Wie o Wie kan mij tips geven ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

Wie o Wie kan mij tips geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 21:17

wie o wie kan mij tips geven?

Ik rij al een tijdje een draver. Hij moet nog veel leren, toen ik hem net reed zat er nog geen ''rem'' op. Hij wou alleen hard hard en nog eens harder. Ik ben nu 2 maanden verder en we kunnen lekker rustig door de hele bak stappen en draven. Nu dat allemaal goed gaat wil ik rustig gaan beginnen met de galop. Wat ik geprobeerd heb is rustig op een volte stappen en dan zeggen 'let op, galop' dat springt hij aan in de galop neem ik heb paar passen later weer terug en super erg belonen! nu denk je vast waarom heb je tips nodig. nou, Dit gaat 1 x goed maar later als ik t weer wil proberen springt hij niet aan. Onder het longeren galoppeerd hij wel gewoon aan onder het commando . Heeft iemand hier tips voor ? les nemen gaat helaas niet werken vanwege geen vervoer en geld (is verzorgpaard van 9 jaar die paar jaar top heeft gekoerst)

Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

Re: Wie o Wie kan mij tips geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 17:22

Niemand ?

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Wie o Wie kan mij tips geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:27

Misschien eens een paar keer aan de longeerlijn galopperen als jij er op zit en iemand die je kan helpen die de longeerlijn vast houdt ?

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:34

Wat voor mij heel erg heeft geholpen in het erin krijgen van de galop, was gewoon buiten aan te galopperen, zonder al het bochtenwerk tussendoor.
Zorg dat je alleen aan galoppeert op het moment dat je zelf helemaal voorbereid bent. Eerst lekker ontspannen in draf werken, mooi van achter naar voren rijden, lekker lang-laag, achterhand er onder rijden. Als alles lekker ontspannen gaat, ga je doorzitten en geef je duidelijke(!) tekens. Dus binnenteugel ontspannen van de hals, buitenteugel in contact, binnenbeen op de plek, buitenbeen iets naar achter, dan duw je je paard als ware met je binnenbeen tegen je buitenbeen aan. In één keer door naar galop, niet eerst harder draven.
Lukt het niet, dan niet doordrammen, eerst weer rustig terug naar ontspanning, naar normaal tempo, dan pas weer een nieuwe poging.
Gewoon voorlopig doorgaan met korte stukjes. Vanuit daar opbouwen naar voltes, vooral opletten dat je je paard niet van voren laat gaan. Wat veel dravers dan krijgen is dat ze halfslachtig gaan galopperen, van voren wel en van achter niet, omdat de achterbenen het niet goed bij kunnen benen. Bij alles wat je doet, van achter naar voren werken.

Beauty26
Berichten: 2042
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:36

Hoi ts,

Er is een topic voor dravereigenaren, miss kun je het daar even in voorleggen??

Ik heb zelf ook een draver, en heb het zelf eerst Een hele tijd alleen vanaf de grond gedaan... Aam laten galloperen, terug nemen... Weer opnieuw aan laten springen en weer terug nemen etc etc, dit heb ik heel lang gedaan, en nu sinds kort gaat het ook onder het zadel goed... Het is denk ik Een kwestie van heel veel oefenenen... Succes!!

Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 19:22

bedankt voor de tips het is zo dat hij onder t longeren wel galoppeerd op commando maar niet onder t zadel

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:33

sterretju schreef:
bedankt voor de tips het is zo dat hij onder t longeren wel galoppeerd op commando maar niet onder t zadel

Snap je het verschil tussen rijden en longeren? Vanuit daar moet je gaan werken met onder het zadel.
Op het moment dat jij op je paard stapt, zet jij gewicht op de ruggenwervel, waardoor deze naar beneden geduwd wordt, waardoor de achterhand niet meer goed onder het lichaam gezet kan worden.
Goed aanspringen in galop vergt kracht vanuit de achterhand, maar deze kracht kan je paard niet zetten op het moment dat zijn achterhand achter zijn lichaam aanslingerd.
Op het moment dat je paard netjes ontspannen lang-laag rijdt, spant hij zijn rug aan, waardoor deze weer iets bol gaat staan (dus eigenlijk meer naar de natuurlijke houding van een paard toe) en daardoor kan hij zijn achterhand weer onder het lichaam plaatsen
Het probleem met ontspanning en netjes van achter naar voren rijden is dat het niet iets is wat je jezelf aanleert. Daar zul je gewoon echt les bij moeten hebben.

Voor de rest is grondwerk een prima manier om de achterhand aan te sterken, hoe sterker de achterhand is, hoe makkelijker de rest is voor je paard. Als het even mogelijk is zou ik aan de slag gaan met een dubbele longe of een pessoa-teugel. Maar ook dat zijn dingen waar je niet zo even mee moet aanklooien en waarvan je wel eerst moet weten hoe het in elkaar steekt.

Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 20:58

RusselNuwell schreef:
sterretju schreef:
bedankt voor de tips het is zo dat hij onder t longeren wel galoppeerd op commando maar niet onder t zadel

Snap je het verschil tussen rijden en longeren? Vanuit daar moet je gaan werken met onder het zadel.
Op het moment dat jij op je paard stapt, zet jij gewicht op de ruggenwervel, waardoor deze naar beneden geduwd wordt, waardoor de achterhand niet meer goed onder het lichaam gezet kan worden.
Goed aanspringen in galop vergt kracht vanuit de achterhand, maar deze kracht kan je paard niet zetten op het moment dat zijn achterhand achter zijn lichaam aanslingerd.
Op het moment dat je paard netjes ontspannen lang-laag rijdt, spant hij zijn rug aan, waardoor deze weer iets bol gaat staan (dus eigenlijk meer naar de natuurlijke houding van een paard toe) en daardoor kan hij zijn achterhand weer onder het lichaam plaatsen
Het probleem met ontspanning en netjes van achter naar voren rijden is dat het niet iets is wat je jezelf aanleert. Daar zul je gewoon echt les bij moeten hebben.

Voor de rest is grondwerk een prima manier om de achterhand aan te sterken, hoe sterker de achterhand is, hoe makkelijker de rest is voor je paard. Als het even mogelijk is zou ik aan de slag gaan met een dubbele longe of een pessoa-teugel. Maar ook dat zijn dingen waar je niet zo even mee moet aanklooien en waarvan je wel eerst moet weten hoe het in elkaar steekt.


bedankt voor de uitleg :)

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Wie o Wie kan mij tips geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:20

Ik denk dat hij dat alleen voor de beloning doet en woorden komen ook minder sterk aan bij paarden. Je kunt dat wel blijven gebruiken maar je moet denk ik ook een andere commando pakken zoals iets doen met de teugels of zoeits. Dat kan ook nog altijd werken.