Verslag bezoek Renstal in Engeland

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Verslag bezoek Renstal in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 14:12

Afgelopen weekend op bezoek geweest bij een renstal in Engeland. Deze stal heeft renpaarden in training, maar ook steeplechasers/jumpracers. De renpaarden zijn over het algemeen Engels Volbloed en worden op jonge leeftijd ingereden en mee geraced. De jumpracers zijn vaak wat groter, wat stevigere benen, worden op latere leeftijd ingereden. Jumpracers zijn vaak op hun top zo rond de 8-10 jaar.

Het flatrace seizoen is het zomerseizoen, dus dat gaat nu bijna beginnen. Jumpracing is vanaf ongeveer November t/m Maart, dat loopt nu op zijn einde. Er zit nog verschil tussen hurdles en steeples. Hurdles zijn net iets lager en minder breed, steeples zien er beslist imponerend uit (laat ik het zo zeggen, een hurdle durf ik nog wel te springen, bij een steeple ga ik liever een blokje om :+ )

Toen wij aankwamen werd er net een renpaard meegenomen voor training. Dit paard heeft vorig jaar en dat jaar daarvoor enkele goede resultaten behaald en was nu net terug in training gekomen voor het nieuwe seizoen. Dit was de eerste keer dat ze weer ging galopperen. Op de stal hebben ze een lange rechte baan tussen de velden aangelegd, ongeveer 800 meter lang, heuvelopwaarts, gedraineerd en met goede bodem. Na het warmlopen lieten ze het paard twee keer over de baan galopperen om zo weer spieren en conditie te kweken.

Daarna naar de wei waar Flakey Dove stond te grazen. Deze merrie heeft in 1994 de Champion Hurdle op Cheltenham gewonnen op 8 jarige leeftijd. Nu stond ze daar als 24 jarige lekker van haar pension te genieten en wat drachtige merries gezelschap te houden. http://www.carrentalzone.com/champion-h ... nners.html . Op stal stond ook nog een 3 jarige zoon van haar, daar was nog niets mee gedaan en ze wilden deze gaan verkopen zodat de nieuwe eigenaar hem ook als jumpracer kon trainen.

Het leuke van deze stal vond ik dat het naast een (goed presterende) renstal ook een bloeiend boerenbedrijf is. De weilanden stonden vol met schapen en lammetjes, koeien, in het weiland van de paarden scharrelden ook wat varkens rond, meerdere honden, noem maar op. In het weiland van de schapen stonden wat steeples en hurdles zodat daar de jumpracers konden oefenen.

Over anderhalve week ga ik naar de Cheltenham Gold Cup, kijken of Kauto Star voor de derde keer kan winnen en zich dus kan meten met Dawn Run.

knooopje

Re: Verslag bezoek Renstal in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:16

leuk dat je daar heen bent!
heb je ook foto's?
lijkt me heel gaaf om daar eens op de renbaan te kijken!
veel plezier bij de cheltenham gold cup!

jmac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:14

Apple schreef:
Het flatrace seizoen is het zomerseizoen, dus dat gaat nu bijna beginnen. Jumpracing is vanaf ongeveer November t/m Maart, dat loopt nu op zijn einde.

Onjuist. Het is nu pas op zijn hoogtepunt. Deze week zoals je al zei Cheltenham festival. Maar in april krijgen we bijvoorbeeld nog de Grand National. Het hoogtepunt voor de stayers met een groot aantal andere ondersteundende grote races.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 10:57

Niet geheel onjuist :-)

Het jumprace seizoen is het winterseizoen, het flatrace seizoen de zomer :-)

Ok, ik had de Grand National in april niet genoemd. Aangezien we nu al half maart zijn zou je toch echt wel kunnen motiveren dat het jumprace seizoen nu op zn einde loopt :-)

joicesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:09

ik zou daar ook heen gaan.. op het laatste moment ging het niet door:((((