Monté examen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nijnthju

Monté examen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 21:28

Hoi iedereen!
Sinds een aantal jaar rijd ik dravers bij een trainer en altijd heb ik de droom gehad om monté te gaan rijden. Nu is het met de trainer geregeld dat ik aan het eerstvolgende examen deel mag nemen, maar moet ik verder zelf uitzoeken wat ik allemaal nodig heb. Nu is mijn vraag aan jullie of iemand mij misschien een lijstje kan geven qua benodigdheden. Wat moet ik wel gelijk aanschaffen en wat kan ik later wel aanschaffen?

draverssssx

Re: Monté examen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:40

Leuk dat je je vergunning mag halen! ik heb een soort van lijstje voor je gemaakt de meest nodige dingen staan erin ik weet niet of ik wat ben vergeten:)

- een Monte zadel (incl. lichte beugels, beugelriemen, borstje, staartriem normale singel, noodsingel en evt een klein dekje maar die hebben de meeste wel....)
- een lichte/stevige bodyprotector
- een pak (als je misschien wat winkels langs gaat willen ze je misschien wel een deel sponsoren want zo'n pak is best prijzig)
- monte laarzen
- een helm

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 12:05

draverssssx schreef:
Leuk dat je je vergunning mag halen! ik heb een soort van lijstje voor je gemaakt de meest nodige dingen staan erin ik weet niet of ik wat ben vergeten:)

- een Monte zadel (incl. lichte beugels, beugelriemen, borstje, staartriem normale singel, noodsingel en evt een klein dekje maar die hebben de meeste wel....)
- een lichte/stevige bodyprotector
- een pak (als je misschien wat winkels langs gaat willen ze je misschien wel een deel sponsoren want zo'n pak is best prijzig)
- monte laarzen
- een helm

Bedankt!
Zoiets had ik idd nodig.
Hoe zit dat met sponsors zoeken? Moet er dan tekst op het pak en kost dat dan extra? Ik zag ook dat er mensen gewoon in witte rijbroek koersen. Is dat fijn of is een koersbroek beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:08

Hoi, ik heb ook ooit mn montébewijs gehaald. Ik wil je wel even erop wijzen dat het best prijzig is, en heb jij de garantie dat je paarden kunt gaan uitbrengen? Want anders is het echt zonde geld :)

Ik heb overigens gewoon met chaps en witte rijbroek gekoerst en kon een jasje lenen, die als sponsorjas werd gebruikt, dit gold ook voor de helm. Een eigen helm is behoorlijk prijzig, maar je kunt altijd bij Harry vd Bosch eens kijken of hij nog wat 2e hands spul heeft. Dit geldt ook voor een zadel.

Maar nogmaals, kijk eerst of het de overweging waard is en of je wel ritjes krijgt. Beloftes worden niet altijd waar gemaakt ;)

draverssssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:15

als je gewoon langs winkels gaat bijvoorbeeld een auto zaak, motor zaak ed. (de wat duurdere goed lopende winkels) willen je vaak nog wel sponsoren sommige willen maar een deel sponsoren maar sommige helemaal omdat het natuurlijk best wat kost. Als je een beetje in de buurt bedrijven op belt zal er vast een bedrijf zijn die je wilt sponsoren! de tekst die erop gaat sponsort het bedrijf meestal ook normaal gesproken hoef je het pak dan niet zelf te betalen. ik denk dat een koersbroek fijner is die is wat dunner en lichter dan een gewone witte rijbroek. Als je steeds moet blijven staan is het echt zwaar en dan is het ook wel fijn dat je dan een wat dunnere broek heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:18

draverssssx schreef:
als je gewoon langs winkels gaat bijvoorbeeld een auto zaak, motor zaak ed. (de wat duurdere goed lopende winkels) willen je vaak nog wel sponsoren sommige willen maar een deel sponsoren maar sommige helemaal omdat het natuurlijk best wat kost. Als je een beetje in de buurt bedrijven op belt zal er vast een bedrijf zijn die je wilt sponsoren! de tekst die erop gaat sponsort het bedrijf meestal ook normaal gesproken hoef je het pak dan niet zelf te betalen. ik denk dat een koersbroek fijner is die is wat dunner en lichter dan een gewone witte rijbroek. Als je steeds moet blijven staan is het echt zwaar en dan is het ook wel fijn dat je dan een wat dunnere broek heb.

Ja dat klopt, maar dan moet je wel een beetje zekerheid hebben dat je aan het rijden komt :)

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 14:29

De zekerheid is er dat ik paarden uit te brengen heb. Was dit niet zo dan zou ik er ook niet voor gaan omdat het dan gewoon te duur is. Ik wordt door de trainer zelf gesponsord maar ik zou idd ook wel bedrijven kunnen vragen.
Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:40

Ok, dat scheelt. Heeft de trainer geen kleding en helm voor je? Welke trainer is t trouwens? Ben wel nieuwsgierig :D

draverssssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:23

Joolien schreef:
Ok, dat scheelt. Heeft de trainer geen kleding en helm voor je? Welke trainer is t trouwens? Ben wel nieuwsgierig :D

ik ben eigenlijk ook wel benieuwd bij welke trainer je zit?? :)

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 15:23

Ja klopt!
Er heeft verder niet iemand bij ons op stal monté gereden dus vandaar dat er geen kleding is. Ik rij bij Eelke Kruis :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:33

Ik heb wel een jasje wat ik niet meer ga gebruiken, voor een klein prijsje.2e hands gekocht van een monté rijdster.
Misschien weet Jolien hoe het met de kleurenregistratie zit.. :)

Wat kost dat eigenlijk, zo'n examen?

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:13

Examen zelf kost 110 en dan moet je 2 dagen heen. (eerst volgende na de zomer/najaar op Wolvega gok ik)
Wanneer je je examen hebt gehaald, moet je aan het NDR doorgeven hoe je jas eruit ziet en moet dit door hun goedgekeurd worden.

Gewone rijbroek kan prima als je die hebt liggen, en zoveel kost een montébroek niet eens, €40.
Ik rij gewoon met schoenen en chaps, omdat ik die montélaarsjes best prijzig vond
Ik vond een speciale montéhelm wel prettig, met een normale cap kijk je zo tegen het klepje aan.
Hier staan wel wat monté artikelen http://www.ready2raceshop.nl/monte/rijder/
http://www.ready2raceshop.nl/monte/paard/

En als je bijv mee gaat naar Wolvega, kun je altijd even neuzen en info vragen bij Harrie vd Bosch of Bart van Noord.

Wat je nodig hebt; montézadel met singel, staartriem, beugels en riemen en evt borstriem, bodyprotector, witte broek, koersjasje (Bart v Noord heeft ook 2ehands hangen), helm/cap, brillen

Tijdens je examen moet je in koerstenue afrijden, je mag dan best een koersjasje lenen van iemand, eigen kleuren zijn dan nog niet verplicht, in de koers wel

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:32

Leuk! Ik hoorde al dat een bepaald paard van Eelke onder de man erg goed traint! ;)

Hou er iid rekening mee dat het duur is. Elk jaar mag je eind januari bijna 300 euro aan het NDR afstaan.
Hou er ook rekening mee dat veel ritten worden beloofd maar dat je uiteindelijk maar 1 vd 10 daadwerkelijk gaat rijden.

Ik heb de eerste jaren gewoon in mijn witte rijbroek gereden met m'n zwarte petrie laarzen. Voor als je nog geen zadel hebt, ik heb mijn 'begin' zadel hier nog thuis liggen waar ik niks mee doe. Deze zou je wel een keer mogen proberen. Het is geen Zilco, maar een leren zadel. Erg fijn als je net begint met rijden en zit fijner dan een vhz zadel.
Voor kleuren zou ik eens bij Bart V oord kijken, ik weet dat hij nog een Monte jasje heeft hangen van iemand die vroeger heeft gereden en nu niet meer in deze kleuren rijdt. Misschien zou je deze mogen 'huren' tot dat je je eigen hebt.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 09:13

Bedankt! Ik zal eens even wat romdvragen voor een jasje :)
We hebben idd een paard wat heel fijn traint onder het zadel!
Ik had van de week een met et NDR gebeld maar helaa was die man op vakantie oid dus moet ik over twee weken terug bellen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:32

Ik heb ook nog een Monte jasje, ligt een beetje aan de maat :)

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 10:17

Cer schreef:
Ik heb ook nog een Monte jasje, ligt een beetje aan de maat :)

Welke maat heb je?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:31

Ik denk dat het een M is.. zwart met roze (oudroze geloof ik), ziet er netjes uit, alleen de naamlogo''s zouden eraf getoornd moeten worden nog...

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 11:33

Hmm ik hou het even in de gaten! Ik zocht eigenlijk iets met blauw en rood. :)

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 11:38

Hoe hebben jullie het koersrijden eigenlijk geleerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:41

nijnthju schreef:

Gewoon doen :D Maar wel veel kijken naar de koersen, niet alleen monté maar ook gewone koersen. Rekening houden met het kunnen van eje paard is ook erg belangrijk.

draverssssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:11

Cer schreef:
Ik denk dat het een M is.. zwart met roze (oudroze geloof ik), ziet er netjes uit, alleen de naamlogo''s zouden eraf getoornd moeten worden nog...

Heb je er misschien een foto van? Ik ben ook nog opzoek naar een jasje....

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 14:06

Joolien schreef:
nijnthju schreef:

Gewoon doen :D Maar wel veel kijken naar de koersen, niet alleen monté maar ook gewone koersen. Rekening houden met het kunnen van eje paard is ook erg belangrijk.

Dan ben ik al aardig op weg! Dankje :)

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 23:08

Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?