Draver in bruikleen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yessekles
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-03-12

Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 22:11

Goedenavond,
Heeft er iemand ervaring met een draver in bruikleen 'kopen' van de drafstal zelf?
Voor een klein bedrag kan ik een draver overnemen, deze wordt op mijn naam gezet, uitgeschreven als draver, met een contract erbij waarin staat dat ik hem niet mag verkopen, hij mag niet meer aan draverijen mee doen en dat hij terug gevorderd kan worden als er niet goed voor hem wordt gezorgd. Als het niet klikt of niet meer werkt tussen hem en mij, gaat hij terug naar de huidige eigenaar.
Ik merk dat deze regelingen vaker worden getroffen, vandaar mijn vraag hoe jullie ervaringen ermee zijn???

Groetjes, Yessekles.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:14

Ik vraag me vooral af: waarom? Dravers gaan toch al voor een spotprijs weg, dus waarom het hele gezeur erbij van regeltjes etc.?

lisetteexx

Berichten: 3051
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Kop van noord holland

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:17

Gewoon doen is echt ideaal zo kan je wennen aan een eigen paard hebben!
Als het je toch niet bevalt kan hij terug!

Yessekles
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 22:21

Hij wilt het paard echt een goed 'rest van zijn leven' geven, het is echt een prachtige ruin van 7 jaar. Hij had hier makkelijk €1000,- voor kunnen vragen, maar ik koop hem voor het symbolische bedrag van €1,-.........
Dat hij zonodig terug kan vind ik wel een prettig idee, ik vind de stap naar een eigen paard enorm spannend (vooral financieel).

har166

Berichten: 2040
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:24

Dus eigenlijk is t een leasepaard ipv eigen paard. Niks mis mee als je een duidelijk leasecontract hebt.

Peetje

Berichten: 693
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:10

Absoluut doen, maar ik ben zwaar bevooroordeeld... ;) Het is vanuit de trainer alleen maar goed bedoeld: hij wil zeker weten dat dit paard een goed plekje krijgt. Hij zal echt niet elke week bij je op de stoep staan om te kijken of al zijn haren wel in de goede richting liggen. :) Ik hoop dat je hem een goed plekje gaat geven, ik weet zeker dat je er een leuk paard aan gaat hebben.

Yessekles
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 10:32

Peetje, ken je de situatie of heb je ervaring met zo'n regeling???
Het is geen lease, paard wordt op mijn naam gezet en zal alleen bij bijzondere omstandigheden terug gaan naar de huidige eigenaar.
Contract is eenvoudig, er staat wel een boete clausule op het doorverkopen van het paard en deelnemen aan draverijen. Maar ik schat in dat ik me hieraan niet schuldig zal gaan maken ;)
De derde regel (zonder boete) is dat het paard terug gevorderd kan worden als ik het slecht verzorg. Alleen maar goed voor het paard toch, teken dat hij het echt goed bedoeld?
Er staat alleen niet in dat ik het paard kan terug geven in bepaalde gevallen, zal ik dat er nog in laten opnemen of moet ik hem op zijn woord geloven???

lotteklappe
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-12-13
Woonplaats: Naast de buren...

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:49

Ik zou toch nog even vragen in welke gevallen het paard eventueel wel allemaal terug kan naar de eigenaar, dat als je het eventueel niet meer wilt je er dan niet onnodig aan vast zit. Maar verder zou ik zeggen doen :j

har166

Berichten: 2040
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:06

Ik heb nog nooit van een koopcontract gehoord waarin staat dat een paard teruggevorderd mag worden als iemand hem niet goed verzorgd. Ik ken beide partijen niet maar stel dat de verkoper na een jaar denkt ' ah bummer, ik had hem niet weg moeten doen' dan hoeft ie maar in zn vingers te knippen en jij zit zonder paard. Daarom vind ik dit meer een leasecontract. Anders zou iedere verkoper dit wel in een contract kunnen laten opnemen. Op deze manier lijkt het alsof je het paard in bruikleen hebt.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:17

Ik zou ook zeker er in op nemen dat de verkoper hem terug moet nemen als jij hem niet meer wil hebben... je mag hem immers niet verkopen volgens contract dus waar moet hij dan heen als je echt geen paard meer kan onderhouden (of er gewoon geen zin meer in hebt :Y) dat mag ook)

Team_Sublime

Berichten: 1288
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:23

Ik heb zoiets. Maar mijn draver komt uit het asiel. Ze heeft een goede afstamming, heeft gekoerst en is als fok merrie gebruikt en viel nog wel geld voor de vangen maar dit hoefde zij niet.

Ik mag haar niet uitbrengen op de baan,dressuur en springen ook niet.

Wel mag ik nog met haar fokken.

Ze staat op mijn naam en is ook echt van mij. Echter mag ik haar niet verkopen en moet ze indien nodig terug naar het asiel.

Mijn ervaring hiermee is erg goed en ben er tevreden over. Het idee dat ze terug kan als ik niet meer voor haar kan zorgen is erg fijn. Zeker omdat veel mensen geen draver willen.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:25

Team_Sublime schreef:
Ik heb zoiets. Maar mijn draver komt uit het asiel. Ze heeft een goede afstamming, heeft gekoerst en is als fok merrie gebruikt en viel nog wel geld voor de vangen maar dit hoefde zij niet.

Ik mag haar niet uitbrengen op de baan,dressuur en springen ook niet.

Wel mag ik nog met haar fokken.

Ze staat op mijn naam en is ook echt van mij. Echter mag ik haar niet verkopen en moet ze indien nodig terug naar het asiel.

Mijn ervaring hiermee is erg goed en ben er tevreden over. Het idee dat ze terug kan als ik niet meer voor haar kan zorgen is erg fijn. Zeker omdat veel mensen geen draver willen.


wat raar dat je er geen dressuur ewdstrijden mee mag rijden? hebben ze daar een reden voor?

Team_Sublime

Berichten: 1288
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:28

Ik weet niet precies hoe dat zit, het asiel is gericht op de natural horsemanship maarja ... Ik denk dat het er mee te maken heeft dat ze denken dat het te zwaar zou zijn.

Maar ik vind het niet erg hoor. Ik ben niet zo van de wedstrijden dus vond het wel best. Daarbij is mijne engels maar ook western beleerd en rijd ik liever western :) ik neem zo afentoe is een dressuurles en daar blijft het eigenlijk ook wel bij. Meeste ben ik te vinden op buitenrit :)

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:29

Yessekles schreef:
Peetje, ken je de situatie of heb je ervaring met zo'n regeling???
Het is geen lease, paard wordt op mijn naam gezet en zal alleen bij bijzondere omstandigheden terug gaan naar de huidige eigenaar.
Contract is eenvoudig, er staat wel een boete clausule op het doorverkopen van het paard en deelnemen aan draverijen. Maar ik schat in dat ik me hieraan niet schuldig zal gaan maken ;)
De derde regel (zonder boete) is dat het paard terug gevorderd kan worden als ik het slecht verzorg. Alleen maar goed voor het paard toch, teken dat hij het echt goed bedoeld?
Er staat alleen niet in dat ik het paard kan terug geven in bepaalde gevallen, zal ik dat er nog in laten opnemen of moet ik hem op zijn woord geloven???

Dat lukt sowieso niet, als het stamboekpapier er niet meer is.
Dat is in elk geval 1 boete die je al niet op kan lopen! :D

Rintah

Berichten: 2926
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:30

Yessekles schreef:
Peetje, ken je de situatie of heb je ervaring met zo'n regeling???
Het is geen lease, paard wordt op mijn naam gezet en zal alleen bij bijzondere omstandigheden terug gaan naar de huidige eigenaar.
Contract is eenvoudig, er staat wel een boete clausule op het doorverkopen van het paard en deelnemen aan draverijen. Maar ik schat in dat ik me hieraan niet schuldig zal gaan maken ;)
De derde regel (zonder boete) is dat het paard terug gevorderd kan worden als ik het slecht verzorg. Alleen maar goed voor het paard toch, teken dat hij het echt goed bedoeld?
Er staat alleen niet in dat ik het paard kan terug geven in bepaalde gevallen, zal ik dat er nog in laten opnemen of moet ik hem op zijn woord geloven???


laat ook dat specificeren in het contract, anders kan hij desnoods het paard terugvorderen omdat die bijvoorbeeld niet op ijzers staat terwijl dat volgens hem beter is (of precies andersom)

Peetje

Berichten: 693
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:56

Ik ken deze specifieke situatie, althans, dat vermoed ik sterk. Kijk maar eens in mijn profiel. Ik denk dat je me dan wel herkent. Ik weet gewoon dat ze dit al vaker hebben gedaan. Ze willen gewoon een heel fijn plekje voor dit paard en niet dat hij daarna nog van hand tot hand gaat. Je weet het immers nooit als je een paard eenmaal verkoopt. Maar deze mensen zitten echt niet op een rijpaard te wachten, maar willen gewoon de garantie dat als jij er zelf niet meer voor kan zorgen, dat zij zelf een nieuwe plek voor hem kunnen zoeken. Als ik zo met jullie stond te praten zondag (ik weet het niet 100% zeker, maar ik vermoed zomaar dat het afgelopen zondag was dat jullie deze knappe heer kwamen bezoeken), weet ik wel zeker dat het goed zit, van beide kanten. Ik hoop je snel te zien... :)

har166

Berichten: 2040
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:23

Wel jammer dat je niks qua wedstrijden kunt doen. Ik doe nog weleens trec of een cross voor de lol, maar zoiets mag dus ook niet? Dravers zijn juist zo geschikt voot endurance enzo.. Lekker buiten tokkelen.

Team_Sublime

Berichten: 1288
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:26

Voor mij is het wel simpel. Ik wil de endurance en trec in met me draver. Op het contract staat niks over dit aoort wedstrijden :x daarbij neemt het asiel totaal geen contact meer op met ons wat ze wel zouden doen dus kunnen hier vrijweinig over zeggen.

Dus tip zet alles duidelijk in het contract maar wel zonder te overdrijven :) niet elk dingetje erin gaanz etten maar gewoon de grote hoofdpunten :)

ruitje

Berichten: 12337
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:01

Als het de stal is waar Peetje het over heeft zeg ik: doen!

Betrouwbare mensen :)

Peetje

Berichten: 693
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:36

Het paard waar de TS over praat, mag gewoon starten in wedstrijden, hoor. Alleen niet in draverijen. Ik denk niet dat je het te moeilijk moet maken. Dat is gewoon niet nodig.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:58

ruitje schreef:
Als het de stal is waar Peetje het over heeft zeg ik: doen!

Betrouwbare mensen :)

Daar ben ik het helemaal mee eens! :D

Babbelbrittx

Berichten: 101
Geregistreerd: 21-01-12

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:34

echt zeker doen, weet zeker dat je dit heel leuk gaat vinden. je eerste eigen "echte paard"

Jazzythecorg

Berichten: 569
Geregistreerd: 15-02-13

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:44

Ik zou zeggen DOEN!!, wel even goed het contract doorlezen natuurlijk en inderdaad even kijken hoe het zit als het van jou kant uit niet bevalt, maar het klinkt echt super
*\o/* . Ik hoop voor je dat het allemaal lukt en dat je binnekort je
'eigen' paardje hebt

Yessekles
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 10:03

Wow, wat een hoop reacties erbij! Ik moet mijn instellingen aanpassen, zodat ik een mailtje krijg als er een reactie is, sorry!
Peetje, ja ik herken je en ja, wij zijn het! We gaan deze knappe man morgen ophalen en ik tel elk uurtje...
Het voelt heel vertrouwd, mijn vriendin kent de eigenaar al van eerder en heeft ook alle vertrouwen in hem. Ik heb hem alleen aan de telefoon gehad en dat voelde ook gelijk goed.
Heel spannend allemaal, maar ik heb zo'n zin om met hem aan de gang te gaan!
Wedstrijden liever niet, heb ik begrepen, paardje mag gewoon een rustig, tweede leventje gaan leiden. Maar die ambities heb ik toch niet. Wat me wel heel leuk lijkt is een keertje endurance, maar of we daar ooit komen? Dat vond de eigenaar voor een keertje ook prima.
Dat hij het paard om een kleinigheidje bij me weg haalt, geloof ik niet. Ijzers haalt de eigenaar er zelf onderuit voor me, morgen :)
Alles is eigenlijk overlegd, we gaan ervoor!!!!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Draver in bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:19

Gefeliciteerd! en veel plezier!