een echte draver??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

een echte draver??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:51

Ik bijna 4 maanden geleden een paard gekocht.. Niet wetend wat voor ras..

Mijn buurman heeft in de rensport gezeten en zegt dat t een ras echte draver is. Ik heb er nooit bij stil gestaan dar een draver ook met een jockey op de baan kan hebben gelopen, ikzelf ben er van overtuigd dat hij niet voor de kar heeft gelopen (nooit)

Hij is nu ongeveer 7 jaar, dit is niet helemaal duidelijk. Hij heet eigenlijk Fariba, maar heet nu Partout. Het meisje waarvan ik hem heb gekocht zei dat hij alleen kon galloperen, en hard. Ze zegt hem zelf te hebben leren stappen en draven. Ik heb hem vanmiddag op de terug weg van de hei even los gelaten (om te kijken of hij helemaal uit zn pan gaat tijden het galloperen).. Dit vond ik echt schrikbarend! Hij ging echt kei en kei hard, ik dacht echt bij mezelf; als ik nu val, ben ik er niet meer. Partout is makkelijk terug te nemen en ik heb er ardig controle over!

Nu vraag ik me af, wat zijn echte typische dingen waarvan je kunt opmerken dat hij op de baan heeft gelopen.

(Er zijn foto's gemaakt van 1 achter been , hierop is geen atrose of gekke dingen te zien, Het was eigenlijk niet de bedoeling om een echte draver te kopen, omdat ik geen paard wilde die over een paar jaar niet meer mee kan.. Natuurlijk kan ik Partout niet weg kunnen doen! Nooit meer , dus de uitkomst maakt me niet iuit..)

Brainless

Re: een echte draver??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:56

Er zijn wedstrijden voor dravers onder het zadel, maar dat is wel alleen in draf.
Waardoor ben je ervan overtuigd dat hij nooit voor de sulky heeft gelopen?
Hoezo zou een draver over een paar jaar niet meer mee kunnen (of heb je hele hoge dressuur eisen?)?
Een draver kan ook best galopperen en meestal juist heel hard (dit kunnen ze in 1ste instantie ook makkelijker dan langzaam), maar alles is te leren.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:02

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:04

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:09

Ik rij zelf ook een draver en dat merk je wel. Laat maar eens gaan in draf, als ze beetje flink door draven voel je echt wel dat ze anders gaan lopen. Mijn dravertje kan ook flink galoperen en laat zich ook helemaal gaan, dus herken het wel een beetje..Verder heb ik me niet echt verdiept in dravers..

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:14

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 13:19

Brainless schreef:
Er zijn wedstrijden voor dravers onder het zadel, maar dat is wel alleen in draf.
Waardoor ben je ervan overtuigd dat hij nooit voor de sulky heeft gelopen?
Hoezo zou een draver over een paar jaar niet meer mee kunnen (of heb je hele hoge dressuur eisen?)?
Een draver kan ook best galopperen en meestal juist heel hard (dit kunnen ze in 1ste instantie ook makkelijker dan langzaam), maar alles is te leren.

Ik weet dat er wedstrijden zijn, met jockeys. Maar deze galloperen alleen keihard toch?
Omdat de dravers zo snel op koers moeten (heb ik gehoord), dat ze binnen een paar jaar niet meer kunnen, ivm snell slijtage.
Ik weet eigenlijk niet waarom ik denk dat hij niet voor de kar heeft gelopen, in eerste instantie draafde hij helemaal niet zo hard!, (nu begint hij toch steeds harder te kunnen draven)

Mijn draverkan ook galloperen, maar alleen redelijk snel. Ik krijg het er wel uit, want hij wil graag voor je werken, en hij is makkelijk te houden. Het zal even een paar jaartjes duren voordat hij het echt helemaal goed zou kunnen,

Hoge dressuur eisen heb ik niet, maar een B-tje moet ik toch kunnen rijden.. We waren op de westerntoer, wat heel goed ging, alleen door kreupelheid moeten we anders rijden:)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:22

allereerst: een Volbloed is geen Draver. Een Volbloed is een heel ander ras dan een Draver. De bovengenoemde Fariba is een Volbloed.

Een draver komt nooit uit in snelheidswedstrijden in galop onder een jockey.

Er zijn in Frankrijk wel snelheidswedstrijden in DRAF onder een ruiter, genaamd monte-draverijen.

Als een paard nog moet leren stappen en draven, lijkt me dit geen draver, maar een Volbloed. Dan heeft ie dus inderdaad niet voor de 'kar' gelopen (of beter gezegd: sulky).

En een Volbloed op topsnelheid laten galopperen is gekkenwerk, overigens. zeker met een losse teugel, dan hebben ze geen steun. Ik zou dat niet meer doen, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Als je zeker weet dat dit een raszuivere Volbloed of draver is dan kun je het NDR eens vragen om inlichtingen.

Een kruising Volbloed (of Draver zoals je in je profiel schrijft), heeft zeker nooit op de baan gelopen, want die mogen niet in koersen uitkomen.

Edit: lees net dat je hem op topsnelheid hebt laten draven (ik dacht galopperen)??? Ik vind je berichten moeilijk te lezen.

Als het een draver is, dan kun je dat ook bij het NDR navragen. Voor het overige geldt nog steeds wat ik hierboven heb geschreven. Mensen, haal Volbloeds en Dravers, rensport en drafsport nou eens niet door elkaar!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 13:45

quadripes schreef:
allereerst: een Volbloed is geen Draver. Een Volbloed is een heel ander ras dan een Draver. De bovengenoemde Fariba is een Volbloed.

Een draver komt nooit uit in snelheidswedstrijden in galop onder een jockey.

Er zijn in Frankrijk wel snelheidswedstrijden in DRAF onder een ruiter, genaamd monte-draverijen.

Als een paard nog moet leren stappen en draven, lijkt me dit geen draver, maar een Volbloed. Dan heeft ie dus inderdaad niet voor de 'kar' gelopen (of beter gezegd: sulky).

En een Volbloed op topsnelheid laten galopperen is gekkenwerk, overigens. zeker met een losse teugel, dan hebben ze geen steun. Ik zou dat niet meer doen, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Als je zeker weet dat dit een raszuivere Volbloed of draver is dan kun je het NDR eens vragen om inlichtingen.

Een kruising Volbloed (of Draver zoals je in je profiel schrijft), heeft zeker nooit op de baan gelopen, want die mogen niet in koersen uitkomen.

Edit: lees net dat je hem op topsnelheid hebt laten draven (ik dacht galopperen)??? Ik vind je berichten moeilijk te lezen.

Als het een draver is, dan kun je dat ook bij het NDR navragen. Voor het overige geldt nog steeds wat ik hierboven heb geschreven. Mensen, haal Volbloeds en Dravers, rensport en drafsport nou eens niet door elkaar!

Hoe weet je dat het een volbloed is? Mij is verteld (door de buurman) dat het een draver is, ik zelf heb geen verstand van beide rassen..

Ik wilde kijken of hij echt heel hard ging galloperen, of dat hij zich wel een beetje inhield..(het ging als volgd ; ik liet de teugels een beetje los, maar wel contact gehouden. Hij begon steeds harder te draven, toen op topsnelheid draven (hij kon echt niet harder), toen heb ik het seintje gegeven dan hij mocht galloperen, eerst ingehouden en toen ook gekeken hoe hard hij ging, hij liep naast een ander paard, en hij zag het duidelijk als wedstrijdje, hij was er binnen een seconde voorbij..)

Ik dacht (ook omdat ik de amerikaanse tv serie''jockeys'' kijk) , dat ze onder de man echt heel hard gallopeerde??
Sorry, ik ben echt niet bekend met dit ras, en wil er alles over weten!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 14:07

Ik hoor het echt heel graag!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:20

monte heb je ook in nederland hoor.
dravers en volbloeden zit echt wel een duidelijk verschil in,dus als jou buurman zegt dat het een draver is dan zal dat wel het geval zijn.
dravers zijn niet gefokt en getraind voor de galop, dus het is een pure kracht training voor je paardje om rustig te gaan galoperen.
heb je mischien een foto van je paardje?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 14:23

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:26

Hoe weet ik dat dat een Volbloed is? Bij die link van het NDR staat bij het ras duidelijk : VOLBLOED

Fariba (BEL)

Naam Fariba (BEL)
Stamboeknummer BB091316
Geslacht Merrie (M)
Kleur Vos
Ras Volbloed
Nationaliteit Belgie
Geboortedatum 01-01-88
Naam vader Chief Singer (IRE)
Naam moeder Top of the League

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>..

Aangezien dit niet jouw paard is omdat het een ruin is, kan het dus niet over dit paard gaan. Ben ik nu duidelijk genoeg?

Aan de foto kan ik weinig zien, een aantal dingen vallen me wel op:

- grote oren en ook een wat groot langgerekt hoofd, meestal een draverskenmerk
- de achterhand. Een volbloed heeft doorgaans een steil achterbeen en een aflopend kruis, dit paard niet. Ik vind ook de achterbenen wat zwaarder ogen dan die van een volbloed. Vandaar dat ik denk dat dit een draver is.

Hieronder ter vergelijking mijn eigen Volbloed:

Afbeelding

Verder: ik heb niet gezegd dat in NL geen montedraverijen voorkomen, maar dit is bij ons minder gebruikelijk. In Frankrijk is het een hele business op zich.

Als laatste: niet alle dravers hebben moeite met galopperen. Zeker als hij gewoon altijd gereden is hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.

Uit ervaring zeg ik: als je met een Volbloed naast een ander paard hard gaat rijden, zal de kans dat je dat in draf kunt volhouden minder groot zijn (paard zal veel eerder meteen wegstuiven in galop) dan met een draver.

Maar goed, dravers heb je in vele soorten en maten. Ze zijn niet altijd vanaf een foto duidelijk te herkennen. Ik heb van dravers echt weinig tot geen verstand.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:32

als ik de foto zo zie en ik moet kiezen tussen deze 2 rassen dan zou ik de draver kiezen.
gezien die achterhand en dat een volbloed veel ieler en luxer is.
die hebben vaak een snoekshoofd.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 15:34

Wat is montedraverij???

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:35

harddraven maar dan erop

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:41

heb je geen andere foto van hem dan deze? eentje waar hij zonder zadel op staat?

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:05

ch_ntii123 schreef:
(Er zijn foto's gemaakt van 1 achter been , hierop is geen atrose of gekke dingen te zien, Het was eigenlijk niet de bedoeling om een echte draver te kopen, omdat ik geen paard wilde die over een paar jaar niet meer mee kan.. Natuurlijk kan ik Partout niet weg kunnen doen! Nooit meer , dus de uitkomst maakt me niet iuit..)

Ook dravers worden gewoon oud als je goed voor ze zorgt }:0 Wat een vooroordeel weer..

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 16:27

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:22

tja het zou heel goed een draver kunnen zijn.
wat is zijn volledige naam?
dan kan je hem zo intikken bij het ndr.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:30

Mijn draver heeft 5 jaar lang op de baan gelopen en was als 12-jarige ook nog perfect op de foto's. Dat dravers "op" zijn na het koersen en kreupele bokken zijn, is echt onzin!
Slijtage komt bij spring- en dressuurpaarden net zo goed (misschien nog wel vaker) voor. Daaraan kun je dus niet herkennen of het een draver is.

Ook niet aan hoe hard een draver kan galopperen. Ze kunnen inderdaad wel erg hard in galop en gaan meestal erg vlak. Dat hij de stap en draf nog moest leren onder het zadel, vind ik wel wat raar. Misschien een kwestie geweest van verkeerd (in)rijden.

Het derde punt is zijn naam. Fariba of Variba (V-jaargang is nu 6) kom ik niet tegen op de site van de NDR. Dan zal hij in NL in elk geval niet gekoerst hebben. Niet alle dravers komen echter ook op de baan of zelfs maar in de training terecht. Dat maakt een draver echter nog niet minder draver ;)

Qua exterieur kunnen dravers enorm verschillend zijn.
Je kunt eventueel meer te weten komen door eens terug te gaan in de tijd. Van wie heeft de vorige eigenaresse hem gekocht ?

Kijk voor meer informatie over dravers maar eens op http://www.dravers.nl

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:42

Zo aan de hand van je foto's zeg ik dat het een draver is.
Vaak gooien dravers hun achterbenen wijder als ze (harder) moeten draven.

Misschien kun je een filmpje maken van zijn gangen..daaraan kunnen sommige bokkers hier het verschil duidelijk zien.

En als het een draver of volbloed betreft wil het nog niet zeggen dat ie op de baan heeft gelopen..Lijkt me zowieso al niet omdat hij overschiet in de galop en dan mag niet tijdens een race..en een volbloed zonder stap en draf lijkt me ook niet logisch...

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 18:24

Hij heet echt Fariba , dit staat namelijk op het oude inentings boekje (of hun moeten het ook verkeerd hebben geschreven!

Van de vorige eigenaar kom ik niet te weten waar hij echt vandaan komt, zei zegt een dressuur/handels stal in zeeuws vlaanderen (wel in NL).. Maar ik kan ze nit googlen!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:00

ik heb gekeken op diverse sites waar je volbloeds kunt natrekken. Deze naam komt nergens voor. Twee keer wel, maar dat was een merrie en die waren veel ouder.

Waarschijnlijk is die naam gewoon verzonnen door die handelsstal of ze hebben een verkeerd entingsboekje meegegeven?

Bij dravers en volbloeds zitten vaak geen papieren en paspoorten meer erbij, want zodra ze van de baan af gaan moeten die ingeleverd worden bij het stamboek (ze zijn dan 'doodverklaard'). Vandaar dat het mogelijk is dat er met zo'n paardje van alles gebeurt. Van mijn Flex weet ik de stamboeknaam ook niet :( dus het enige dat ik weet is dat het een Volbloed is en dat ie uit Duitsland komt oorspronkelijk.

Ik denk aan zijn achterhand te zien, dat het een draver moet zijn. Als je dat een beetje vergelijkt (die hoek die de achterbenen maakt) met onderstaande foto van een te koop staande draver (op kapaza.be by the way voor mensen die evt geinteresseerd zijn :D)

Afbeelding

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:33

quadripes schreef:
Bij dravers en volbloeds zitten vaak geen papieren en paspoorten meer erbij, want zodra ze van de baan af gaan moeten die ingeleverd worden bij het stamboek (ze zijn dan 'doodverklaard').

Ze worden dan niet doodverklaard, maar opgegeven als 'verkocht zonder papieren'.