Volbloed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 13:09

Hier gaat een topic over de K.W.P.N. er viewtopic.php?f=22&t=576973 Het zou een zwak paard zijn en veel te gek en heet. Los gooien of op de wei zetten, komt ze duur te staan, want ze hebben gelijk schiefels of blessures van zwakte en gekte. En de Volbloed wordt door sommigen als de "schuldige" gezien. Wie van de Volbloed mensen is het hier mee eens ?

Overigens heb ik zelf het volgende neer gezet:
Als ik kijk hoe het in Engeland met de Volbloeden gaat. De merries en veulens zijn zo veel mogelijk in groepen op de wei. Ik heb de nodige merriegroepen van heel dichtbij gezien. Heb ook gezien dat het hele spul in de morgen op de wei werd gebracht. In alle rust, geen grote race partijen. De dekhengsten bij de national stud hadden allemaal hun eigen stuk weiland, op een andere stal stonden op het moment dat ik daar kwam de hengsten in de boxen. De stalhouder heeft alle hengsten laten zien, alle boxen van de hengsten open gehad zodat ik ze goed kon bekijken.
Ik moet zeggen dat ik weinig "verrotte" benen heb gezien en de paarden die buiten liepen een heel relaxte indruk maakten. Heb ook jaarling hengsten in groepjes op de wei gezien en deze hengsten kwamen eens gezellig bij je kijken en waren ook heel ontspannen.
Ik heb niet de indruk gekregen dat het Volbloed ras in engeland knettergek is en bij het minste of geringste van alles en nog wat mankeert.
Ben ook naar de renbaan geweest en probeer zoveel mogelijk rennen op de BBC te kijken. Dan worden er ook geregeld stukjes bij grote renstallen gefilmd en zie je de paarden bij de training en hoor je de trainer aan het woord etc. Laatst was de grand national weer, een enorme afstand en een acht jarige is daar nog een broekie, de besten zijn zo rond de twaalf jaar.
De jachtpaarden, die ondanks een jachtverbod nog volop in gebruik zijn, hebben vaak ook veel Volbloed. En die paarden moeten toch aardig wat werk verrichten in het terrein. Ik heb zelf in Ierland wel eens een lange buitenrit gemaakt op zijn 7/8 Volbloed, wouw wat een heerlijk paard in het terrein, niet gek, vast ter been en goed verkeersmak.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:41

ik heb daar laatst eens over gepraat met Ome willem(van der Pijl) een draverstrainer.
Hier was onze visie op nog een onwaarheid over de volbloed:
Een KWPN-er is een kruising tussen een Tuiger en een Volbloed. De grovere groningen werd toen gekruisd met de volbloed om een fijner rijpaard te fokken. Dravers zijn ook zo ontstaan allen die zijn een andere richting op gefokt.
In dravers en rijpaarden komt redelijk veel OCD voor...bij volbloeds nauwelijks. Nou wordt er in de rijpaard fokkerij gezegt dat OCD uit de volbloeds komt...als het bij dravers ook voorkomt...lijkt het mij eerder dat het vanuit de tuigers is gekomen.
Hier is dus weer een feitje van "volbloed is de schuldige".
Als je een KWPNer naast een volbloed zet, tuurlijk grote verschillen. Mensen die alleen maar met rijpaarden omgaan die ove rhet algemeen toch een stuk koeler zijn...duffer eigenlijk, lijkt een volbloed een enorme heethoofd. Terwijl als je een volbloed in z'n waarde laat en niet te veel in gevecht gaat, dat je er eigenlijk achter komt, dat deze dieren malen fijner zijn om mee te werken dan een rijpaard. Volbloeds zijn eerlijker en vertrouwen je sneller. Tuurlijk je zijn wat duidelijker aanwezig en zijn misschien iets meer overdreven, maar zeker niet gek heet of vals.
Grote fabels. De mensen die dat soort zaakjes zeggen moeten een keer een paar dagen meelopen op een volbloed stal, zullen ze zien wat voor super fijne makke paarden het zijn.

Omdat een volbloed fijnere beentjes heeft lijkt ene klein vlot-galletje al heel wat, terwijl dat bij rijpaarden net zo goed voorkomt. Ik heb lang genoeg in de rijpaarden gezeten, om te weten dat de meeste paarden daar veel meer mankeren dan een volbloed. Paarden met zere ruggen, slechte benen etc. En maar doorijden, bij ons wordt er van alles aan gedaan om de paarden gewoon gezond en wel te hebben, het zijn ten slotte toch atleten.

Himyar

Re: Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:18

Toen ik een ruintje verkocht uit een Volbloed moeder zei de koopster dat toen allerlei mensen zeiden dat ze een fout beging. Maar ze had haar beslissing genomen en vond hem zo leuk dat ze hem toch wilde kopen. De koopster zei tegen mij dat als ze die verhalen zou hebben gehoord voordat ze naar hem ging kijken, ze waarschijnlijk niet eens was komen kijken. Nu rijdt ze vrijwel dagelijks met het paard op de veluwe, vaak zonder andere paarden erbij en het gaat hartstikke lekker met die twee.
En zo hoor je echt heel vaak allerlei vooroordelen over Volbloeden. Ze krijgen echt de raarste dingen in de schoenen geschoven door mensen die er nauwelijks enig verstand van hebben.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:17

die dingen heb ik ook vaak genoeg gehoord, en vervolgens zijn het altijd de mensen die heel sceptisch waren die zeggen "eens een volbloed, altijd een volbloed". Het zijn gewoon hele gewillige types(uitzonderingen daar gelaten). Het is gewoon zo jammer, vooral als je bedenkt dat zo'n 50 jaar geleden het grootste paardenbestand in de wereld bestond uit renpaarden en dravers...

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:56

Met de volbloeden op de wei zitten, heb ik altijd megemaakt dat ze eerst even gaan gek doen, maar daarna ook rustig gaan eten.
Wij hadden zelfs eerst een engelse volbloed met een shet en een 2 jarige nrps pony op de weide staan.
Ging super goed.

Verder heb ik 10talle mooie en vooral lange buitenritten gemaakt met volbloeden, en er is nog nooit iets erg gebeurd, hooguit een paar keer ervan door gegaan.

Met trainen had ik zelf nog liever de volbloeden dan de arabieren, volbloeden onhandelbaar ?? Als je maar weet hoe je ermee om moet gaan.

@Woogy, voor mij geld nog altijd wel ''eens een volbloed, altijd een volbloed.'' Heb nu geen volbloed, maar een draver maar een volbloed is nog steeds nummer 1 op mijn lijsje .

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 12:44

Nu de volgende uitspraak:

Wat bedoel je hiermee? Het staat op http://www.easpstamboek.nl Er is gewoon teveel engels volbloed gebruikt, deze zijn zo gefokt voor de renbaan en dus eigenlijk niet voor als rijpaard.

Er staat ook op de site "Baucher constateerde al in die tijd dat het Engels Volbloed en de daarop gebaseerde warmbloeds, vanwege de stuwende achterhand met grote gewrichtshoeken, geen of een sterk verminderd vermogen tot dragen hadden".

Het engels volbloed heeft door zijn bouw dat ie naar voren kantelt, zijn kont staat hoger en valt daardoor op de voorhand. Dus zal nooit goed zijn achterhand er onder kunnen zetten, dus nooit goed zijn als rijpaard. Veel engels volbloeden hebben dan ook dat hun voetjes precies onder de schoft staan, vanwege dat ze zo erg naar voren kantelen.
-----------------------------------------------
Ik vraag me af of het voor een Volbloed op de baan ook niet nadelig is om (te veel) op de kop (op de voorhand) gebouwd te zijn er de voorhand overmatig te belasten. Een achterhand die alleen stuwt en een voorhand die al het dragen mag doen, is voor een paard in training en in de race toch ook niet gunstig? Zouden die voorbenen het dan ook niet snel begeven en zou zo'n paard niet op zijn neus vallen?
De aller beste paarden ter wereld, kwa eigen prestaties, kwa aantal rennen dat ze hebben "overleefd", kwa nakomelingen etc., de echte toppers dus, zijn volgens mij nooit overmatig op de voorhand gebouwd. Want ook een Volbloed zal dat benadelen in prestaties en duurzaamheid. En je kan een paard ook met de manier van rijden en trainen beinvloeden kwa de manier waarop het voorhand en achterhand belast.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:04

oh jee...het grote verschil tussen volbloed en rijpaard..een rijpaard loopt omhoog(de hele actie gaat vanuit de benen omhoog en miniem naar voren) een volbloed heeft het anders om. die gaan naar voren en minder omhoog dit kost alleen maar energie en kracht. Hierdoor lijken volbloeds alleen maar te stuwen terwijl in realiteit ze alles dragen met de achterhand. Ze hebben niet voor niets vaak veel grote bilspieren dan een rijpaard.
Er zijn genoeg volbloeds in de hoge dressuur en die doen het net zo goed als elk ander.
Ik ken het stukje wat hierboven staat, dat stond toen in bit geloof ik, zo'n volbloed in een rechthoek gezet. Mooi paardje alleen dat dier stond uit zichzelf al iets naar voren. Tsja dan kan ik ook een kwpner pakken die naar voren staat en zeggen dat alle rijpaarden zo staan en niks kunnen etc...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:38

Nog zo iets:

Quote:
de kont in de lucht en stijve achterbenen.

Dan zal er ook nog wel Engelse Volbloed in zitten.
-----------------------------------------------

Hier wordt gezegd dat Volbloeden de kont in de lucht hebben en stijve achterbenen hebben.
Wat "men" ze toch allemaal in de schoenen schuift...

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:55

zucht dus we hebben nu:
een zeer lichtvoetig, fijn, gevoelig en zachtaardig paardje wat wordt uitgemaakt voor:
een hete, valse, gemene, onbetrouwbare stijve hark...arme beestjes

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 21:03

Zo is het tegenwoordig met de "paarden kennis" gesteld .

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:14

sterker nog..ik heb opleiding paardenhouderij gevolgt. drie jaar lang...een keer ene zinnetje over deze sport gelezen: de training van renpaarden en dravers is vaak hard en medogenloos...tsja geen wonder dat er negatieve beelden van zijn

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 13:34

Wat ik ook wel dubbel vindt, is dat men op fokkerij en afstamming zegt dat als een paard vroeger niet presteerde (landbouw paard) of geen goed ouderdier was, dat het dan aan de honden werd gevoerd, wat men voor de fokkerij en het op peil houden van de kwaliteit van paarden een goed ding vindt. Maar dat men aan de andere kant vaak moord en brand schreeuwt over het feit dat het (tegenwoordig) met renpaarden en dravers ook nog vaak zo gebeurt. Dat niet alles wat niet voldoet maar levenslang met pensioen gaat en dat juist de kreupele merries die niet (meer) kunnen werken voor de fok worden gebruikt, maar dat juist die overtollige dieren worden afgemaakt. Voor de individuele dieren misschien wel jammer en sneu, maar voor het ras als zodanig misschien juist wel gunstig. Survival of the fittest zo gezegd. Want als je mensen zou vragen mee te betalen aan alle nutteloze dieren die nergens voor gebruikt kunnen worden, dan zijn ze daar denk ik niet zo happig op.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:13

Over OCD: dat komt bij heel veel rijpaarden, en erg grote dravers voor. Bij kleine dravers veel minder.

Ik wijt het voorkomen van OCD aan het alsmaar groter willen fokken, een warmbloed van 1.70 is tegenwoordig niet meer groot, en boven de 1.80 was vroeger een zeldzaamheid en nu heel gewoon. De beenderen kunnen dat nauwelijks aan.

Volbloeds hebben geen boodschap aan een grote stokmaat, daar is dus niet op geselecteerd en dus minder OCD. Grote dravers fokken is de laatste jaren ook ineens mode (mij een raadsel waarom, ze lopen echt niet harder dan een kleine) en vandaar een explosie aan OCD.

De Volbloed hiervan de schuld geven is IMO totaal niet relevant.

visitor1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:23

ik erger me echt kapot aan al die mensen.... willen ze het nou niet snappen... moeten ze oordelen aargh..

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:04

weet je wat is. er lopen in rusthuizen zo vreselijk veel paarden die ziek zijn, kapotte benen hebben etc. maar de eigenaren vinden het zo zielig om ze af te maken. het is zieliger om een eerbiedig paard, een dier wat je zo lang heeft gedient te laten lijden.
veel volbloeds en dravers gaan nog steeds naar de slager omdat ze niet allemaal een nieuw thuis kunnen hebben, sommige zijn te maf en te dwaas en het zou lijden zijn om ze dit aan te doen. en tsja, een dier wat je lang genoeg heeft gedient, doe je er goed aan om het kort maar krachtig te doen zonder lijden

7seas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:55

Nou sommige volbloeden zijn wel gek hoor,die van mij heeft af en toe ook eeen stekkie los Clown

Nu heeft ze alleeen een kneuzing in der lederhuid en ontsteking in der knie allebei aan der voorbenen Boos!