draver met veel energie ..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSUPERMATiC

Berichten: 346
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Haarlem

draver met veel energie ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 23:35

Ik lease een draver met heel veel energie , iemand tips om hem een beetje van zijn energie kwijt te raken ?

Groetjes..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: draver met veel energie ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:36

Eh 24/7 buitenzetten, daar wordt elk paard rustiger en evenwichtiger van.

Kaboutertjes

Berichten: 829
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:40

Onderhoudsbrok ipv sport oid.

Aprils_joke

Berichten: 4241
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: denbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:42

Arabesk schreef:
Eh 24/7 buitenzetten, daar wordt elk paard rustiger en evenwichtiger van.


Dat zou ik niet zo snel zeggen
mijn draver stond ook 24/7 buiten op 6,5 hectare wei.

ik zou hem/haar of sober voer zetten.
en verder veel met hem/haar doen :j

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:43

Geen krachtvoer meer en niet meer op stal :j

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:43

Lekker aan het werk gaan, lange bosritten werkt erg goed! Veel succes

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: draver met veel energie ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:47

Er zijn hier al goeie tips, ik heb zelf een draver gehad, hij werd hier heel braaf en evenwichtiger door.

Waar hij toen stond bij de vorige eigenaar was hij in training en nog volop aan t koersen ja dan gaat er kilo's krachtvoer erin.

Ik kocht hem voor de recreatie en hij werd al snel makkelijker en rustiger.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:05

Arabesk schreef:
Eh 24/7 buitenzetten, daar wordt elk paard rustiger en evenwichtiger van.

Hoeft niet, die van mij staat al een jaar of 6, 24/7 buiten met een schuilstal, het jaar rond, maar rustig en evenwichtig is hij echt niet te noemen :D :)) Krachtvoer krijgt hij ook niet!

Wanneer heeft hij veel energie, algemeen of vooral tijdens het rijden?

Westernfreak

Berichten: 5496
Geregistreerd: 06-05-01

Re: draver met veel energie ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:22

Dravers zijn over het algemeen sowieso energieke paarden; zeker als ze aan het werk worden gezet (dus tijdens het rijden).

Hier moet je mee om weten te gaan; het is vooral belangrijk zelf je rust te bewaren en in het werk veel afwisseling te houden :)

Atalanta

Berichten: 668
Geregistreerd: 24-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:03

Wat is voor jou het probleem in dat hij veel energie heeft? Is hij lastig, stuiterig, loopt hij te gehaast? Of ze de energie echt "kwijt" raken is maar de vraag, zal van het paard afhangen... Mijn dravermerrie loopt ook 24/7 buiten, krijgt geen krachtvoer, ze is rustig en evenwichtig van karakter maar ga erop zitten en ze loopt over van de energie. Zo is ze gewoon, oren erop en gaan. Wat zij graag doet is lange afstanden lopen en dan flinke einden achter elkaar draven of galopperen, daar kan ze haar ei in kwijt.

corina21
Berichten: 6306
Geregistreerd: 13-01-07

Re: draver met veel energie ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:09

onze draver heeft nu ook peper in de kont,hij staat overdag van 6 uur s morgens tot 8 uur s avonds op de weide,voordat ik hem rijd longeer ik hem even,en dan is het echt een bommetje,
dus als ik jou was zou ik hem longeren van te voren.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: draver met veel energie ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:28

Met longeren kweek je alleen maar conditie, dat gaat op de lange termijn niet werken.

corina21
Berichten: 6306
Geregistreerd: 13-01-07

Re: draver met veel energie ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:33

Of even losgooien kan natuurlijk ook dat ze in de bak even uitrazen kunnen.

miga
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:39

Mijn draver is ook onder de man wat drukker als in de paddock en stal.
Die van mij komt alleen in de paddock (niet in een wei of groter terrein)waar hij ook niet helemaal zijn energie in kwijt kan.
Ik laat hem daarom met regelmaat in de bak los (daar is het nu geen modderpoel)en daar gaat hij zelf zijn rondjes maken,totdat hij het zelf genoeg vind en dan is hij weer wat makkelijker met rijden.
Anders vind ik het zelfs gevaarlijk dan zit er zoveel energie in.Dat is voor hem en voor mij niet te doen.
Overigens krijgt hij maar 3/4kilogram basisbrok per dag en hij staat van 8 tot 8 in de paddock s'nachts op stal.

Atalanta

Berichten: 668
Geregistreerd: 24-12-09

Re: draver met veel energie ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:31

Van longeren/losgooien worden ze niet minder energiek, maar het kan wel helpen even de frissigheid eruit te gooien, als ze even een goeie serie bokken doen en daarna weer ontspannen kan dat wel helpen voor het rijden.

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Re: draver met veel energie ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:25

Komt hij net van de baan af?

Dan is het logisch dat ze kampen met energie teveel. Een paard wat eerst volop in training staat en dan maar weinig wordt gebruikt heeft een overschot aan energie.

fleurchika
Berichten: 34
Geregistreerd: 01-01-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: draver met veel energie ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:32

ik heb zelf ook zo'n energie dravertje. ze word steeds rustiger, maar het blijft natuurlijk een druk paardje.

wat ik altijd doe:
even longeren en kijken of het hij/zij HEEEEEL druk is.
ik spring ook 2x per week met mijn paard, dan kan ze daar haar energie in kwijt want dat vind ze GEWELDIG.
en probeer een keer een buitenrit!

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Re: draver met veel energie ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:18

Ik zou zorgen voor veel afwisseling, maak voor je zelf een schema wat je in een week wil doen.
Een keer longeren, rijden in de bak, een keer buitenuit en eventueel gewoon lekker met hem/haar gaan fietsen.. als je ze aan de fiets mee hebt kunnen ze lekker onbelast hun rondje met jou mee lopen en het is nog leuk ook :)

Verder zou ik je paard niet teveel voeren, musli zonder haver! En biks doe ik meestal als ik gereden heb, maar ook niet in grote hoeveelheden want dan is hij ook gigantisch fris.

Vergeet niet dat het weer ook invloed heeft, nu het zo koud is zijn er wel meerdere paarden fris!
Succes!

iertje2valen

Berichten: 316
Geregistreerd: 14-03-07
Woonplaats: 't Harde

Re: draver met veel energie ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:28

Ik heb ook een draver ze heeft dagelijks energie voor 10.
Ik geef haar 4 a 5 keer in de week beweging en zorg voor veel afwisseling. Daarnaast voer ik musley zonder haver en basisbrok. Maar het is gewoon belangrijk dat je er zelf mee leert omgaan en vooral rustig blijft, zoals hier eerder ook al is aangegeven.
Je moet je paardje leren om zijn energie te gaan gebruiken in het werk en niet dit als een bom eruit laat gooien. Hier gaat veel tijd in zitten. Maar als jij je paard van te voren gaat losgooien of longeren, word zijn conditie beter en krijgt hij dus nog meer energie.

Waarschijnlijk wil je draver al zijn energie erin 1 keer uitgooien. als jij een uur wil rijden dan is hij waarschijnlijk de eerste half uur een bom .
Met veel trainen kom je er wel. Af en toe het bos in gaan en hem even laten knetteren hoort daar ook bij. Ze zijn natuurlijk getraind en gebruikt om vol speed te lopen. Maar ook bij de trainers hebben ze getwikkeld(relaxed drafje), dat is niet alleen voluit gegaan

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:30

iertje2valen schreef:
Af en toe het bos in gaan en hem even laten knetteren hoort daar ook bij.


Ben ik het niet mee eens :+ Dan blijft het gedrag ook altijd hetzelfde. Ik laat mijn paard dus ook nooit voluit gaan, ik laat haar constanter werken. Ik wil namelijk geen krachtexplosies en ik wil niet op een bommetje zitten als ze zich een week niet heeft kunnen uitleven.

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:35

Er is m.i. een heel groot verschil tussen een loopgraag, temperamentvol paard dat graag werkt, of een drammende zenuwpees die alleen maar loopt te dribbelen en altijd hard wil. Dravers kunnen allebei zijn, als je het niet bewust getraind hebt of er verkeerd mee omgaat krijg je meestal categorie 2, en het kan echt wel even duren voor je naar categorie 1 gaat. :D

Veel buiten (liefst 24/7, maar toch zeker meerdere uren per dag weidegang in een groep) is absoluut nodig, want dravers zijn nu eenmaal intelligente, energieke paarden; een box en een klein paddockje is een gegarandeerd recept voor een vervelende draver. Van zo'n paard mag je niet verwachten dat het zich in dat uurtje per dag ook nog naar jouw wensen schikt. In het werk ook veel afwisseling bieden, vooral lekker veel buitenrijden waarbij je lange stukken in 1 tempo draaft. En niet teveel krachtvoer, een kilo is voor de meeste dravers die recreatief gebruikt worden echt ruimschoots genoeg!
Maar vooral, dat ben ik helemaal met Wendy eens: niet laten 'knetteren'. :n Ik durf bijna niet te zeggen nooit, maar dat is eigenlijk wel wat ik bedoel. _O- Als je je draver in zo'n over-energieke bui laat gaan, bevestig je alleen maar zijn gedrag en blijft hij erom vragen. En denk niet dat dit voor het paard echt leuk is, want het is allemaal stress. Je kunt je paard ook leren op een fijnere manier zijn energie kwijt te raken, bijv. door lekker een half uur aan een stuk te draven. Dan krijg je een heel ander paard onder je kont: een dat gewoon graag loopt en werkt, maar zonder drammerig en hyper te worden.
Mijn Rex was vroeger ook een bommetje met rijden, onvermoeibaar, hij liep dan echt 3 uur aan een stuk te drammen. Hij had ook maar 2 versnellingen: dribbelen of keiharde galop. := En hij stond toen 24/7 buiten en kreeg niks van krachtvoer. Toen ik hem kocht heeft het echt even geduurd voor ik het knopje omhad, maar daarna kon ik ook lekker aan een lang teugeltje rijden buiten.

miga schreef:
Die van mij komt alleen in de paddock (niet in een wei of groter terrein)waar hij ook niet helemaal zijn energie in kwijt kan.
...
Overigens krijgt hij maar 3/4kilogram basisbrok per dag en hij staat van 8 tot 8 in de paddock s'nachts op stal.

MAAR 3/4 kilo brok per dag??? 8)7 Dat is echt heel erg veel voor een draver, en al helemaal voor een draver die in zulke omstandigheden gehouden wordt dat hij zijn energie niet kwijt kan (wat ik sowieso heel erg zou afraden)! Waarom zoveel krachtvoer?? De enige reden om krachtvoer te geven is als je paard uit alleen ruwvoer te weinig energie haalt om op gewicht te blijven in combinatie met het werk dat je vraagt. Dus je basis is een rantsoen van hooi, en als je merkt dat dat niet genoeg is voor je paard voeg je wat krachtvoer toe. Maar een kilo is voor verreweg de meeste dravers die niet meer koersen echt ruim genoeg, en zeker als je dan merkt dat je paard teveel energie heeft, is dat duidelijk een teken van teveel krachtvoer.

Ter vergelijking: wij hebben 3 dravers, die endurancewedstrijden lopen. Ze staan 24/7 buiten, krijgen heel veel ruwvoer ('s winters is dat voordroog, 's zomers gras en wat hooi), en daarbij naar behoefte krachtvoer. Rex (29) krijgt vrij veel te eten, wel een kilo of 2, dat heeft hij nodig om op gewicht te blijven. Snuffel (4) krijgt een half literschepje muesli per dag en wat vetrijke aanvulling (Subli 3-6-9). Starbucks (7) krijgt helemaal geen krachtvoer. En dit zijn paarden die toch vrij pittig getraind worden, wedstrijden lopen, en zich 24/7 kunnen uitleven zoals ze dat willen.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: draver met veel energie ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:37

Is hij ook zo in de zomer of alleen nu? En is het dan de eerste paar minuutjes, of houdt hij het de hele tijd vol? Als je paard fris is kan even losgooien wel degelijk werken: dan kan hij even de overtollige energie eruit gooien. Als je dan gaat rijden kan je hem ook makkelijker laten concentreren op wat je aan het doen bent.

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Re: draver met veel energie ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:46

4 kilo... Dan weten we meteen waarom hij zo druk is. Als je bang bent dat je paard mager word, dan kun je meer hooi/kuol geven.
Mijn paard krijgt 4kg op dagen dat ik 60 km bosritten maak. Als ik dat normaal doe dan word hij ook een zenuwpees.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: draver met veel energie ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:00

naar de hoeveelheid en soort krachtvoer kijken, het aantal uren weidegang en verder veel structuur in het rijden/trainen bieden. Je draver leren, dat er tijdens een training geen moment meer komt dat er voluit gegaan wordt
Da's net zoals met mijn volboed, als die 1x snelwerk heeft gedaan moet ik terug 5-6x heel rustig gaan galopperen en soms zelfs met bijzets zodat ze weet dat trekken en zichzelf opwinden geen zin heeft, want dat ze toch niet mag en kan vertrekken...

Atalanta

Berichten: 668
Geregistreerd: 24-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:30

ik lees 3/4 kilo als driekwart kilo, niet als 3 tot 4 kilo, lijkt dat niet logischer?