Overigens heb ik zelf het volgende neer gezet:
Als ik kijk hoe het in Engeland met de Volbloeden gaat. De merries en veulens zijn zo veel mogelijk in groepen op de wei. Ik heb de nodige merriegroepen van heel dichtbij gezien. Heb ook gezien dat het hele spul in de morgen op de wei werd gebracht. In alle rust, geen grote race partijen. De dekhengsten bij de national stud hadden allemaal hun eigen stuk weiland, op een andere stal stonden op het moment dat ik daar kwam de hengsten in de boxen. De stalhouder heeft alle hengsten laten zien, alle boxen van de hengsten open gehad zodat ik ze goed kon bekijken.
Ik moet zeggen dat ik weinig "verrotte" benen heb gezien en de paarden die buiten liepen een heel relaxte indruk maakten. Heb ook jaarling hengsten in groepjes op de wei gezien en deze hengsten kwamen eens gezellig bij je kijken en waren ook heel ontspannen.
Ik heb niet de indruk gekregen dat het Volbloed ras in engeland knettergek is en bij het minste of geringste van alles en nog wat mankeert.
Ben ook naar de renbaan geweest en probeer zoveel mogelijk rennen op de BBC te kijken. Dan worden er ook geregeld stukjes bij grote renstallen gefilmd en zie je de paarden bij de training en hoor je de trainer aan het woord etc. Laatst was de grand national weer, een enorme afstand en een acht jarige is daar nog een broekie, de besten zijn zo rond de twaalf jaar.
De jachtpaarden, die ondanks een jachtverbod nog volop in gebruik zijn, hebben vaak ook veel Volbloed. En die paarden moeten toch aardig wat werk verrichten in het terrein. Ik heb zelf in Ierland wel eens een lange buitenrit gemaakt op zijn 7/8 Volbloed, wouw wat een heerlijk paard in het terrein, niet gek, vast ter been en goed verkeersmak.