Lange termijn gevolgen dravers training?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Lange termijn gevolgen dravers training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 18:03

Ik heb 4,5 jaar geleden een toen 5 jarige draversmerrie gekocht, heerlijk dier met een enorme will to please.
Na een jaar aanmodderen (eerste paard voor mij) bleek ze vast te zitten in haar bekken/heilig been.
Er is toen een osteopaat bij geweest die aangaf dit bij meerdere dravers al te hebben gezien. Haar uitleg was dat het heilig been gaat kantelen omdat een draver op de baan zo volledig moet strekken dat de volledige achterhand in een andere houding wordt gedragen (gedwongen) dan normaal gesproken bij een paard het geval is.
In de 3,5 jaar daarna is de osteopaat herhaaldelijk geweest en iedere keer schoof dat heilig been in de loop van de maanden na een behandeling weer terug. Direct na de behandelingen is mijn paard wel altijd weer volledige soepel en draagt ze de achterhand ook met steeds meer gemak. Eén keer heb ik gehad dat er niets vast zat.
Nou haalt mijn paard nog wel eens kuren uit en zodra er iets gebeurt schiet dat heilig been weer volledig vast, zo ook eind oktober nadat mevrouw in de sloot ging zwemmen.
Mijn paard is echter een bikkel en laat niks merken totdat er uiteindelijk meer vast gaat zitten omdat het lichaam natuurlijk de scheve stand van het heilig been gaat compenseren.
Gister is de osteopaat weer geweest en wat ze deze keer zei schrok ik wel van. Ze gaf aan niet zeker te weten of ze het nog wel los zou kunnen krijgen (gelukkig wel gelukt!) en gaf aan dat het hier ergens op zal gaan houden. Als het nu weer zo vast schiet als deze keer kan ik het beste foto's laten maken om te kijken of er nog wel iets aan gedaan kan worden. De kans is dus aanwezig dat ik binnen nu en een paar jaar met een in mijn ogen te jong paard dat met pensioen kan zit.
Mocht dat gebeuren zien we dan wel weer verder, ze gaat mooi niet weg dus dan zien we wel of ze als weidepaardje door het leven kan maar schrikken is het wel.
Is dit bij alle dravers het geval? Of alleen bij dravers waarbij de houding later gecorrigeerd wordt zoals bij de mijne?

Even voor de duidelijkheid: Ik heb absoluut geen spijt van de behandelingen van de osteopaat, ik zie na iedere behandeling weer dat mijn paard heerlijk los door het lijf loopt en mooi ondertreed, wat ze eerst niet deed.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:07

Delaja schreef:
Is dit bij alle dravers het geval? Of alleen bij dravers waarbij de houding later gecorrigeerd wordt zoals bij de mijne?

De eerste vraag; nee, want de mijne heeft er geen last van, geen van onze paarden bij mijn weten, ook niet degene die lang gekoerst hebben. Jouw paard heeft alleen in 2007 gekoerst, ik betwijfel of dat jaartje koersen de oorzaak is geweest. Wat betreft je tweede vraag; ik ben het tot nu toe ook eigenlijk nooit tegen gekomen bij dravers die nu onder het zadel gereden worden.

Misschien kan je nog iets met dit topic? [MD] heiligbeen verschoven, advies gevraagd..

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 09:19

Ik heb dit niet bij meer dravers gezien.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat hetgeen wat ostheopaten/manueel therpeuten 'verschoven' noemen, niet op een rofo te zien. Dit soort klachten worden vaak veroorzaakt doordat jij nu iets van haar vraagt waar ze niet voor gemaakt is en met heel veel goede en gerichte training zal je het wel kunnen verbeteren en versterken. Als je er in je training niks mee doet, zal het steeds terugkomen. Zo zijn er bv dravers die nog steeds training voor de kar nodig blijven houden om de achterhand sterk genoeg te houden. Je zal bij je therapeut moeten vragen, hoe je dit gebied het meest gericht kan trainen en dan aan de slag gaan met een begeleider/instructeur die je daar goed sturing in kan geven. Alleen behandelen en verder geen advies geven, is zinloos.

Ik zou haar echt niet met een paar jaar afschrijven hoor :-)

Delaja

Re: Lange termijn gevolgen dravers training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 19:52

Judith: Kan je dat 'iets van haar vraagt waar ze niet voor gemaakt is' beter uitleggen?
Ik vraag mijn paard niets op hoog niveau, het enige waar we op trainen is dat ze haar rug gebruikt en ondertreedt, zodat ze ook van voren kan ontspannen. Imo is dat niet iets waar zij niet voor gemaakt is, het is en blijft een paard en de houding die ik vraag ligt volgens mij behoorlijk dicht bij de natuurlijke houding van een paard.
Daar komt bij dat ik (te) veel draver voorbij zie komen die met het rijden hun rug weg drukken, voor hetzelfde geldt hebben zij last van hetzelfde probleem maar is hier nooit naar gekeken omdat het paard in de ogen van de ruiter netjes loopt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:54

volgens een dierenarts/osteopaat komt dit vaak bij dravers voor.
Mijn vriendin haar draver heeft precies hetzelfde....deze is nu vier en heeft nog nooit gekoerst.
Ach,de traning op zich is al genoeg om een paard kapot te krijgen die niet sterk genoeg is.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:18

Nou, ik kan je zeggen, het komt niet vaak voor bij dravers. Dat er nu hier 2 mensen zeggen dat het vaak voorkomt bij dravers, omdat ze er allebei 1 kennen, zegt me niet zoveel. Ik hecht dan meer waarde aan mijn kennis over dravers, heb er tot nu denk ik een stuk of 100 in handen gehad en aan de kennis van mn eigen dierenarts, die alleen masr sportpaarden behandelt en jaarlijks 100en dravers ziet..............

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:22

Judith_W schreef:
Nou, ik kan je zeggen, het komt niet vaak voor bij dravers. Dat er nu hier 2 mensen zeggen dat het vaak voorkomt bij dravers, omdat ze er allebei 1 kennen, zegt me niet zoveel. Ik hecht dan meer waarde aan mijn kennis over dravers, heb er tot nu denk ik een stuk of 100 in handen gehad en aan de kennis van mn eigen dierenarts, die alleen masr sportpaarden behandelt en jaarlijks 100en dravers ziet..............

ik woon in frankrijk...vergeten te vertellen.
De dravers die jij meemaakt die zijn gewoon goed....de dravers die je voor een prikkie kunt kopen omdat ze niet snel genoeg waren of sterk genoeg, hebben daar dus last van.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 20:44

Judith ik heb het ook niet over 1 geval. Wij hebben op stal nog een draver staan die exact dezelfde houding heeft als mijn paard voordat ze onder behandeling kwam bij een osteopaat. Ook in haar lopen oogt dit paard zo daning stijf dat ik sterk het vermoeden heb dat dit paard last heeft van hetzelfde probleem.
Daar komt bij dat mijn osteopaat niet alleen mijn draver behandelt, zij komt er meerdere tegen die vrijwel allemaal dezelfde problemen hebben.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:45

ook lang niet allemaal, want een heleboel dravers die verkocht worden als rijpaard, zijn ook gewoon goed, maar kunnen niet of niet meer mee in de sport, heeft meestal niks te maken met lichamelijke klachten dat ze niet mee kunnen ;-) Nogal kort door de bocht om te zeggen dat dravers die niet mee kunnen, last hebben van dit probleem.

Zoals ik wel al in m'n eerdere post noemde, is gerichte training belangrijk (voor elk paard natuurlijk en dus ook voor de draver) en daar ontbreekt het nogal eens aan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:47

Judith_W schreef:
ook lang niet allemaal, want een heleboel dravers die verkocht worden als rijpaard, zijn ook gewoon goed, maar kunnen niet of niet meer mee in de sport, heeft meestal niks te maken met lichamelijke klachten dat ze niet mee kunnen ;-) Nogal kort door de bocht om te zeggen dat dravers die niet mee kunnen, last hebben van dit probleem.

Zoals ik wel al in m'n eerdere post noemde, is gerichte training belangrijk (voor elk paard natuurlijk en dus ook voor de draver) en daar ontbreekt het nogal eens aan

heleboel dravers die verkocht worden als rijpaard vallen in een zeer lage prijsklasse en worden vaak gekocht door bijna leken.Waarvan het gros echt niet ziet dat het paard stijf,scheef of kreupel loopt.
TS is gelukkig een uitzondering ;)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:49

Klopt en dat is ook vaak het probleem

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 20:50

Daar vrees ik dus ook voor geerke.
Ik zie zo vaak (ook op bokt) foto's van dravers voorbij komen waarvan ik meteen denkt 'oef, zou dat wel helemaal goed zitten?' zo gespannen en stijf oogt het. Stuk voor stuk paarden die hun rug precies zo gebruiken als mijn paard voor haar behandelingen bij de osteopaat. De meeste ruiters hiervan twijfelen niet aan het paard en lijken er van uit te gaan dat de dieren prima lopen omdat de voorkant 'in de krul' zit. Maar goed, ik ben dan weer een te groot watje om daar wat van te zeggen :Y)

edit: voor de geïnteresseerden: kijk anders even in het topic in mijn onderschrift, foto's zeggen meer dan woorden in dit geval :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:54

Ik denk dat het niet per definitie een dravers-ding is maar relatief veel paarden komen vast te zitten bij hun lendenen/kruis. Si-gewricht. Komt natuurlijk omdat paarden niet gemaakt zijn om op te gaan zitten. Rassen die van nature meer stuwend als dragend lopen zullen daar meer gevolgen van onder vinden. Dravers hebben vaak een stuwende manier van bewegen want daarmee kom je snel vooruit. Dat en een soms niet correcte omscholing kan problemen gaan geven,
Een goede dressuurmatige basis waarbij ze meer dragend leren te lopen kan veel van deze problemen voorkomen. Sinds ik aan de hand ben gaan werken met mijn draver is ze erg veranderd in de bespiering en veel losser in de lendenen.
Helaas, heeft niet iedereen die een draver koopt die nog niet goed omgeschoold is tot rijpaard de juiste kennis en kunden.

Overigens laat ik mijn draver ongeveer elke 9 maanden behandelingen door een chiropractor dit om echte problemen voor te zijn.

Linseybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:00

geerke schreef:
Judith_W schreef:

ik woon in frankrijk...vergeten te vertellen
De dravers die jij meemaakt die zijn gewoon goed....de dravers die je voor een prikkie kunt kopen omdat ze niet snel genoeg waren of sterk genoeg, hebben daar dus last van.

Nou mijn draver was afgekeurd hij heeft 2x gekoertst maar ik heb hem dus goed koop kunnen kopen maar hij heeft nergens last van !!!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:13

fransje23 schreef:
Ik denk dat het niet per definitie een dravers-ding is maar relatief veel paarden komen vast te zitten bij hun lendenen/kruis. Si-gewricht. Komt natuurlijk omdat paarden niet gemaakt zijn om op te gaan zitten. Rassen die van nature meer stuwend als dragend lopen zullen daar meer gevolgen van onder vinden. Dravers hebben vaak een stuwende manier van bewegen want daarmee kom je snel vooruit. Dat en een soms niet correcte omscholing kan problemen gaan geven,
Een goede dressuurmatige basis waarbij ze meer dragend leren te lopen kan veel van deze problemen voorkomen. Sinds ik aan de hand ben gaan werken met mijn draver is ze erg veranderd in de bespiering en veel losser in de lendenen.
Helaas, heeft niet iedereen die een draver koopt die nog niet goed omgeschoold is tot rijpaard de juiste kennis en kunden.

Overigens laat ik mijn draver ongeveer elke 9 maanden behandelingen door een chiropractor dit om echte problemen voor te zijn.

Ik ging net zeggen. Dit probleem zie je toch voornamelijk bij rijpaarden. Ongeacht het ras.
En misschien inderdaad dat dravers een groep zijn die wat gevoeliger is hiervoor omdat ze meestal niet de dressuurmatige opleiding krijgen.

Linseybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:21

Die van mij heb ik zelf moeten leren galloperen omdat ie dat niet kon dat ging niet zonder gebroken rugenwervels (bij mij) maar als je nu ziet ik kan galloperen ik rij nog geen wedstrijden met hem maar mijn les gever zij dat ik al L2 met niveau zit maar hij heeft nergens last van .