Opstap probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrisGr

Opstap probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 20:18

Aangezien het hier om dravers gaat heb ik een vraag:

Ik heb zelf een draver en ik heb een probleem.
Met opstappen loopt hij telkens weg. ( en dan niet stapjes nee met een rot gang wegrennen.)
hierdoor ben ik al heel vaak gevallen , best wel hard.

We hebben het al geprobeert met iemand vasthouden maar toch blijft hij niet stilstaan.
Ik wil ook niet zo verder , met een paard wat zo doet.

Bij de muur hebben we ook al geprobeert, maarook dat helpt niet omdat hij dan vlak langs de muur rent en als je dus niet goed zit knal je tegen de muur aan.

Wie helpt mij?

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:52

je paard is nog erg jong en moet misschien wel wennen aan het gewicht op zijn rug.Misschien is je paard nog niet sterk genoeg en probeerd hij zo onder het gewicht vandaan te lopen.Niet opgeven hoor,je paard is nog steeds aan het leren,succes,groetjes...

IrisGr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 20:53

elise t. schreef:
je paard is nog erg jong en moet misschien wel wennen aan het gewicht op zijn rug.Misschien is je paard nog niet sterk genoeg en probeerd hij zo onder het gewicht vandaan te lopen.Niet opgeven hoor,je paard is nog steeds aan het leren,succes,groetjes...

maar het probleem is hij heeft altijd stilgestaan?

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:59

heeft hij zijn mond open als hij wegloopt?En als je aan de rechterkant opstijgt,zou hij het dan ook doen denk je?Als hij het eerst niet deed en nu opeens wel kan het ook een ongemak ergens zijn,de vraag is dan alleen waar.groetjes...

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:12

Zoals Elise zegt, probeer 's rechts op te stappen!

Wat bij m,n eerste draver goed heeft geholpen is voor het opstappen eerst om me heen laten lopen. Elke keer als hij weg wilde lopen terwijl ik m,n voet in de stijgbeugel stak en hij wou gaan lopen liet ik 'm meteen weer om me heen lopen.
Dat werdtie gauw zat :D

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:22

Als hij eerst wel gewoon stil stond zou je kunnen denken dat hij misschien ergens pijn heeft? Of misschien heb jij iets verandert aan je opstappen?

Ik denk dat je vooral heel goed moet uitsluiten dat je pony/paard ergens pijn/last van heeft.

Hoe oud is je pony/paard?

Ook nog een idee is hem laten inbuigen tijdens het opstappen; als je links opstapt je linkerteugel wat korter pakken en zorgen dat hij naar links inbuigt als je dan zit kan je zn hoofd/hals weer recht voor z'n lijf brengen.
Als hij zicht niet zo recht kan houden in de hals kan hij ook veel minder snel/hard wegrennen.

Waarom zouden jullie rechts opstappen proberen?
(gewoon een vraagje hoor ;) )

Marriiel_

Re: Opstap probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:28

In het Bit stond volgens mij een artikel over hoe slecht opstappen is voor de paardenrug. Al jou gewicht drukt aan één kant van de rug, niet erg prettig voor een paard. Maak een opstapje zodat je zo je paard op kan stappen zonder dat je aan die rug hoeft te hangen. Even de rug laten nakijken is vaak geen overbodige luxe.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:34

x_kellebell schreef:
Waarom zouden jullie rechts opstappen proberen?
(gewoon een vraagje hoor ;) )

Waarom niet? Ik stap zowel rechts als links op. Wat ik ooit heb gelezen is dat links opstappen al van heel vroeger is. Vanuit de cavelerie stapten ze links op omdat anders het zwaard/sabel in de weg zat (werd links gedragen). Ik rij doorgaans niet met een zwaard/sabel ( ;) ) dus stap ik ook rechts op.

Ach, voor het paard ook weer's wat anders :D Beetje patronen doorbreken, worden ze mentaal flexibel van.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:07

Laat zijn rug een nakijken.
Het lijkt erop dat hij weg "vlucht" voor het gewicht. Dit is geen gedragsprobleem, maar een fysiek probleem als je het mij vraagt.

IrisGr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 20:08

hallo allemaal,
bedankt voor al jullie reacties
helaas hebben wij hier bijna alles al van geprobeert en zijn wij ook een beetje het spoor beister.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:54

hoi hoi
mijn draver deed het ook maar ik gebruik nu een wat hoger opstapje zodat ik niet eerst hoeft te hangen maar meteen been in de beugel en hup het werkt echt prima.
odysseus is pas onder het zadel en het gaat echt beter.
su6

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:10

Is bijna altijd een rug probleem en dit komt vaak door een niet goed passend zadel.Een opstapje is sowiewso niet alleen beter voor je paard maar ook voor je zadel en voor je zelf.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:29

haha, ik herken het helemaal. Ik heb zelf een 6 jarig dravershengstje welke eerst ook meteen aanliep zodra hij dacht dat ik op wilde stijgen.
Nu ben ik erachter gekomen dat hij dat alleen in de buitenbak of op een open buitenterrein doet. In de binnenbak staat hij braaf stil en kan ik gewoon opstijgen ;-)
Maar zodra hij buitenkomt wordt hij zo druk dat hij niet meer weet hoe zijn hoeven aan de grond moeten blijven staan zodat ik ook nog mee kan op de buitenrit :o
Hij is dus gewoon enthausiast en ik stap dus nu voortaan binnen in de gang op en rij dan naar buiten waar hij dus ook meteen weer begint te trappelen :P
Maar ja, we gaan ook naar buiten voor ons plezier en hij laat duidelijk merken dat hij dat leuk vindt!

Ik denk dat je consequent moet blijven en inderdaad zijn rug eens na moet laten kijken. Daar kan het probleem ook liggen!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:33

En misschien nog een tip die je nog niet geprobeerd hebt.... heb je al geprobeerd wat je paardje doet als je al gereden hebt? Dan nog een paar keer oefenen?
Vaak lukt het na het rijden wel, ze zijn de grootste energie kwijt en jij bent ook minder gespannen! Nu is het al meteen een gevecht als je wil opstijgen ;-)

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:40

Zet er eens een braaf paard naast, die wel stil staat hielp bij mij, daarnaast goed je rug na laten kijken want mijn zadel was ook niet goed nu is mijn zadel goed, maar zit het er natuurlijk nog een beetje in.. maar soms denk je dat iets echt past tot dat je een ander even laat kijken..
Kennis of vrienden of een erkend iemand.

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:56

het kan zijn dat je zadel neit goed ligt! ookal denk je van wel! mijn paard rende ook weg met opstappen, en toen had ik een nieuw zadel gekocht en een zadelmaker na laten kijken en toen heeft hij mjin andere zadel ook bekeken en toen bleek dat hij helemaal nietgoed lag!! terwijl ik hem had meegekocht met de vorige eigenaar! dus ik dacht die ligt wel goed, nou niet dus.
en dan doet het pijn als er druk op komt en met het opstappen is dat het meest en dan wikl hij daarvoor vluchten.
maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn maar dit zou goed kunnen! ;)

Irene_vZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:02

Ik herken het probleem, alleen liep mijn paard met een rotvaart naar achteren! De oplossing? Een suikerklontje voordat ik mijn voet in de beugel steek en hij is braaf.. Ik moet wel snel opstappen en meteen naar voren gaan als ik zit, maar tot nu toe trapt hij er nog elke keer in. In mijn geval had hij geen last van zijn rug maar een ehh dominant karakter. Maar als het een andere reden heeft dat jouw paard dit gedrag vertoont kan het zijn dat omkopen met wat lekkers niet helpt ;)

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:47

Herkenbaar probleem :P
Had ik met meerdere dravertjes ook last van. Ben toen op gaan stappen met een opstapje en dat scheelt echt een hele hoop.
Ook niet meteen laten weglopen. Stap op, blijf even staan. Beloon je paard, wacht vijf tellen en rij dan pas weg. En verder veel oefenen :D