[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:56

Ziet er goed uit dames!
Galop is al een stuk verbeterd!

Haha Tammy toch, slim paard :').

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:09

ziet er al stuk beter uit...!!!

Ik heb een klein vraagje aan jullie:

Vandaag lekker buitenritjr gedaan met ons andere paard, waar we een boomloos zadel voor hebben en nu heeft mijn man een stukje draf gefilmd, en ik zag dat ik hierop netjes rechtop bleef zitten terwijl ik met de boomzadels ( die ik voor mn draver gebruik) steeds voorover val... Nu zit ik erover te denken om voor mn draver ook een boomlooszadel aan te schaffen, maar vraag me dan af zou t echt aan t zadel kunnen liggen dat ik voorover val met draven???

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:24

Ik val voorover in het boomloze zadel dat we hadden ;) Meestal ligt het ook aan een houding die je jezelf hebt aangeleerd.

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:28

Oké, Hahahha nou ik heb t juist in t boomzadel ik kan niet rechtop zitten of t nu in de bak is of buiten... Maakt niks uit! Ik val voorover, nu ik dit filmpje zie zag ik zowaar dat ik rechtop zat! Verbaasde me erover, maar toch bedankt voor je reactie rianneH

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:31

Ik heb het ook bij mijn boomzadel hoor, heb te veel de neiging mee te gaan. Houdt mijn evenwicht wel, maar zit toch verder naar voren. Zonder zadel wel recht, maar daar wort je veel sneller afgestraft..

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:35

Ja klopt en ik heb t gevoel dat dat bij t boomloze zadel ook zo is dat als je houding niet goed is dat je dan ook snel merkt. Vandaar erg mijn twijfel omdat ik ook erg last van rugklachten heb... En ik snel geneigd ben om mn rug verkeerd te gebruiken , in stap zit ik echt netjes recht, galop ook geen probleem..

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:54

Ik heb alleen altijd het idee dat je paard het ook eerder merkt als je niet goed zit met een boomloos? Maar ik heb op de eerste generatie boomloos gereden, misschien is dat wat verbeterd de laatste tijd :)

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:00

Ik denk ook wel dat het paard het merkt idd ruitje, maar op een boomlooszadel zit ik juist goed *\o/* en op een boomzadel niet.. ;( zit nu dus heel erg in dubio..

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:05

Kan ook gewoon aan je boomzadel liggen natuurlijk ;)
Toch denk ik dat een verkeerde houding op een boomzadel net zo goed gevoeld kan worden. De nieuwe types boomloos hebben met de pad, VPS en al het leer ook al flink wat stevigheid ertussen. Het zal anders voelen, maar denk dat in beide gevallen het paard het wel voelt. Je zit natuurlijk toch wat uit balans, dat zullen ze altijd voelen. Of motiveren door hun eigen onbalans.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:14

Eens :) . Maar door de beugelriemen bij een boomloos en daardoor de grotere drukpunten lijkt het mij vervelender. Dat hangt natuurlijk helemaal af vanan je type zadel, zou daar gewoon voorzichtig mee zijn :)

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:24

Ik ben daarom ook erg aan het twijfelen of ik wel of niet een boomloos zadel over ga..ik rij overigens 2 soms 3 x in de week en 1 of 2 x longeren... Mijn boomzadels zijn pas nagekeken door zadel maker toen lagen ze goed, ik heb zowel een vzh zadel als een dressuur zadel en bij beide heb ik er last van.. ik ben het helemaal mee eens dat het ook aan mijn zadels kan liggen hoor, vandaar mijn reactie dat ze pas na zijn gekeken etc, ik weet dat boomloos ook niet alles is, en ik wil uiteraard alleen maar t gene wat goed is voor mijn paardjes... Ieder geval bedankt voor het meedenken zover, ik ga er is goed over denken en het boomloze zadel ook s op mij. Draver proberen <3

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:25

Ah die drukpunten, dat hangt ook weer af van je manier van lichtrijden, de intensiteit enz. Zo valt er voor een boomzadel weer wat te zeggen.

Denk dat je zeker rekening moet houden met hoe en wat je rijdt als je boomloos gaat kiezen. Maak je lange drafritten, heb je veel steun van je beugels nodig, is de rug van je paard niet te kort enz. Maar naast het passen op en bij je paard moet je zadel ook bij jou passen. Boomloos zit zacht maar wel behoorlijk vrij en breed. Als je het prettiger vind om met meer steun te rijden kan je beter bij een zadel blijven die meer wrong heeft bijvoorbeeld. En gelukkig (poeh) zijn er in de boomzadels ook weer 101 keuzes..

Maar ik rij ook gewoon met een simpel oud boomzadel hoor :)

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:32


darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:34

Ik wil ook graag een western voor mn draver in de toekomst (al dan niet boomloos), nadat ik bij ruitje bij een proefrit ermee had gereden, en ondanks dat t wennen was, zat t toch wel erg fijn :)
Maarja...Goede zijn duur, en passen nog lastiger dan met een 'normaal' boomzadel geloof ik...
Dus das iets voor op de langere termijn...

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:43

Ik heb nog nooit met een western of endurance zadel gereden, nee... Wel over gedacht, maar omdat ik ook wel eens een sprongetje maak mn paardje leek een western of endurance mij niet handig.. ik merk dat ik een boomloos zadel wel fijn vind, maar ook wel weer wat van de dressuur of vzh kan zeggen... Ik ga je link even goed doorlezen.. dank jullie wel!

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:54

Ik heb tijdje terug ook een westernzadel gekocht, een half jaar oud kwalitatief sterk zadel, gepast met kale boom.
Past op beide paarden :) ik rijd er vooral mee buiten of als ik teveel pijn heb en niet goed kan zitten op m'n dressuur of springzadel.

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:04

Waar heb jij m vandaan als ik vragen mag? Passervice gedaan ook of?
Info mag via PB :)

Ik vandaag na ruim een week weer eens erop. Meneer was druk, en van de flegmatieke, altijd relaxte Dylan was weinig meer over draf werd meteen galop, maar na minuutje of 10 ging t beter en kwam er weer wat ontspanning en ben na 20 min afgestapt. Opstijgen en stilstaan was ie ook vergeten dus gaan we ook weer even oefenen.

Delaja

Berichten: 3555
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:48

Ik weet dat je het niet aan mij vroeg maar wellicht heb je er toch wat aan: ik heb mijn western zadel aan laten meten door Evelien van Eurohorse. Ze komt door heel het land met haar vrachtwagen. Ze heeft nieuwe maar een gebruikte zadels in het aanbod maar hou er rekening mee dat kwalitatieve westernzadels ook 2e hands vaak al minimaal 600 euro kosten.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:55

Bij mij is Countrystore geweest (ben van België) , heb mijn zadel ook nog over de 700 euro betaald 2ehands.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:06

Westernzadels zijn duur, maar vind ze wel langer goed blijven :)

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:53

Even een algemeen vraagje: wat voeren jullie je Dravers?

Ik voer Freya onbeperkt hooi en een mineralenbrok. Eerst Metazoa, daarna overgestapt op Marstall Force. In de wintermaanden geef ik nog 1 keer per week 250 gram pavo slobber om invallen te voorkomen, maar nu meer voor het lekkere dan dat ze het volgens mij echt nodig heeft. Hier doet ze het goed op, maar ik ben gister eens gaan uitrekenen wat Freya allemaal aan voedingswaardes binnenkrijgt, en daaruit bleek dat ze eigenlijk al met alleen het hooi (en in de zomer gras aangevuld met hooi) aan haar basisbehoefte van mineralen komt. Begon me dus af te vragen waarom ik uberhaupt een mineralenbrok bijvoer, een te veel aan mineralen wordt toch gescheiden door het lichaam en dus heeft ze niks aan die aanvulling.

Maar ik vind het wel fijn om haar na het rijden (gemiddeld 50-60 km per week in het bos op tempo) iets extra's te geven. Ze heeft genoeg energie dus daar hoef ik het niet voor te doen, maar meer als beloning voor het werken. In die mineralenbrokken zit natuurlijk ook nauwelijks energie en kwam ze niet tekort. Te dun of te dik wordt ze ook niet snel, dus ik hoef niet per se iets te zoeken waar ze van afvalt/aankomt, maar ik hoef er ook geen voer om te laten staan.

Ik heb ook al alle waardes naar de voedingsadviseur van Marstall gestuurd, maar die zal natuurlijk alleen producten uit hun eigen lijn adviseren. Misschien open ik ook gewoon een topic in voeding en supplementen, maar wij hebben toch allemaal hetzelfde type paard, dus misschien kan ik wel iets met jullie voerbeleid.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:21

Die van mij krijgt in de winter onbeperkt voordroog uit een slowfeeder en een handje sportbrok van havens. Na het rijden een beetje speedibeet met zemelen als beloning en omdat het goed is voor de spijsvertering. In de zomer staat hij dag en nacht op het land. Dan krijgt hij alleen een handje brok na het werken, plus de speedibeet en zemelen. Als het gras bijna op is, krijgt hij hooi bij.

Kortom: Zanzi krijgt ook niet veel bijgevoerd. Hij heeft energie voor tien en ziet er geweldig uit, dus het is niet nodig.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:21

Ik voer ongeveer driekwart voerschep droge Speedibeet (wel geweekt :+ ), twee voerscheppen luzerne (Hartog), en ruim een voerschep Marstall cornmuesli op een dag, verdeeld over twee voerbeurten. Verder onbeperkt hooi en twee plakjes voordroog erbij ('s ochtends één en 's avonds één). Dan voer ik op het moment nog winterwortels bij en na het rijden afwisselend wat muesli of Subli slobber. Hier doet ze het uitstekend op :)

Ik rij drie keer per week fanatiek in de bak (dressuur-, spring- en menles) en in het weekend buiten, ritten van 15-25km. In de zomer maak ik meer kilometers, dan krijgt ze ongeveer hetzelfde maar eet ze minder hooi en meer gras.

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:44

Hier onbeperkt hooi en brokken van Havens. 2x brokken.
's Avonds na het brokken voeren nog wat slobber erbij, dit omdat Calli liever afvalt dan aankomt in de winter en Mona ook al wat ouder is, en ze zijn er gek op! Wij voeren dan Slobbermash van Pavo.

En na het rijden een lekkere winterpeen, en in de zomer een appel uit de appelboom. Maar een peer lusten ze dan ook hoor :).

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:29

Wij voeren ze onbeperkt voordroog in de paddock (12uren) en nog een beperkte portie als ze 's nachts op stal komen. Daarnaast krijgen ze ook 1 x per dag de Marstall Force met een schep grasmix/lucerne voor het kauwen erover.
Zomers staan ze de halve dag op het gras en overige dag in de bak met de hele dag toegang tot voordroog en 1x per dag de Force.

Ik heb juist het idee dat vooral mijn merrie erg vooruit is gegaan met dit voer. Ik heb altijd een basismuesli gevoerd (Subli zonder, Hartog Balance, Marstal Westernmix) waar ze gewoon wel oke mee was. Nu we dit voeren heeft ze geen stalbenen meer op stal en de eerste uren dat ze buiten komt. Is de altijd wat sluimerende rasp vrijwel weg en is ze extreem fit en vol energie. Nu staat ze niet extreem zwaar in het werk, 3-4x per week iets doen waarvan vaak maar 1 x rijden. Maar door deze combinatie van factoren is ze zeker op d'r fitst. Nu even kijken hoe ze uit d'r vacht gaat komen..