Veel ongelukken ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x3_Ine_x3

Veel ongelukken ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 17:18

Hey,

als je denkt aan de rensport(en dan vooral bij de galoprennen & galoprennen over hindernissen, bv. Waregem koerse), dan zeggen ze toch dat er vaak ongelukken gebeuren?
zoals bv dat je paard valt....

nu vraag ik me af : mensen die deze sport beoefenen : is dit écht zo???
hebben jullie zo'n valpartijen al meegemaakt?
en zijn dat dan erge dingen zoals bv het breken van een been van je paard?
want dan denk ik altijd zo : ocharme die paardjes... maar dat is wat je ziet van op tv... ik weet niet hoe het in het echt is.
daarom vraag ik jullie dit.

Groetjes

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:22

Volgens mij ( liefhebber van de Draver, maar geen kennis over de sport ) valt dat allemaal reuze mee, denk dat er b.v in anderen takken van de sport net zo veel mis gaat als in de drafsport ;)

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 06:06

Zodra een paard zijn been breekt, word het meestal ter plekke ingeslapen. ik heb het ook wel eens gezien dat een paard viel bij een hindernis en zijn been/nek brak. Maar een ongeluk zit nou eenmaal in een klein hoekje, steeplechases/hordenrennen zijn risicovol, maar ik zeg niet dat een ander paard zijn been niet kan breken, dit kan ook in het land gebeuren. Het is een val of een misstap, een moment opname. de verkeerde actie op het verkeerde moment.

Woogy

Re: Veel ongelukken ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 07:03

Ik heb wel een paar val partijen gezien maar gelukkig maar twee fatale ongelukken in 7 jaar tijd(1 ervan was in duitsland) valt volgens mij dus wel mee.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 07:18

Het vervelenste is dat de media dit altijd laat zien waardoor iedereen denkt dat het zo vaak gebeurt. Het valt echt onwijs mee. Maar de hindernis rennen hebben wel een hogere valfactor dan de normale rennen. Als een paard even niet goed afspringt of moe is vallen ze natuurlijk sneller, en springen op een snelheid (denk ook maar aan de horden die mensen rennen, dat is behoorlijk pittig!)

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 07:45

Zelfde probleem hebben we denk ik een beetje met de eventing sport.... Ze laten veelal ook ongelukken zien, waardoor het gevaarlijker lijkt dan het is.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:37

Er gebeuren inderdaad wel eens ongelukken in de drafsport, maar meestal valt het wel mee. Ik weet in 10 jaar tijd van 3 dodelijke ongelukken en 1 van een paard wat een been brak in de laatste rechte lijn (paard had al vaker dit soort problemen gehad). Alle-3 was niet tijdens de koers, maar erna of ervoor, dus ook niet door een valpartij tijdens de koers ofzo. Dit komt wel eens voor, maar meestal mankeren die paarden niets (ernstigs).

Ik denk dat je altijd ongelukken kan hebben in de paardensport (net als bij gewonen humane sporten). Het is alleen jammer dat als je een keer iets ziet uit de draf- of rensport dat het dan een ongeluk is (bv bij het tv-programma 'Sport, levensgevaarlijk')

x3_Ine_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 12:19

Mackie schreef:
Er gebeuren inderdaad wel eens ongelukken in de drafsport, maar meestal valt het wel mee. Ik weet in 10 jaar tijd van 3 dodelijke ongelukken en 1 van een paard wat een been brak in de laatste rechte lijn (paard had al vaker dit soort problemen gehad). Alle-3 was niet tijdens de koers, maar erna of ervoor, dus ook niet door een valpartij tijdens de koers ofzo. Dit komt wel eens voor, maar meestal mankeren die paarden niets (ernstigs).

Ik denk dat je altijd ongelukken kan hebben in de paardensport (net als bij gewonen humane sporten). Het is alleen jammer dat als je een keer iets ziet uit de draf- of rensport dat het dan een ongeluk is (bv bij het tv-programma 'Sport, levensgevaarlijk')

dus eigenlijk gebeuren er niet zo veel ongelukken, maar toont de media alleen grotendeels de ongelukken van een race en de rest niet???
bedankt voor de verduidelijking want ik dacht écht effe dat die jockey's(van de grote koersen) echte onmensen waren.
nu denk ik er weer helemaal anders over
bedankt :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:09

Het grote probleem is ook dat als er een ongeluk gebeurt het er altijd heel dramatisch uit ziet.
Omdat volbloeden/dravers op grote snelheid lopen heeft dit natuurlijk een heel grote impact. Je moet het zo zien als jij ergens loopt en je breekt je been ziet het er minder dramatisch uit dan dat jij aan het rennen bent en je dus in een keer onderuitgaat. Veel mensen vinden zoiets sensatie en dat wordt dan dus ook getoond. zoals bij sport levensgevaarlijk.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:43

Mackie schreef:

dat was vriend van wolvega denk ik?

ik heb 2 keer een paard zijn been zien breken en 1 keer een paard zijn rug,allemaal waren dravers en 2 daarvan gebeurde in de wei,
het andere paard brak een been door een klap van een ander paard,verder heb ik 3 paarden dood zien gaan aan een hart stilstand(in de koers)dit verdeelt over 25 jaar.heb een aantal keer gezien dat er paarden vielen,maar meestal met geen ernstige gevolgen,ook paarden van ons zijn wel eens gevallen in de koers,maar kwamen er gelukkig met wat schaafwonden af.

hier in nederland gebeurt er niet zo heel veel met dodelijke afloop in de koers,en bij de renpaarden ook niet,tja laatst galopeerde een paard bij een ander paard in(pezen kapot)nou dat gebeurt eigenlijk nooit.
in engeland en america onderandere gebeuren veel meer ongelukken met fatale afloop!
vooral bij de pacers gaat het nog wel eens mis(die zie je ook voorbij komen in sport levensgevaarlijk)
maar renpaarden en hindernissen(heggen)gaat niet echt fijn samen,in frankrijk kunnen ze er ook wat van.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:29

in engeland en USA gebeurt het meer omdat er ook een heeeeel stuk meer banen en paarden zijn...

Animal_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:09

Mijn oud docent, Ype Tel, jureert races, vooral bij het Draven. En die zat een keer te vertellen dat een paard een hartaanval kreeg. Vaak gebeurt dit bij paarden die doping toegedient hebben gekregen. Maar ja, een hartaanval is ook niet gepland, dus dat kun je eigenlijk ook wel een ongeluk noemen, toch? Die kunnen ook een lelijke val maken, of totaal over de kop slaan.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:20

Ik neem aan dat je iets anders bedoelt dan jureren? Want als de draf- en rensport een ding niet is, dan is het wel een jurysport..:)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 07:42

Hij zit in het comite, die controleren of alles volgens de regels gaat. ;)

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:59

Ik zelf keek ook weleens sport levensgevaarlijk waar idd veel pacers voor bij komen.( Mijn leraar van school beweerde zelfs als ze galoperen in de hobbels dat ze over de kop sloegen)Nu heb ik zelf 3 maanden in Australië o.a. pacers getraind en die konden gewoon galoperen met de hobbels, alleen ze moeten natuurlijk wel goed op maat zitten. Heb daar wel valpartijen gezien maar geen ernstige gelukkig.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:27

als je het mij vraagt wel, heb even een paar schokkende beelden gevonden
op youtube...:

dit kon overal en altijd gebeuren:
http://www.youtube.com/watch?v=tcillu2L7X8

en dit verschrikkelijk filmpje, is dit nep?? Of real life??
http://www.youtube.com/watch?v=VuaSRbRqV78

paard komt vast te zitten aan sulky van voorganger
http://www.youtube.com/watch?v=dGDG7hQIEM0

paard blijft haken/struikelt voor de sulky
http://www.youtube.com/watch?v=go_x3eT1f7Q

klein ongeval sulky
http://www.youtube.com/watch?v=j2Dx9B4Efy4

een leuk begin...
http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

enz.. enz..
zo kun je wel doorgaan, voor mij niet geschikt als ''leuke'' sport ;)

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:31

ook heb je van die cross country's, levensgevaarlijk met die hoge hindernissen

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:33

harnass racing gebeurt te eerste niet in nederland!
en ook niet in belgie.
maar ik zal voor jou een paar filmpjes opzoeken van andere takken van de paarden sport op youtube.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:41

knooopje schreef:
maar ik zal voor jou een paar filmpjes opzoeken van andere takken van de paarden sport op youtube.

Het geeft geen zin om andere takken van sport erbij te halen als het hier om de draf&Rensport gaat :o

Lotteke, dit soort filmpjes zijn gemakkelijk te vinden op YouTube, geen probleem. Maar dit gebeurt misschien bij 1 op de 100 koersen (en waarschijnlijk nog veel minder, misschien dat 1 op de 1000 beter in de buurt komt). Alleen, als het gebeurt, dan staat het meteen op YouTube.

Trouwens in Nederland worden geen koersen gehouden voor Pacers (paarden die in telgang lopen en daarbij hobbles aanhebben om ze in de juiste gang te houden, hierdoor willen ze wel eens eerder struikelen en vallen. In Nederland zijn dus geen pacers en hobbles zijn absoluut verboden!)

Zoek maar eens filmpjes van mooie koersen (uit Zweden ofzo), dat is wél mooi om naar te kijken

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:51

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:17

ik geloof jullie hoor, gelukkig dat er niet veel ongevallen gebeuren dan,
maar vind het er wel linker uitzien als bijv. dressuur of wat springen!

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:07

het ook maar wat je net gewent bent _Lotteke :)

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:34

je hebt gelijk, ik val niet zo vaak ;)