Hoeven van dravers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crownjumper
Berichten: 169
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Duitsland

Hoeven van dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 20:50

Hier een vraag uit nieuwschierigheid:

Tijdens het bekappen van Jumper(draver) had ik een gesprek met mijn hoefsmid, of dravers van zichzelf kleine en compacte hoeven hebben of dat de hoef van veulen af aan word bewerkt.
Ik zelf denk dat dravers dit van zichzelf hebben, maar ze wist het niet zeker omdat ze nog nooit een draver veulen hoef had bekapt.

Ben daarom erg benieuwd! :D

Christiene
Berichten: 7739
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Hoeven van dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:52

de dravers die ik kende, waren bijna allemaal hard op de benen/ hoeven bleven lang goed..

als ik die bij andere paarden al snel zie scheuren,,.

Traber

Berichten: 1117
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:53

Die van mij heeft behoorlijke voeten :+ wel knoeterhard,maar niet klein.

crownjumper
Berichten: 169
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 20:54

Haha sorry voor de spelfouten, ik zag ze toen het bericht was geplaatst.haha
Ja ik merk dat de hoeven bij jumper erg goed zijn en vooral erg hard.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Hoeven van dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:55

Klein en compact? Dravers worden vaak zodanig bekapt dat ze lange hoeven krijgen

In_Black
Berichten: 881
Geregistreerd: 05-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:56

De gemiddelde draver heeft kleine voeten van erg goeie kwaliteit. Dat is een van de raskenmerken. Niet elke draver kan koersen zonder ijzers maar dat heeft meer met kleine correcties te maken dan met slijtage. Er zijn genoeg dravers die ook koersen zonder beslag.
Moet je met een draver veel op de weg trainen omdat je thuis geen baan hebt, dan is een ijzertje wel aan te raden. Heb je een (uitgekoerste) draver als rijpaard, dan zijn ijzers meestal overbodig.

In_Black
Berichten: 881
Geregistreerd: 05-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:57

Colway schreef:
Klein en compact? Dravers worden vaak zodanig bekapt dat ze lange hoeven krijgen


Dat is niet bij elke draver gebruikelijk. Worden ze te lang gelaten in het toongedeelte, dan kunnen ze ook het voorbeen minder snel weg zetten. De manier van bekappen of beslaan is bij dravers, net als bij elk ander paard, individueel heel verschillend ;)

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Hoeven van dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:58

ja dat is uiteraard zo, al zie ik echt vaak heel lange hoeven....wel keiharde voeten, maar te lang

In_Black
Berichten: 881
Geregistreerd: 05-10-11

Re: Hoeven van dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:00

Ik zie dit helemaal niet veel. Heb ze zelf juist kort in de toon, kom eigenlijk elke week wel in Wolvega en heb heel wat dravers gezien. Af en toe kom je er eentje tegen die wat lang is, maar het merendeel juist niet.
Maar misschien versta jij onder "lang" iets anders dan ik, heb je een illustratie wat je precies bedoelt?

Rider01

Berichten: 3053
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oudkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:02

Mijn hoefsmid zegt dat de hoeven van dravers erg sterk zijn, is er in gefokt
De hoef moet de hoge snelheid van het paard kunnen verdragen zegt ie
Of dat echt zo is weet ik niet...

ruitje

Berichten: 12380
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:02

Colway schreef:
ja dat is uiteraard zo, al zie ik echt vaak heel lange hoeven....wel keiharde voeten, maar te lang


Ik zie dat juist steeds minder,volgens mij is dat al weer redelijk ouderwets :) .

Compacte voeten inderdaad, ik zie zelden een draver met een dramatische kwaliteit hoeven... Is ook wel logisch aangezien het fokbeleid bij ons gebaseerd is op prestatie's van een hengst en een merrie en een paard met slechte voeten minder presteerd, dus logischerwijs ook minder nakomelingen krijgt. Natuurlijke selectie :D

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:04

In_Black schreef:
Ik zie dit helemaal niet veel. Heb ze zelf juist kort in de toon, kom eigenlijk elke week wel in Wolvega en heb heel wat dravers gezien. Af en toe kom je er eentje tegen die wat lang is, maar het merendeel juist niet.
Maar misschien versta jij onder "lang" iets anders dan ik, heb je een illustratie wat je precies bedoelt?

Ik ga effe zoeken......

Ik bedoel niet dat ze slechte kwaliteit hoeven hebben hoor, want ze zijn vaak juist mooi keihard, maar meer de manier van bekappen....denk wel dat dat de óuderwetse' manier is overigens

WendyBZ

Berichten: 13138
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Hoeven van dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:06

Draverveulenvoetjes :)
Afbeelding

In_Black
Berichten: 881
Geregistreerd: 05-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:07

Ik ga met Ruitje mee, hoor. Een paard met lange hoeven raakt zichzelf eerder en wanneer de voorhoeven te lang zijn, wil ie van voren niet "rollen" en kan alleen maar "steken". Daar wordt een paard echt niet sneller van.
De hoornkwaliteit is bij de meeste dravers gewoon subliem!

Mooie foto, WendyBZ!

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Hoeven van dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:14

Ik kan geen enkele voorbeeldfoto vinden :+ Dus ik denk dat het wel meevalt en meer mijn beeld is (heb zelf een draver gehad, evenals een vriendin en mn zusje heeft er nog steeds 1) maar zegt al genoeg dat ik er vrij weinig over kan vinden denk ik ;-)

lovelanga

Berichten: 1970
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Twente/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:16

mijn paardje staat erg kort op de hoeven. Wordt ook niet veel langer. Maar verder: sterk, vrijwel nooit scheuren, weinig onderhoud nodig. :)

ruitje

Berichten: 12380
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:17

Je hebt wel gelijk hoor Colway, vroeger zag je heel veel paarden met een uitgehakte hiel en een lange teen, maar dat is echt alweer ouderwets. Ook wij hebben mode :D

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Hoeven van dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:18

Gelukkig maar :) Drafsport blijft machtig mooi

In_Black
Berichten: 881
Geregistreerd: 05-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:19

Colway, jij schreef toch ook ergens anders dat ze bij dravers de hele voetas verbouwden? Is ook niet helemaal waar, die wordt alleen maar gecorrigeerd als het moet, net als bij elk ander paard ;)

Roann

Berichten: 148
Geregistreerd: 04-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:20

Ik heb dus een miskleun draver?
Meneer Teb heeft een stijl en een platvoet voor en moet op ijzers vanwege een dubbele hoefwand die elkaar afzetten..
Toch weer zonder achterijzers geprobeert maar helaas gaat hij voor belabbert lopen dus zijn voorijzers zijn echt vreemd afgesleten. Dus vandaag komt de hoefsmit weer, joepie!!! (als het iedere keer om de 2 weken word word ik gek :P)

Daarnaast zijn zijn achterhoeven nu bijna met de grond gelijk, want die slijten als een gek!

Ik ben niet echt te spreken over de hoeven, en benen van dravers :P

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:14

Roann schreef:
Ik ben niet echt te spreken over de hoeven, en benen van dravers :P


En dat is aan de hand van de voeten van 1 paard? Dravers hebben over het algemeen hele goede benen en voeten en dat moet ook wel, anders kunnen ze er niet zo hard op lopen ;)

natascha44

Berichten: 1209
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Aan de Stouwe

Re: Hoeven van dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:24

Mijn dravers merrie heeft de kwaliteit van beton onder haar benen..
Knoerthard..altijd mooi en weinig onderhoud nodig.
Btw ze koerst niet en heeft ook nooit gekoerst..
Ik weet alleen dat mijn hoefsmid zich een ongeluk werkt als het weer eens moet haha

Roann

Berichten: 148
Geregistreerd: 04-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:52

Judith_W schreef:
Roann schreef:
Ik ben niet echt te spreken over de hoeven, en benen van dravers :P


En dat is aan de hand van de voeten van 1 paard? Dravers hebben over het algemeen hele goede benen en voeten en dat moet ook wel, anders kunnen ze er niet zo hard op lopen ;)


ja dit is aan de hand van mijn draver (hoeven)
Maar de benen van een 5 jarige uitgekoerste draver zijn al stuk!

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hoeven van dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:07

in de meeste gevallen is dat niet waar, de benen van een draver zijn juist heel hard en gaan heel lang mee, daar zijn ze al jaren op geselecteerd.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:08

Mijn draver had ijzersterke hoeven :)