strijken en moeilijk galopperen wie heeft misschien wat tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hovio13

strijken en moeilijk galopperen wie heeft misschien wat tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 14:13

mij draver strijkt heel erg, het was eerst erger als nu.. maar toch is het niet zoals het moet.. zijn er meer dravers die daar last van hebben?

en een probleempje met galopperen, af en toe gaat 't goed in de bak maar vaak verwond hij zichzelf, omdat hij zo druk word en hij denkt dat hij straf krijgt, dat is helemaal niet zo want ik beloon hem ook wel en zeg dat hij het heel erg goed doet.. vaak blijft hij dus heel erg hard draven.. hoe harder hij draaft hoe feller hij word, dan is er geen houden meer aan, springen vind hij echt helemaal geweldig en dan gallopeerd hij af en toe.. heeft iemand misschien tips?

Afbeelding
dit was een onderlinge wedstrijd, zijn allereerste, hij was echt heel erg druk

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:25

Goed bekapwerk kan strijken tegengaan. Ik spreek uit eigen ervaring, want toen mijn paard nog traditioneel bekapt werd, zag ik de achterhoeven nagenoeg tegen elkaar aankomen. Inmiddels bekap ik haar zelf, na het volgen van een cursus, en zonder het echt te corrigeren, is er toch voldoende ruimte tussen gekomen. Zij is wel geen draver, maar toch ;)

hovio13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 14:38

oke, mijn hoefsmid is er wel mee bezig maar het gaat niet echt snel vooruit..
bedankt voor je reactie:)

Goof

Re: strijken en moeilijk galopperen wie heeft misschien wat tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:40

Probeer vooral niet de nadruk op dat galopperen te leggen.
Ik had een draver die ook nogal hyper kon doen en kon gaan rennen toen ze de galop nog niet helemaal beheerste. Ik galoppeerde sowieso niet altijd, probeerde eerst de rust erin te rijden in stap en draf, bovendien sluit je dan ook eens goed de les af ipv dat je het niet lekker afsluit omdat de galop niet lekker ging.
Wat bij mij werkte was ook goed longeren en het commando galop eraan plakken.

hovio13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 15:33

oke, ik ben wel bezig aan de longe, dat vond hij eerst maar niks, hij is ook zo bang voor een zweep, gebruik ik dus met longeren ook niet, ik moet hem wel aan het elastiek longeren anders gaat hij alleen heel hard draven.. maar hij kan hartstikke goed galloperen maar het wil gewoon bijna niet, probeer het wel eens met een balkje, dan leg ik er 1 bij c neer en 1 bij h en 1 op de middenlijn van de volte, dan lukt het op en duur wel maar ik kan niet altijd met balkjes werken..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:35

Laat hem maar even doordraven aan de longeerlijn, kan hij even zijn benen strekken en hij vindt vanzelf zijn rust wel.
Je hebt ook nog kans dat hij gewoon in galop valt. Niet helemaal zoals je wilt, maar hij galoppeert wel. Meteen belonen dan.

hovio13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 15:39

oke bedankt voor de tip;) zal het ook eens proberen

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 07:09

Het klinkt net of ga je even iets te snel met hem. Probeer, zoals ook al gezegd, eerst in draf en stap de rust erin te krijgen. Hem lekker over de rug te laten lopen en bijv. dmv balkjes en tempowisselingen zijn achterhand sterker te maken. Hij is altijd gewend geweest zijn achterhand te stuwen, en moet nu leren dragen. Daar kan zo een jaar of 2 duren hoor :-) Zodra hij rustig draaft, kun je weer eens proberen te galopperen: zodra het aanspringen zelf rustig verloopt, zal de galop ook rustiger worden!

Succes!

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 07:14

ik zou hem de komende 2 of 3 keer rijden de galop besparen en gewoon stappen en draven. als je dan de volgende keer toch wil galloppeeren, draaf dan eerst 2 rondjes, en dan op de grootte volte probeeren aan te gelloppeeren.

hovio13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 12:22

Ik probeer het niet zo vaak.. het galloperen, af en toe wel.. de ene kant gaat ook makkelijker als de andere kant.. ben heel erg veel met de draf bezig.. gaat aardig goed hij word ook wat rustiger.. bedankt voor de tips:D