[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Es_ther

Berichten: 18721
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:43

Pony begint al een beetje met verharen, fanatiek beest is het ook..
Ze is nu 21, dus ben altijd blij als ze goed uit haar vachtje komt.

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:44

Hier kreeg meneer op de vorige stal onbeperkt hooi en 1/4 basisbrok.
Bij mij staat hij nu op 4x daags hooi in slowfeeder netten (eerst zo'n 12kg, nu op basis van voedingsadviezen nog zo'n 8kg). Afhankelijk van kwaliteit zou hij hier qua mineralen ook genoeg aan moeten hebben, echter is dit per baal nog weleens verschillend. Hij krijgt daarnaast 1/4 schep muesli per dag (nature's best van pavo) en vitaminebrok (pavo complete) en doet het hier goed op. Pavo adviseert zelf de vitaminebrok bij lage krachtvoer gift. Ben dit gaan bijvoeren omdat hij erg snel buiten adem was en ijzer tekort leek te hebben. Is nu over.
Zomers 24/7 op de wei na gewenningsperiode en 1/4 muesli per dag (na t werk).

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:47

Mijn beide paarden leven niet meer.
Maar ze kregen beide onbeperkt hooi (in slowfeeders) en alleen na het werk een halve schep brok.

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:48

Twee of drie keer per dag hooi. :)
Voer hem nu ook half schepje muesli bij zo af en toe.

Esther, begint die van jou al te verharen? Ik mag blij zijn als Champ in mei zijn wintervacht helemaal heeft geloosd. :')

Es_ther

Berichten: 18721
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:55

Mona wel, Calli nog niet echt :+.
Maar Mona is ook een teddybeer van hier tot Tokio, en zij begint altijd redelijk vroeg.

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:38

Die van mij krijgt hooi en idd zo'n zomerfit blok , en een x een winterpeen en daar doet hij het prima op. We doen 3/4 x in de week iets

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:08

Bedankt voor het delen! Nog best wat verschil in wat ze krijgen, maar stelt me ook wel gerust dat die van jullie ook niet zoveel extra's nodig hebben en dat dus ook niet krijgen.

Fijn dat die van jou het zo goed doet op de Force, RianneH! Ik voer het ook pas twee weekjes dus misschien is het daarom ook wel te vroeg om conclusies te trekken. Paard doet het prima en lijkt niks tekort te komen, maar of het voor haar nou echt iets toevoegt, zeker na alle waardes te hebben berekend, twijfel ik over.

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:11

Heb je een ruwvoer analyse laten doen?

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:54

Nee dat niet, zou ik inderdaad nog wel kunnen laten doen. Maar mijn hooi wordt gewoon door de stalhouder ingekocht en kan nog wel eens verschillen van kwaliteit, dus weet niet of ik veel aan die analyse heb als de volgende lading weer heel anders is? Ik heb het nu berekend met de waardes die voervergelijk aangeeft voor 3 soorten hooi, op basis van die gemiddeldes krijgt ze genoeg mineralen. Maar waar ik nu ook vooral mee zit, is dat je maar zo weinig Force geeft: hoeveel kan zo'n half grammetje van een mineraal nou toevoegen in het totale rantsoen? Als er tekorten zijn, heb je toch niet eens genoeg aan een mineralenbrokje? Uit 120 gram Force haalt ze bijvoorbeeld 0,72 gram calcium, 0,24 gram fosfor en 0,42 gram magnesium. Dus het hele idee van mineralenbrok staat me ineens een beetje tegen, terwijl ik er eerst juist voorstander van was.

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:10

In principe heeft het lichaam ook niet mineralen in zo'n grote hoeveelheid nodig. Sporenelementen (ook mineralen maar dan anders dan de 'grote') worden daarnaast ook niet altijd opgebruikt maar volgens mij gebruikt in verbindingen van enzymen (gister gelezen maar niet goed onthouden dus kan ook wat anders zijn).
De hoeveelheden die nodig zijn zijn dus al vrij laag (zie voervergelijk) en de meeste mineralen halen ze uit het (ruw)voer al. Het bijvoeren van een korrel is om een wellicht verwacht tekort al op te vangen, voordat je het gaat merken aan het paard. Je werkt dus inderdaad vooruit, zonder dat je weet of en wat de tekorten zijn. Klinkt wat raar, maar in je eigen voeding doe je dat natuurlijk ook, tenminste, ik let niet op de mineralen die ik binnen krijg ;) Plus dat je het met het ruwvoer ook al niet kan controleren. Wellicht krijgen ze voldoende mineralen binnen met 2x hooi, maar weer niet voldoende voedingsstoffen.

Als je echt wilt weten of je goed bezig bent is ruwvoer analyse altijd aan te raden, maar ikzelf laat dat ook niet doen omdat wij ook niet iedere keer precies hetzelfde voeren. Dan zou je nog kunnen denken aan het laten afnemen van bloed op controle. Ergens wil ik dat ook nog eens laten doen, maar nu geen directe aanleiding, dus voorlopig niet.
Of je kan een periode geen korrel bijvoeren (denk dat die periode wel redelijk lang moet zijn voordat je echt iets weet) en dan op het oog of met bloedonderzoek bepalen of het ruwvoer voldoende bevat. En dan heb je ook weer de zomer en winter verschillen om rekening mee te houden.


Begrijp je overdenkingen heel goed en kan me goed voorstellen als je de korrel gewoon weg laat ;)

debij

Berichten: 27
Geregistreerd: 22-08-07
Woonplaats: deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:40

Hoi ik ben op zoek naar mijn vorige draver Ryan zorgwijk.
Hij heeft nogal wat eigenaren gehad en zou ook niet altijd de makkelijkste zijn geweest,ik heb dit nooit zo meegemaakt hij was super lief en bom proef ook heb ik met hem endurance gereden. Hij is verkocht omdat ik het financieel niet meer kon.
Hij is verkocht aan mensen in het westen van het land Aalsmeer dacht ik, maar na 3 weken hoorde ik dat hij daar heel erg slecht verzorgd werd en het meisje dat hem verzorgde had hem gekocht en heeft heel veel plezier met hem gehad of misschien nog steeds. Ik heb contact met haar gehad maar dat was ooit op hyves en dit bestaat niet meer ik ben dus heel benieuwd hoe het nu met hem gaat.
Kent iemand hem zou ik heel graag horen hoe het met hem is.
Groetjes Debbie

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:53

Hier krijgt hij 2 a 3 keer per dag een flinke hoeveelheid hooi. En twee voerbeurten krachtvoer. per voerbeurt: 3/4 schep granenmix en een schep compactgras. Als hij flink gewerkt heeft krijgt hij na het werken nog 1/4 tot 1/2 schep musli en een appeltje/peen. :) En hij staat op stro. Dat blijft toch wel favoriet bij Flash. :+

debij: ik zelf ken hem niet, maar misschien iemand anders. Succes met zoeken! Altijd naar als je een dier uit het oog verliest. Weet je niet meer hoe dat meisje heet? Misschien kun je haar zoeken op Facebook?

FireAndIce

Berichten: 879
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:08

darkadia schreef:
Leuk weer een update!! Heeft FAI er nu zelf ook alweer op gereden? Zitten toch al nette stukjes bij ook in de galop :)

Ik krijg sinds deze week les met Kyara :j
Het gaat langzaam vooruit :) moet nog een hoop leren,maar ik begrijp wel wat de bedoeling is! ;)
Nu nog in de praktijk brengen,maar met rustig beginnen moet dat wel lukken. :)
Kyara is echt heel goed vooruit gegaan!En ik had zondag eindelijk weer gegaloppeerd wat eigenlijk heel goed ging!(al was het niet helemaal de bedoeling op dat moment :D )
maar het zat lekker en...geen gebok *\o/* dat is echt een super pluspunt!

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:36

FAI het zal ook voor jou een hele omschakeling zijn, om op deze manier te rijden, en vind het super tof dat je daar zo voor open staat en het aan durft om aan jezelf te werken, ipv het paard de schuld te geven (zoals helaas veel mensen nog altijd wel doen).
En ach gepland of niet, als het een positieve ervaring was voor beiden, dan is het niet erg :)

@debij Ik ken hem helaas ook niet. Ben mijn vorige leasedraver ook uit t oog verloren...echt balen is dat als je niet weet hoe t met je maatje...

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:29

Hoi hoi, hoe gaat het met de dravers hier?? Ik heb vrijdag les gehad, voor het eerst na 4 a 5 maanden! Ik was wel ff zenuwachtig, maar uiteindelijk viel het allema reuze mee gelukkig.

We hebben gewoon eerst gekeken hoe ik rij en hoe mijn paard op mij reageert, en meteen ook maar stukje galop mee gepakt, dit vind hij nog steeds erg moeilijk maar o zo leuk!! Als ie t eenmaal heeft gedaan dan wil hij alleen maar galloperen, ik moet dan altijd wel lachen.

Ook vind hij de ontspanning nog moeilijk, maar zodra ik ontspan ( ik wil nog wel eens spanning opbouwen) en recht op ga zitten ( door de spanning ga ik voor over zitten) en als ik rechtop zit en ga ontspannen, gaat mijn paardje ook ontspannen! Zoals de instructrice zei, hij wilt graag voor jou werken, en doet echt zn best voor je ondanks dat hij het nog moeilijk vind... En fatsoenlijk tempo draven, het is vaak nog of standje sjok of standje hard.. :+ maar daar vinden we aardig een midden weg in... Maar al met al ben ik echt wel blij met hoe de les ging!

Sorry voor deze lange post over mij, maar was zo trots op mn paardje, dat ie toch ook de galop voor mij wou proberen...

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:07

Fijn dat je les zo lekker ging al was het een tijd geleden. Heel veel rijproblemen komen door spanning van de ruiter ;) Ik merk het ook met ander paardje wat ik rijd (geen draver), maar zodra ik denk: ow dat vindt ze spannend, dan gaat ze dus juist kijken en gespannen doen. Ontspan ik en rij ik gewoon door, dan let ze op mij en is er niks aan de hand ;)

Mijn draver heeft dat trouwens aan de hand ook heel erg haha. EN gaat begin februari verhuizen naar een andere stal, waardoor we hopelijk eindelijk de training weer wat kunnen oppakken (nu de bak te vaak bezet of slecht door regen). Hij galoppeert ook liever dan dat ie draaft trouwens, vooral linksom. Maandag voor t eerst sinds de korte buitenrit weer gereden (dus na een week), tussendoor wel nog keer gelongeerd en los geweest hoor, was erg druk, en niet meer stil kunnen staan met opstappen. Dus dat gaan we weer even opnieuw oefenen...

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 00:03

Super van je les! Ik kom nauwelijks nog in de bak maar wil het binnenkort wel weer wat gaan oppakken. Nu met die wind steeds is het bos ook niet alles, dus eigenlijk wel een mooi moment om de bak weer eens in te gaan.

Over dat niet stilstaan tijdens het opstappen: de laatste keer dat Freya stil stond en stil bleef staan kan ik me ook niet meer herinneren. Ik werd laatste tijd wel iets consequenter dat ze in ieder geval stil stond als ik opstapte, maar daarna wilde ze toch gelijk lopen. Maar ik heb nu de oplossing voor ons! Tenminste, de laatste twee keer ging het heel goed. Met een krukje! Die tip heb ik denk ik hier ergens gelezen, in ieder geval van iemand die ook een Draver heeft. Naast een krukje stilstaan is blijkbaar een stuk makkelijker. Hopelijk blijft dat zo, is toch een stuk rustiger.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:32

Beauty26 schreef:
Ook vind hij de ontspanning nog moeilijk, maar zodra ik ontspan ( ik wil nog wel eens spanning opbouwen) en recht op ga zitten ( door de spanning ga ik voor over zitten) en als ik rechtop zit en ga ontspannen, gaat mijn paardje ook ontspannen!


Is ook moeilijk, maar het scheelt al dat je je ervan bewust bent! Ze nemen zoveel over.. Ik heb dagen dat ik zelf gewoon niet lekker in mijn vel zit, dan kan ik beter niet gaan rijden, anders wordt het toch niets :+

Chouchou schreef:
Naast een krukje stilstaan is blijkbaar een stuk makkelijker.

+:)+ Werkt vaak beter hoor. Ik ga op het krukje staan, ik zeg 'kom maar' en Tammy parkeert ernaast :D Kwestie van mee laten denken, dat doen ze graag :)

Ik heb gisteren een onderlinge wedstrijd gereden. Niet bepaald goed voorbereid, het had veel beter gekund, maar ondanks het laagvliegen en schijnbewegingen maken toch nog 184 en 178 punten :') Vanavond eerst de osteopaat weer voor controle en dan maar een poging tot een paar dagen rust...

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:41

Thanks voor de tips, maar meneer moet het van mij me en zonder krukje kunnen, want buiten is er nu eenmaal niet altijd een krukje. En hij kon het in begin ook perfect zonder krukje, maar merk nu ik wat minder vaak rijdt (wilde hem even rust gunnen, omdat hij in vrij korte tijd is ingereden en van stal verhuist is) en het dus weinig train dat hij het kwijt is.
Had hem geleerd stil te staan met losse teugel, en ook zodra ik zit kon hij prima 10min stil staan zonder een pas te zetten. Dus ga het gewoon weer even oppakken met hem vanaf de grond. Komt wel goed :)

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:58

Het is ook vooral 'in je bubbel zitten' , zodra je opstapt met je paard/opvoeding bezig zijn en niet al kletsend-heb ik mijn cap wel goed vast-wat voor boodschappen moet ik straks nog doen-opstappen. Dat heb ik nog wel eens en dan sluipt het weglopen er weer in :+

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:19

Haha @Ruitje Ja dat helpt ook niet mee ;) Nu ben ik doorgaans alleen, dus daar heb ik dan weer niet zoveel last van. Maar idd even paar keer minder consequent en/of teveel met andere dingen bezig, en dan sluipt zo'n slechte gewoonte er wel snel weer in ja :)

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:36

Heeft iemand nog tips wat betreft staken met buitenrijden? Samen met een ander paard doet hij het prima, maar als ik alleen ga, dan wil hij steeds omdraaien als hij iets eng vindt. Als ik erop blijf zitten, dan kom ik sowieso niet meer vooruit, hij loopt gerust achteruit een hek of een sloot in. Als ik een zweepje meeneem, dan gaat hij steigeren en bokken. Het is echt onzekerheid denk ik, maar zooooooo vervelend... Aan de hand gaat het dan prima, maar ik vind het rot en slecht voor zijn rug om dan steeds weer zonder krukje op te moeten stappen. Ik moet echt hangen aan het zadel, ben zelf niet zo groot en niet echt lenig.
Als ik er naast loop, dan durft hij met mij overal langs, maar erop heeft hij te weinig vertrouwen.

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:25

Eerst met iemand aan de hand ernaast oefenen... En diegene steeds meer naar achter grond laten verdwijnen?? ( misschien zeg ik iets stoms maar dat is mij toen gezegd)

Es_ther

Berichten: 18721
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:28

Nee hoor, zo kan je het wel aanleren.
Neem iemand mee aan de hand, en die gaat een stukje verder van je paard af lopen.

Succes Steffie :)!

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:30

Misschien inderdaad ter aanvulling: dit heb ik al geprobeerd. Ik ga eerst wandelen met hem over de route die ik rijden. Als hij dan vrij relaxt is, dan ga ik met nog iemand ernaast op de fiets, dat gaat dan ook goed, totdat we alleen gaan, dan is het weer bal...
Ik vraag me af, zijn er ook vertrouwensoefeningen die je onder het zadel kunt doen? Probleem is wel, dat wij haast niet in de bak kunnen rijden, omdat dit voor Randy psychisch en fysiek te zwaar is. Daarom willen we graag naar buiten :)