Probleem met telgang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Probleem met telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 15:36

Mijn Draver heeft sinds begin dit jaar de neiging bij het aandraven om telgang in te zetten. Nadat ik met hem om gegaan ben bij een buitenrit (D. had niets, ik heb mn pezen in mn vinger afgescheurd) in het gips beland ;( . Mijn goede vriendin heeft toen D. gereden, ze is een goede amazone. Het ging super met hun beide rijgewijs. D. is toen op een bepaald moment gaan telgangen bij haar. Ik bezorgd want is toch gek. Zadel na laten kijken, lag niet super meer. Deze is aangepast (Corry Stoker) Ik was weer hersteld, veel grondwerk gedaan en weer gaan rijden. Ging weer hartstikke lekker.. galop oefenen. Gaat ook steeds mooier, lekker sprong erin. Lekker nagevelijk te rijden.Nu zo/n maand later, van de week dus begint D. weer met telgangen. Is dit iets rijtechnisch, medisch of zou het verveling zijn of zo iets. Ik weet het niet, wie heeft hiet ervaring mee. Omdat ik begrijp dat Amerikaans Dravers aanleg hebben voor laterale gangen echter dit deed hij nooit in deze mate. -O- Wel eens met overgang draf galop, zo'n dralopje. En in het begin moeite met tact. Maar we zijn afgelopen jaren toch behoorlijk vooruit gegaan met rijden.

WendyBZJarig

Berichten: 13138
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:41

Verveling lijkt me stug. Ik zou eens beginnen met een osteopaat, die het paard laten checken. Heb je ook les? Dat begrijp ik niet helemaal uit je verhaal.

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 15:47

Hallo wendyBZ, ja ik heb al zolang ik Diamond heb les, nu de laatste maand ff niet maar erg goede begeleiding gehad van miijn instructrice (ORUN- Hogerkader instructeurs opleiding) Ik zit inderdaad te denken aan een osteopaat. Maar vraag me af of dit komt door z'mn aanleg of dat het iets medisch is. Zoals ik al heb aangegeven heb ik het zadel laten controleren daarna (en een week of 2 niet gereden alleen grondwerk) ging het rijden heerlijk.

WendyBZJarig

Berichten: 13138
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:52

Als hij het voorheen niet deed en nu wel, is er iets veranderd. Het kan dus goed zijn dat hem iets dwars zit.

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 16:02

dat denk ik ook ;( bah konden ze maar praten). Wel is het zo dat los in de wei etc niets te zien is. rennen met de gasten in de wei, zelfs met rijden met losse teugel, maar als ik hem op pak dan wel. Ik ben gewoon benieuwd of mensen met dravers ook deze problemen zijn tegen gekomen. Ga toch een afspraak maken met Osteopaat. Heb al een afspraak staan voor tandarts voor controle (jaarlijkse) alles uitsluiten, toch?!

_maaike_D

Berichten: 1200
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: *op de mesthoop*

Re: Probleem met telgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:41

mijn draver heeft dit ook een tijd gedaan.
We zijn op wedstrijd geweest in het amsterdamse bos.
Eerst dressuur, traject, marathon en daarna vaardigheid.

de daaropvolgende dag wou ze niet meer draven, alleen telgangen.
Omdat ze in telgang erg veel spanning opbouwt ging het van kwaad tot erger.
Vanalles geprobeerd, ander tuig, andere ondergrond, ander bit e.d.

uiteindelijk bleek ze 'pijn' of 'last' van haar mond te hebben van de langdurige wedstrijd.
Ze durfde het bit niet aan te nemen, hoofd omhoog, rug naar beneden en telgangen.
Hierdoor kreeg ze ook last van haar spieren omdat ze door telgangen hele andere spieren gebruiken
en ze dus zoveel spanning had.

Een Masseur heeft haar spieren los gemaakt en door veel op zachte ondergrond te oefenen met
aandraven hebben we haar het vertrouwen weer terug gegeven.
Uiteraard heeft ze eerst ´rust´ gehad zodat haar mond weer kon ´herstellen´.

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 20:21

Maaike_D dankje voor je verhaal. Herken dat wel, diamond kan ook veel spanning opbouwen, dt is eigenlijk altijd aan de Hand geweest. Ben met rijden dan ook veel bezig met spanning afvloeien. De rust er in houden, nu is het zo dat ik rjtechnisch meer vraag van hem, meer SB en wijken etc, voltes openen en sluiten. '
Om zijn achterbeen er beter onder te krijgen en hem daardoor sterker te maken van achteren. T was altijd moeilijk voor hem, een ondertredend achterbeen. Dit uitte zich door bv moelijk aante galoperen en hard gaan in galop, eruit vallen etc.

Een masseur heeft bij jou uitkomst geboden begrijp ik. Zoals ik al aangaf komt de tandarts (Paul Versluis) binnenkort, die heeft vorig jaar D.zn wolfskiesjes verwijderd. Ook ga ik osteopaat plannen. Ik had besloten Diamond van de week rust te geven, wellicht morgen even grondwerken, met touwhalster dus zonder bit. :j

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 16:04

ff een up-date. Na overleg met dierenarts, behandeling van de tandarts en behandeling osteopaat gaat het gelukkig iets beter met Diamond. Heeft zich waarschijnlijk toch met de val op buitenrit erger bezeert dan hij liet merken. (t is ook zo'n bikkel) Hij heeft wervels van zijn rug (laatste rugwervels en lende wervels) verdraait dit straalde uit naar zn bekken en naar voor richting schoft en over gehele ribbenkast. Nu is deze zere plek behandeld door Annemyke Kingma. Deze week voor het eerst weer voorzichtig aan het werk (grondwerk/longeren) Vandaag is hij gecontroleerd door Annemyke. Zij zei dat het aan het afzakken is dus mag morgen met zadeltje op stappen *\o/* . Ben in iedergeval blij dat ik meer weet en ik hoop dat Diamond en ik weer snel kunnen genieten van een relaxed buitenritje en wat rustig opbouwend rijwerk.

_maaike_D

Berichten: 1200
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: *op de mesthoop*

Re: Probleem met telgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:50

wat fijn!
goed dat je uit hebt laten zoeken waar het vandaan komt.
hopelijk weer lekker ontspannen kunnen rijden ;)

mariskab94
Berichten: 33
Geregistreerd: 14-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:06

had een vriendin van mij ookk..