Zijn dravers evengoed geschikt als sportpaard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cadee

Zijn dravers evengoed geschikt als sportpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 20:59

Ik werk al zeer lang met dravers, zelf heb ik geen draver.
Ik vraag me steeds af na correcte training.
Of een draver (gefokt) paard perfect dressuur kan aangeleerd worden.
De juiste actie voor galop ?
Ze draver lijk altijd nog een beetje vanachter, ze komen niet mooi onder in de galop.

Als je,je draver perfect traint zou het dan 100% goed kunnen galopen, alsof het een bwp is?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:01

In mijn ogen niet.
Zeker in de hogere klasses zoals het M of Z komen ze zichzelf gewoon tegen qua lichaamsbouw.

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 21:02

moonfish13 schreef:
In mijn ogen niet.
Zeker in de hogere klasses zoals het M of Z komen ze zichzelf gewoon tegen qua lichaamsbouw.

het zou kunnen, ik heb persoonlijk een goed dressuurmerrie heb wel graag een draver.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:04

Ik mijn ogen toch wel hoor, wil niet over zzzwaar beginnen, maar ik vind een z proef moeten ze makkelijk kunnen, wel met een goede ruiter die ook het paard aanvoelt en weet wat waar meer uit te halen valt als het op andere punten matig is. Maar ik denk dat het voor draver ook wel haal baar is, oke je zult er langer voor moeten werken, het ligt er ook aan hoelang hebben ze op de baan gelopen enz
Hier op stal staat er eentje daar sta ik met open ogen te kijken als die door de bak gaat, en dat te bedenken dat hij pas onder het zadel is, maar er zit ook iemand op die wat kan

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:09

Oh absoluut dat ze wat kunnen bereiken. Ik heb zelf een draver gehad die 10 jaar op de drafbaan heeft gelopen. Hij kon ontzettend goed dresuren! Ook springen deed hij erg netjes, maar dressuur lag hem beter.
Ze kunnen absoluut dus hoger in de sport komen.. Vind het toch altijd raar dat mensen denken dat die paarden niks kunnen..
Er worden bepaalde dingen afgestraft en andere dingen (die je niet in de dressuur wilt) beloont. Maar met de goede training en het juiste koppel (dravers doen alles voor je als ze echt 100 % in je geloven!) kunnen ze zeker ook goed galoperen!

Anoeska

Re: Zijn dravers evengoed geschikt als sportpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:06

Er zijn vast dravers die een heel eind kunnen komen, maar je moet er rekening mee houden dat de draver jarenlang gefokt is op maar één ding. Zo hard mogelijk kunnen draven. Daarop is het paard gebouwd. Dit is niet meteen een bouw die er ook voor zorgt dat het paard ook ver kan komen in de dressuur. Vergelijk maar eens een specifiek gefokt dressuurpaard met een draver, daar zitten gewoon duidelijke verschillen tussen (en kijk ook eens naar de gangen).

Je kan dus best leuk meedoen met een draver, maar je moet wel rekening houden met de beperkingen die zo'n paard nou eenmaal heeft. Als het je ambitie is om heel ver in de dressuur te komen (en dan bedoel ik ook echt wel wat verder dan zomaar Z), dan zou een draver misschien niet de meest verstandige keuze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:09

Opzich kan een draver best ver komen als het aanleg mee heeft en een ruiter die hem kan helpen om hoog te komen.

Mocht je echt hoog willen starten in de dressuur (vanaf z) zou ik persoonlijk verder kijken dan een draver. Mocht je tot de z willen komen, denk ik dat een goed gebouwde draver ook prima zo ver kan komen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 08:46

Ik ken dravers die beter galoperen dan draven en ken er ook een die moeiteloos van stilstaan in galop aan springt.
IMO moet het met de juiste begeleiding best lukken.

_noukie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 08:50

mijn vorige draver kon veel beter galoperen als draven! In draf was hij wat kort.. (maar na een behandeling van de chiropractor (hoe schrijf je dat?) was hij ook in draf veel ruimer)
Galop en de stap waren absoluut zijn beste punten! Niemand zag er ook vanaf dat het een draver was..

Quintolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 08:51

Ik heb 1x een dressuurwedstrijd gedaan met mijn koersende draver en die ook gewonnen :P

Nuja ik ken dravers waarvan ik zeg , wat een lelijke bouw daar wil je gewoon geen dressuur mee rijden en paarden waarvan ik denk ; Wauw als die niet meer koerst wil ik daar gerust een dressuurpaard van maken

Maar ook de juiste ruiter is nodig natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:20

Ik denk dat je gewoon de juiste draver tegen moet komen. Er zijn zo veel verschillende types draver. De ene is geschikt als endurance paard, De ander als spring paard, En de volgende kan best leuk dressuuren.

Het ligt er gewoon aan. En met de juiste training kun je heel ver komen. Maar je moet dan wel zelf willen. En kunnen accepteren dat je soms meer tijd nodig heb voor een bepaalde oefening

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:28

heb er zelf namelijk 1. En deze heeft een zeer mooie opwaarste galop met zeer sterk achterbeen. Voordeel is wel dat hij nooit gekoerst heeft hij was niet geschikt en galloppeerde toen al veel liever. Draf is ook niet zijn favoriete gang echt de galop. Dus het is wel zeker mogelijk hoor geen 1 paard of draver is hetzelfde.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:33

oOoKellyoOo schreef:
Ik mijn ogen toch wel hoor, wil niet over zzzwaar beginnen, maar ik vind een z proef moeten ze makkelijk kunnen, wel met een goede ruiter die ook het paard aanvoelt en weet wat waar meer uit te halen valt als het op andere punten matig is. Maar ik denk dat het voor draver ook wel haal baar is, oke je zult er langer voor moeten werken, het ligt er ook aan hoelang hebben ze op de baan gelopen enz
Hier op stal staat er eentje daar sta ik met open ogen te kijken als die door de bak gaat, en dat te bedenken dat hij pas onder het zadel is, maar er zit ook iemand op die wat kan

Hier ben ik het helemaal mee eens! Je hebt er waarschijnlijk meer tijd vor nodig. Maar ze kunen het zeker wel!!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:35

ik heb een draver die nu 5 is,ik heb hem ingereden en nu op rust gezet,ik ga hem wel weer oppakken,ik moet zeggen hij leert snel ontzettend slim,hij galoppeerd gewoon,heeft een ontzettende mooi draf heel ruim,stap is ook heel netjes,ik denk als ik hem goed ga doorrijden dat hij het ver gaat schoppen,(dat denk ik niet dat ga ik bewijzen)

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:51

Mijn draver start ik momenteel in de M1 dressuur en hij heeft ruim 3 jaar op de baan gelopen. maar ook ben ik op de western manier met hem aan het trainen en hebben we een tijd terug ook spring wedstrijden gestart. We houden het momenteel zo veelzijdig mogelijk omdat hij snel verveeld raakt en dus minder zijn best gaat doen.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:01

er moet wel rekening gehouden worden met de galop van een draver. die is bij velen gewoon viertact. dan kun je gaan trainen tot je een ons weegt maar die galop zal nooit 100 procent 3 tact worden. met deze dieren word het een heel lastig verhaal om verder te komen in de dressuur. er zijn uiteraard ook dravers die wel gewoon een 3 tact galop laten zien en daarmee moet het absoluut mogelijk zijn om hogere dressuur te rijden. ook is bij velen de stap een aandachtspunt. de stap is de slechtst te trainen gang. is deze kort en onrustig wordt je daar gewoon op afgerekend. ook zie je nog wel eens bij de wat hetere dieren dat ze in alle gangen wat onzuiver lijken door de onrust. dit is wel een trainingsfactor maar het maakt het er niet makkelijker op. dus wil je echt de dressuursport bedrijven met een draver kijk dan heel goed naar het gangenwerk. ze zijn er immers niet op gefokt.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:05

het zou wel kunnen denk ik , maar mijn draver zal nooit als sportpaard geschikt zijn ben ik bang ;( ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:09

Lianne, dat ben ik niet met je eens. Mijn draver heeft een hele zuivere drie tact galop zonder daar extra moeite voor te hoeven doen. En zo ken ik meer dravers die netter kunnen galoperen dan de gemiddelde kwpner.

Natuurlijk worden dravers gefokt voor hun draf en worden ze hier ook op getraind. Je hebt er tussen zitten die niet goed galoperen, maar die heb je in elk ras zitten.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:24

Judith_ schreef:
Lianne, dat ben ik niet met je eens. Mijn draver heeft een hele zuivere drie tact galop zonder daar extra moeite voor te hoeven doen. En zo ken ik meer dravers die netter kunnen galoperen dan de gemiddelde kwpner.

Natuurlijk worden dravers gefokt voor hun draf en worden ze hier ook op getraind. Je hebt er tussen zitten die niet goed galoperen, maar die heb je in elk ras zitten.

als je goed leest staat er ook velen.... ik loop al zo lang mee in de harddravers. en ik sta op een stal waar er allemaal dravers als rijpaarden staan. dan zie ik toch hele andere dingen.... maar zoals ik al zei lopen er dus ook gewoon rond die wel netjes kunnen galopperen, maar het gros niet. en ik ben het er niet mee eens dat een draver netter kan galopperen dan een wpner. zijn er natuurlijk tussen met een mindere galop maar dat hou je overal. de wpners worden namelijk op hun zuiverheid van de gangen gefokt en een draver op snelheid. deze 2 paarden kun je dan ook niet met elkaar vergelijken. en voor de duidelijkheid.... ik heb helemaal niets tegen dravers hoor. integendeel zelfs. maar het gaat hier meer om het feit of ze geschikt zijn voor de hogere dressuur. en de meeste zijn dat gewoon niet.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:26

dat kan zeker wel
dravers kunnen net zo goed galoperen als andere paarden
dus het zou wel moeten kunnen

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:29

melizz13 schreef:
dat kan zeker wel

ik zeg ook helemaal nergens dat ze niet kunnen galopperen. het gaat alleen meestal in 4 tact en dat wordt niet gewaardeerd in de dressuur, evenals een laterale korte stap ;)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:32

lianne125 schreef:
melizz13 schreef:
dat kan zeker wel

ik zeg ook helemaal nergens dat ze niet kunnen galopperen. het gaat alleen meestal in 4 tact en dat wordt niet gewaardeerd in de dressuur, evenals een laterale korte stap ;)

dat snap ik
maar dat verschilt gewoon per draver
maar de meeste zullen dat echt wel kunnen
met een beetje gedult & oefenen is bijna alles te bereiken

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:32

Ik denk dat je best tot de Z kan komen, dravers zijn heel veelzijdig inzetbaar en supersterk, maar ik denk inderdaad niet dat je tot de GP komt met een draver, zoals gezegd, de bouw van een draver is toch afgestemd op hele andere doeleinden. Maar het zijn zeer zeker hele fijne paarden waar je eigenlijk alles mee kunt, ze zijn ook niet kapot te krijgen (bij wijze van spreken hè). Denk dat je in de endurance het verst kan komen met een draver, in het springen en de dressuur missen ze toch de bouw om echt hoog mee te kunnen komen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:38

Met uitzondering dan van Jappeloup de Luze ;)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:43

Citaat:
dat snap ik
maar dat verschilt gewoon per draver
maar de meeste zullen dat echt wel kunnen
met een beetje gedult & oefenen is bijna alles te bereiken

zoals ik ook al eerder zei. ik kom uit de hardravers, heb er dus al heel veel voorbij zien komen. maak van die meeste die het wel kunnen maar de meeste kunnen het niet, het deel wat wel over een goede galop beschikt dat komt er dus wel. wat vergeten wordt is dat dressuur een jurysport is, en dus niet correcte gangen gewoon niet graag gezien wordt. ik ken zo een paar hardravers uit mijn omgeving opnoemen die de gangen hebben om de hogere dressuur te bereiken. maar velen beschikken over die mindere galop en stap. en dit is ook helemaal niet raar omdat ze helemaal niet op kwaliteit van de gangen gefokt worden. ze worden enkel gefokt om zo hard mogelijk te draven. en uiteraard is er veel te trainen. maar ook daadwerkelijk dat magische Z niveau betwijfel ik.