blijft jullie draver ook zo goed in conditie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:30

I.t.t. bij mensen kun je de rusthartslag van een paard niet beïnvloeden met training, die is genetisch bepaald en hangt dus af van de omvang van het hart. De maximale hartslag staat ook vast (kan uiteraard wel variëren per paard). Dus wat je traint is eigenlijk de snelheid van herstel; hoe snel gaat de hartslag weer terug richting rust na inspanning.

Rex heeft bijv. tijdens het rijden vrij hoge hartslagen vergeleken met andere paarden, maar hij daalt wel heel erg snel na afloop. Bucks heeft tijdens het rijden lagere hartslagen bij eenzelfde tempo, maar heeft meer moeite om na afloop weer te dalen. Dat is dus iets wat met training nog kan verbeteren.

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:38

Ik heb een paar jaar terug ook een draver gehad, rechtstreeks van de baan gratis gehad ivm OCD. Scheen een vrij vlug paard te zijn. Nog wel na gezocht maar niets gevonden over de race tijden. Paard was ook niet moe te krijgen energiek en conditie waar je u tegen zei! Mijn haflinger is trouwens ook niet kapot te krijgen we hebben hier ruiterroutes van 25 km rond in een harde draf /galop met korte stap pauze's ding is niet moe te krijgen.. Mijn kwpn x andalusier is wel erg snel moe/lui doordat hij in het begin erg heftig kan zijn als die hard mag, en ook al train ik veel maakt het niet erg veel uit ;(

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: blijft jullie draver ook zo goed in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:05

Vanaf dat ik begon met bijhouden had ze een gemiddelde hartslag van 36 slagen per min, een paar weken later na aardig wat trainingen is dr hartslag gemiddeld 32 per min. Misschien heb ik gewoon een heel raar paard :+

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:01

Wat veel mensen niet beseffen is dat het meten zelf de hartslag vaak al een paar slagen omhoog gooit. ;) Zeker als het paard het nog niet gewend is. Ben je op vreemd terrein met lawaai, vreemde paarden, drukte etc. (zoals een wedstrijd) dan kan dat makkelijk 10 slagen meer worden! Rex had bij onze allereerste wedstrijd bij de voorkeuring een hartslag van 60 :') , pure opwinding natuurlijk.

nightrain
Berichten: 23
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:13

Die van mij wordt volgende week 8jaar, maar is erg onduidelijk of hij gekoerst heeft ja of nee, wel getraind. Maar die kan hooguit 20min per dag gereden worden.. dan is hij kapot..