Hoeven van dravers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
In_Black
Berichten: 881
Geregistreerd: 05-10-11

Re: Hoeven van dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:46

Citaat:
Maar de benen van een 5 jarige uitgekoerste draver zijn al stuk!

O ja joh? Heb je enig idee, hoeveel koersen zo'n paard dan "al" heeft gelopen?

floosch

Berichten: 74
Geregistreerd: 09-08-10
Woonplaats: Prinsenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:54

Mijn draver heeft altijd punthoefjes al is ze net na de hoefsmid geweest, ze zijn wel extreem hard maar ook vaak droog.
Verder eigenlijk weinig aan te doen!

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:59

Roann schreef:
Maar de benen van een 5 jarige uitgekoerste draver zijn al stuk!


:X Waar baseer je dat zo op?

Roann

Berichten: 148
Geregistreerd: 04-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:21

Avalon_ schreef:
Roann schreef:
Maar de benen van een 5 jarige uitgekoerste draver zijn al stuk!


:X Waar baseer je dat zo op?


Op alle uitgekoersten die binnenkomen bij een handelstal en daar worden ingereden en verkocht.. Ze hebben allemaal kromme onderbenen of andere gebreken.
Mijn uitgekoerste is ondertussen 18 en heeft tot zijn 13e op de baan gelopen.. Als je zijn benen ziet dan schrik je gewoon..

WendyBZ

Berichten: 13138
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Hoeven van dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:22

Dan koop je slecht in :+ Er zijn namelijk genoeg Dravers met prima benen.

Lieverdje86
Berichten: 335
Geregistreerd: 22-06-11

Re: Hoeven van dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:28

Mijn draver heeft prima hoeven! Ze heeft zo goed als nooit scheuren.

yumi01
Berichten: 194
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:16

hoi hoi ik heb een draver van 23 jaar en hij heeft 1 platvoet met een scheur erin,zo heb ik heb 20 jaar geleden gekocht en daar zal hij tot het einde van zijn leven mee doen.mijn oude smid is er jaren mee bezig geweest om het goed te krijgen maar helaas.verder zijn zijn hoeven super.en ik heb vroeger op een draverstal gewerkt waar de meeste paarden hele netten hoeven en benen hadden op een paar uitzonderingen na maar dat zal toch op iedere stal zo zijn denk ik zo. :)

In_Black
Berichten: 881
Geregistreerd: 05-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:46

Kromme benen zijn aangeboren :D
Ik snap niet helemaal dat al die laster aan de drafsport hier zomaar is toegestaan.
Ik denk dat het verder meer aan het opkopertje ligt, dan ergens anders aan. Paarden die echt kapot zijn (ook in andere disciplines) gaan normaal naar de slacht. Rijpaarden, pony's, dravers, maakt niet uit. Maar je blijft van die rare handelaren houden die deze meuk opkopen en weer doorverkopen, ras of type maakt niet uit.
Kapotte paarden heb je overal.
Wat ik vaak zie is, dat dravers na hun carriere er niet op vooruitgaan. Slecht bekapt en omdat ze weinig kosten zonder papieren komen ze te vaak bij mensen die er totaal geen verstand van hebben en zo gaan ook veel paarden onnodig kapot.
Zelf hebben we echt niet te klagen over de hoefkwaliteit. Eentje traint op een licht ijzertje, een andere kan het makkelijk aan op blote voeten.
Ik hoef denk ik niet te zeggen dat je er wel op tijd een smid bij moet halen maar dat geldt voor alle paarden :+

YoshaMonica

Berichten: 297
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:57

Wat ben ik blij dat ik dit toptic heb gevonden. Mijn draver (yosha), heeft ontzettende kleine, maar knoepelharde hoeven, ze groeien niet makkelijk aan, als je die hoeven ziet denk je dat ze zijn van een shetlander.. Maar uit de meeste reacties begrijp ik dat het komt door natuurlijkselectie? (de hardheid)?. Volgens de hoefsmid heeft ze ook een stijl en een (week?) voetje.. Ik voer biotine bij, en heb hoefschoenen omdat ze toch wel erg kort zijn..

In_Black
Berichten: 881
Geregistreerd: 05-10-11

Re: Hoeven van dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:06

Die hardheid is normaal en kleine voeten zie je ook vaak, helemaal goed.
Een steil en een week voetje kan, dat komt bij alle rassen voor. Jammer dat het niet is gecorrigeerd toen je paard nog een veulen was, maar daar hebben ze verder heus geen last van.

mltex

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:16

Onze draver heeft mooie grote harde hoeven :D Heeft gekoerst en is 'niet stuk' :')
En idd slechte paarden moet je niet in willen handelen ongeacht ras.

Roann

Berichten: 148
Geregistreerd: 04-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:13

De kromme benen van mijn paard zijn niet aangeboren maar zo gekomen door de koersen. Dit zijn echt letterlijke woorden die ik na röntgenfoto van de dierenarts kreeg. Heeft te maken met de klap op de botten op die snelheid. Hij vertelde mij wat ik zeg: Alle dravers die een redelijke verrichting hebben op hun naam, hebben die ook op de benen staan.

Daarnaast worden de dravers niet voor niets van de baan gehaalt. Zo heb je elke dag weer een aantal dravers die na een training of wedstrijd kreupel van de baan komen. Het is een mooie sport, maar onwijs slecht voor de benen van een paard!

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:18

Roann schreef:
De kromme benen van mijn paard zijn niet aangeboren maar zo gekomen door de koersen. Dit zijn echt letterlijke woorden die ik na röntgenfoto van de dierenarts kreeg. Heeft te maken met de klap op de botten op die snelheid. Hij vertelde mij wat ik zeg: Alle dravers die een redelijke verrichting hebben op hun naam, hebben die ook op de benen staan.

Daarnaast worden de dravers niet voor niets van de baan gehaalt. Zo heb je elke dag weer een aantal dravers die na een training of wedstrijd kreupel van de baan komen. Het is een mooie sport, maar onwijs slecht voor de benen van een paard!


ach, wat een nonsens. Ik ken zat dravers die jaren gekoerst hebben en röntgenologisch nog supergoede benen hebben.

Daarnaast vallen ze echt niet bij bosjes neer na een training of wedstrijd. De belasting van deze topsportpaarden is vergelijkbaar met die van andere topsportpaarden (dus niet met paarden die recreatief worden bereden tot het Z ofzo, maar echt de topsportpaarden waar meer van gevraagd wordt)

In_Black
Berichten: 881
Geregistreerd: 05-10-11

Re: Hoeven van dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:30

Ja Judith het zijn ook grote nonsens. Bovendien hebben dravers en renpaarden de best getrainde benen van alle paarderassen, doordat ze al vroeg veel kilometers moeten maken. Het harde klappen verhaal gaat ook niet echt op, er wordt heus niet gekoerst op asfalt of klinkerwegen. Verder hebben ook nog eens veel paarden beslag met een dempend zooltje.
Wat ik niet begrijp, dat is dat het is toegestaan dat hier steeds van die nonsens voorbij vliegen.
En niks iedere dag kreupele paarden die van de training of de baan komen. Bij hoge uitzondering gebeurt dat eens, maar dat heb je in alle takken van sport.
Wanneer een draver niet goed loopt, wordt daar meteen een dierenarts bij gehaald. Dat gebeurt bij het gemiddelde huisdier-paard niet hoor. Daar wordt soms eerst weken op Bokt over geschreven :D in plaats van het probleem oplossen :D

mltex

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:43

Roann schreef:
De kromme benen van mijn paard zijn niet aangeboren maar zo gekomen door de koersen. Dit zijn echt letterlijke woorden die ik na röntgenfoto van de dierenarts kreeg. Heeft te maken met de klap op de botten op die snelheid. Hij vertelde mij wat ik zeg: Alle dravers die een redelijke verrichting hebben op hun naam, hebben die ook op de benen staan.

Daarnaast worden de dravers niet voor niets van de baan gehaalt. Zo heb je elke dag weer een aantal dravers die na een training of wedstrijd kreupel van de baan komen. Het is een mooie sport, maar onwijs slecht voor de benen van een paard!

Waarom koop je in godsnaam een paard met kromme benen en vervolgens generaliseer je jouw trieste geval met : alle dravers zijn krom :roll:

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:08

Dan mag jij een keer aan de benen van mijn paard komen voelen, heeft 82 keer gekoerst en superstrakke benen, onlangs nog bevestigd door de DA. Nee dan de pezen van een "dressuurpaard" die zijn allemaal lekker strak ;) :') Wat onderschat bakwerk en longeercirkels niet!

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Re: Hoeven van dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:17

Er komen ook dravers gewoon van de baan af, simpelweg het is gewoon te duur om ze allemaal te laten koersen! De prijzen hier in Nederland stellen niks meer voor en trainers gunnen dat paard nog een carrière als rijpaard..

Onze draver hoeft maar 2x in het jaar naar de hoefsmid, de hoeven zijn zo hard slijt amper, gaat perfect een beetje bij veilen en ze loopt weer super..
Mijn jonge draver kwam van de baan, hoeven waren super gezond zei mijn hoefsmid niks aan de hand..

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:53

Wat een onzin inderdaad dat de benen van koerspaarden stuk zijn! Kijk eens in de endurance hoeveel uitgekoerste dravers daar vele kilometers lopen, en goed door de veterinaire keuring komen. Mijn eigen draver is nu 28 en loopt nog altijd endurancewedstrijden, inmiddels 1400+ wedstrijdkilometers (waaronder heel wat ritten in de Ardennen e.d.) en nog nooit afgekeurd! Onze jongere dravers hebben ook prima benen en hoeven, eentje is buiten opgegroeid (nooit getraind voor de koers) en heeft tot zijn 5e altijd blootvoets gelopen, de andere is nu 4 en heeft vanaf haar 2e al wat koersen gelopen. Maar puntgave beentjes hoor!

Dravers zijn juist van nature hard en gezond. Wel zijn het vaak echte bikkels waardoor je als eigenaar extra alert moet zijn op blessures, zodat je er op tijd bij bent. Anders lopen ze er gerust een hele tijd mee door.

Qua hoeven heb ik mijn smid ook nog nooit horen klagen, behalve dat ze vaak een dunne wand en witte lijn hebben, waardoor je als smid echt secuur moet zijn met nagelen. Maar ze zijn in al die jaren nog nooit vernageld hoor.
Hier staan ze wel allemaal op beslag (kunststof), maar dat heeft niks met het ras te maken; blootvoets gaat in onze omgeving gewoon echt niet. :n

AaronYve

Berichten: 10505
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:56

Mijn dravershengst had goede hoeven en benen tot op zijn 18 aan toe.
Daarna hebben we hem moeten laten inslapen ivm keel kanker

LibertyLucky

Berichten: 970
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:02

Ook mijn draver had altijd erg goede hoeven
De smid hoefde meestal nauwelijks wat te doen.
Hij kwam om de 3 maanden en soms zelf na een langere tijd om vervolgens in 10 minuten klaar te zijn met de mededeling dat het ( nog ) niet echt nodig was om hem te bekappen!

Nooit heb ik mijn paard met slechte hoeven gezien.
Hij had enkelt wel een gebroken sesambeen ,waardoor hij niet meer aan het werk kon ;)

milja78

Berichten: 233
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: in 't zeeuwse.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:11

ik heb 15 jaar lang een draver merrie gehad, en de laatste 10 jaar had ze een lichte vorm van hoefkatrol, zoals zoveel paarden verder nooit geen hoef of been problemen gehad!
heb nu sinds half jaartje weer een nieuw dravertje en weer van die fantastische hoeven en benen!