Het "juiste" actiemoment draf- en rensport

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Het "juiste" actiemoment draf- en rensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 19:02

Omdat ik vrijwel niets van deze tak van paardensport weet, wil ik wat informatie winnen bij jullie kenners.

Ik wil binnenkort op de drafbaan gaan fotograferen, maar wil me daarbij eerst wat verdiepen.
Om als voorbeeld de dressuur te nemen: hierin is er een juist moment. Men wil een paard actief/sterk in de benen zien, liefst bergopwaarts. Verder moet het hele plaatje gewoon kloppend zijn.
Mijn vraag is nu of er ook in de draf- en rensport juiste momenten zijn die jullie kenners graag willen zien?

Op internet zie ik diverse momenten, maar ik weet niet wat als "mooi" wordt beschouwd en hoe jullie een goede draver zien.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Esmee.

Ibbel

Re: Het "juiste" actiemoment draf- en rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:18

Let op het binnenachterbeen. Als dat naar voren komt heb je bijna altijd een mooi moment, zowel in draf als galop. Geldt trouwens ook voor dressuurpaarden.
Overigens zit je bij gangenpaarden in het verkeerde forum, DRS lijkt me handiger.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 19:21

Het moment beheers ik ook. Bij dressuur en springpaarden gaat dat allemaal prima. Maar als ik kijk bij de drafsport zie ik veelal dat er een later moment gehanteerd wordt. Dáár ben ik nieuwsgierig naar.

Dressuur en springen gaat allemaal prima.

Oh... mijn fout. :o Misschien kan een mod het verplaatsen? Hihi.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 19:25

Dit zie je heel veel:
Afbeelding

Mijn vraag: waarom? Moeten paarden zo lang mogelijk lijken, zodat de snelheid duidelijker naar voren komt, of..?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:28

Daar komt toch ook het binnenachterbeen naar voren?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:12

GP --> DRS

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:01

Juist het buitenachterbeen naar voren, zoals hier:
Afbeelding

Afbeelding

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 21:11

Oke, super! Dat bevestigd wat ik al dacht.
Mag ik vragen waarom dit als geliefd moment wordt gezien? Komt de snelheid zo beter tot z'n recht?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:14

ik denk als de benen mooi gestekt zijn en echt de snelheid te zien is.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:15

Straalt kracht en snelheid uit. Mag ik vragen waar je wilt fotograferen? Het mag namelijk niet overal..

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:37

Waar mag het dan niet Wendy? Als het schremerd dan mag het niet meer dat weet ik maar voor de rest sta ik overal...Of is het bij Duindigt anders dan Wolvega, want daar sta ik ook altijd waar ik denk ik sta mooi, hier kan ik mooie foto´s maken.
Ik weet niet waar de topic starter foto´s wil maken maar ik vind Wolvega het makkelijkst foto´s maken, nou maak ik altijd van dezelfde trainer foto´s dus ik weet eigenlijk vaak hoeveel ronden voorwerk hij doet :D

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:52

Afbeelding

Dit vind ik een van de mooiere foto´s die ik zelf heb gemaakt, bij het ingaan van de bocht met na de finish.

Afbeelding

En met het defile kan je ook mooie foto´s maken, en inderdaad de actie is mooi en het been strek moment dat ik ook zeer mooi om te zien.

Al moet ik zeggen ik heb een keer een vriendin mee gehad die ook veel foto voor haar hobby maak, maar die had juist van andere dingen weer hele mooie foto´s gemaakt van de mensen en de hoofden van de paarden close up.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 22:17

Dankjulliewel allemaal! Het is voor mij duidelijk waar de voorkeur naar uitgaat.

Ik zou wel eens willen fotograferen op de ponyrennen in duindigt bijvoorbeeld. Hoe en wat moet ik nog verder bekijken, wilde eerst dit even weten.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:15

Neem anders eten contact op met bonte hier op bokt, die kan je er wel meer over vertellen.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:04

WendyBZ schreef:
Neem anders eten contact op met bonte hier op bokt, die kan je er wel meer over vertellen.

Hier is Bonte :D

Je mag wel fotograferen, maar je mag ze niet verkopen. Er is daar een proffotograaf die een contract heeft met de banen voor het alleenrecht voor commerciele verkoop. ;)
Wil je dus voor jezelf fotograferen, dan kan het, maar achter de hekken.
Ik heb een perspas (voor het blad de Draaf) en moet nog braaf achter de hekken blijven. :( Terwijl ik vaak genoeg andere vreemde fotografen wel langs de baan zie staan. Wolvega is een superbaan, omdat je daar er vlak naast staat, maar voor mij een beetje ver weg. Duindigt zit de grasbaan er nog tussen. ;)

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:32

@ Bonte
Mag jij dan geen foto´s maken op het stal terrein ook niet voor eigen gebruik?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:37

Malkesta, misschien offtopic,maar wat is er met die hoef van die draver op je laatste foto(achterbeen) ziet er nogal vreemd uit namelijk
verder weet ik niets van dravers fotograveren,ik kan je daar dus niet mee helpen helaas.
Wel heb ik een foto van marius,waarbij zijn achterbeen bijna de grond raakt naar zijn voorbeen toe en die vind ik erg mooi

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:08

Ik neem aan dat je die dingen op zijn hoeven zijn? :D Dat zij scalpers, en waarom ze die gebruiken is me al een paar keer uitgelegt maar ik vergeet het steeds.. :o erg zat want ik maak die dingen elke week schoon op stal....

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:09

Malkesta schreef:
@ Bonte
Mag jij dan geen foto´s maken op het stal terrein ook niet voor eigen gebruik?

Jawel, maar ik mag ze niet verkopen. Al krijg ik van meerdere kanten te horen dat hij dat niet kan verbieden.

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:44

Malkesta schreef:
Ik neem aan dat je die dingen op zijn hoeven zijn? :D Dat zij scalpers, en waarom ze die gebruiken is me al een paar keer uitgelegt maar ik vergeet het steeds.. :o erg zat want ik maak die dingen elke week schoon op stal....

Scalpels (of scalpers?) zijn inderdaad van die rubberen dingen die je om de hoef heen doet, ze worden gebruikt bij paarden die zichzelf aantikken op het gedeelte onder het kogelgewricht en boven de hoef, (aan de binnenkant van het been) daar zie je ook zo'n flapje zitten.. Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd :P

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:45

ziyadah schreef:
calpels (of scalpers?) zijn inderdaad van die rubberen dingen die je om de hoef heen doet, ze worden gebruikt bij paarden die zichzelf aantikken op het gedeelte onder het kogelgewricht en boven de hoef, (aan de binnenkant van het been) daar zie je ook zo'n flapje zitten.. Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd

Ik heb een groot aha dat was het gevoel :D :o
Bonte schreef:
Jawel, maar ik mag ze niet verkopen. Al krijg ik van meerdere kanten te horen dat hij dat niet kan verbieden.

Er is toch niemand die een contract heeft voor de rechten om foto´s van de banen..
Als mensen een keertje op de baan komen en die hebben ook profesioneel apparatuur en die staan foto´s te maken die zetten ze soms ook op internet te koop...snap het probleem niet...belachelijk eigenlijk..

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:01

:o Bonte oftewel Muriel maakt hele mooie foto,s, ik geloof dat ze een overeenkomst heeft gesloten wat foto,s verkopen betrefd,maar alleen van de ponyrennen.Kijk vroeger was er nog geen digitale,nu heeft iedereen een digi waar je best mooie foto,s mee kunt maken,maar om mensen te verbieden om foto,s te maken en niet te verkopen gaat mij te ver,zeker als ze niet op de baan mag gaan staan.Dat iemand het alleen recht heeft, is oud en uit de tijd,voorheen altijd met een fotorolletje was dat normaal.en kostbaar,daarom was er een overeenkomst met div fotograven. dus tegenwoordig persvrijheid?????
Ik weet waar ik het over heb,jaren lang fotograaf geweest(25) van de Metworstrennen. :P

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:19

Malkesta schreef:
Er is toch niemand die een contract heeft voor de rechten om foto´s van de banen..

Het schijnt dus dat er wel 1 zo'n contract is. Maar gezien heb ik die niet.

En Mr. trut. Ik mag ze helemaal niet verkopen. Ook niet van de ponyrennen. ;) Maar mensen kunnen me altijd mailen hoe of wat betreft mijn foto's.