Grote van een galopeerbaan??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zaralover

Grote van een galopeerbaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 00:26

Ik vroeg me af , wat de minimale afmetingen zijn van een galoppeerbaan. En wat de normalen afmetingen zijn. Ik zie wel eens 500 m lang ofzo maar wat is dan de breedte van breedte punt tot breedte punt en lengte ook. En hoe breed is de baan zelf ? (zand gedeelte) ik vroeg me dat af omdat ik crossen erg gaaf vind. En hoeveel land je dus moet ebben voor zoiets aan te leggen.
Ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft!!!

petitparis

Re: Grote van een galopeerbaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:33

Wat de afmetingen zijn van een officiële baan, daarmee kan ik je niet helpen.

Maar als je echt voluit wil kunnen gaan dan heb je toch een lang "recht" stuk nodig. Ik denk dat een 300m echt minimaal is...
Ik ken iemand met een oefenbaan van +/- 600m rond, maar die gaat altijd op verplaatsing als die echt "snelwerk" wil doen met zijn renpaarden. Onze trainingsbaan ligt in een 6, wat betekent dat wij een recht stuk hebben van +/-500m gevolg door een flauwe bocht zodat je op de "ovaal" uitkomt en deze is 900m. Gemiddeld is ze 8m breed (sommige bochten iets breder). En natuurlijk een goede ondergrond zodat je geen schuivers maakt...

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 01:17

Wat heeft crossen met de rensport te maken? Omdat de vraag hier staat? :o?

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 10:54

Bonte schreef:
Wat heeft crossen met de rensport te maken? Omdat de vraag hier staat? :o?

ik bedoel met crossen hard gaan en dus rensport, niet crossen wedstrijdsport crossen als springen. Ik bedoel hier mee gewoon hard rengalop.
mja eigelijk vanzelf sprekend want sinds wanneer moet je een galoppeer baan hebben voor wedstrijdsport cross? Daar heb je eerder een parcour voor nodig.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:40

zaralover schreef:
ik bedoel met crossen hard gaan en dus rensport, niet crossen wedstrijdsport crossen als springen. Ik bedoel hier mee gewoon hard rengalop.
mja eigelijk vanzelf sprekend want sinds wanneer moet je een galoppeer baan hebben voor wedstrijdsport cross? Daar heb je eerder een parcour voor nodig.

Omdat je voor de wedstrijdsport cross, ook conditie training moet doen en dit het beste gaat op een baan en dus zonder hindernissen. Maar als ik het goed begrijp wil jij dus een baan aanleggen om je ponny's/paarden zonder enig verstand van de training van een renpaard lekker elke dag wil gaan crossen?

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 22:36

daffie1986 schreef:
zaralover schreef:
ik bedoel met crossen hard gaan en dus rensport, niet cro

Omdat je voor de wedstrijdsport cross, ook conditie training moet doen en dit het beste gaat op een baan en dus zonder hindernissen. Maar als ik het goed begrijp wil jij dus een baan aanleggen om je ponny's/paarden zonder enig verstand van de training van een renpaard lekker elke dag wil gaan
crossen?

Ja oke maar daarvoor zou ik een renbaan aanleggen of eigelijk wel misschien , maar het is maar gewoon avantoe een keertje voor de lol, doe ik nu ook wel maar et is moeilijk een plek te vinden waar dat kan (ivm ondegrond, lengte, breedte enzo. Ik probeer het wel zo vaak als kan te doen maar dat valt nogal tegen. Maar mijn ponys vinden het helemaal geweldig als afwisseling en ik vroeg me dus gewoon maar af hoeveel grond je daarvoor zou moeten hebben.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:42

voor het geen wat jij wil heb je minimaal een stuk grond nodig van 2 hectaren en moet het van begin bocht tot eind bocht toch wel 80 meter breed zijn. En als het goed is heb je dan een knappe baan. Als je er alleen zelf op gaat rijden is 2 meter breed genoeg. Zonde om voor zoeiets onnozels zoveel geld uit te geven, je hebt er meer aan om hem kleiner te maken en de paarden gewoon een arbeids galop te laten doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:44

TS ik denk/vrees ook gezien de prijzen voor een goede rijbak, dat het een zotte kost is als je voor eigen gebruik een "renbaan" wil aanleggen.
Wij hadden het er dit weekend nog over wat een luxe onze baan is, want dat het niet eenvoudig is om het te laten aanleggen en nog een ietwat goede ondergrond te voorzien zodat je winter en zomer door weer en wind kan rijden...

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:07

Ja inderdaad ik snap dat dat veel geld kost want niks is goedkoop tegenwoordig, maar het even een vraagje en wie weet als er ooit een zak geld binnen komt dat we hem dan aanleggen. Ik vind het wel altijd geweldig, en mijn paarden ook.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:13

Misschien kan je beter een oproep plaatsen, waar je tegen een kleine vergoeding op de baan mag gaan trainen. Bij ons mag je bv voor 5 euro/paard op de baan trainen... Wij zitten natuurlijk wel in België

Afbeelding

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 15:22

petitparis schreef:
Misschien kan je beter een oproep plaatsen, waar je tegen een kleine vergoeding op de baan mag gaan trainen. Bij ons mag je bv voor 5 euro/paard op de baan trainen... Wij zitten natuurlijk wel in België

Afbeelding

ja dat zou kunnen alleen zit hier niks in de buurt, maar je hebt wel een mooie baan!