Monte vs Sulky

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

racinggirl

Monte vs Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-24 19:07

Hoi
Ik heb puur een vraagje aan de kenners puur uit interesse :j

Ik weet niet goed of mijn vraagstelling goed overkomt dus don’t judge me _/-\o_

Ik ben heel erg benieuwd als een draver dus echt hard draaft hoe dat nou zit voor een monte rijder soms zie ik ze echt in jockey zit zitten en soms met langere beugels en vroeg me af of en hoe dat nou zit qua deining van de rug het ziet er namelijk rustiger uit dan een rengalop en dan bedoel ik het lijkt wel of ze in een soort boot die in plane komt

En de zelfde vraag voor de sulky dit ziet er soms schokkerig (de pikeur dan)

Sorry hoop dat jullie een klein beetje mijn verhaal snappen :Y) :Y)

Ik vraag dit namelijk (wij volgen trouwens altijd koersen) omdat dit mijn passie is, nu zijn wij ook geregeld bij klein spel in Belgie wat ik altijd heel gezellig en gemoedelijk vindt, nu is het de bedoeling om voor klein spel een paardje erbij te nemen en onze pony voor de sulky te zetten, het gewone rijden (reed western op hoog nivo) op te geven omdat ik door een rugblessure niet lang kan galloperen (eigenlijk niet) of ik moet aan de zware pijnstillers om dus mijn hobby te kunnen blijven doen en dat gaat nu niet meer want mag niet te lang aan die pijnstillers zitten..
Nu heeft deze pony in het verleden ook voor de sulky gelopen bij de vorige eigenaar, hij is pas 7 jaar dus stil zetten wil ik niet..

Dus vandaar mijn vraag *\o/*

Hou het lief en stuur me anders een pb’tje dan leg ik het wat inhoudelijker uit :knuffel:

Dreams don’t work unless YOU do!

Earth

Re: Monte vs Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 19:14

Monterijden is echt wel heel zwaar. Het ligt eraan wat jij als rijder prettig vindt. Ik zat zelf redelijk kort maar niet jockeykort zeg maar :P Daarvoor was ik te lang ook.
Sulkyrijden is ook zwaar, dat moet je ook opbouwen. Maar ik zou het gewoon eens proberen.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-24 19:20

Earth schreef:
Monterijden is echt wel heel zwaar. Het ligt eraan wat jij als rijder prettig vindt. Ik zat zelf redelijk kort maar niet jockeykort zeg maar :P Daarvoor was ik te lang ook.
Sulkyrijden is ook zwaar, dat moet je ook opbouwen. Maar ik zou het gewoon eens proberen.

Dankjewel voor je uitleg!
Ja snap dat het zwaar is maar het lijkt wel of het een soort van lekkerder zit begrijp me niet verkeerd maar hoe leg ik dit nou uit :')
Huhhhmm een soort van stabieler rug gebruik

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-24 19:22

@Earth wat bedoel je met opbouwen?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 19:31

Ik zou met een rugblessure niet op de sulky gaan zitten eerlijk gezegd.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-24 19:34

Jasmijn159 schreef:
Ik zou met een rugblessure niet op de sulky gaan zitten eerlijk gezegd.

Want?? Dit schokkender is??
Sorry wil graag ervaringen delen ;)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 19:51

Opbouwen als in dat je je spieren moet trainen. In de monté was het voor mij makkelijk want ik reed al heel veel paarden en trainde al regelmatig in de verlichte zit dus dat was voor mij een eitje. Sulkyrijden daarentegen kende ik niet en daar moest ik echt aan wennen. Spieren kweken en ritme opbouwen.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-24 20:03

Earth schreef:
Opbouwen als in dat je je spieren moet trainen. In de monté was het voor mij makkelijk want ik reed al heel veel paarden en trainde al regelmatig in de verlichte zit dus dat was voor mij een eitje. Sulkyrijden daarentegen kende ik niet en daar moest ik echt aan wennen. Spieren kweken en ritme opbouwen.

Vond je het een groot verschil voor je spieren? Vooral rug ? Moet ik denken in dat het meer hobbelt dan rijden ofzo??
Zelf ben ik ook gewend om verlichte zit te rijden op de pony reed zelfs nog elke dag op een trainingszadeltje alleen triggert de gallop gewoon iets in mn rug..

Sorry voor de vragen hoor :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 20:05

Nou ik heb dus ook problemen met mn rug maar ik kan me niet herinneren dat ik daar last van had op de sulky. Het is al ff geleden haha. En je rijdt meestal op vlakke sintelbanen dus hobbelen doet het niet echt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 20:10

Een sulky staat nou niet echt bekend om het comfortabel zitten :o . Je hebt er wel veel verschillende varianten in. Het hangt er ook vanaf of je een brave hebt en je been uit de beugel kan doen en of je een hete of een makke voor de kar hebt. Maar 4 wielers zitten prettiger.

Qua monte. De echte tegenwoordige monte is echt rete-zwaar. Ik heb goede ruiters, echt hele goede op mijn Dravers gehad. Om thuis of op Duindigt te trainen. Als je echt met een Draver op hoog tempo traint gebruik je zulke andere spiergroepen. Ik ken niemand die dat mee vond vallen.

Je hebt ook nog enkele rijders die zitten ouderwets, met beugels lang. Dat is eigenlijk hoe wij in verlichte zit zitten. Dat is niet te vergelijken, dan kun je inderdaad gaan staan in je beugels en dein je wat heen en weer. Maar als je wil presteren in een koers is die zit achterhaald.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-24 20:15

ruitje schreef:
Een sulky staat nou niet echt bekend om het comfortabel zitten :o . Je hebt er wel veel verschillende varianten in. Het hangt er ook vanaf of je een brave hebt en je been uit de beugel kan doen en of je een hete of een makke voor de kar hebt. Maar 4 wielers zitten prettiger.

Qua monte. De echte tegenwoordige monte is echt rete-zwaar. Ik heb goede ruiters, echt hele goede op mijn Dravers gehad. Om thuis of op Duindigt te trainen. Als je echt met een Draver op hoog tempo traint gebruik je zulke andere spiergroepen. Ik ken niemand die dat mee vond vallen.

Je hebt ook nog enkele rijders die zitten ouderwets, met beugels lang. Dat is eigenlijk hoe wij in verlichte zit zitten. Dat is niet te vergelijken, dan kun je inderdaad gaan staan in je beugels en dein je wat heen en weer. Maar als je wil presteren in een koers is die zit achterhaald.

Super bedankt voor je duidelijke uitleg dus op de sulky is minder zwaar dan de monte?

Ik heb wil het eigenlijk alleen maar voor de wilde baan (klein spel) Belgie gaan doen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 20:17

Wilde baan is kortebaan toch? Daar gaat het er helemaal druk aan toe en heeft als pikeur veel druk op je lichaam. En het risico dat je nog eens om gaat is ook aanwezig.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-24 20:20

Earth schreef:
Wilde baan is kortebaan toch? Daar gaat het er helemaal druk aan toe en heeft als pikeur veel druk op je lichaam. En het risico dat je nog eens om gaat is ook aanwezig.

Nee is geen korte baan, het is klein spel gewoon op een baan ze hebben monte, draf sulky en vlucht pony sulky

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 20:21

Een stevige uitrijkar zit heel erg prima, maar een koerssulky vindt ik nou niet bepaald comfortabel :+ zeker niet als je je lijnen een beetje kort moet hebben en je niet meteen op volle snelheid rijdt… dan voelde ik het echt wel in m’n rug.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 20:29

Train je nu al bij een trainer? Ik zou daar gewoon eens testen,wilde baan is ook niet iets wat ik zou doen zonder wat trainingservaring :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-24 20:33

ruitje schreef:
Train je nu al bij een trainer? Ik zou daar gewoon eens testen,wilde baan is ook niet iets wat ik zou doen zonder wat trainingservaring :)

Haha nee ik ben nog aan het zoeken voor een trainer :D of wasr ik terecht kan om een mini opleiding te volgen, dan moet de pony ook nog eens opnieuw voor de kar en dat wil ik ook bij een trainer laten doen en natuurlijk gewoon tegen traininskosten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 20:33

De montézit heeft een grote ontwikkeling doorgemaakt. Vroeger waren de beugels ook wel korter dan uiteraard een gewone "rijpaardenzit", maar er werd wel licht gereden. daarna kwam de ommekeer naar de zwevende zit, met je onderbenen loodrecht en je kont naar achteren en dus niet meer lichtrijden.

Dat laatste is loodzwaar. Er wordt veel van je dijspieren vereist, een hoop trainen dan ook in de sportschool of thuis, met bijvoorbeeld een poos met je rug tegen de muur zitten. Probeer maar eens, je spieren gaan trillen als een gek in het begin. Dan moet je in die zit dus perfect in evenwicht blijven zonder in het paard zijn mond te gaan hangen. In Frankrijk, toen dit net in opmars was, reden veel montérijders met een dubbele teugel, eentje gewoon aan het bit voor sturen en tempocontole, en eentje aan een neusriem die meer voor de balans van de rijder zelf bedoeld was :)

Extremely rare and Beyond Compare

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-24 20:36

WendyBZ schreef:
Een stevige uitrijkar zit heel erg prima, maar een koerssulky vindt ik nou niet bepaald comfortabel :+ zeker niet als je je lijnen een beetje kort moet hebben en je niet meteen op volle snelheid rijdt… dan voelde ik het echt wel in m’n rug.

Dat idee had ik ook met korte lijnen, al rijden ze in Belgie met een pony grote pony’s met lange lijnen. Ze galopperen ook voor de sulky

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-24 20:39

prompter schreef:
De montézit heeft een grote ontwikkeling doorgemaakt. Vroeger waren de beugels ook wel korter dan uiteraard een gewone "rijpaardenzit", maar er werd wel licht gereden. daarna kwam de ommekeer naar de zwevende zit, met je onderbenen loodrecht en je kont naar achteren en dus niet meer lichtrijden.

Dat laatste is loodzwaar. Er wordt veel van je dijspieren vereist, een hoop trainen dan ook in de sportschool of thuis, met bijvoorbeeld een poos met je rug tegen de muur zitten. Probeer maar eens, je spieren gaan trillen als een gek in het begin. Dan moet je in die zit dus perfect in evenwicht blijven zonder in het paard zijn mond te gaan hangen. In Frankrijk, toen dit net in opmars was, reden veel montérijders met een dubbele teugel, eentje gewoon aan het bit voor sturen en tempocontole, en eentje aan een neusriem die meer voor de balans van de rijder zelf bedoeld was :)

Dankjewel voor je uitleg :D
Ik zie ze op de wilde baan vooral met langere beugels rijden maar dit is dan ook gewoon amateur niveau en ik hoef echt niet hier in Nederland echte koersen mee te rijden hoor

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:23

racinggirl schreef:
WendyBZ schreef:

Dat idee had ik ook met korte lijnen, al rijden ze in Belgie met een pony grote pony’s met lange lijnen. Ze galopperen ook voor de sulky

Bij sommige wil je je lijnen niet te lang hebben bedoel ik :+ ik kan compleet verzuurde armen krijgen als ze heet zijn en je de lussen van je lijnen te lang hebt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:17

Je wilt je hobby blijven uitoefenen maar kunt niet meer rijden, eigenlijk.
Je hebt een pony die voor de wagen kan.
Je vindt wilde baan wedstrijden leuk.
Je wilt daar zelfs een paard (draver, neem ik aan) erbij voor kopen (naast die pony).
Maar is dat nou echt een logische keus als je rugproblemen hebt?

Als je competitie zoekt, is aangespannen wedstrijden / marathons ook een spannende en snelle sport.
Als je een luchtgeveerde wagen koopt met een goed geveerd bokkussen, is dat veel fijner voor je rug dan welke sulky dan ook. Laat staan in vergelijking met Monté rijden.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-24 09:50

Ibbel schreef:
Je wilt je hobby blijven uitoefenen maar kunt niet meer rijden, eigenlijk.
Je hebt een pony die voor de wagen kan.
Je vindt wilde baan wedstrijden leuk.
Je wilt daar zelfs een paard (draver, neem ik aan) erbij voor kopen (naast die pony).
Maar is dat nou echt een logische keus als je rugproblemen hebt?

Als je competitie zoekt, is aangespannen wedstrijden / marathons ook een spannende en snelle sport.
Als je een luchtgeveerde wagen koopt met een goed geveerd bokkussen, is dat veel fijner voor je rug dan welke sulky dan ook. Laat staan in vergelijking met Monté rijden.

Lees even terug het gaat om galop werk met rijden en spreek ik ook over hoger niveau.

Nee sorry dat vind ik helemaal niks..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:48

Laat jezelf eens voortduwen in een (krui)wagen. Een kar geeft niet mee.
Bij rijden onder de man kun je zelf nog wat anticiperen op de beweging.
Ik snap dat je graag je hobby wilt blijven uitvoeren. Is langelijnen iets voor je?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-24 18:59

Lief dat sommige met opties komen wat ik beter kan doen, maar mensen ik kan nog gewoon rijden!!!

Mijn vraag is dan ook aan de ervaringsdeskundigen in de drafsport!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:00

racinggirl schreef:
Mijn vraag is dan ook aan de ervaringsdeskundigen in de drafsport!!

Ervaringsdeskundige: zowel monté als op een sulky is geen goed idee met rugproblemen.
Vandaar mijn suggesties voor een alternatief.