Nadelen van dravers, zijn die er dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

In_Black

Nadelen van dravers, zijn die er dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:16

De discussie over Derek Buitenzorg is helemaal ontspoord door een aantal mensen die langskwamen om alle nadelen van een draver te bespreken.
Dus heb ik even een topic voor hen aangemaakt.

Poiuytrewq

Re: Nadelen van dravers, zijn die er dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:17

Dravers die gekoerst hebben zijn vaak gauw versleten. Verder kan ik niets verzinnen, met het karakter is iig niets mis!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:19

Haha, bedankt, daar is het eerste vooroordeel al.
Het is niet aantoonbaar dat koerspaarden eerder verslijten dan paarden die worden ingezet in andersoortig werk.
Waar uit zich dit in, dat jij aanneemt dat ze gauw versleten zijn? En is dit gebonden aan het ras en aan de sport?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:21

Dan quote ik mezelf meteen maar even, aangezien ik die vraag al beantwoord heb

Citaat:
Nee ze zijn niet na 5 jaar afgesleten, dan zitten ze aan de top van hun klasse (klasse gaat op winsom). En als je steeds dezelfde tegenkomt in je klasse en je pakt eens een derde of een vierde plaats mee, weegt dat bij lange na niet op tegen de kosten. Dan gaan ze dus weg als rijpaard. Maar versleten zijn ze dan echt niet.

Een van onze voormalige paarden heeft volgens mij iets van 90 koersen gelopen, begonnen als driejarige tot 9 jarige. 'Benen als een jaarling', werd er gezegd. En niets mis mee. Een Draver die 'afgekeurd is voor de sport' (een term waar ik ook al jeuk van krijg) is vaak niet eens afgekeurd. Gewoon geen talent om een winsomklasse hoger te gaan. Zo is het ook met de duizenden rijpaarden die in de basissport meelopen. Lang niet elk paard heeft talent genoeg op GP te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:23

Natuurlijk hebben dravers nadelen, net als alle andere rassen dat hebben.
Met een shetlander moet je geen 1.50 willen springen, met een trekpaard zal je nooit tot de wereldtop in de endurance behoren en met een draver ga je het in de dressuur niet opnemen tegen Anky.
Betekend niet dat ze niks kunnen en alleen geschikt zijn voor recreatie, absoluut niet, maar net als elk ras heeft ook de draver beperkingen.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:24

Ik ken ook wel genoeg dravers van 12 jaar en ouder die ook jaren hebben gekoerst en nog altijd keihard op de benen zijn. En dat afkeurverhaal, ik ben het zo met je eens, Wendy! Het gaat niet om medische afkeuring maar gewoon om paarden, die niet snel genoeg zijn.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:37

Wendy, kom op met je spreuk over dravers...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:38

Blijheid schreef:
Natuurlijk hebben dravers nadelen, net als alle andere rassen dat hebben.
Met een shetlander moet je geen 1.50 willen springen, met een trekpaard zal je nooit tot de wereldtop in de endurance behoren en met een draver ga je het in de dressuur niet opnemen tegen Anky.
Betekend niet dat ze niks kunnen en alleen geschikt zijn voor recreatie, absoluut niet, maar net als elk ras heeft ook de draver beperkingen.

Ben ik roerend met je eens :j

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:39

CarinaR schreef:
Wendy, kom op met je spreuk over dravers...

Soms zijn het net normale paarden :') :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:40

Ik sluit me helemaal aan bij Blijheid :-) Het is maar net wat je wilt doen met een paard :-)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:40

In_Black schreef:
Haha, bedankt, daar is het eerste vooroordeel al.
Het is niet aantoonbaar dat koerspaarden eerder verslijten dan paarden die worden ingezet in andersoortig werk.
Waar uit zich dit in, dat jij aanneemt dat ze gauw versleten zijn? En is dit gebonden aan het ras en aan de sport?

Nou ze zitten er tussen, zeg ook niet dat het altijd zo is hé. Het komt in andere takken van de paardensport vast ook voor. Mensen die met een vijfjarig paard bijvoorbeeld Z willen springen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:41

Met 1 jaar wordt al heel voorzichtig begonnen met 'trainen' van de dravers, maar dit stelt nog niet zoveel voor.
Dit wordt langzaam opgebouwd en met 2 jaar mogen ze al wel een koersje lopen.

Alsnog heel jong natuurlijk, dus ik denk dat het geen vooroordeel is dat dravers daarom vaak lichamelijke klachten krijgen.

Verder kost het gewoon veel tijd, een draver die heeft gekoerst om te turnen tot rijpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:43

Mijn draver heeft ong. 6 jaar op de baan gelopen, een aantal honderde endurance km gelopen en op de foto;s is geen enkele slijtage te vinden.

Nadelen, mwah elk paard afzonderlijk kan zijn nadelen hebben. Hoeft hij geen speciaal ras voor te zijn. Ik ben er reuze tevreden mee, maar stel mijn doelen aan, aan wat mijn paard kan. Niet met tegen zin, maar met alle plezier. :D

En hij lijkt idd verdacht veel op een normaal paard :+

Dat mijn paard op de baan heeft gelopen vind ik zelf trouwens een enorm voordeel. Hij kijkt niet op of om van iets.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:45

Dravers zij geweldig!!!!
Ik heb vroeger een tijdje op een entrainement gewerkt en heb zelf ook een draver gehad en mocht ik ooit de kans krijgen weer een paard te kopen dan word het zeker een draver :D

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:49

Ja die zijn er.
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het super paardjes en vooral dat karakter: altijd willen doorgaan, altijd blijven lopen. Heb met veel plezier lange tijd een draver gereden. Ook springen en dressuur.

En een paard dat rechtstreeks van de baan komt heeft natuurlijk een kundige ruiter nodig die hem omschoolt. (In het andere topic was er iemand die beweerde dat een draver die nog moest leren galopperen best geschikt was als beginnerspaard.)

En hoeveel werk, kunde, bloed, zweet en tranen je er ook insteekt. Als iemand anders exact hetzelfde doet met zijn kwpn'er dan zal hij het bij een dressuur of springwedstrijd van je winnen omdat zijn paard de bouw meer meeheeft.

En wat ook in het andere topic beweert werd: Veel dravers galopperen beter dan veel kwpn'ers. Dat is gewoon niet waar. Ze zijn gefokt om te draven, niet om te galopperen. Ze hebben hun bouw wat dat betreft tegen zitten. En dan kun je hoog of laag springen. Daar verander je niets aan. Je kunt de galop verbeteren met de juiste training, maar een goed getrainde kwpn'er zal beter galopperen.

Maar als beginnerspaard zou het niet mijn eerste keuze zijn. O.a. door dat karakter. De draver waar ik het net over had stond op een manege. De kinderen konden er letterlijk onderdoor kruipen en haar hoeven omhoog sjorren. Maar met rijden zat er gewoon teveel energie in. Geen gebok of zo hoor, gewoon flink voorwaarts. Gaat natuurlijk niet voor alle dravers op, maar in de gemiddelde draver zit flink wat pit.

Nogmaals: ik vind het super dieren. En ze kunnen zeer zeker galopperen. Maar ieder ras heeft sterke en zwakke punten. En het sterke punt van de draver ligt op de drafbaan. Een leuk dressuurproefje kan best. Maar als je een echte dressuurcrack of springtopper wilt kun je beter verder kijken.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:52

Als iedereen zich nou eens niet zo zou vastpinnen op dressuur en springen als enige optie voor sport.... :+ Ik heb een aantal jaren endurance gereden, er lopen heel wat Dravers mee daar en ze zijn er ook prima geschikt voor :j Momenteel rij ik meer TREC en ook daar zijn ze ontzettend geschikt voor. Zo zijn er nog wel meer dingen. Aangespannen, of gewoon recreatief ritten/oefencrossen/ralleys rijden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:53

Ik heb op een stal gestaan met dravers die veel in training waren. Deze mensen waren er heel erg zorgvuldig mee moet ik zeggen, paarden zagen er goed uit, kregen hoogwaardig voedsel, werden eerlijk getraind, werden nagelopen door masseur en fysio/ osteo elk jaar, werden ook aan de longe getraind, liepen het jaar rond buiten.... super! Paarden waren ook keurig opgevoed en nergens bang voor... dat heeft mij toen wel eens doen nadenken dat het best iets voor me zou kunnen zijn als rijpaard.

Helaas heb ik ook andere zaken gezien waar ik vraagtekens bij had: heeeeel weinig hooi, heeeeel veel krachtvoer, heel schraal houden en daardoor de buiklijn van een hazewindhond, hardhandig trainen, paarden die overduidelijk bang waren voor hun eigenaar/ trainer...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:55

Een paard met een dikke buik loopt niet hard ;)

Dit is dus ook niet mager of schraal, dit is koersconditie. Vergelijk het met menselijke sporters, die passen hun voeding er ook op aan.
Afbeelding

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:57

@WendyBZ:
Ik noemde even de twee sporttakken waarin de dravers níet uitblinken. Daar ging het topic over, de nadelen. Dat wil niet zeggen dat er geen sporten zijn waar ze wél in uitblinken. Dat ze voor endurance geschikt zijn geloof ik meteen. Daar zal dat altijd door willen gaan karakter ook zeker aan meewerken.
Laatst bijgewerkt door shetjessweet op 12-10-11 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:58

Wat ik wel merk met dravers is dat je soms kunt zien dat ze moeite hebben met dragen. Balans is dan minder en ze kunnen minder gewicht aan omdat de bouw niet is om te dragen.

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:58

Mijn draver loopt ook al aardig lang mee in de koersen, is inmiddels 8 jaar, en nog steeds alive and kicking.. Van slijtage is weinig te merken, hij begint juist beter te lopen naarmate hij ouder wordt. Het enige nadeel is dat, zoals hierboven al gezegd, het steeds moeilijker voor hem wordt om te winnen ivm de winsomklasse waar hij nu in zit.
Het is jammer dat de vooroordelen over dravers zo hardnekkig zijn, ze zijn echt volkomen onterecht.. Ik hoop van harte dat Derek het goed gaat doen, als koerspaard of als rijpaard, zo kunnen meer mensen zien dat het - om Wendy maar even te citeren - soms net normale paarden zijn :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:59

Dat begrijp ik...
Maar zo weinig ruwvoer, en zoveel krachtvoer... die darmflora gaat helemaal naar zijn halleluja....
De betreffende paarden hadden ook veel last van voernijd, en het veelvuldig gapen deed me denken dat er (helaas) ook wel een maagzweer kon zitten...

De eerste paarden die ik noemde kregen aanzienlijk meer, en die mensen trainden heel consequent. De paarden waren iets voller, maar zij kwamen toch vrijwel na iedere koers in feeststemming terug op stal... dat 'heel schraal' houden lijkt dus niet noodzakelijk voor winst...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:01

Ik zou toch liever een draver zijn welke koerst en eigenlijk elke dag wel een paar uur buiten komt zonder toestanden, dan een kwpngeval welke een uurtje kompleet ingepakt op een postzegel buiten mag staan.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:02

ik ben van mening dat een oudere draver die gekoerst heeft (16 jaar oud bijvoorbeeld) eerder versleten is dan een draver van dezelfde leeftijd die nooit gekoerst heeft en bijvoorbeeld gewoon recreatief gereden is. Maar dit is met KWPN'ers ook zo. 1 van 16 die al vanaf jongs af aan mee springt op hoog niveau en 1 van 16 die alleen maar beetje buitenritjes heeft hoeven doen heb je grote kans dat de eerste eerder slijtage heeft aan zijn benen.
En vaak gaan er te grote/zware ruiters opzitten wat het paard eigenlijk niet aankan, maar het zijn doorzetters en geven het dus niet zo snel aan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:03

Oh ja, wat ik ook wel wat storend vind: er wordt wel erg veel mee gefokt (krijg ik de indruk).
Op vrijwel alle draversstallen (en dat zijn er niet vreselijk veel) wordt er flink gefokt, voor mijn gevoel niet altijd met een duidelijke visie.
Is dit reëel beeld? Wordt er idd zoveel gefokt?