Paar medische vragen

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_Do_

Paar medische vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 15:58

Dag allemaal,

Ik ben mijn aan het verdiepen in de medische kant van de sport en de volbloeden en de dravers.

Misschien kan iemand mij verder helpen.

Ik ben op zoek naar de meest voorkomende blessures in de sport. Zelf denk ik aan de pezen, maar ik kan nergens gegevens vinden.
Enige wat je tegen komt zijn mensen die speculeren.

Verder vraag ik mij af of er ook problemen zijn die via de fokkerij doorgegeven worden. Zoals bij de friezen problemen met de geboorte en bij de ijslander, geen probleem maar handig, paar meter extra darm voor betere voedsel opname.

Dus als je iets van informatie hebt, het liefst ook met een bron, heel graag.

Alvast bedankt

Australian Shepherds
http://www.droversroad.nl

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:05

In het boek "De aard van het paard" van Budiansky kun je lezen dat de hoge graad van verwantschap onder Engelse Volbloeden (elke EV is sterker verwant aan elke andere EV dan een gemiddeld ander paard aan zijn halfbroer of -zus :o ) er zeer waarschijnlijk de oorzaak van is dat o.a. longbloedingen zoveel voorkomen. Ook slechte hoeven zijn een EV-kwaaltje (te platte stand, slechte hoefgroei, dunne gevoelige zolen).
Onder dravers weet ik zo snel van geen medische kwaaltjes of erfelijke dingen, maar die zijn genetisch ook veel minder homogeen. Ik weet wel dat er dravers zijn die overgevoelig zijn voor suikers in het voer, en daardoor heel snel spierbevangen zijn. Maar niet op zo'n schaal dat je van een rasgerelateerde kwaal kan spreken, het is echt zeldzaam.

Van nature zijn dravers en volbloeden heel hard en gezond, anders houden ze het koersen en trainen niet vol en heb je er niks aan. Trainingsgerelateerde aandoeningen zoals peesblessures komen uiteraard voor, waarschijnlijk meer dan bij het gemiddelde recreatiepaard, maar dat heeft m.i. te maken met de aard en manier van belasting en niet met het ras. Ook spierproblemen weet ik wel van dat het vaker voorkomt, maar ook dat is denk ik gerelateerd aan het werken en vaak te vermijden.

_Do_

Re: Paar medische vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 08:32

Thanks, ik bedacht me later dat misschien een heleboel dingen niet online staan omdat men ze niet wil delen/publiceren...

Dus pben mag ook.

Van de pezen en hoeven leek mij idd ook.

Ook begreep ik dat dravers een aanleg hebben voor te kleien hoeven voor hun hoefbeen en hierdoor meer een puntbelastingen hebben ipv een gespreide belasting.

Australian Shepherds

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:49

Ik ken een hoop dravers, maar kan niet zeggen dat ze kleinere hoeven hebben dan andere paarden hoor! Mijn 6-jarige heeft zelfs eerder te grote hoeven dan te kleine.
Wel hebben dravers vaak lange, smalle hoeven, maar dat is voornamelijk de manier waarop ze beslagen worden. Ook zie je vaak een vrij platte stand en lange teen. Ik heb begrepen dat dat is om de voet meer oppervlak te geven en zo meer grip.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 12:49

Er is ook een hele fijne webiste van de eiph.org over de longbloedingen. Staat ook het eea op

Australian Shepherds

stalgast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:11

ik heb een draver van 24 en heeft slijtage op haar spronggewrichten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:56

Vroeger liepen alle toekomstige fokmerrie's tot eind van hun koerscarierre, 9 jaar dus. Als de merrie het tot haar 9de volhield zonder blessures en met goede resultaten, mocht ze ingezet worden als fokmerrie. Peesproblemen waren dus eigenlijk ook weinig aan de orde in die tijd. Tegenwordig wordt elke merrie met een leuk papiertje en een peesblessure gebruikt als fokmerrie en zijn dus de EV peesblessures veel meer aanwezig. Grootste medische probleem zijn de shore shines dit is een overbelasting van het pijpbeen, vaak als gevolg van het teveel over te grote afstand galloperen en de verkeerde bodem. Komt voornamelijk bij jonge paarden voor. Overigens is dit ook iets wat vaak gebeurt met de combinatie nieuwe trainer en jong/nieuw paard. Het komt dus ook niet vaak voor, maar als de paarden problemen krijgen aan de benen is dit wel de meest voorkomende. Kan ook bij dravers.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-10 10:57

Wat ik nog kreeg van Machteld van Dierendonk is:

Veel paarden worden vroeg geboren, hierdoor staan ze veel op stal omdat buiten het weer nog te koud is. Dit geeft ontwikkelings problemen.

Paarden krijgen te veelkrachtvoer en te weinig of geen ruwvoer. Hierdoor heeft 85-95% van de paarden maagzweren.

Tevens zijn er problemen als d epaardenna de sport verkocht worden aan ruiters. Die weten niet dat aan de teugels trekken sneller beteekend ipv langzamer.
Dravers hebben niet of bijna niet geleerd om te galloperen.
Tevens worden deze paarden altijd in groepen getraint en nooit alleen, geeft problemen op het moment dat ze niet meer in groepen gehouden worden. Verlatingsangst.

En er worden veel hulpmiddelen gebruikt, die niet allemaal even vriendelijk zijn

Australian Shepherds

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:01

Ik had een draver met gevoelige maag, mogelijk teveel krachtvoer en te weinig ruwvoer bij de vorige eigenaar/trainer.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:02

_Do_ schreef:

Maar dat zijn geen medische problemen toch?

Overigens ook aardig generaliserend en lang niet alles is waar :+

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:36

Inderdaad. En een paard dat alleen gehouden wordt, dat is voor geen enkel paard goed!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:54

_Do_ schreef:

Wat een boekenwijsheid van Machteld, had ik niet van haar verwacht, ik dacht dat zij verder kon kijken dan ahar neus lang was

Citaat:
Veel paarden worden vroeg geboren, hierdoor staan ze veel op stal omdat buiten het weer nog te koud is. Dit geeft ontwikkelings problemen.

Dit valt wel mee, de meeste veulens worden gewoon in het daarvoor bestemde seizoen geboren en gaan lekker naar buiten

Citaat:
Paarden krijgen te veel krachtvoer en te weinig of geen ruwvoer. Hierdoor heeft 85-95% van de paarden maagzweren.

Dit is gedeeltelijk waar, dravers krijgen in principe meer krqachtvoer dan goed is voor hun maagdarmkanaal, maar uit onderzoek op dierenkliniek Wolvega blijkt het percentage paarden met maagzweren toch wel degelijk een stuk lager te liggen. Daarnaast weten trainers tegenwoordig ook wel hoe belangrijk ruwvoer is en worden ze toch anders gevoerd dan 20 jaar terug

Citaat:
Tevens zijn er problemen als d epaardenna de sport verkocht worden aan ruiters. Die weten niet dat aan de teugels trekken sneller beteekend ipv langzamer.

Een paard aan het bit rijden (wat je doet als je harder wilt) is iets anders dan aan de teugels trekken. Als ik aan mijn teugels 'trek', gaat mijn draver toch echt langzamer

Citaat:
Tevens worden deze paarden altijd in groepen getraint en nooit alleen, geeft problemen op het moment dat ze niet meer in groepen gehouden worden. Verlatingsangst.

Nog nooit last van gehad, bij geen enkele draver die ik getraind heb. ze worden lang niet altijd in groepen getraind..... deze opmerking komt echt uit de lucht vallen

Citaat:
En er worden veel hulpmiddelen gebruikt, die niet allemaal even vriendelijk zijn
Tja, daar verschillen de meningen over. Ik denk dat een heleboel van deze hulpmiddelen er onvriendelijker uitzien dat dat ze daadwqerkelijk zijn. In alle takken van paardensport worden hulpmiddelen gebruikt, daarin vormt de drafsport dus geen uitzondering

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie