Mijn draver begint kuren te krijgen wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ulrika

Mijn draver begint kuren te krijgen wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 16:19

Hallo,
Ik zit een beetje met een probleem...heb mijn draver nu ongeveer een jaar.
Ze is altijd heel lief en braaf geweest ze zal je nooit proberen er af te gooien tot vandaag.
Ik was samen met een vriendin in de bossen aan het rijden en we wilden lekker een stukje gaan galoperen...ze was wel al wat aan het klieren maar, ik d8 dat dit kwam omdat, ze vandaag niet buite had gestaan en haar energie kwijt moest.
Nou dus wij draven wat prima ging en toen aanspringen in de galop...ze stond spontaan stil en deed haar hoofd tussen haar benen en begon te bokken...geen kleine bokjes nee echt bewust hoog en hard bokken om mij eraf te gooien. ( ze geeft wel eens een vreugde bokje maar dit was echt anders)
Ik heb haar natuurlijk op haar kop gegeven maar d8 dat het misschien aan mij lag. Ik en mijn vriendin van paard geruild...maar mijn paard deed het net zo hard bij haar als bij mij. Thuis gekomen alles nagekeken, haar rug, buik (koliek),hoof/oren, benen, zadel, singel(velletje er tussen) alles nix te zien...dan maar naar buiten(uitkuren) maar ze liep rustig de paddock in en ging staan eten.
Maar nou weet ik dus niet wat het kan zijn en wat ik hier mee aan moet?
Heeft iemand een idee?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:30

Ja hoor, toch een teveel aan energie!

Paarden denken niet "nu zal ik jou eraf bokken" Die van mij kan ook rare sprongen maken als ze later dan normaal naar buiten gaan of als ik eerst ga rijden.
Er zit niets anders op dan goed voorwaarts rijden, blijven zitten en haar weer bij de les krijgen :)

Als ze niet haar energie kwijt kan, vergeet dan ook vooral niet om je gift krachtvoer aan te passen!

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 21:47

Westernfreak schreef:
Ja hoor, toch een teveel aan energie!

Paarden denken niet "nu zal ik jou eraf bokken" Die van mij kan ook rare sprongen maken als ze later dan normaal naar buiten gaan of als ik eerst ga rijden.
Er zit niets anders op dan goed voorwaarts rijden, blijven zitten en haar weer bij de les krijgen :)

Als ze niet haar energie kwijt kan, vergeet dan ook vooral niet om je gift krachtvoer aan te passen!

denk dat van het krachtvoer wel eens zou kunnen...dat zou ik even na moeten vragen op stal hoeveel ze haar nu geven als ze binnen staat...t zou goed kunnen dat ze teveel energie heeft maar vind het zo raar...normaal gaat ze dan knoert hard galloperen maar niet bokken daarom vind ik het zo raar. bedankt in ieder geval voor je berichtje!

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:58

Zelfde probleem kreeg ik met mijn uberbrave draver.Het was herfst/wintertijd en dan zijn ze vaak al wat frisser,maar iemand van de fouragehandel had me geadviseerd om haar draversbrok te voeren.
Nou in die tijd nam ik dat dan gewoon aan.Maar jeeee!!!Wat kon ze ineens bokken zeg,volle galop langs de weg,ze was niet te houden :+
Ze is erg gevoelig daarvoor.Ik hoef haar ook geen sportbrok te geven.
Ze krijgt gewoon onderhoudsbrok nu en het gaat goed.
Dus mijn tip;kijk echt eens of ze daar niet teveel energie uithaald! ;)

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 23:21

Ja k moet er echt eens naar kijken want, zo vind ik het niet zo leuk meer als ze niet te houden is ;)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:35

Mijn dravers krijgen momenteel ponybrok :)
Salty komt eigenlijk alleen in het weekend nog onder het zadel en Bidri moet nog groeien. Omdat ik niet zelf de brok voer overdag, vind ik het wel makkelijker om 1 soort brok te voeren. Anders heb ik kans dat de één de brok van de ander krijgt. ;)
In de ponybrok zitten net wat meer mineralen en vitaminen dan in de onderhoudsbrok. Salty krijgt daarnaast ook minimaal 1x / week slobber i.p.v. brok.

Momenteel doet ze het er prima op. Eerder kreeg ze ook gewoon onderhoudsbrok :) (max 1 kg/ dag).

Marrit13

Re: Mijn draver begint kuren te krijgen wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:24

Zou toch ook even je zadel na laten kijken, Paarden zijn natuurlijk constant in de groei en wie weet ligt het toch niet helemaal lekker. Ook kun je misschien het gebit eens na laten kijken. Als je eventuele pijn hebt uitgesloten, dan denk ik inderdaad ook dat het teveel aan energie is :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:28

Zelf lijkt mij de hoeveelheid of soort krachtvoer niet het grootste probleem. Hoewel het wel mee speelt. Als je zegt dat ze de hele dag niet buiten is geweest zou ik het eerder daar zoeken. Mijn paard krijgt helemaal geen krachtvoer maar ontploft ook als hij de hele dag binnen staat. Buiten in een ruime paddock met vriendjes is de beste manier om haar energie kwijt te kunnen. :)

Tanden en zadel e.d. na kijken kan nooit kwaad.

coby88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:41

Die van mij heeft tegenwoordig ook wel een energie uitbarstingen. Dit komt gewoon omdat het op het land nat is.
Als ze dan zand onder haar voeten heeft moet ze even uitwaaien. Het zou ook aan je zadel kunnen liggen, gewoon even laten nakijken of er ruimte genoeg is.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:15

oke super bedankt allemaal...gebit is al nagekeken en dat was allemaal goed...het zadel kan het ook nog zijn dus denk dat ik die ook maar even na laat kijken
Bedankt~!