Hoe afleren van het tolten en telgangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isaura

Hoe afleren van het tolten en telgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 18:10

Hoi,

Ik heb een ontzettende lieve draversmerrie van 11 jaar oud. Ik ben haar de basis van de dressuur aan het aanbrengen, dit liep heel goed, enkel de laatste 2 dagen valt ze als ze moet buigen of stelling houden in een tolt'je of een telgangetje, nu is mijn vraag hoe kan ik dat het best verhelpen dat ze dat niet meer doet, dat ze gewoon blijft draven ?
Ik hoop op enkele goeie tips!

Thx..

LisaD

Re: Hoe afleren van het tolten en telgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:13

Misschien helpt het als je haar dan meteen stilzet en dan weer verder draaft ?
Dan leert ze het misschien af ?

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 18:17

ilovetrusha schreef:
Misschien helpt het als je haar dan meteen stilzet en dan weer verder draaft ?
Dan leert ze het misschien af ?

Jah daar ben ik nu mee bezig..dan gaat het na aantal keren stilzetten goed, maar dan gaat ie weer zijn gangetjes doen ..

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:08

herkenbaar probleem. op het moment dat mijn draver in telgang gaat laat ik hem van voren los met de teugels, dus handen naar voren, en benen eraf, dan stapt die vrij snel weer normaal. na dit blijven te herhalen, worden die momenten steeds korter, en nu doet die het eigenlijk niet meer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:19

Stel deze vraag anders op het gangenpaardenforum. Het differentieren tussen gangen zal daar ook wel eens problemen opleveren.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:26

Ik ken de telgang van mijn draver ook, al doet ze het eigenlijk alleen als ze iets erg moeilijk vindt en om een 'nieuw' iemand uit te proberen.
Ik laat op zulke momenten ook los van voren en geef een kleine maar duidelijke tik met mijn zweep want ik weet van haar dat ze donders goed weet hoe ze normaal moet draven.
Tolten heb ik geen ervaring mee

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 07:57

Delaja schreef:
Ik ken de telgang van mijn draver ook, al doet ze het eigenlijk alleen als ze iets erg moeilijk vindt en om een 'nieuw' iemand uit te proberen.
Ik laat op zulke momenten ook los van voren en geef een kleine maar duidelijke tik met mijn zweep want ik weet van haar dat ze donders goed weet hoe ze normaal moet draven.
Tolten heb ik geen ervaring mee

Jah inderdaad...ik heb nu ook ontdekt dat ze haar gangetjes doet als ze we met iets moeilijks bezig zijn of dat ze gewoon niet meer kan...maar ik heb nu goed les genomen en ik heb geen toltje meer gezien *D

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:33

Dravers gaan vaak tölten of telgangen of andere zelfbedachte gangen doen als ze óf ergens zenuwachtig voor zijn, bijvoorbeeld als je iets van ze vraagt wat ze niet snappen of bij het leren van iets nieuws, óf als ze ergens een lichamelijk mankement hebben, bijvoorbeeld in rug of benen. Zelf kan je het beste uitmaken welke van de 2 het is. Zeker als ze het nooit gedaan heeft zou ik er eens een DA/fysio bijhalen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:40

zonde dat je het wil afleren, is toch juist leuk twee extra versnellingen?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:51

Toch niet als je je paard dressuurmatig wil opleiden en het africhten met wat spanning gepaard kan gaan en het paard daarbij in een andere gang overgaat?

Maar ik denk dat je op een gangenpaardenforum gerichter hulp kunt krijgen. Het is namelijk wel zaak dat het met beleid gebeurt, anders creeër je heel veel spanning en zal je paard na de kortse keren bij ieder beetje spanning gaan tolten of telgangen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:02

Je zou ze juist de tölt en de telgang kunnen leren op commando. Ik denk dat dat duidelijker voor je paard en dressuurtechnisch makkelijker en meer verantwoord is dan afleren. :) Misschien de oefeningen waarbij ze gaat tölten/telgangen wat rustiger met goede instructie erbij opbouwen. Succes!

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:31

ik heb een aantal gangen lessen gehad mijn draver kon echt mooi tolten.
mij is geleerd als je paard echt zijn rug onspant kan hij niet tolten dus denk dat het een kwestie van zenuwen en niet onspannen is.
Hoofd mooi laag en lekker ontspannen :D