Draver slaat veel met hoofd... Probleem?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Britje

Draver slaat veel met hoofd... Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 21:55

Mijn draver slaat veel met zijn hoofd en dan een soort draaiende beweging (moeilijk uit te leggen). Komt het bij iemand bekend voor of weet iemand waarom hij dit doet?

Alvast bedankt voor reacties!!

Marlis

Re: Draver slaat veel met hoofd... Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:58

Ik ben ook wel benieuwd waarvoor paarden dit doen. Mijn haflinger heb een tijd lang vaak met een draver gestaan die dit ook deed, en zelf doet ze het nu ook vaak als ze los staat enzo.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:01

Misschien heeft ie pollenallergie? dan slaan ze ook met hun hoofd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:01

Dravers doen het allemaal. Ze zijn nou eenmaal karaktervol en met het hoofd slingeren of ronddraaien is een manier om frustratie te uiten.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 22:08

xEliine schreef:
Misschien heeft ie pollenallergie? dan slaan ze ook met hun hoofd.

Hij doet het ook als ie op stal staat, of zitten daar ook pollen?? O:)

coby88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:50

die van ons doen dit ook wel eens, vooral als ze eten krijgen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:52

De mijne doet het ook, onder andere wanneer hij zich verveelt terwijl hij in de paddock staat, maar ook wanneer er gevoerd is en hij niet snel genoeg zijn eten krijgt. Onder het zadel doet hij het ook, wanneer hij harder wil en dat niet mag, maar bijvoorbeeld ook wanneer zijn voorlok niet goed zit. Mij lijkt het inderdaad een uiting van ongenoegen.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:56

Mijn haflinger doet dit ook. Al zolang als ik hem heb (hij was toen 5,5mnd) hij draaid met zijn hoofd naar beneden en wapperd dan met zijn manen. De draver op stal doet het net andersom. Hij draait naar boven.

edit: mijn haflinger doet het trouwens te pas en te onpas. Als hij in de wei staat te eten en hij kijkt op dan doet ie het. In de paddock, tijdens het grondwerk. In de stal. Hij doet het toch een paar keer per dag. Het lijkt bij hem geen frustratie maar meer joligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:19

Arabesk schreef:
Dravers doen het allemaal. Ze zijn nou eenmaal karaktervol en met het hoofd slingeren of ronddraaien is een manier om frustratie te uiten.

Lijkt me heel sterk. Dat het rondslingeren een manier is om frustratie te uiten kan ik me absoluut iets bij voor stellen. Maar om nu gelijk de conclusie te trekken dat alle dravers dat doen?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:28

Doet hij het altijd? tijdens het rijden, in de weide, in de stal, tijdens rustige buitenrit ..?

@ Arabesk: dan ken ik toch veel uitzonderingen. Dravers gaan eerder reageren op teveel druk tijdens het rijden en dit maken ze duidelijk door tegen het bit te drukken. Zodra je druk verminderd zullen ze ook direct stoppen. Enja de dravers die koersen die zijn simpel weg niet gewoon om nageeflijk te lopen en dus hoofdje beweegt hoe het wil.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:32

Mijn draver deed het ook inderdaad. Geen idee wat de reden was, ze deed het altijd als ze losstond ofzo, nooit onder het zadel.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:41

mijn niet draver doet dit ook. en het is een gewoonte van een paard. net zoals schrapen met de voorvoeten. ze heeft het overigens wel overgenomen van een draver waar ze een tijdje mee buiten liep. ik heb zelf een aantal jaren in de dravers gewerkt en zie dit dus heel veel bij paarden, maar het dit gedrag nog nooit vernomen tijdens de arbeid.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:50

Het is inderdaad een kwaaltje dat bij dravers veel voorkomt. De hoofdreden is stress. Er is wel een (niet allerdaagse) oplossing voor, maar daar moet je me maar voor pb-en.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:56

idd, mijn paard doet dit tijdens het instappen...
Als ik een paar passen draaf doet ze het niet, maar moet ze (vind ze zelf) te lang stappen (5 minutjes ofzo) dan begint ze er weer mee... terwijl je toch niet altijd kan racen??? lijkt mij:D
Ook mijn paard is een draverXgroninger en nu doet de rest het op stal ook:D ik vind het wel grappig, net als ieder paard zowat ze been laat staan met jeuken en zij zeer eenvoudig haar been optilt:D

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:59

ik zou de tandarts even laten langs komen!
daar kan het mee te maken hebben

Dounya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:04

mijn DRAVER doet het NIET! dus niet alle dravers doen het!

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:06

tanden zijn goed, vingers van de tandarts zijn minder goed vanaf gekomen... in de wei doet ze het ook, vind het wel prima en wel grappig:D
zolang ze niet de teugels uit me handen trekt vind ik het geen probleem.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:07

mijne ook niet
dus ze doen het zeker niet allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:10

Het is idd iets wat vooral bij dravers veel voorkomt. Volgens mij is het ook een uiting van stress. Sommige paarden houden het als een soort tik, net zoals schrapen bijvoorbeeld.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 22:09

crazygirl1 schreef:
Doet hij het altijd? tijdens het rijden, in de weide, in de stal, tijdens rustige buitenrit ..?

@ Arabesk: dan ken ik toch veel uitzonderingen. Dravers gaan eerder reageren op teveel druk tijdens het rijden en dit maken ze duidelijk door tegen het bit te drukken. Zodra je druk verminderd zullen ze ook direct stoppen. Enja de dravers die koersen die zijn simpel weg niet gewoon om nageeflijk te lopen en dus hoofdje beweegt hoe het wil.

Nee, tijdens het rijden doet ie het nooit. Maar verder: tijdens het voeren, in de wei, in de stal en ook gewoon in de wei als ie bijv. van de waterbak naar een stukje graws loopt. Ik vind het ook niet erg maar ik dacht, misschien is er wel iets mis. :P

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:10

mijn dravertje doet dat altijd als ze haar eten aan ziet komen :Y)

stoonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:54

ik heb heel veel dravers in handen gehad, en ik zeg niet dt het tipishe iets voor en draver is maar ze doen het wel bijna allemaal en voornamelijk als ze ongedulig zijn of toch een spanning hebben wat voorn een spanning dan ook.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:56

Lang niet alle dravers doen dit, ik durf zelfs te zeggen dat het merendeel het niet doet. Het lkan veroorzaakt worden door heel veel emoties, zoals bijvoorbeeld stress of frustratie, maar ook bij bv frissigheid en blijheid kunnen ze dit doen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:45

Arabesk schreef:

Ik ken geen enkele draver die het doet (en ik ken er heeeel veel), en allebei mijn dravers doen het ook nooit. :)

Ik ben nu wel erg benieuwd naar de niet-alledaagse oplossing van Achal_Teke eigenlijk... O:) En waarom die alleen per PB verkrijgbaar is.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:52

Hier ook een dravereigenaar die dit probleem NIET heeft!
Wordt altijd een beetje moe van die openmerkingen die doen lijken alsof dravers hele rare beesten zijn in vergelijking met andere paarden :(

Het lijkt me inderdaad zoals hier boven wordt gezegt een uiting van frustratie/verveling
Wat doe je met je paard? Dravers moeten vaak niet alleen fysiek uitgedaagt worden maar ze vinden het ook ontzettend leuk om iets nieuws te leren. Dan kan hij zijn energie (en frustratie) op een andere manier kwijt en wordt het dan minder.