk, dat dat toch wel raar is voor hun

groetjes dagmar!!

Kitty84

Re: renpaardjes dressuurmatig berijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:36

Ik zou niet weten of het goed of slecht hun rencarriere is. Misschien kan je een duidelijke scheidingslijn aanbrengen door bijvoorbeel een heel ander hoofdstel te gebruiken voor het dressuurwerk?

Het doel (niet naar de slacht maar een leuk 2e leven ergens anders als recreatie / dressuurpaardje) lijkt me zeker niet slecht.

Even de reacties afwachten van de ervaren mensen

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:47

Ik heb mijn draver (OK, geen renpaard maar wel koerspaard) altijd dressuurmatig gereden tijdens haar koerscarriere, m.n. veel galopperen. Ook de andere dravers die in training stonden heb ik veel onder het zadel gereden. Is alleen maar goed voor ze, ze leren hun rug goed te gebruiken en worden ook wat soepeler in de buiging. En als afwisseling vinden ze het ook vaak leuk, dus geestelijk werkt het ook nog eens "verfrissend"

Mii_X_HarrY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:10

Waar mijn vzpaardje staat is ook een renstal. Hij is zelf namelijk ook koerspaardje geweest. Maar daar rijd een vrouwtje die vroeger ZZ reed. Nu rijd ze veel renpaardjes (ze heeft er zelf ook een paar) en die rijd ze ook vaak dressuurmatig. Is helemaal niet slecht hoor. Is juist goed voor de spieren en ze worden er vaak veel soepeler van. Dus het kan geen kwaad hoor om met die beestjes een beetje te dressuren

SaintAissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:53

Ik rijd al mijn paarden dresuurmatig bij.

Net als bij alle andere typen paarden, is het voor een renpaard ook heel belangrijk dat hij zijn rug en achterhand goed gebruikt.

Er zijn heel wat renstallen waar de paarden (vooral buiten het seizoen) dressuurmatig gereden worden en ook leren springen.

Bij de (oudere) arabieren is het ook heel belangrijk om afwisseling in het werk aan te brengen. Een beetje dressuur is dan een goed alternatief.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:52

het is niet helemaal waar dat je zegt dat ze het niet kunnen en niet normaal kunnen stappen en draven. de reden waarom ze dat niet deden was waarschijnlijk omdat je er een heel stuk anders op zat(korte teugels) en been zat te geven, tsja dat kennen ze niet, als je een renpaard rijdt zoals ze altijd gereden worden, niet te lange teugels en vooral op de stem, kunnen ze allemaal dresuren, de ene beter dan de andere.
het is super goed voor de rug en de lange bilspieren. vorig jaar reed ik er eentje drie keer per week dresuurmatig.

ramgad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 09:18

Ok bedankt voor de tip Woogy

Ik heb zo het gevoel als ik ze rijdt in een kleine piste, dat ze dan beter luisteren (logisch wel) daarom rijdt ik ze voorlopig nog in de paddock, tot ze iets beter luisteren
Ze staan nu elke dag in de stapmolen als ze niet bereden worden en ze worden normaalgezien 3 keer bereden waaronder 1 keer in het weekend gaan crossen op een renpiste hier in belgie of aan de zee en 1 wedstrijd (ik weet niet juist of het elk weekend is of niet) maar niet elk paard moet dan op wedstrijd, ik weet ook niet juist hoe ze dat tellen
xxxxxxxxxxx

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:52

meeste paarden koersen om de twee weken.
jeetje ik zie echt nu pas dat ik mega veel omgekeerde zaakjes in m'n vorige bericht heb gezet bedoel dus dat je waarschijnlijk met lange beugels zat, en je moet als je lekker wilt gaan dresuren niet te korte teugels hebben(hoe korter, hoe harder dat is het gaspedaal). Als je ze kort pakt versnellen ze dan ook, daarom moet je ze daar rustig aan laten wennen en gewoon rustig opbouwen dan je de teugels korter pakt, aan benen tegen de buik wennen ze wel vrij snel

play_coy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:50

wij doen ook wel aan dressuur met onze paarden, het kan helemaal geen kwaad.. ze gaan verzamelder lopen...en een beetje afwisseling kan geen kwaad

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:40

mijn (draver) is als ik dat goed heb begrepen ook onder het zadel gereden tijdens haar draf cariere.
dat heeft mij wle geholpen want ze leerde ook heel snel! dus denk dat het zeker wel gunstig is!

Loody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:36

mijn vorige paardje was een renpaard!... en wat kon zij goed lopen zeg!.. ik heb de M2 met haar gehaald en zij kon zelfs meer(ikke niet)

Natuurlijk kost het tijd en heel veel geduld om van een renpaard een dressuurpaardje te maken.... Geduld is een schone zaak.. en het ene paard neemt het sneller op als het andere paard..

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:33

ramgad schreef:

ik kan begrijpen als paarden een mooi braaf gelopje moeten doen voor hun dressuurwerk en een crossgalopje voor hun renwerk, dat dat toch wel raar is voor hun

groetjes dagmar!!

voor hun renwerk galloperen we echt niet altijd in een ''crossgalopje" ook op de baan galloperen we rustig, we rijden veel buiten, en ook in de paddock dressuurmatig..

renpaarden zijn veel veelzijdiger dan de meeste mensen denken....

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:48

ik vind dit wel erg bijzonder te horen kun je niet een keertje foto's maken

denk dat het ook helpt ze bijgezet te longeren om ze te leren door de rug te lopen

visitor1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:55

bij sommige stallen gebeurd het wel inderdaad met dit is lang niet altijd nodig...
als de paarden gaan ontspannen lopen ze met de neus over de grond

Mii_X_HarrY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:08

Er zijn trouwens ook renpaarden die na hun rencarieëre ook in de dressuur worden uitgebracht

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:31

bij ons op stal worden er veel bij gezet gelongeerd, lekker voor de ontspanning en de rust en uiteraard het lijf.

visitor1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:43

bij ons eigenlijk alleen met het elastiek, voor de rest niet...
maar goed dat doet iedereen natuurlijk op zijn eigen manier..

Loody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:10

Ik longeerde altijd met een Chambon... en daardoor heeft ze geleerd haar rug te gebruiken en super ontspannen te lopen.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:11

Mijn engelse volbloed heeft ook op de baan gelopen,ik kreeg hem toen hij 3 was,hij kon niet eens normaal rustig stappen... Maar wij zijn hem wel dressuurmatig gaan rijden,en hij is heel erg soepel,volbloedjes hebben zeker wel aanleg voor dressuur. Het zijn over het algemeen hele lenige paarden,en heel erg leergierig. Bij ons op stal staan een aantal volbloeden,en naast lekker buiten rijden,zijn de meeste mensen ook dressuurmatig met die paarden bezig.

Dus ik denk dat het voor renpaarden in training zeker geen kwaad kan,een beetje afwisseling is toch alleen maar leuk voor ze. Mits het op een goede manier gebeurd he. Want iemand die maar wat "aankloot" kan een paard ook weer verpesten.

Maar neem aan dat jij weet wat je doet met die renpaardjes!!

rosan_sasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:04

Hoi hoi,
mijn zusje heeft ook een pony die op de renbaan heeft gelopen, maar rijdt er nu dressuurmatig mee en dat gaat harstikke goed!!:D
Dus alles kan. Vaak is het ook zo dat renpony's heel braaf op stal zijn. Maar ik weet niet of de ponys waar jij op rijdt het ook eng vinden, maar de pony van mijn zusje vindt het erg eng als je hem aan de oren zit. Duss
Kus Rosan.
P.S als je foto's van de draver wilt zien: mijn zusje is hier op bokt: sheezgek

ramgad schreef:
Ik heb hier maar een nieuw topic van gemaakt omdat het mss niet echt meer hoort bij "oude, slechte renpaarden naar de slacht?"...

Wat ik dus wil vertellen (waar ik toch wel heel blij mee ben) is het volgende...

Mijn muildiertje en pony (ja ik blijf dat lekker zeggen:p) staan dus bij mensen die zelf 4 renpaarden hebben. Ze vroegen al een tijdje of ik niet eens op hun paarden wou rijden, maar ik dacht van allé, renpaarden, die gaan snel hoor! (deuuuhh ) en dus heb ik daar nooit echt op gereden maar gisteren waren ze net zelf een beetje aan het rondrijden (want de jockey was er niet) en dus vroegen ze of ik er niet effe op wou rijden... ik dacht zo van: ok mss is het wel hetzelfde als een "normaal" paard maar dat had ik een beetje verkeert gedacht... ik kroop op dat paard"je" (ongeveer 1.65 m dus toch wel groot vind ik) en ontdekte dat dat beestje natuurlijk totaal geen dressuur kan, moeilijk om te laten stappen laat staan draven maar het was in een woord SUPER om dat eens te kunnen doen!!!!!

Ik wist wel hoor dat renpaarden geen dressuur kunnen, of toch de meeste niet omdat het ze gewoonweg nooit geleerd is!

Maar waar het eigenlijk om gaat }> na het rijden zei die eigenaar dat ik er meer op moest komen rijden (dus vanavond om 7 uur ga ik terug!!!:D) en of ik hun paarden dressuurmatig een beetje wil bijscholen om ze daarna nog te kunnen verkopen (na hun rencarriere) dat ze niet naar het slachthuis moeten!

Het is mss langs een kant ook niet zo super omdat die paarden dan dressuurmatig bereden zullen worden ofzo maar dan zijn ze het al gewoon omdat ik er dan al zo op reedt he en dan kunnen ze er zelf ook nog op rijden he

ik vind het persoonlijk gewoon superleuk dat ik op die paardjes mag rijden omdat dat eens iets anders is dan "gewoon" dressuur rijden of springen, DIT WAS ECHT SUPERLEUK ! nu snap ik waarom mensen rennen

zeg maar wat jullie hiervan vinden, goed, slecht en waarom? en of jullie vinden dat renpaarden tussendoor dressuurmatig mogen bereden worden, of dat niet hinderlijk is voor hun rencarriere want ik kan begrijpen als paarden een mooi braaf gelopje moeten doen voor hun dressuurwerk en een crossgalopje voor hun renwerk, dat dat toch wel raar is voor hun

groetjes dagmar!!