Fokken met dravers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Fokken met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 12:56

Nav een topic op rassenpraat (mijn topic over een geschikt ponyras voor een vriendin van mij) heb ik verschillende pb's gekregen van mensen die dachten dat een draver misschien wel geschikt zou zijn. Mijn vriendin is op zoek naar en merrie met papieren, omdat zij ook wil fokken. Vandaar mijn vraag: hoe zit de draverfokkerij in elkaar? Nu weet ik helemaal niets over dravers, maar ik verkeer in de veronderstelling dat dravers meestal gefokt worden op stallen als bijv Entertrainment, dus vanwaar ze later ook uitgebracht worden in koersen etc. Krijg je als particulier zonder naam, uberhaupt een draverveulen wel verkocht etc?

LiVetimeJarig

Re: Fokken met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:09

Over het algemeen staan mensen niet te springen om een draver. Dravers met goede papieren en het heel goed doen in de koers, dat zijn weer uitzonderingen. Maar dravers worden heel slecht verkocht en meestal ook tegen een behoorlijk laag bedrag.
Ik heb zelf ook een draver en zou dr zo 1 weer kopen, maar dravers rijdt je ook totaal anders dan een KWPN'er bijvoorbeeld. Dr komt nog heel wat bij kijken ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:11

Neem aan dat je bedoeld een draverhengstxdravermerrie, maar eht veulen zelf niet op de baan?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:15

Als ik draver x iets anders bedoelde was er denk ik geen merrie met papier nodig :D Mijn vriendin is een dressuuramazone, wil de pony daar ook voor gebruiken en daarnaast voor de fok. De veulens of merrie zelf zullen dus waarschijnlijk niet op de baan komen. (merrie misschien wel ván de baan)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:17

Dravers zijn niet echt geschikt voor dressuur, en dravers fokken die niet op de baan komen is salami fokken, kan ze beter gewoon voor een goede KWPNer gaan.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:24

Duidelijk :D Dan valt draver dus af. KWPN wordt het niet, aangezien ze op zoek is naar een grote pony.
Bedankt voor de antwoorden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:55

Dravers zijn zoiezo ook vaak paarden maat ;) dan kun je beter een NRPS nemen ofzo Want veel E-pony's met papier en die ook nogeens 1e premie gekeurd zijn er geloof ik niet veel. want de meeste (met papier en 1e premie)pony's zijn D of kleiner en KWPN hoort geloof ik paard te zijn ;)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:52

Lyonesse schreef:
Nav een topic op rassenpraat (mijn topic over een geschikt ponyras voor een vriendin van mij) heb ik verschillende pb's gekregen van mensen die dachten dat een draver misschien wel geschikt zou zijn. Mijn vriendin is op zoek naar en merrie met papieren, omdat zij ook wil fokken. Vandaar mijn vraag: hoe zit de draverfokkerij in elkaar? Nu weet ik helemaal niets over dravers, maar ik verkeer in de veronderstelling dat dravers meestal gefokt worden op stallen als bijv Entertrainment, dus vanwaar ze later ook uitgebracht worden in koersen etc. Krijg je als particulier zonder naam, uberhaupt een draverveulen wel verkocht etc?

Nou ik heb een draver fok merrie ... die is drachtig van de draverhengst Otto Boko en ik heb geen entrainement dus dat ik lariekoek.

Als je dravers wil fokken moet je ten eerste een merrie met een redelijk tot goed papier hebben ... daarbij zoek je een leuke hengst uit die erbij past.
Je kunt niet eerder fokken of je moet lid worden van het NDR € 200 per jaar. en in het bezit zijn van een ingeschreven merrie bij het NDR ... Dit heb je als je je BEWIJS van Inschrijving hebt van de merrie. Dat is een groen vel met een hoop poespas erop.

Ik verwacht mijn eerste fokproduct over een aantal dagen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 18:02

Heeft jou merrie gekoerst Chantalll? En ga jij dat ook met het veulen doen? (en is het veulen uberhaubt voor de verkoop) En niet onbelangrijk, raak je zo'n veulen kwijt?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:24

Ja mijn merrie heeft gekoerst en weet ik nog niet wat ik precies met het veulen ga doen ... Hij of Zij is in de eerste instantie voor de verkoop ...

En het veulen gaat pas als jaarling of tweejarige bij ons weg ...

Uiteraard is het handig als je een beetje in het wereldje zit uiteraard.

Maar het kan ook zo zijn dat het zo'n leuk beestje is dat we het zelf in training zetten ... moeten we nog maar even zien.

Hangt ervan af hoe het veulen zich gaat ontwikkelen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:07

Dit is wel een interessant topic om in mee te lezen en een vraag te stellen ;)

Persoonlijk ben ik niet voor het kruisen van paarden, maar er zijn verzachtende omstandigheden.
Ik vind het kruizen geen probleem wanneer er gekeken wordt naar de verbeterpunten in een merrie en het gebruiksdoel. Bij mij speelt het wat in mn achterhoofd om ooit mijn merrie te laten dekken, haar mindere punten te verbeteren en er een beter veulen uit te fokken, mits de juiste hengst te vinden is.
En ja, ik heb een draver ;) En ik vind dat daar netzogoed mee gefokt kan worden als met een matige KWPN-er enz.

Nu vraag ik mij af welk papier je daarvoor kan aanvragen? Draverxdraver kan je dan bij het NDR terecht? Of alleen, zoals hierboven, als je lid bent? En zoniet of bij een kruising, kom je dan bij het NRPS terecht voor papier?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:18

Tuurlijk kun jij met je dravermerrie een draver fokken ... ook als je niet ingeschreven staat en je merrie hoeft ook niet ingeschreven te staan, MAAR dan zul je het veulen niet in het NDR stamboek krijgen. dan moet je dus een gergistreerde merrie hebben en een geregistreerde hengst en moet je zelf lid zijn van het NDR om je veulen te laten inschrijven in het stamboek.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:21

Hhaha, oke dan is dat in elk geval duidelijk, dankje :)

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:31

joopie7 schreef:
Dravers zijn niet echt geschikt voor dressuur, en dravers fokken die niet op de baan komen is salami fokken, kan ze beter gewoon voor een goede KWPNer gaan.

Ik vind het zo'n onzin dat een draver ongeschikt voor de Dressuur en springen zal zijn. Ieder paard kan ongeschikt zijn, het gaat er gewoon om hoeveel tijd je ervoor over hebt en hoe je dit paard traint.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:43

Wel eens gedacht aan kruisen met een Arabier of Engels volbloed? Deze producten doen het vrij aardig in de endurance en eventing, én je kunt er een papier bij aanvragen bij het NRPS aangezien ze meer dan voldoende bloed voeren.

Bij een goede kruising krijg je er 'best of both worlds' uit. Mijn Dravebier (klasse 4 endurance) heeft een heel fijne efficiënte draf die hij tientallen kilometers achter elkaar kan volhouden. Verder heeft hij ook een fijne galop waar hij in dressuurproeven (t/m M1) regelmatig een 7 of 8 op scoorde. Daarnaast deed hij het ook niet onverdienstelijk in het springen (M+13 bij de pony's) en in de SGW (uiteindelijk L+14 bij de paarden, altijd bij de eerste 5, zowel bij de pony's als bij de paarden). Er zijn overigens meerdere paarden met draverbloed die hoog in de endurancesport lopen, bijvoorbeeld Joker R van de familie Römer.

Kortom, fokken met een draver betekent niet gegarandeerd salami. ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 15:33

Inderdaad Karin, gegarandeerd Salami klinkt nou ook weer niet al te optimistisch....
Ik vind het trouwens meevallen met de prijzen voor dravers, ze gaan nu toch ook tussen de 1000 en 2000 weg, zoveel betaal je ook voor een groene jonge KWPN' er, dat er nou gekken zijn die 10 ruggen voor een KWPN' er neerleggen, wil niet zeggen dat dravers per definitie niets waard zijn.
Volgens mij gaat een net beleerde draver voor net zoveel weg als een net beleerd basispaard met een gewoon papier.