Draver = algemeen ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

Draver = algemeen ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 12:40

Volgens mij staat het hier juist, maar verander maar als het nodig is. :+
Ik vroeg me af of 'Draver' een algemeen ras is op zich, je hebt Russische Dravers, Franse Dravers,... Horen ze nou allemaal bij elkaar of hebben ze allen een apart stamboek/ras? De vraag komt vooral vanuit het RaadjePlaatje-Speelkamertopic waar we raden welk ras het is, met als enige gegeven, een plaatje. :+

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:55

De Draver is een ras inderdaad. In principe valt daar alles onder wat het stamboek erkent, Finse, Zweedse, Duitse, Nederlandse, Italiaanse, Amerikaanse, Franse en nog wat :+ Je kan ze wel onderverdelen in twee types, de Franse en de Amerikaanse Draver. De Franse zijn vaak groter, gefokt om langere afstanden te lopen en de Amerikaanse zijn de kleinere sprinters. Het Amerikaanse stamboek is gewoon open, net als alle andere Draverstamboeken. De Franse is daarin een uitzondering, dit is een gesloten stamboek, dit wordt een keer in de zoveel jaar opengesteld voor buitenlandse paarden.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:59

Mijne heeft geen papieren, heb ik dan een asielzoeker, een illigaal? :+

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:04

Nee :D

Als een Draver uitgekoerst is worden ze opgegeven als 'verkocht zonder papieren' of als 'gestorven', dit omdat je lid moet zijn van de NDR als je het paard op je eigen naam wilt zetten (a 200 euro..). Nederlandse Dravers worden vanaf 1997 gechipt, van voor die tijd zijn er nog veel die dus papierloos en zonder chip rondlopen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:17

Hmm een chip is toch altijd verplicht???
Ah hij staat in Belgie bij Identificatie voor Paarden wel als draver ingeschreven.
En anders moeten ze er maar eens mee rijden of longeren, dan zie je of voel je het gelijk aan het loopje :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:20

Als je paard in 1996 geboren is en verkocht is zonder papieren en later pas is gechipt, dan kan het dus zijn dat je een met onbekende afstamming hebt, zo bedoel ik het.
Chippen van veulens door het stamboek wordt sinds 1997 gedaan.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:25

Ah oke, nu snap ik het.
Cisco blijkt overigens veeeeeeeeeeel ouder te zijn als dat hij aan mij verkocht is. De dubbele leeftijd :(
Maar ja, hij doet het prima in de endurance! Ik weet alleen nog niet wat ik over een jaar of 4 ga doen. Ofwel terug een draver MET papieren ofwel iets heel anders........een mooi gangenpaard of een IJslander of zo :D

Mocca

Re: Draver = algemeen ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:07

[RPA] > [DRS]

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:07

WendyBZ schreef:
Als je paard in 1996 geboren is en verkocht is zonder papieren en later pas is gechipt, dan kan het dus zijn dat je een met onbekende afstamming hebt, zo bedoel ik het.
Chippen van veulens door het stamboek wordt sinds 1997 gedaan.

Dit klopt idd, mijn draver is van 1995 en heeft volgens zijn paspoort (van 2004, aangervaagd en laten chippen toen ik hem kocht) geen afstamming...

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:17

mijn draverke heeft wel stamboekpapieren van de Belgische federatie voor drafsporten ;)
haar papa is Amerikaan, mama is Belgische draver, maar ze is duidelijk meer het Franse type :D lekker groot, lange rug, en afstandsvreterke :j
ze had al een chip als ik ze kocht, ze is geboren in 2004
maar ik heb wel enorm veel miserie gehad om ze in te schrijven op mijn naam
de federatie wou het niet doen omdat ik geen lid was, dan rechtstreeks via de overheid geprobeerd, maar die wilden het niet doen omdat ze ingeschreven stond in het stamboek van de federatie, dan over en weer gemail....
uiteindelijk heeft de federatie het moeten doen, ook al was ik geen lid...op straf van boete door de overheid ;)
ik heb dus wel het papier van eigendom, maar in het stamboek staat ze nog steeds op de kweker ingeschreven........

Animal_lover

Re: Draver = algemeen ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:00

Kweker? Fokker denk ik.

wij hebben op de manege een heel mooi paardje staan, en ik weet 90% zeker dat er in ieder geval Dravers bloed in zit. Qua bouw heeft ze erg veel weg van een Franse Draver. Weet niet of iemand de fokker Teus Vlot kent, zijn paarden hadden vaak Dakota als 'achternaam'. Die merrie van de manege lijkt op de fokmerries die hij altijd had. (die stonden namelijk achter mijn huis) ik zal een keer foto's op mijn profiel zetten, dan kunnen jullie zelf oordelen.

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 07:27

idd fokker, vlaamsche dialecten é :o

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 08:04

@Animal_lover: Ik heb een Dakota! Roxana Dakota, moeder is Anna Dakota :D In m,n profiel staan foto's.

Maar mijn merrie is niet typisch Frans. Ze is wel aan de maat voor een draver, 1.65m.