Afstamming en herkomst paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Afstamming en herkomst paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 23:06

Hallo allemaal,

Ik ben eerlijk gezegd helemaal niet thuis in het wereldje van de draf- en rensport, wel heb ik op een stal gestaan waar ze dravers hadden en heb er zelf ook 1 gereden, geweldig beesten :j
Maar daar gaat het nu niet over. Ik heb mijn paard in pension staan, deze pensionhouder heeft een paard van iemand gekregen die hem nog geld schuldig was (moderne ruilhandel := ) En we hebben haar vandaag opgehaald. Nu zit er een frans papier bij maar het is voor mij abracadabra waar dit paardje voor gefokt is en wat voor type het nu precies is. Mijn vermoedens voor deze tak van sport.

Het paard heet Historienne en is van 1998, er zit frans papier bij wat haar als pur sang bestempeld (volbloed dacht ik dus)
Haar fokkers de Fam Dugas uit Cazaubon in Frankrijk.
Haar vader is Dounba= Kaidoun x Luthier
Haar moeder is Mistika = River mist (USA) x Kashmir II

Graag zou ik willen weten of iemand haar afstemming kent, hier iets over kan vertellen, misschien zelfs de merrie kent?
Over haar afkomt of fokkers?

Groenn

Berichten: 355
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:49


CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Afstamming en herkomst paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:22

NDR hooeft ze niet te proberen, als het een Franse is en hij is niet overgeschreven zal je m daar niet vinden...
Even gecheckt... nee dus.

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Afstamming en herkomst paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:27

Pur Sang=Engels Volbloed :)

HISTORIENNE
Pur sang, Femelle, Bai brun, né(e) en 1998

http://www.france-galop.com/

Stud-book de naissance : STUD BOOK FRANCAIS CHEVAL DE PUR SANG
Stud-book de reproduction : STUD BOOK FRANCAIS CHEVAL DE PUR SANG
Né(e) le : 10/05/1998
Muni d'un transpondeur électronique : NON
Cet équidé est génotypé ADN : NON
Origines vérifiées par contrôle de filiation : OUI
Document d'accompagnement validé le : 05/01/2001

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 11:50

Okee bedankt voor de moeite meiden :)
Dat maakt haar dus een engels volbloed gefokt voor de rensport?
Kun je ergens vinden of zo'n beestje een carriere heeft gehad?

Ik zal vandaag even foto's plaatsen maar ze ziet er niet uit als de engelse volbloeden (die ik ken :+ ),
de hoogbenige, grote langgelijnde paarden.

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Afstamming en herkomst paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:56

Geen rennen is Frankrijk gelopen en ook geen nageslacht daar.

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:57

je hebt verschillende types bij de volbloeds hé, een sprinter (+/-1000m) kan je van bouw echt niet vergelijken met een lange afstandsloper (2000m of meer) of eentje voor de steeple.
Sprinters zijn echt compact en bijgevolg "zwaarder" gebouwd dan een "miler" de typisch hoogbenige paarden met een diep beginnende maar lange romp/rug

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:02

Ik heb zelfs niets met de draf of rensport en heb dus niet veel info daarover. Maar wel over het terugvertalen van het frans naar nederlands.....

Voordat je op het verkeerde spoor wordt gezet....pur (puur/vol) sang (bloed) staat enkel voor volbloed...dat kan elk zuiver gefokt ras zin. Dat is niet automatisch een engels volbloed.......
Pur sang (of Selle) anglais is engels volbloed
pur sang arab is een arabisch volbleod
etcetc.

En inderdaad, google is your friend....Ik heb Dounba opgezocht op horsetelex en het is een Selle Francais, dat wil zeggen een frans volbloed. Je hebt dus een frans volbloed, die in frankijk veel voor de drafsport wordt gebruikt (heb ik mij laten vertellen....) .

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:04

Nee, dat is de Trotteur Francais ;) Pur Sang = voor galoprennen. Selle Francais is een Frans rijpaard, vergelijkbaar met KWPN.

MOest nog wel even gniffelen, want er wordt soms wel geprobeerd om Dravers als 'Frans Volbloed' (of zelfs Duits volbloed) te verkopen, waar dus niets van klopt :+

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Re: Afstamming en herkomst paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:08

Ah, ok. Weer wat geleerd. Maar de selle francais staat wel in hoog in het bloed zag ik..allemaal kruisjes (volbloedgehalte). Ik weet dat de vertaling van het belgisch warmbloedpaard Selle Belgique is.

cupcake1986

Berichten: 530
Geregistreerd: 03-03-10
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:34

OKHannes schreef:
Ah, ok. Weer wat geleerd. Maar de selle francais staat wel in hoog in het bloed zag ik..allemaal kruisjes (volbloedgehalte). Ik weet dat de vertaling van het belgisch warmbloedpaard Selle Belgique is.


WendyBZ schreef:
Nee, dat is de Trotteur Francais ;) Pur Sang = voor galoprennen. Selle Francais is een Frans rijpaard, vergelijkbaar met KWPN.

MOest nog wel even gniffelen, want er wordt soms wel geprobeerd om Dravers als 'Frans Volbloed' (of zelfs Duits volbloed) te verkopen, waar dus niets van klopt :+


ik dacht ook altijd dat Selle Français de Franse versie is van KWPN en BWP ja.

De selle français die ik kende was idd niet al te groot en wat lang van rug, maar zeker niet het typische dravertype.

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 12:44

WendyBZ schreef:
Nee, dat is de Trotteur Francais ;) Pur Sang = voor galoprennen. Selle Francais is een Frans rijpaard, vergelijkbaar met KWPN.


Ik heb River mist zelf ook maar even opgezocht via de horsetelex, dat is een engels volbloed. De moeders, moeders vader Kashmir II is ook een engelsvolbloed. Wat haar moeder een engelsvolbloed maakt.

Haar vader is een Selle francias, klopt het nu dat ze is gefokt voor de galoprennen?

Googlen, dit is haar vader:
Afbeelding
En ze lijkt er precies op.
Edit: net iets langere rug en minder hoogbening (ik plaats vanmiddag even foto;s van haar)

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:49

OKHannes schreef:
Ah, ok. Weer wat geleerd. Maar de selle francais staat wel in hoog in het bloed zag ik..allemaal kruisjes (volbloedgehalte). Ik weet dat de vertaling van het belgisch warmbloedpaard Selle Belgique is.


Kan inderdaad hoog in het bloed staan. Jappeloup de Luze, selle francais, was draver x volbloed.

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:51

urosa schreef:
Haar vader is een Selle francias, klopt het nu dat ze is gefokt voor de galoprennen?


Ik denk dat het net zo'n constructie is als hier in Nederland. Een engels volbloed kan je rennen mee doen, maar er zijn ook EV goedgekeurd voor de dekdienst van KWPN. Dan kan het dus goed zijn dat haar vader ook goedgekeurd is voor het SF. Het SF en het KWPN zijn stamboeken, geen rassen, denk dat je daar even goed onderscheid in moet maken :+

cupcake1986

Berichten: 530
Geregistreerd: 03-03-10
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:08

WendyBZ schreef:
urosa schreef:
Haar vader is een Selle francias, klopt het nu dat ze is gefokt voor de galoprennen?


Ik denk dat het net zo'n constructie is als hier in Nederland. Een engels volbloed kan je rennen mee doen, maar er zijn ook EV goedgekeurd voor de dekdienst van KWPN. Dan kan het dus goed zijn dat haar vader ook goedgekeurd is voor het SF. Het SF en het KWPN zijn stamboeken, geen rassen, denk dat je daar even goed onderscheid in moet maken :+


net zoals het BWP = belgisch warmbloed paard / pony - maar daar zitten ook hannoveraanse, holsteiner, ... hengsten tussen

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Afstamming en herkomst paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:09

Jep. BWP is ook stamboek, maar geen ras :j

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 13:37

WendyBZ schreef:
urosa schreef:
Haar vader is een Selle francias, klopt het nu dat ze is gefokt voor de galoprennen?


Ik denk dat het net zo'n constructie is als hier in Nederland. Een engels volbloed kan je rennen mee doen, maar er zijn ook EV goedgekeurd voor de dekdienst van KWPN. Dan kan het dus goed zijn dat haar vader ook goedgekeurd is voor het SF. Het SF en het KWPN zijn stamboeken, geen rassen, denk dat je daar even goed onderscheid in moet maken :+


Ik snap dat het KWPN een stamboek is :+ Maar ik dacht dat SF wel een ras was, dus bedankt voor die opheldering.
De vader van Dounba is een EV, het is dus idd een EV (zijn naam was ook Dounba XX 8)7 ) goedgekeurd bij SF.
Ik heb wel veel geleerd van dit topic, erg leuk :j

Appelsapje

Berichten: 552
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:51

Selle francais geen ras???

citaat:''Vanaf 1958 werd de Selle Français, die voorheen demi-sang of halbloed genoemd werd, erkend als ras''

benbrink
Berichten: 100
Geregistreerd: 01-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:27