Wie insider in rensport circuit?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Wie insider in rensport circuit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 22:38

Ben op zoek naar iemand die een beetje weet hoe de rensport organisaties in elkaar zitten.
Welke organisaties er bijvoorbeeld zijn en hoe groot/invloedrijk ze zijn.

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wie insider in rensport circuit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:33


WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:37

Racingpost is voor wedden. De Britse organisatie is British Horseracing Authority.
http://www.britishhorseracing.com/

Wat wil je er verder precies over weten? Ik heb mijn scriptie erover geschreven dus weet wel het e.e.a. :+

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wie insider in rensport circuit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:39

Klopt, ik vind racingpost echter wel een hele handige site als ik de geschiedenis van een paard/jockey/trainer wil zoeken :D

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 15:31

Jullie zullen vast wel op het nieuws gezien hebben dat in Brazilie honderden mensen (en een nog groter aantal (huis)dieren) om het leven gekomen zijn en nog vele honderden vermist worden nadat modderstromen hele dorpen verwoestte.

Wat op het journaal niet verteld wordt is dat in de vallei die het meest getroffen is het 'hart' van de rensport ligt. Dat ligt namelijk in de bergen en daar worden de renpaarden getraind voor de races die in het lage gebied liggen.
Hele renstallen (en aantal springs- en recreatie stallen) zijn volledig verwoest, en vele paarden (voornamelijk renpaarden) hebben dit niet overleefd, of zijn ernstig gewond en/of uitgedroogd en van de meeste is onbekend of ze ooit nog kunnen terugkeren in de rensport.

Voor de paarden en hun eigenaren is dit natuurlijk afschuwelijk, maar aangezien het hier dure sportpaarden betreft in eigendom van de rijkere bevolkings laag krijgen deze paarden momenteel de beste zorg. Ruim 500 (!) van deze gewonde renpaarden zijn geevacueerd en staan nu in/om/nabij het ziekenhuis van de renbaan Gavea.

Je begrijpt dat dit een enorme klap is voor de rensport. (en ik kan gruwelijke verhalen vertellen van getuigen uit dat gebied.. zat het met tranen aan te horen.)
Het 'vergeten' probleem wat daar nog bij komt is dat het rencircuit zowat de complete werkgelegenheid verschafte aan de arme bevolking die daar woonde. Hele families/dorpen waren afhankelijk hiervan, ze leverde de jockeys, grooms, transporteurs, terreinverzorgers, schoonmakers, bediening, uitmester, chauffeurs, etc. Niet alleen zijn zij hun baan kwijt, (geen paarden + geen stallencomplex = geen baan = 0,0 inkomen) maar ook hun huizen met al hun bezittingen zijn weg. Vele van hen hebben hun leven op het spel gezet in pogingen de paarden te redden en leefde onder erbarmelijke omstandigheden tot het laatste paard na dagen in de modder vastgestaan te hebben gered was. In de hele omtrek zijn alle paarden geevacueerd of verdronken of geeuthaniseerd, en is onduidelijk of de renstallen ooit nog opgebouwd gaan worden.

Brazilie kent geen werkloosheidswet, de werkgever betaald 3 maanden loon door, en daarna houdt het op.
Dus deze ex-medewerkers en hun familieleden die het wel overleefd hebben (ook grooms zijn om het leven gekomen in pogingen de paarden te bevrijden) leven van giften en wonen in zelfgemaakte hutjes.

Op de renbanen hangen de vlaggen halfstok, en jockeys dragen een zwarte band om de arm, vele races zijn afgelast en ook zijn er 7 dagen van nationale rouw afgekondigd.

Beetje lange intro, maar een vriend van mijn instructeur is nu een inzameling aan het houden om specifiek deze mensen te helpen. Zij zijn alles kwijt en zitten zonder werk en zonder uitzicht op structurele financiele bijstand. (Nederland is uitzondering met onze verzorgingsstaat...)
Hij wil het geld gebruiken voor de eerste levensbehoeftes van alle arme families die werkzaam waren op de stallen. Dat zijn medicijnen, matrassen, zeil en water. Om vervolgens een werkgelegenheids project te starten aan bijvoorbeeld de opbouw van de school, en herscholing, etc.

Omdat het hier om arme ex-werknemers gaat die werkzaam waren in de rensport, zat ik te denken: In Nederland zijn nu vast inzamelingsacties voor de getroffen gebieden. Misschien als de rensport in Nederland (en andere landen) weet dat het hier specifiek om 'hun' sector gaat die getroffen is, misschien willen ze wel helpen. Als ze al van plan waren om in het algemeen te doneren, waarom dan niet direct binnen hun sector?

Fotos: Ricardo Braga via raialeve site.
Afbeelding
Foto genomen op 1 van de grootste renstallen uit dat gebied, zelf tot 10km omtrek worden nog overleden paarden gevonden die meegesleurd werden.

Wat denken jullie?
Misschien ideeen?
Ik dacht als ik weet welke organisaties ertoe doen misschien kan ik ze op de hoogte stellen.
Er zijn ook spring- en recreatie stallen die al hun paarden verloren hebben, maar het betrof voornamelijk de renpaarden.

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wie insider in rensport circuit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:37

Ik zou het dan als ik jou was in Engeland proberen. In Engeland leeft de hele rensport een stuk meer dan in Nederland en daar gaat ook een stuk meer geld in om :-)

Misschien contact zoeken met Cheltenham om te kijken of er iets tijdens de Festivalweek (GoldCup) mee gedaan kan worden (dat is maart), de volgende is Aintree met de Grand National en daarna natuurlijk Ascot (Ladies Day). Wellicht als je op dit soort grote evenementen aandacht kunt vragen voor het probleem dat dit zou helpen.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 00:41

Apple schreef:
Misschien contact zoeken met Cheltenham om te kijken of er iets tijdens de Festivalweek (GoldCup) mee gedaan kan worden (dat is maart), de volgende is Aintree met de Grand National en daarna natuurlijk Ascot (Ladies Day). Wellicht als je op dit soort grote evenementen aandacht kunt vragen voor het probleem dat dit zou helpen.


Super idee Apple! Bedankt.
Heb hun site gevonden en zou contact op kunnen nemen met "Advertising and Sponsorship" al is dat denk ik bedoeld om juist geld binnen te krijgen, of met een algemeen contact formulier.

Nog meer mensen goede ideeen?
Kom maar op!

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Wie insider in rensport circuit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:48

Idd een onbekend bericht. De ramp is al erg, maar zo is het nog erger! Ik ben inmiddels, zoals veel Nederlanders volgens mij met mij, huiverig voor het belangeloos geven van geld. Haïti was daar niet mee geholpen. Hopelijk komt er een heel goed plan van aanpak en lukt het ze toch om alles weer op de rails te krijgen. Ik volg je nieuws met interesse. Mss kan bokt ook wat voor ze betekenen, door dit als nieuws te plaatsen?

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 01:37

idefix4 schreef:
Idd een onbekend bericht. De ramp is al erg, maar zo is het nog erger! Ik ben inmiddels, zoals veel Nederlanders volgens mij met mij, huiverig voor het belangeloos geven van geld. Haïti was daar niet mee geholpen. Hopelijk komt er een heel goed plan van aanpak en lukt het ze toch om alles weer op de rails te krijgen. Ik volg je nieuws met interesse. Mss kan bokt ook wat voor ze betekenen, door dit als nieuws te plaatsen?


Helemaal mee eens. Of het geld wordt niet op de juiste manier besteed, of het gaat naar de verkeerde mensen die toevalligerwijs onder de noemer 'vrijwilliger' of 'non profit' vallen. Ik ben ook selectief waar mijn donaties naartoe gaan, en tegenwoordig is Unicef ook al regelmatig in opspraak. Sowieso zitten er haken en ogen aan de hulp die op gang komt na dergelijke rampen. Daar zou ik een apart topic over kunnen openen... := Maar het zou ook oneerlijk zijn voor de (veelal kleinere) organisaties die wel het juiste doel voor ogen hebben en hieronder komen te lijden.

Wat wij proberen op te zetten wordt gecoordineerd door iemand uit het gebied zelf, die zelf ook getroffen is. En hij heeft de juiste visie op wat er moet gebeuren en kent een groot aantal van de slachtoffers persoonlijk. (en niet een organisatie uit verweggiestan die wel even de boel komt regelen, vele goede uitzonderingen daargelaten natuurlijk)
Hij is zijn huis kwijt, woont nu bij familie en zorgt nu toch nog voor 7 families die geen onderkomen meer hebben. En dan niet hier heb je een spijkerbroek of een trui, maar structureel. Omdat het schooltje bijvoorbeeld ook weg is wil hij een groot aantal mensen omscholen en hun zelf een nieuwe school laten bouwen. Waarom zou je in hemelsnaam voor de bouw (buitenlandse) vrijwilligers vragen, als dit juist werkervaring biedt aan diegenen die het zo hard nodig hebben!! Een baan in de paardensector kunnen ze in die regio wel vergeten (niet veel stallen zullen terugkeren), maar in de bouw zal de komende tijd zeker veel werk te vinden zijn.

Maar het liefste willen ze natuurlijk terug in de paarden...

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 09:20

Gewoon geld op een rekening storten is het voor mij ook niet helemaal. Meestal houd het dan bij€15,- op. Wel heb ik in het verleden de studie van een weesmeisje in Vietnam betaald. Dit heeft iemand voor mij in dat land geregeld. Die heeft voor haar een eigen bankrekening ed geregeld. Nog regelmatig krijg ik een mailtje van haar. We hebben dit toen gedaan onder voorwaarde dat zij als ze een baan had zij iemand anders met de studie zou helpen. Kortom als het goed geregeld is kun je bij mij altijd aan kloppen :j

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 15:10

Dank je wel JJane!!

Dat zijn inderdaad de initiatieven waar je echt op persoonsniveau kunt helpen. Is toch eigenlijk vreselijk dat het zo 'moet'. En veel mensen het vertrouwen in non profit organisaties verloren heeft. Aan de andere kant kan dit wel een nieuwe stroming opzetten waar dit soort organisaties wat beter gecontroleerd worden, of er inderdaad op lokaal niveau direct geinvesteerd wordt, voornamelijk in kennisuitwisseling.

Bij ons op stal hebben we ook allerlei projecten die er niet op gericht zijn geld te geven, maar geld omgezet in kennis. Zo helpen we een jonge jongen in Colombia die zelf een paardenstal op wil zetten, elk half jaar starten we een programma voor een groepje mannen uit de sloppenwijken die we intern opleiden om als groom of stalruiter aan de slag te gaan en daar zoeken we dan na afloop ook zelf een baan voor. (en we vangen nu 3 paarden op uit de Serrana regio) En zo nog meer. Aan een baan hebben ze veel meer. Netzoals een studie voor het meisje in Vietnam.

Iedereen die nog meer ideeen of contactpersonen heeft, jullie weten me te vinden!

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Wie insider in rensport circuit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:20

Ik zou zeggen, laat het plan van aanpak weten bij een moderator en volgens mij zijn er heel veel bokkers. Als die ook allemaal een steentje willen bijdragen, is er vast meer hulp, dan niks. Er zijn er vast meer met mij die best willen doneren dan. Heel veel succes en dat het maar een supergeslaagde actie mag worden!

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 23:47

idefix4 schreef:
Ik zou zeggen, laat het plan van aanpak weten bij een moderator en volgens mij zijn er heel veel bokkers. Als die ook allemaal een steentje willen bijdragen, is er vast meer hulp, dan niks. Er zijn er vast meer met mij die best willen doneren dan. Heel veel succes en dat het maar een supergeslaagde actie mag worden!


Dank je wel! Ik hoop het ook echt! Ik begrijp dat er zoveel leed is in de wereld en je kunt niet overal doneren. Maar hier kan ik in ieder geval laten zien hoe het er is, wat ermee gebeurd en wat de plannen zijn.
Heb inderdaad een PB naar Bart gestuurd. En ga ook de raceorganisaties aanschrijven die hierboven genoemd zijn. Morgen hebben we iemand op stal uitgenodigd die zelf een renpaard heeft maar dan in São Paulo. Kan ik even pijlen of hij mogelijkheden ziet in SP zelf. Hopelijk komt hij ook, want is nog niet zeker.

Nu zijn er ruim 800 lichamen gevonden en nog steeds zo´n 400 vermist. Allemaal mensen uit dat gebied. en een groot deel uit de paardensector.
Het aantal overleden paarden is nog onbekend. Maar zeker 550 paarden gewond/uitgedroogd en/of geevacueerd. Het aantal overleden paarden (en die nog komen te overlijden...) hebben ze nog geen idee. Het bergen van mensen heeft voorrang. De geur schijnt er verschikkelijk te zijn.

Die man waar ik het over had (Carlos) heeft gister wat fotos gestuurd.

Carlos is met de blauwe jas.
Dit was het toegangspad naar een recreatiestal die naast Vale de Boa Esperança lag.
Afbeelding

De modder heeft allerlei puin, huizen en bomen meegesleept. Dus je kunt alleen "lopend" (of met heli) in dat gebied komen.

Links op de foto zie je dat dak van een hooiruif die in de wei honderden meters verderop stond. Dan heb je een idee hoe hoog het puin ligt (!) en kun je je misschien een voorstelling maken wat zoiets met paarden doet als die daarin meegesleept worden... (en ook waarom hulp pas laat op gang kon komen of zelfs helemaal niet mogelijk was.)
Links zie je ook de electriciteitsdraden. (Stroom en telefoon is er niet meer)
Dat blauwe ronde ding links is een deel van een publieke telefoonpaal. ("Muizenoortje" Iemand die wel eens in Brazilie geweest is heeft ze vast wel eens gezien.)

Dit is/was de net nieuwe aanbouw van die recreatiestal.
Afbeelding
Wij vangen nu 3 paarden op die voor deze boxen bedoeld waren.

Je kunt op de muur goed zien hoe hoog de modderstromen stonden.
De achterste boxen zijn volledig weggeslagen.

Dit is hetzelfde complex maar dan een foto van de andere kant genomen. (zie omgevallen boom)
Afbeelding
(de stroming is zo sterk en het puin zo zwaar, niet alleen houten gebouwen worden meegesleurd, ook stenen gebouwen.)

Voedsel voor de mensen blijft een probleem.
De weg is onbegaanbaar zoals je kunt zien.
Hoe kom je dan bij een supermarkt/winkel?
En aangezien alle supermarkten/winkels uit de verre omtrek gesloten of verwoest zijn..... vul maar in.
Mocht je dan iets hebben weten te bemachtigen, hoe bewaar je het in de tropen zonder koelkast of electriciteit? Dat rot zo binnen 2 dagen compleet weg. (Ik had toen ik hier net woonde ook een leuke fruitschaal..... want heerlijk al dat tropische verse fruit. Maar zelfs gewoon in huis is het zo verrot.. Niet dat een 'fruitschaal' nou echt het belangrijkste doel van deze mensen is... maar geeft aan dat een koelkast hier een noodzaak is. Vooral als het praktisch onmogelijk is om elke 2/3/4 dagen nieuw te halen.)
Wordt echt helemaal naar van alle verhalen. (en heb ik jullie nog bespaard van de ergste)

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Wie insider in rensport circuit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:23

Ken je het gezegde:"Je kan een arme man een vis geven en hij heeft 1 dag te eten, maar je kunt hem ook een hengel geven en leren hoe hij vissen moeten vangen en dan heeft alle dagen te eten"?

Het eerste vindt ik van toepassing op je vriend, het is een goed idee voor eenmalig. Denk dat als jullie echt willen helpen, je beter met dat geld de stallen en de renbaan kan proberen te repareren. Op die manier kunnen de rijke weer geld uigeven om paarden te kopen en te trainen en geld verdienen als de paarden winnen. De armen mensen kunnen daar weer werken en hebben dus ook weer brood op de plank. Dat is dus een winwin situatie voor meerdere tegelijk en kost veel minder dan wanneer je de getroffen famillies zou gaan helpen.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 18:52

Zoals ik schreef is het plan niet om geld te geven en dan te zeggen: Succes!
Het is de bedoeling om een omscholings en werkgelegenheids project op te zetten. Zoals het zelf opbouwen van de verwoeste basischool, in plaats van daar een bedrijf voor in te huren.

daffie1986 schreef:
Het eerste vindt ik van toepassing op je vriend, het is een goed idee voor eenmalig.


Dit omscholings en werkgelegenheidheids project lijkt me juist niet eenmalig. Ze kleren geven of europese vrijwilligers hun huizen laten opbouwen is juist twijfelachtig.

daffie1986 schreef:
je beter met dat geld de stallen en de renbaan kan proberen te repareren. Op die manier kunnen de rijke weer geld uigeven om paarden te kopen en te trainen en geld verdienen als de paarden winnen. De armen mensen kunnen daar weer werken en hebben dus ook weer brood op de plank. Dat is dus een winwin situatie voor meerdere tegelijk en kost veel minder dan wanneer je de getroffen famillies zou gaan helpen.


Ik begrijp wat je bedoeld, maar geen van de stallen peinst er ook maar over daar ooit weer terug te keren.
Wat zou jij doen? Je runt een stal met dure renpaarden van een slordige half miljoen euro. Opeens zijn 20 daarvan kreupel of ingeslapen omdat de modder gevuld met puin hele stukken vlees van de benen weggeslagen heeft. Dan ga je niet leuk weer in dat gebied alles opbouwen, maar loop je stad en land af om een lokatie te vinden waar dit nooit, maar dan ook nooit meer opnieuw kan gebeuren. Het getroffen gebied is in de wijde omtrek heuvelachtig, dus zoeken ze nu naar andere lokaties 200km verderop. Hun zorg is de veiligheid van de renpaarden, en wat er met de achtergebleven voormalige werknemers gaat gebeuren zal hun (helaas) een zorg zijn. Want op die nieuwe lokatie staan zo weer een hele hordes nieuwe gemotiveerde werknemers klaar. Zou jij je paard (al is hij een miljoen of 500 euro) weer daar met een gerust hart terugbrengen?

Het klimaat is enorm aan het veranderen, ook in Brazilie, er kan geen garantie gegeven worden dat het niet nog eens gaat gebeuren. En inschatten wordt helemaal lastig als je bedenkt dat de hele 'geografie' (is dat het juiste woord?) veranderd is. De loop van de rivieren is veranderd, hele delen zijn ontboomt, etc.

Van de wet moeten ze 3 maanden het loon van de oude werknemers doorbetalen en daarna niets meer en hebben ze ook geen recht op WW-uitkering. (dat bestaat hier niet, en verkaard ook het enorm hoge % dak- en thuislozen.)

Als iemand geen organisaties in de rensport kent, maar andere organisaties die eventueel iets zouden kunnen betekenen, ik hoor het graag!

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Wie insider in rensport circuit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:39

okey op die manier, dan heb ik je verkeerd begrepen. Kan me inderdaad ook wel voorstellen dat ze op zoek gaan naar een andere plek. je zou, mits het om arabisch volbloeds gaat, het ifahr eens kunnen proberen. Dat is de internationale oragnisatie voor de arabische renpaarden. Denk echter wel dat aangezien er toch een andere bestemming voor het geld is dan het opknappen van de renbaan en stallen, dat ze er van af zien. Maar evengoed wens ik je heel veel sterkte. Misschien de eigenaars van de renbanen in de USA denk daar bij aan Belmont racehorse park, die bedrijfsleider heeft ooit eens meegedaan aan undercover boss. Misschien dat daar nog wel wat geld zit of iemand die je kan helpen.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:17

daffie1986 schreef:
het ifahr eens kunnen proberen.

daffie1986 schreef:
Misschien de eigenaars van de renbanen in de USA denk daar bij aan Belmont racehorse park, .


Super bedankt! Ik zet ze op mijn lijstje.

daffie1986 schreef:
Denk echter wel dat aangezien er toch een andere bestemming voor het geld is dan het opknappen van de renbaan en stallen, dat ze er van af zien.


Wist zelf ook niet helemaal precies hoe en waar ik het het beste aan kon pakken. Ik dacht het eerst in het rencircuit te proberen omdat daar vast affiniteit is met de gevolgen. Renpaarden fokkerij opzetten en dan opeens je beste hengsten 10km verderop ondersteboven uit de modder zien steken, daar gaat je levenswerk. Als mensen uit dat circuit ook bijvoorbeeld aan giro555 storten, dan zouden ze nu in iets kunnen storten waar ze (nog) meer relatie mee voelen.

Maar buiten de racerij zoek ik ook bedrijven zoals www.sparked.com. (ook zo´n super initiatief) Of zoals Bokker JJANE me aanraadde www.earthship.com. Kan me voorstellen dat grote nonprofit bedrijven buiten Brazilie niet meteen weten waar ze moeten beginnen aangezien zoveel gebieden getroffen zijn. Nu kan ik ze introduceren aan iemand die zelf zijn stal heeft zien verdwijnen en niet meteen de "poetskoffers" pakt en naar een veiliger gebied vertrekt, maar de achtergebleven bewoners uit die specifieke regio wil helpen een duurzaam nieuw bestaan op te bouwen. Je ziet en hoort zo vaak dat het geld niet goed geregeld wordt of het geld verkeerd besteed, hij (Carlos) komt met een plan, de mensen en je juiste motivatie.
Nu nog een manier zien hem/hen te helpen..

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:20

He heb je al een idee hoe en waarmee we je kunnen helpen?

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 15:07

JJane schreef:
He heb je al een idee hoe en waarmee we je kunnen helpen?


Omdat de rivier van 'loop' veranderd is, kan er nog nergens gebouwd worden. Ze hebben wat tenten en van het puin wat 'huisjes' kunnen maken, maar definitief opbouwen van de school of al het andere is nog steeds stopgezet. De regering moet namelijk bepalen wat er met die rivier gaat gebeuren. Hij liep eerst via 'oost' en nu via 'west'. Willen ze hem weer terug naar oost laten lopen dan moet daar met de bouw rekening mee gehouden worden. Blijft hij op 'west' dan heeft dat ook invloed, en er bestaat de kans dat hij compleet omgelegd gaat worden in de hoop dat het dorp in het gevolg meer gespaard wordt. Ook willen ze bepalen of het dorp wel op dezelfde plek opnieuw opgebouwed màg worden. De regering komt met een specialistenteam de omgeving beoordelen om deze beslissing te maken. Maarja.. het is Brazilie en Januari is de vakantiemaand. 900 doden en 400 vermisten is schijnbaar niet echt iets om haast bij te maken. :(

En als alles er nog zo uitziet omdat er niet genoeg trekkers/vrachtwagens/hijskranen zijn (en omdat die moeilijk in dat gebied kunnen komen), en de electriciteit nog hersteld moet worden (zie loshangende kabels):

Afbeelding

ligt het allemaal een beetje plat. Er is nu ook leptospirose (Weil) uitgebroken.
Waar begin je? En het regent nog steeds enorm.

In São Paulo begint het nu ook te kriebelen. We hadden eergister een nieuw regen record.
Normaal doe ik er van kantoor naar huis zo´n 20 minuten over, eergister was het 3 uur en 20 minuten.
Toen ik de volgende dag deze fotos zag:
(Folha website)
http://f.i.uol.com.br/fotografia/2011/02/16/41877-970x600-1.jpeg
http://f.i.uol.com.br/fotografia/2011/02/16/41878-970x600-1.jpeg
(wat de straat tussen kantoor en huis is), had ik wel een idee waarom het zo lang duurde...

Om een lang verhaal kort te maken:
We hebben vele ideeen, maar zolang de regering nog niet aan de herindeling van het gebied begint, kunnen we niets doen....

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:20

Is het wat om iets van zonnepanelen daar te krijgen? Het is maar een losse gedachte hoor. Stroom is toch iets wat heel belangrijk is. Al is het maar om een lamp te hebben 'savonds.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 21:28

JJane schreef:
Is het wat om iets van zonnepanelen daar te krijgen? Het is maar een losse gedachte hoor. Stroom is toch iets wat heel belangrijk is. Al is het maar om een lamp te hebben 'savonds.


Zonnepanelen zou inderdaad een uitkomst zijn.
Ook als structureel omdat ze dan geen electriciteit hoeven te betalen.

Hier een foto (zelf gemaakt) in Rio, niet in het getroffen gebied, maar toen ik in een favela een kinderopvang bezocht.
Dat was ook opgezet via een particuliere initiatief, ze vertelden dat ze alles geprobeerd hebben om die mensen te helpen maar 'geld' gewoon niet goed besteed werd. (althans niet waarvoor de gevers het bedoeld hadden..) Gaven ze daarvoor in de plaats spullen, bijvoorbeeld om een betere hut te bouwen, dan werd dat materiaal verkocht en van het geld deden ze alsnog onwenselijke dingen. Dus nu geven ze cursussen en hebben een kinderopvang gestart zodat alleenstaande moeders toch kunnen werken.

De electriciteit daar kan inderdaad wel wat verbetering in aangebracht worden. :x

Afbeelding
Afbeelding

Niet geheel verrassend gaat het dus vaak stuk. Volgens de mevrouw die daar werkte was dat 1 van de oorzaken dat daar vele arme gezinnen zoveel/teveel kinderen hebben. Wéér geen electriciteit, sowieso geen geld, dus dan maar met je vriendje/man de avond 'fun' doorbrengen. Een van de weinige ´groeps´activiteiten die niet alleen gratis is en geen electriciteit nodig heeft maar ook nog eens voor wat plezier in je donkere bestaan kan zorgen. ;)

Die electriciteits situatie daar deed me een beetje denken aan 'touwtje trek' op de kermis.

Zonnepanelen zou een uitkomst zijn, ieder zijn eigen paneeltje!
Een koelkast is trouwens geen luxe artikel hier, die kan dan ook op het paneel. Met de luchtvochtigheid en warmte (en grote aantallen insecten en bacteren) blijft voedsel/drinken buiten de ijskast maar enkele uren goed. (Zelf gooi ik met eten koken ook nooit restjes in de vuilnisbak (tenzij ik hem direct leeg) want anders heb ik binnen de kortste keren meer huisdieren dan gewenst.. Ik doe het in een zakje in de ijskast en volgende dag direct in de container.)

Zo´n zonnepaneel zou inderdaad een goede investering zijn. Bedankt voor het meedenken!
Ga het direct doorspelen aan Carlos.
Het enige wat ik voorzie als probleem is diefstal.. Geen idee hoe stevig zoiets bevestigd zit, al moet dat voor de pro weinig verschil maken.