Jonge draver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kybi
Berichten: 110
Geregistreerd: 14-05-10

Jonge draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 15:38

Hallo Allemaal.

Na 12 jaar ben ik weer terug op bokt. Zoals jullie aan de titel kunnen zien heb ik mijn hart weer vergeven aan een geweldige lieve draver. We gingen kijken bij meerdere dravers en daar stond hij. Jong speels en erg vriendelijk. 4 jaar jong en behoorlijk groen in alles. Niet gekoerst en ook niet doorgetraind voor de sulky omdat hij geen draver talent heeft. Ik heb hem even gereden en toen was ik helemaal verliefd een enorme topmatch, redelijk goed in balans voelt aan als een stabiel paard, heel nuchter, braaf en voorwaarts en heerlijk gevoelig reageerde op hele zachte hulpen, kortom perfect voor mij

Nu mijn vraag, hij wordt gereden met een racing tack bitje (enkel gebroken) en ik kan hier weinig over vinden. Dit bit ligt bij hem fijn in de mond. Is dit bit vriendelijk en welke uitwerking heeft dit bit eigenlijk? Hij heeft een gevoelig mondje dus is dit bit vriendelijk of is er een ander alternatief? Een ijzer bitje vind hij niet fijn.

Dit wordt mijn 2de "groene" draver dus heb ervaring met het karakter en ras. Het lijkt wel dat ik met dravers het beste uit de voeten kan dus ben gestopt met kwpn etc.

Groet Kybi

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Jonge draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:04

Als hij er lekker op loopt en jij een rustige hand hebt, zou ik daar nu niks aan veranderen.
Als je echt wil weten wat een vriendelijk bitje voor zijn mondvorm is, dan is een bitfitter ws de meest directe weg om daar achter te komen.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Jonge draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:17

Haha ik herken je verhaal

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Jonge draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:17

Geen verstand vh bitje helaas

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jonge draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 09:37

Zit er iets van leer oid om dit bit heen? of een zeemlap?

Enkelgebroken bitten kunnen een notenkraker effect hebben en inwerken op het gehemelte. Ik vindt zelf dubbelgebroken vriendelijker maar het verschilt uiteraard per paard waar ze het goed op doen.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 09:37

Racing Tack is een merk. Wat voor bitje is het precies, een halve kneveltrens?

Kybi
Berichten: 110
Geregistreerd: 14-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 15:21

WendyBZ schreef:
Racing Tack is een merk. Wat voor bitje is het precies, een halve kneveltrens?


Klopt, het is een enkel gebroken,halve kneveltrens. Ook lastig te bestellen duurt ong 10 tot 14 dagen. Heb zelf het idee dat het bitje iets te dik voor hem is. Smaller zijn ze er niet.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Jonge draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:28

Met bit omkleed zijn ze wat dikker inderdaad. Ik heb zelf goede ervaringen met een onderlegtrens als gewoon trensbit, omdat ze wat fijner zijn en ze vaak niet zoveel ruimte hebben. Mocht je wel een leer omkleede willen hebben, dan zou je hier eens kunnen informeren: https://zadelmakerij-bosch.nl/