Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Arabesk schreef:Eh 24/7 buitenzetten, daar wordt elk paard rustiger en evenwichtiger van.
Krachtvoer krijgt hij ook niet!

iertje2valen schreef:Af en toe het bos in gaan en hem even laten knetteren hoort daar ook bij.
Dan blijft het gedrag ook altijd hetzelfde. Ik laat mijn paard dus ook nooit voluit gaan, ik laat haar constanter werken. Ik wil namelijk geen krachtexplosies en ik wil niet op een bommetje zitten als ze zich een week niet heeft kunnen uitleven.
Ik durf bijna niet te zeggen nooit, maar dat is eigenlijk wel wat ik bedoel.
Als je je draver in zo'n over-energieke bui laat gaan, bevestig je alleen maar zijn gedrag en blijft hij erom vragen. En denk niet dat dit voor het paard echt leuk is, want het is allemaal stress. Je kunt je paard ook leren op een fijnere manier zijn energie kwijt te raken, bijv. door lekker een half uur aan een stuk te draven. Dan krijg je een heel ander paard onder je kont: een dat gewoon graag loopt en werkt, maar zonder drammerig en hyper te worden.
En hij stond toen 24/7 buiten en kreeg niks van krachtvoer. Toen ik hem kocht heeft het echt even geduurd voor ik het knopje omhad, maar daarna kon ik ook lekker aan een lang teugeltje rijden buiten. miga schreef:Die van mij komt alleen in de paddock (niet in een wei of groter terrein)waar hij ook niet helemaal zijn energie in kwijt kan.
...
Overigens krijgt hij maar 3/4kilogram basisbrok per dag en hij staat van 8 tot 8 in de paddock s'nachts op stal.
Dat is echt heel erg veel voor een draver, en al helemaal voor een draver die in zulke omstandigheden gehouden wordt dat hij zijn energie niet kwijt kan (wat ik sowieso heel erg zou afraden)! Waarom zoveel krachtvoer?? De enige reden om krachtvoer te geven is als je paard uit alleen ruwvoer te weinig energie haalt om op gewicht te blijven in combinatie met het werk dat je vraagt. Dus je basis is een rantsoen van hooi, en als je merkt dat dat niet genoeg is voor je paard voeg je wat krachtvoer toe. Maar een kilo is voor verreweg de meeste dravers die niet meer koersen echt ruim genoeg, en zeker als je dan merkt dat je paard teveel energie heeft, is dat duidelijk een teken van teveel krachtvoer.