Paardenrennen sneu

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

QualityHorse

Paardenrennen sneu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 21:20

Ik hoor er altijd zulke negatieve verhalen over, dat ik er zelf ontzettend tégen ben geworden.

Paarden vanaf hun 2e bereden en niet meer goed op hun 4e, wat betekend dat ze naar de slacht
moeten. Meeste Jockeys geven niks om hun paarden, wat is hiervan waar?

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:26

QualityHorse schreef:
Paarden vanaf hun 2e bereden en niet meer goed op hun 4e, wat betekend dat ze naar de slacht
moeten.

Ik weet zelf niet zo heel veel van de paarden rennen,
maar kijk eens in mijn profiel.
Casan heeft op de baan gelopen en is een hele fijne vent van nu 13 jaar.
Triomf kwam uit de draverij en die is helaas maar 8 jaar geworden, koliek werd hem fataal,
zijn overlijden heeft dus niets met de draverij te maken.

Of terwijl ik ben het niet met jou eens!!!

Anoniem

Re: Paardenrennen sneu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:46

Precies... jij HOORT slechte verhaalen.. Van mensen die er zelf wss nooit geweest zijn ;) mss eens leuk om een dagje naar de renbaan te gaan. Of eens met een trainer mee te lopen.. Genoeg trainers die het beste met hun dieren voor hebben.

Dus ga eerst eens zelf kijken. Voor je dingen van andere aan neemt..

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:29

Inderdaad, ga zelf eens een kijkje nemen bij een trainer of op de renbaan. :) Het is lang niet zo negatief als jij zegt hoor, de meeste paarden hebben een goed leven en worden prima verzorgd (anders presteren ze ook niks natuurlijk ;) ).
En wat die slijtage betreft: het is bewezen dat lichte belasting op 1-2-jarige leeftijd zorgt voor sterkere botten en pezen, dus het is (mits goed gedaan - veel rechtdoor, relatief harde ondergrond, rustig tempo en veel hersteltijd) juist goed voor de paarden op lange termijn!

Ik heb zelf een 27-jarige Draver die nog endurance loopt, dus dat vooroordeel van vroeg versleten is niet veel van waar. :) Ik wist zelf ook niet veel van de Draf- en Rensport, maar doordat ik zelf een Draver kreeg ben ik me er een beetje in gaan verdiepen en heb ik gezien dat het een mooie sport is. Ben ook bij verschillende trainers geweest, daar werd echt supergoed met de paarden omgegaan. Iedere dag weidegang, super verzorging (ze hadden daar zelfs een paardenzwembad), lekker trainen... geen slecht leventje hoor!

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 23:37

Nogmaals; dit is een vraag en gaat niet om míjn mening, maar enkel over verhalen die ik heb gehoord ;) Ik heb het trouwens ook meer over de echte rennen (met jockeys) als over de drafsport ;) Bedankt voor de reacties.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:22

Draf- en Rensport is voor zover ik weet heel erg vergelijkbaar. :) Er zijn trouwens ook drafkoersen mét een jockey.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:49

hey hey,
26 juni geef ik weer een clinic over de rensport in prinsenbeek.
Misschien vindt je het wel leuk om daar te gaan kijken.
De entree is gratis en er komen ook een springruiter, dressuurruiter,lammert haanstra en nog enkele andere.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:39

Dravers zijn eerder rijp dan bijv kwpn'ers.
Ze worden niet zoals kwpn'ers pas op hun 3e van het land geplukt, dravers zijn veel in handen vanaf hun geboorte.
Op 2 jarige leeftijd worden ze licht getraind tot ze een bepaalde tijd kunnen lopen, dan gaan ze een half jaar op rust om vervolgens op 3 jarige verder getraind te worden en vervolgens de koersen in te gaan. En de trainers en eigenaren zorgen uitstekend voor hun paarden, de paarden zijn hun passie, die zien ze niet als voorwerpen.

Ik rijd zelf een 12 jarige draver, heeft tot zn 10e gekoerst, is nog zo fit als wat en loopt een kwpn er zo uit qua uithoudingsvermogen.
Nog nooit kreupel of ziek geweest, zo hard als wat.

Ik kan het je idd ook aanraden eens te gaan kijken bij een koers of een trainingsstal

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 01:01

je hebt dan waarschijnlijk hele slechte verhalen gehoord! Maar je kan mij alles vragen over de rensport, ik heb een stal vol renpaarden staan en heb ik de koers gereden.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 01:03

hey is dubbel ;) ik ken iemand die echt heel slecht is voor zn beestjes..echter ik ken ook iemand die zich extreem veel moeite doet voor ze!

echter ook ik heb er een naar gevoel bij hoor althans bepaalde dingen

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 01:08

Ik heb ook op een ren baan gewerkt
bij mij reden ze de hengsten wel met 2 jaar in.
maar ze werden goed behandelt en ook met liefde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:56

AlexandraM schreef:
hey is dubbel ;) ik ken iemand die echt heel slecht is voor zn beestjes..echter ik ken ook iemand die zich extreem veel moeite doet voor ze!

echter ook ik heb er een naar gevoel bij hoor althans bepaalde dingen

Maar ik ken ook meerdere dressuur ruiters die slecht zijn voor hun dieren.. En zo zijn er ook spring ruiters. Mensen die slecht zijn voor hun beesten kom je in iedere tak van de sport tegen ;)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:24

Draf-en rensport kan wat vergelijken worden, het grootste verschil is dat ene galoppeert en de andere draaft maar de meeste principes komen wel op hetzelfde neer.:)

Ik vind het altijd zo spijtig dat de sport zo vaak een slecht kritiek krijgt en dus ook een negatief imago en dit zeer vaak door mensen die er zelf amper/niets van kennen.

Zelf ga ik 2x per week bij draverstal en ook in augustus 3 weken meehelpen. Kan je verzeker dat er in het algemeen (er zijn altijd wel extreme langs beide kanten, maar dit heb je overal ook bij dressuur etc) zeer goed voor de paarden wordt gezorgd. Paarden die zich niet goed in hun vel voelen wegens slecht behandeld, zullen ook helemaal niet presteren. Het is zelfs zo dat er kritiek is ,van andere trainers, op trainers die niet goed met hun paarden omgaan. Trainers zijn zeker geen dierenbeulen ze willen gewoon het beste uit hun paarden krijgen.

De meeste trainers zijn wel 'hard', als je wilt gehoord worden in deze sport moet je toch van je laten horen, weten wat je wil en strijdlustig zijn. Op dit vlak is het wel vaak dat trainers nogal 'hard' zijn met mensen (zo zal nee nee zijn, of het nu vriend is of niet) maar ook bij paarden. Ze weten wat ze willen en laten hun zeker niet doen door 'concurrentie' en maar ook niet door paarden. Zo is trainer dat ik ken zeer consequent.. je werkt met veel jonge dieren en deze moeten toch wel een duidelijke leider hebben. Zo zal trainer niet accepteren dat paard stampt of bijt of panikeert voor geen enkele reden en dit wordt dus afgestraft. Hoevaak is het al voorgevallen dat trainer paardje verzorgt/borsteld ofz en zo zegt van 'ale we gaan u mooi make he:D' of 'Ale zotteke kom ier.. koppig gevalleke he gij :P ' of lieve dingetjes op zijn manier zeggen terwijl hij 5 min erna tik geeft omdat paard ineens iets doet dat gevaarlijk is en wat trainer niet wil. Trainer zegt zelf 'slechte gewoontjes zijn sneller aan geleerd dan dat je ze kan afleren dus altijd zorgen dat ze geen slechte gewoontes krijgen'

Over feit dat ze naar slacht gaan op jonge leeftijd moet er rekening gehouden worden met het feit dat veel mensen geen paardje wil kopen door het idee van "paardje moet eerst omgeschoold worden, zal gebreken hebben, zal niets kunnen, ik wil geen draver-idee ..". Trainer kan niets doen met paard dat na allerlei pogingen niet goed presteert.. dus het is of verkopen voor de fok (maar dan moeten ze goede bloedlijn hebben) of als recreatiepaard (maar wilt ze? wie heeft het geduld?) of wel slacht.. Soms is er ook de reden dat ze te gevaarlijk zijn voor recreatie, zoals paard zonder stuur op.. En trust me, trainers proberen alles om er voor te zorgen dat paardje goed zal presteren en dus alle knopjes er op heeft. Hij heeft nl niets aan een gevaarlijk of angstig paard. Persoonlijk vind ik dravers toch beter 'opgevoed' dan gemiddeld manegepaard en ze werken veel minder maar soms wel veel intensiever.

En zo heb je roddels over alles.. draver zou altijd trekken, draver zou niet kunnen rustig draven, hij zou niet kunne galopperen, hij zou altijd gebreken hebben.. Ik ken paarden die inderdaad eigenwijs zijn en enkel stappen wanneer ze het willen, dravers dat trekken, dravers dat nerveus zijn terwijl ik er ken die op pinken te rijden zijn, waar een rem opstaat, gevoeilig mondje, draver die energiek is en soms zotjes doet maar nooit stout bedoeld, dat super snel bijleert, wereldkampioen dat 30j wordt zonder enig gebrek, dat hele training staart omhoog houdt uit plezier.. en toeval of niet zijn het meestal dat "tweede soort" dravers die ook goed presteren. Je hebt ze in alle maten, soorte, kleuren, karakters, en dus elk paardje heeft zo zijn gebruiksaanwijziging net zoals Fjord, Fries, Ijslander, KWPN, Lippizaner ... :)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:19

crazygirl1 schreef:
Draf-en rensport kan wat vergelijken worden, het grootste verschil is dat ene galoppeert en de andere draaft maar de meeste principes komen wel op hetzelfde neer.:)

Ik vind het altijd zo spijtig dat de sport zo vaak een slecht kritiek krijgt en dus ook een negatief imago en dit zeer vaak door mensen die er zelf amper/niets van kennen.

Zelf ga ik 2x per week bij draverstal en ook in augustus 3 weken meehelpen. Kan je verzeker dat er in het algemeen (er zijn altijd wel extreme langs beide kanten, maar dit heb je overal ook bij dressuur etc) zeer goed voor de paarden wordt gezorgd. Paarden die zich niet goed in hun vel voelen wegens slecht behandeld, zullen ook helemaal niet presteren. Het is zelfs zo dat er kritiek is ,van andere trainers, op trainers die niet goed met hun paarden omgaan. Trainers zijn zeker geen dierenbeulen ze willen gewoon het beste uit hun paarden krijgen.

De meeste trainers zijn wel 'hard', als je wilt gehoord worden in deze sport moet je toch van je laten horen, weten wat je wil en strijdlustig zijn. Op dit vlak is het wel vaak dat trainers nogal 'hard' zijn met mensen (zo zal nee nee zijn, of het nu vriend is of niet) maar ook bij paarden. Ze weten wat ze willen en laten hun zeker niet doen door 'concurrentie' en maar ook niet door paarden. Zo is trainer dat ik ken zeer consequent.. je werkt met veel jonge dieren en deze moeten toch wel een duidelijke leider hebben. Zo zal trainer niet accepteren dat paard stampt of bijt of panikeert voor geen enkele reden en dit wordt dus afgestraft. Hoevaak is het al voorgevallen dat trainer paardje verzorgt/borsteld ofz en zo zegt van 'ale we gaan u mooi make he:D' of 'Ale zotteke kom ier.. koppig gevalleke he gij :P ' of lieve dingetjes op zijn manier zeggen terwijl hij 5 min erna tik geeft omdat paard ineens iets doet dat gevaarlijk is en wat trainer niet wil. Trainer zegt zelf 'slechte gewoontjes zijn sneller aan geleerd dan dat je ze kan afleren dus altijd zorgen dat ze geen slechte gewoontes krijgen'

Over feit dat ze naar slacht gaan op jonge leeftijd moet er rekening gehouden worden met het feit dat veel mensen geen paardje wil kopen door het idee van "paardje moet eerst omgeschoold worden, zal gebreken hebben, zal niets kunnen, ik wil geen draver-idee ..". Trainer kan niets doen met paard dat na allerlei pogingen niet goed presteert.. dus het is of verkopen voor de fok (maar dan moeten ze goede bloedlijn hebben) of als recreatiepaard (maar wilt ze? wie heeft het geduld?) of wel slacht.. Soms is er ook de reden dat ze te gevaarlijk zijn voor recreatie, zoals paard zonder stuur op.. En trust me, trainers proberen alles om er voor te zorgen dat paardje goed zal presteren en dus alle knopjes er op heeft. Hij heeft nl niets aan een gevaarlijk of angstig paard. Persoonlijk vind ik dravers toch beter 'opgevoed' dan gemiddeld manegepaard en ze werken veel minder maar soms wel veel intensiever.

En zo heb je roddels over alles.. draver zou altijd trekken, draver zou niet kunnen rustig draven, hij zou niet kunne galopperen, hij zou altijd gebreken hebben.. Ik ken paarden die inderdaad eigenwijs zijn en enkel stappen wanneer ze het willen, dravers dat trekken, dravers dat nerveus zijn terwijl ik er ken die op pinken te rijden zijn, waar een rem opstaat, gevoeilig mondje, draver die energiek is en soms zotjes doet maar nooit stout bedoeld, dat super snel bijleert, wereldkampioen dat 30j wordt zonder enig gebrek, dat hele training staart omhoog houdt uit plezier.. en toeval of niet zijn het meestal dat "tweede soort" dravers die ook goed presteren. Je hebt ze in alle maten, soorte, kleuren, karakters, en dus elk paardje heeft zo zijn gebruiksaanwijziging net zoals Fjord, Fries, Ijslander, KWPN, Lippizaner ... :)

Hier kan ik me zeker in vinden ... (en dat belgische accent prachtig !) Zotteke gehe

Julie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:33

De paarden die meedoen met die races, vinden dit wel leuk. En niet ieder paard stopt met racen op hun vierde....

En als je een jockey bent, zul je toch wel van paarden houden? En waarom dan niet van dat paard waar ze mee rijden....?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:37

ik zou zeggen, lees eens een aantal (auto)biografieen van jockeys en trainers, dan kun je pas echt oordelen over die mensen. Die werken van 's morgens 4 tot 's avonds laat voor vaak niet meer dan een hongerloontje, en dan 7 dagen per week, nooit vakantie...

Er zijn genoeg van die boeken in Engeland en Amerika te vinden (via bol of amazon). Dan weet je pas echt wat er omgaat bij deze mensen. (er staat een aantal titels ook genoemd op Volbloeds.nl onder het kopje literatuur. ;)

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:38

Persoonlijk vind ik draf & rensport wel degelijk van elkaar verschillen hoe er met de paarden word omgegaan.

Ik kan natuurlijk niet spreken voor iedere stal en of trainer, maar als ik naar mijn eigen ervaring met deze twee takken kijk is mijn beeld wel veranderd.

Het was vanaf kinds aan al mijn droom om in de draf&rensport te gaan werken. Zo begon ik de opleiding voor leerling-pikeur waarbij ik een paar dagen in de week werkte op een entrainement.

Op een gegeven moment kwam ik er wel achter dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Op dat moment kneep ik een oogje dicht want ik kon er toch niks over zeggen.

Voor mij was het uiteindelijk ook een reden om niet verder te gaan in de drafsport, want dat is niet de manier hoe ik met paarden omga.

Ik ga hier niet alle details neerzetten wat ik precies allemaal ervaren heb.

Ik vind het alleen geen normale zaak om een paard wat nog niet sterk genoeg is of gewoon niet snel genoeg is, om die vervolgens zo aan gort te rijden dat de striemen er een paar dagen later nog op staan. En niet de moeite nemen om een cooling down te geven omdat het toch een poedersuiker is en vervolgens op stal te mieteren en maar kijken wat er mee gedaan word.

In australië heb ik in de koersen met pacers ook extreem veel zweepgebruik gezien op de laatste rechte lijn hoordje je eigenlijk alleen maar zwepen. Er is daar geen verbod op zweepgebruik(waar in nederland nog wel naar gekeken word)
Maak je een rondje langs de stallen als ze net gekoerst hebben, word je niet vrolijk van al die paarden waren ook volop gestrest.

Ik werkte gelukkig bij een trainer die geen zweep gebruikte.

over de rensport heb ik alleen maar goede verhalen. Het is niet dat ik dit nu zo zeg om de drafsport onder uit te halen maar wel hoe mijn ervaring er mee is.

Op het paard kan je sowieso al lang niet zo hard slaan als dat je er achter ziet.
En ik denk ook wel dat het mee speelt dat volbloeds hele andere paarden zijn als dravers.

Mijn ervaring is dat dravers zich nog wel willen overgeven en dat een volbloed er volop tegendraads tegenin gaat.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:25

Ik ben het inderdaad met jockeygirl eens dat er ook genoeg rotte appels tussen zitten.
Duz zowel in draf als rensport.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:19

rotte appels heb je overal, maar dat ligt niet aan de tak van sport, maar aan de mentaliteit van sommige mensen en die vinden vind je in elke tak van paardensport, voor mij dus geen reden om de drafsport de rug toe te keren, want er zijn minstens zoveel mesne die hujn paard wel goed behandelen.

En over het 'slaan' vanaf de kar... dat hoef ik bij die van mij echt niet te proberen hoor, dan gooit ie meteen een anker ouit. Hij vindt dat ie z'n best al doet en daarbij wil ie niet ook nog een paar klappen hebben en dus doe je dat ook niet. heel veel paarden denken er zo over; ze gaan echt niet harder lopen als ze klappen krijgen en de goede pikeurs weten dit ook

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:46

Ik wil er dus niet mee zeggen dat dat in andere takken niet zo is.
Maar wil er geen dressuur versus draf en rensport of zoiets dergelijks van maken.
EN inderdaad de goede paarden gaan in staking, maar er zijn er ook die wel dat tantje extra geven doordat ze wat "lui" aangelegd zijn.
En tja dat is gewoon niet te ontkennen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:53

o, nee een dressuur vs drafenrensport discussie wil ik er ook helemaal niet van maken, is mijn ogen ook niet zonvol; ik wilde alleen maar zeggen dat er overal rotte appels zitten in de paardenwereld, maar dat dan niet meteen de sport 'fout' is ;-)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:55

Gebruik de zoekfunctie eens, hier zijn al ontzettend veel discussies over geweest.