Ervaringen met dravers ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shartjec

Ervaringen met dravers ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 20:52

IK WEET NIET OF HET GOED STAAT, IK KON OOK GEEN MODERATOR VINDEN OM HET AAN TE VRAGEN.
"haha, voor de lezers die echt tijd nemen om het goed doortelezen"

Hallo allemaal,
ik heb een draver gekocht en heb haar nog maar 3 weken.
ik rijd zelf 9 jaar.

naam: Lady Liberty
leeftijd: 9
geslacht: merrie
schofthoogte: 1.62

ze heeft vroeger gekoerst maar weet niet echt veel over haar verleden, ik heb haar bij stal van Haaster en de Jong gekocht.
ze is daar(maar ook bij die eigenaresse daarvoor) "netjes" dressuurmatig aangereden.
hier een foto van de eigenaresse die haar 4/5 jaar heeft gehad:
Afbeelding

en hier foto's van de handelstal waar ik haar heb gekocht:
http://i45.tinypic.com/bgcs4l.jpg
http://i47.tinypic.com/33llggj.jpg
http://i50.tinypic.com/2wn64b5.jpg

Ik ben eerst begonnen haar te leren kennen, en heb nu al echt een klik met haar.
Ik merk met het rijden dat ze heel voorzichtig en rustig in de mond gereden moet worden want als je even trekt schiet haar hoofd de lucht in, ik merkte dat ze pijn had in haar mond en heb
de tandarts gebeld, die heeft gekeken en ik schrok toch wel even wat hij zei;
"dit paard heeft gekoerst dat zie je aan de gevoelige mond, er heeft een scherp bit in geleden, en ze heeft waarschijnlijk een trauma,
aan de pijn van het scherpe bit, en is bang om die pijn weer terug te krijgen"
ze had ook flinke haken, dus die zijn metteen weggeveild. Daarna ging het gewoon weer goed met rijden en liep ze vrij ontspannen en merkte ik niet aan haar dat ze pijn had.
ik ben toch is bitloos gaan rijden om te kijken of dat beter ging en dat was niet het geval, ze schudde juist de hele tijd met haar hoofd, en ik denk dat ze de druk op andere plekken niet
gewend was of eerder had gevoeld.

dus ik ben weer gewoon met bit gaan rijden, en dat ging goed. Ze loopt in de stap, draf, en met moeite ook in de galop mooi nagevelijk maar gooit dat hoofd toch af en toe in de lucht.
ik heb wel ambitie om volgend jaar te gaan starten in de dressuur, springen, endurance(op advies van tandarts), en misschien de cross. Ik ben niet van plan om elk weekend wedstrijden te gaan rijden, maar het lijkt me wel
leuk om een keer in de maand een wedstrijd te rijden, dit kan ook hier in de omgeving.

als ik in de dressuur goed les neem, en haar een stuk actiever in de achterhand maak, kan ik over een jaar denk ik best met haar B starten
(hier een foto van hoe ze loopt in de achterhand)
http://i45.tinypic.com/2ufrddy.jpg

endurance is ze ook heel geschikt voor, want ze heeft volgens de tandarts een geweldig uithoudings voormogen, dus dat gaat denk ik ook wel lukken(als ik daar ook ambitie voor heb, ik heb het nog nooit
gedaan dus moet dat nog even ontdekken)

over het springen twijfel ik, ik heb een meter met haar gesprongen, maar ik weet niet of dravers veel hoger kunnen, en de B is dan wel een meter, maar zitten daar ook oxers & tweesprongen in? want dat
word dan weer lastiger, ik vind dat als je B wilt starten je toch wel 1.10 moet kunnen springen.

ik heb hier wat foto's hoe ik met haar rijd.
http://i48.tinypic.com/2q9g8qc.png
http://i50.tinypic.com/2yov47n.png
http://i46.tinypic.com/24wexww.png

mijn vragen zijn dus;

-Hebben jullie ervaring met springen met dravers ?
-Hebben jullie ervaring met dravers die gekoerst hebben, een "trauma" aan pijn hebben, maar toch mooi nagevelijk kunnen lopen zonder met hun hoofd te schudden ?
-Ik vind het ook leuk als jullie foto's van jullie dravers willen plaatsen, of andere ervaringen willen delen!!

IK WEET NIET OF HET GOED STAAT, IK KON OOK GEEN MODERATOR VINDEN OM HET AAN TE VRAGEN.

Bedankt voor het lezen, plaats een reactie.
Groetjes Sammie & Lady
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-01-10 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto omgezet in URL.Niet meer dan 2foto's te plaatsen!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:55

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:58

-Hebben jullie ervaring met springen met dravers ? Ik spring voor de 'lol' met mijn draver, maar ik ga niet beoordelen per ras, maar per paard.. ;)
-Hebben jullie ervaring met dravers die gekoerst hebben, een "trauma" aan pijn hebben, maar toch mooi nagevelijk kunnen lopen zonder met hun hoofd te schudden ? Mijn paard heeft gekoerst, hij lijkt idd wel een trauma aan het bit te hebben en wij rijden bitloos dus ;).
-Ik vind het ook leuk als jullie foto's van jullie dravers willen plaatsen, of andere ervaringen willen delen!!
Tsja op mijn profiel vind je er een paar :P.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:59

wij hebben dit moment twee dravers lopen.
En weet je waarom ze het hoofd omhoog doen bij aanleuning?
Een draver leert op de baan versnellen op druk.
Het heeft niet zo zeer met pijn of een gevoelige mond te maken.
Een draver die te diep loopt van voren die voorzien ze van een check, dat is een soort opzet.

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:01

kan het niet zijn dat het aan de rug licht ..

mijn vz draver die was eerst heel onrustig in haar hoofd en heel erg druk dus wou ook heel de tijd der hoofd omhoog houden. maar dat kwam dus ook omdat ze problemen had met haar rug.

(daar zijn we nu al mee aan de slag, en gaat echt veel beter met haar)

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 21:07

Nou, ze is 2 keer (recent) klinisch goedgekeurd, 3 weken geleden, geen afwijkingen in de rug o.i.d.

@ sjeik, zou je dat eruit kunnen trainen ?

sjeik

Re: Ervaringen met dravers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:10

Ja dat kan je er uit trainen. Gewoon niet aan de voorkant zitten. Dan gaat het er wel uit. Alleen het duurt wel even.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:11

Dit hoort bij DRS.
Daarom een verplaatsing van TAO-->DRS.

Tevens heb ik een aantal foto's in link gezet. Aangezien de database anders te vol raakt en het geen ITP is.

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:12

Springende draver? Kijk eens in mijn profiel *D

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:21

- Ja, Ik heb zelf een draver. Voor ik haar kocht nog nooit een hindernis gezien, en na 3 kwart jaar springen we 70 cm. Vriendin heeft ook een draver, die springt makkelijk over de 1.10 in de les.Ze kunnen het dus wel!

- Mijne heeft ook gekoerst, is heel gevoelig in de mond. Ik rijd puur op ontspanning, en kan in het begin niet gaan vragn. Na 30 min gaat dat wel beter. Ik zou zeggen. Gewoon heel rustig rijden, probeer je handen zo stil mogelijk te houden!

- Begin van een beetje vrijheids dressuur tussendoor
Afbeelding
Afbeelding

succes!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:24

Bij de omscholing van koerspaard naar rijpaard heb je als ruiter wel even geduld nodig, je zult je moeten kunnen verplaatsen in hoe het paard voorheen getraind is en het lichaam gebruikt. Maar een draver kan prima meekomen in de dressuur of springsport. Ook dan zul je je moeten focussen op het dressuurmatige deel/ dan wel vooral trainen op het gaan tussen de hindernissen / galop.

En ook in de endurance zie je meerdere dravers. En niet zonder succes! ;)
Maar ook hiervoor geldt dat je je paard goed dressuurmatig moeten trainen. Endurance is namelijk wel iets anders dan alleen maar met de teugels los door het bos crossen....dan gaat je paard niet lang mee in elk geval ;)

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 21:33

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:26

Heb je haar laten keuren door een door jou uitgezochte veearts?

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 16:03

Smartie2004 schreef:
Heb je haar laten keuren door een door jou uitgezochte veearts?

ja, en nog is door een verzekeringsinspecteur haha!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:06

Joh, gewoon lekker lessen en kijken wat je rijtechnisch op kunt lossen. Osteo een keertje extra laten komen, Hoofdschudden kan ook komen door onbegrip. Lekker de tijd nemen, evt grondwerken, dat soort dingen.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 16:26

inderdaad, k ga nu 2 keer per week per week lessen, zondag dressuur, dinsdag springen dus komt wel goed.

xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:36

leuk paard hoor! en veel succes.

spring foto's van mijn draver ook in profiel

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 20:18

Anoniem schreef:
leuk paard hoor! en veel succes.

spring foto's van mijn draver ook in profiel

Ja, jij hebt echt een super leuk beest!!

xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:52

Dankje :) Die van jou lijkt echt enorm op een paardje dat ik gekend heb... Maar het kan de zelfde niet zijn. Wel een erg leuk paard :)

Noble loopt ook endurance en doet dat erg goed dus ik denk dat je daar met jou draver ook nog wel ver mee kan komen!

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:16

Anoniem schreef:
Dankje :) Die van jou lijkt echt enorm op een paardje dat ik gekend heb... Maar het kan de zelfde niet zijn. Wel een erg leuk paard :)

Noble loopt ook endurance en doet dat erg goed dus ik denk dat je daar met jou draver ook nog wel ver mee kan komen!

Ja! :) alleen jammer dat er bij mij in de buurt volgens mij geen endurance is, en me ouders zijn niet bereid om een trailer te kopen/huren.

xx

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:24

Maar als je nog maar 13 bent, moet je ook met iemand van 18 jaar of ouder meerijden, die ook tekent bij de inschrijving voor het feit dat zij verantwoordelijk is voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 08:20

shartjec schreef:
Anoniem schreef:

Ja! :) alleen jammer dat er bij mij in de buurt volgens mij geen endurance is, en me ouders zijn niet bereid om een trailer te kopen/huren.

xx

Dat is wel jammer. Endurance is niet iets waar je met een uurtje klaar mee bent. Meestal moet je er toch een heledag voor uittrekken. En als je ouders er niet achter staan zal het waarschijnlijk ook niet worden...

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 09:54

Naja, eenmalig willen ze wel hoor, maar om elke maand te gaan rijden voor endurance wedstrijd, dat zit er niet in.

@ hoe bedoel je meerijden ? ook op een paard ! naja, k ben bijna 14 dus dan mag k zonder begeleiding toch!!
Laatst bijgewerkt door shartjec op 06-01-10 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 09:58

Moderatoropmerking:
Willen jullie weer ontopic gaan? Evt informatie over endurance kan je ook vinden in het subforum of even een pb sturen.

yvonnehuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:36

hallo,

mijn paard heeft als het goed is nooit gekoerst maar loopt wel heel erg met zijn hoofd te trekken, zo erg dat hij me de laaste 2 weken elke keer omhoog komt, als ik rij probeert hij elke keer te steiger.. het is een ruin van bijna 4 jaar en ik heb hem gekocht toen hij 3 was, ik heb veel probelemen met het inrijden gehad en ik ben een tijdje geleden al bij een osteopaat geweest en die heeft hem de rug gekraakt, toen was hij rustig en liep hij heel mooi en goed. zou hij dan soms weer iets in de rug hebben ??

groetjes yvonne