[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 00:00

Lekker billen!

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 01:10

Wordt nog wel een keer wat :+

En brave poownie <3

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:59

Knap kontje hoor!
En zag je filmpje al op FB, heerlijk beest is Tammy ook :).

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:07

Alleen nog ff leren dat ze zichzelf uitspant :')

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:07

Als dat lukt, kan Wendy miljoenen verdienen :').

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:13

Wat een regen vanochtend -O- Zelfs het verharde stoepje van de paddock stond helemaal blank, ben wel een uur bezig geweest met geultjes graven zodat ze buiten ook droog kon staan. Daarna even lekker gewandeld en toen kwam het zonnetje door, was fijn!!

Afbeelding

Frummels

Berichten: 7031
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:50

Hier ook nog goed kunnen genieten van de zon.
Dit keer gelukt om richting Wassenaar te rijden!

Afbeelding

Afbeelding

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:56

Wat geweldig al die verschillende voetafdrukken op het strand!

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:46

Leuke foto's weer! Die van ons hadden vandaag vrij! Wat een regen ...

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:49

Echt? Hier heeft de hele dag het zonnetje geschenen..

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:59

Hier heeft t flink geregend tot ongeveer 13.00 uur... En was zelf ook druk maar geloof niet dat paard lief me gemist heeft.. hij stond namelijk lekker in de weide met zn vriendjes/vriendinnetjes

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:33

Mijne had ook n vrije dag in de paddock vanmiddag. Wat n rotweer! En moest werken ook nog..

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:57

Weer even een update van Kyara. We zijn begonnen aan het lastigste stuk: de galop. Kyara heeft veel spanning in deze gang. Ze vind het aanspringen lastig en kan daar pittig bij bokken( weet niet of jullie de filmpjes van de intake nog voor je kunnen halen) . We zijn op dit moment zover dat we zonder bokken in galop kunnen. Ook laat ze soms in de galop wat ontspanning zien en gaat ze echt meer gedragen galloperen.
Wat we nu nog willen bereiken is dat het protest wat ze nog steeds laat zien bij het aanspringen verdwijnt( je ziet dat ze haar hoofd omhoog gooit, gaat zwaaien met haar staart en harder gaat draven) , dit hebben we er natuurlijk niet zomaar uit. Daarnaast willen we in de galop nog meer ontspanning en tempocontrole. Kyara kan slecht schakelen, ze gaat het liefst vooral hard :)

In principe hebben we nog niet eerder aan de galop gewerkt en is het feit dat ze niet meer bokt bij het aanspringen dus te danken aan het 'voorwerk' in stap en draf. We zijn dus nog steeds niet klaar, maar juist dit soort filmpjes lijken mij boeiender omdat je een stukje resultaat ziet en een stukje waar we nog aan werken :)


ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:13

Nog een update van Kyara( weet eigenlijk helemaal niet of jullie hier op zitten te wachten hoor, dus zeg het gerust als je het topicvervuiling vind :') ) .
Tot nu toe liepen we eigenlijk in het hele trainingsproces nergens tegenaan en ging alles zoals je zou willen. Nou heb ik nog nooit meegemaakt dat dat zo is dus het was wachten op het moment waarbij het probleem wat Mariëlle met Kyara had zou opduiken :+ . En dat is dus deze week.
Eigenlijk werken we met stukjes bouwstenen om het zo te zien, elke keer pak je er een steentje bij totdat het compleet is, wat je dan vaak merkt is dat een paard ergens in de scholing aangeeft: maar dit is allemaal teveel. Dat is ook meestal in dit punt van de training, je gaat nu namelijk steeds meer bouwsteentjes tegelijkertijd gebruiken. IPV in de eerste week waarin je elke keer iets anders vroeg: namelijk óf ontspannen, óf recht lopen, óf tempocontrole óf zonder protest overgangen maken, ga je het nu combineren en zeg je: ik wil dat je ontspannen, recht in een rustig tempo in galop aanspringt. Je heb het de afgelopen weken zo opgebouwd totdat je dit allemaal tegelijk kan gaan vragen. Natuurlijk altijd terwijl je het paard bekijkt, we vragen niets onmogelijks, je vraagt of ze alles wat je haar geleerd heb nu wil combineren. Het zelfvertrouwen van Kyara blijkt hier echt een probleem, tot nu toe vroegen we dingen die ze kon, nu gaan we dingen vragen waar ze iets meer moeite voor moet doen.
Ze schiet dan een soort van 'op slot' , ze word eigenlijk direct zenuwachtig en wil dan in het geheel niet meer luisteren. Normaal gesproken merk je dat een paard 'de combinatie' gewoon nog niet kan, dus dat je bijvoorbeeld er in slaagt om eerst 2 'bouwsteentjes' tegelijkertijd te gebruiken een week later 3 en dan valt alles ineens in elkaar voor het paard. Maar bij Kyara schiet het dan de andere kant op, ze denkt: dit is te moeilijk, ik kan dit allemaal niet. Die laatste gedachte is natuurlijk onzin, want als ze de combinatie niet kan, kan ze nog steeds de dingen los. Dus moet Kyara ook leren dat het niet erg is als iets niet lukt en dat ze daardoor niet in een algehele staat van 'ik kan helemaal niks' moet schieten. Ze moet dan wel gewoon blijven luisteren en de simpele opdrachten die we vragen uitvoeren.


Voor ons een teken dat dit dus nog een stapje te ver is, we gaan weer een heel erg klein stapje terug maar blijven Kyara wel uitdagen, ze moet nou eenmaal voor haar ontwikkeling dingen doen die net iets buiten haar comfort zone liggen. Nu komt dus echt het stukje in de omscholing waarop je op een zeer dun lijntje gaat zitten, het paard niet overvragen en het lichamelijke en geestelijke in de gaten houden, maar wel blijven vragen, omdat ze juist om lichamelijk en geestelijk te groeien dingen moet doen die ze eigenlijk normaal nooit doet.

Heel verhaal weer :') . Maar het is ons eerste trainingspaard, dus voor ons ook boeiend om het hier neer te zetten en te kijken wat jullie reacties zijn. Had het namelijk ook al op Facebook gezet, maar ben al mijn internetkennissen ontzettend dankbaar. Dankzij jullie ben ik zo gegroeid dit jaar, omdat jullie reclame voor mij hebben gemaakt maar ook omdat jullie feedback geven over de omscholing/verkoop. Dus ook de mensen in dit topic wil ik bedanken voor het afgelopen jaar, sommigen hebben misschien niet door wat ik met je mening of advies heb gedaan, maar ik heb alles opgepikt. Anderen hebben misschien geen mening gegeven maar door hun altijd leuke reacties op topics wel het vertrouwen om deze stap te maken. Dus bedankt :o

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:29

Ik vind het wel interessant hoor :)

Wordt ze heel onzeker als je die dingen tegelijk vraagt of juist boos?
Voorbeeld, mijn merrie werd vroeger altijd heel onzeker als ik haar dingen vroeg die ze moeilijk vond of lichamelijk tegen het randje aan zaten. Dan was ze ook niet meer te bereiken en wou ze alleen maar die spanning eruit lopen en letterlijk vluchten.
Ik heb gemerkt dat nu ze de laatste jaren geestelijk (en lichamelijk) sterker wordt ze nog steeds wel eens de 'ken ik niet, kan ik niet' uitstap doet, maar dan een soort van boos. Dus meer 'ken ik niet, kan ik niet, wil ik dús echt niet' wat veel makkelijker op te lossen is dan de 'ken ik niet, kan ik niet, kan ik niet, kan ik echt niet!'-paniek modus. In het eerste geval blijf ik zelf gewoon wachten, rust geven, maar zeer consequent de grens aangeven en blijf ik de oefening opnieuw vragen totdat ze het wel doet en het kwartje valt. Paard is dan ook direct ontspannen erna. In het laatste geval moest ik echt niet door gaan komen want de raakte ze nog verder in paniek en was er helemaal geen land meer mee te bezeilen.

Nouja, heel verhaal, maar wat ik eigenlijk wou weten is welke reactie geeft en hoe jullie die aanpakken? Omdat ik best wat eigenschappen van Kyara (ook al vanaf de filmpjes) in mijn paard herken.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:43

Ja, ik herken je verhaal ook! Kyara doet eigenlijk beide maar dan wel wisselend per situatie. Het vergt dus heel erg veel gevoel om in te schatten wanneer het wat is.

Als voorbeeld heb ik hier eerder het maken van overgangen of schakelen in tempo laten zien. Dan word ze boos, terwijl je weet dat ze dit gewoon moet kunnen. ( ik bedoel, je oren in je nek leggen als we vragen of je door wil stappen, daarvan vinden wij gewoon dat ze het moet kunnen) . Dan zet je dus consequent door, totdat ze het wel doet( zonder boos te worden overigens! )

Als iets echter echt lastig voor haar is, wat je dus nu in de training meer gaat opzoeken, dan raakt ze echt wat meer in paniek. Wat we doen? Gister zijn we terug gegaan naar een simpele vraag, ontspannen draven in een rustig tempo en toen ze dat deed afgestapt, met andere woorden: weer terug naar iets wat ze kan en belonen als ze dat goed doet. Het heeft dan geen nut om te werken aan hetgeen wat ze echt moeilijk vind want het komt niet binnen.

Wat ik vermoed, is dat het tweede deel is gekomen omdat er echt lastige dingen van haar zijn gevraagd, waardoor ze een verdedigingsmechanisme is gaan vormen om te voorkomen dat ze in paniek raakt. Dus ze word alvast 'boos' als je wat vraagt, om te voorkomen dat er echt moeilijke dingen gevraagd gaan worden waar ze echt van in paniek raakt?

Maargoed, dat is natuurlijk giswerk want ik ben er niet bij geweest doen de lastige dingen van Kyara gevraagd werden.

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:55

Is denk ik best een goede inschatting. Plus dat er natuurlijk een beloning is geweest nadat ze boos wordt, want de oefening wordt niet weer gevraagd en werd het wel, dan begon ze met bokken, wat weer af leidt van de oefening.

Lastig hoor, ik ken mijn paard door en door en weet precies wanneer ik wel duidelijk kan zijn en mijn grens moet trekken en wanneer ik haar even de ruimte moet geven om om te gaan met haar paniek. Is ontzettend leerzaam geweest, maar heeft me heel wat jaren en uiteraard fouten gekost.

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:57

Ik vind het leuk om updates te lezen!

Wat jullie nu doen, heeft Calli ook gehad inderdaad.
Aanspringen was ongecontroleerd, maar knap dat jullie ook stapjes terug durven te zetten :).

FireAndIce

Berichten: 879
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 00:37

Heel goed verwoord voor Kyara :) Ik herken precies waar jullie nu tegenaan lopen!
Zondagmiddag komen we weer kijken :j en morgenochtend kom ik met m'n broer en man :)

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:33

Ook Randy herken ik hier precies in. Hij kan bepaalde buigingen inmiddels in stap prima uitvoeren, maar zodra ik aan wil draven gaat hij bij voorbaat al rennen. Dat is echt lastig, omdat hij er direct al vanuit gaat dat hem iets gevraagd gaat worden wat hij toch niet kan.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:03

Leuk om te lezen dat veel mensen de problemen herkennen. Mijn telefoon is kapot, wat ik erg jammer vind want ik had een filmpje van Kyara waarbij ze in protest kwam aan het begin van de week en een filmpje van toen we daar doorheen waren aan het einde van de week.
Ze gaat weer vooruit, we kunnen nu in stap en in draf eigenlijk alles vragen zonder protest. Ook in de galop gedraagt ze zich goed. Maar daar hebben we wel even 4 dagen voor moeten werken zeg :o . De overgang naar de galop gaat de ene keer nog beter dan de andere keer, ze bokt soms wel en soms niet. Maar als ze nu bokt dan blijft het bij 1 bok i.p.v. het hele salvo wat ze in het begin gaf. Daarnaast zijn er ook keren dat ze dat wel heel erg goed doet, dus ook daar zie ik zeker vooruitgang.

Dus eigenlijk is dat het laatste stukje wat nog 'in elkaar' moet vallen, maargoed, we zijn over 3 dagen een maand bezig. Als ik dan zie hoe snel ze het oppakt ben ik echt heel erg trots op haar. Voor mijn gevoel moet er nog net een puntje op de i en dat is die ene keer dat ze zo af en toe nog wel bokt. Daarnaast kunnen we een paard natuurlijk niet 'recht' maken in een maand, dus gaan we vanaf nu Mariëlle meer op Kyara zetten zodat ze daar zelf mee aan de slag kan.

Ben benieuwd of Mariëlle veel verschil voelt, dat is voor ons eigenlijk de 'test' , wij kunnen wel tevreden zijn maar daar heeft Mariëlle niks aan :+

Frummels

Berichten: 7031
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:21

Ik vind het ook leuk om te lezen ruitje! Ik ben benieuwd naar het filmpje, hopelijk kun je die later nog uploaden als je telefoon gemaakt wordt?
Zou natuurlijk goed en leuk zijn als Mariëlle verschil merkt! :j

Hier gaat alles ook goed met Flash. Hij is inmiddels helemaal gewend en het rijden gaat ook weer goed.
We zijn nooit heel serieus met dressuur bezig, maar ik vind het wel belangrijk dat hij zijn rug los laat met rijden, en we rijden dan ook voornamelijk lang en laag. Soms pak ik hem stukjes op, maar over het algemeen zoveel mogelijk lang en laag. (Zeker na zijn rugblessure van afgelopen zomer/najaar). Maar wij zijn dan ook een recreatie duo en de voorkeur gaat uit naar lekkere strand en bos ritten. (wat bij mij niet betekent dat hij in de bak niet aan het werk hoeft. :) )
ik zal eens kijken of ik ook nog een fotootje heb van het rijden. :)

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:39

Ahh, aan het strand wonen lijkt me zo heerlijk :)

Gister is Melissa op de foto gezet, ze deed redelijk haar fotomodellen-best en mocht even de beentjes strekken in het land :)
Foto's door Magda Kwanten.

Afbeelding

Afbeelding
Teddybeertje <3

Frummels

Berichten: 7031
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:44

Wauw wat een mooie foto's! <3 Lief hoofdje heeft ze.

Ik kan geen rij foto's vinden, maar heb wel een leuke foto van gisteren. *even zoeken

Frummels

Berichten: 7031
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding