training tot draver.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

training tot draver.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 09:39

Hallo allemaal,
Wij (mijn man eigenlijk Haha! ) heeft een zweedse koudbloeddraver van 12 jaar. Tot haar achtste heeft ze op de drafbaan gelopen, met goede resultaten, daarna twee veulens gekregen bij haar eigen fokster en drafstalhoudster, en daarna nog een half jaartje bij een kennis van haar gestaan om in het bos te werken. Voor dat laatste was ze niet geschikt. Het werk is te zwaar voor haar, vandaar dat ze haar verkochten. Ze was toen ong 10 keer bereden, met barebackpad in het bos.

We kregen haar in febr. maar ze heeft erg veel tijd nodig gehad om te wennen (ze was in het begin sjaggie en had wat gezondheidsproblemen, mogelijk omdat ze zowat haar hele leven op 1 vaste plaats heeft gestaan en erg gevoelig is), daarna hebben we wat weitrubbels gehad die opgelost moesten worden, maar nu zijn we echt met haar aan het werk gegaan.

We zijn begonnen met grondwerk, omdat we eigenlijk het geheel opnieuw willen opbouwen. Ze heeft het zadel al opgehad, maar zodra er iemand op gaat zitten, raakt ze wat gespannen. Niet vreemd, gezien het nieuw is voor haar.
Vandaar dat we hebben besloten om vanaf het begin te beginnen, grondwerk dus, hulpen leren vanaf de grond, daarna grondwerk met zadel (ff kijken dat het zadel perfekt zit) en dan pas weer heel rustig aan wat rijoefeningen.

Grondwerk is ook nodig omdat ze volledig uit conditie is en een zwakke achterhand met slechte bespiering. Daar moet dus aan gewerkt worden. We werken uitsluitend met NH.

Nu dus mijn vraag.... Ik vind het altijd prettig om de achtergrond van een paard een beetje te weten, omdat je op die manier veel sneller reacties van een paard begrijpt (manier waarop ze dingen heeft geleerd, welke dingen ze heeft geleerd ed)
In de drafsport ben ik echter een enorme leek. Daarom zou ik het leuk vinden als ik meer info kan krijgen over de manier waarop dravers worden getraind. Ongetwijfeld verschillen methodes van elkaar, maar ik neem aan dat er ook veel overeenkomsten zijn. Misschien is er ergens een site met meer info over de opvoeding van veulen tot draver.
We willen ook een keer op de drafbaan gaan kijken, maar ook dan is het belangrijk dat je goede info hebt, zodat je niet zelf allerlei conclusies gaat trekken die wellicht niet kloppen.

Even voor alle duidelijkheid.... ik weet vrijwel zeker dat er altijd zorgzaam met haar is omgesprongen dus het achterliggende idee is absoluut niet om vermeende mishandeling of zo op het spoor te komen, maar puur interesse over trainingswijze van dravers en daar met de eigen training rekening mee te houden.

Van mijn haf ken ik ook de achtergrond en dat werkt gewoon lekker omdat je veel beter reacties kunt inschatten, begrijpen en op inspelen.

WendyBZ

Re: training tot draver.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:53

http://www.dravers.nl Lachen Staat een beschrijving op.

Ik zou het eigenlijk geen training tot draver willen noemen, eerder training tot koerspaard. Hier mag alleen gekoerst worden met paarden die ingeschreven staan bij de NDR. Draver zijn ze dus al Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 11:09

oeps ja klopt... die fout maak ik nog steeds wel eens. Het is natuurlijk altijd een draver, maar ik bedoel idd tot koerspaard. Hier moeten ze overigens ook ingeschreven staan. We kregen pas nog bericht dat silja nog ingeschreven staan en dat we nog met haar kunnen koersen. Hihi... hebben er de ballen verstand van....

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:14

In Nederland is het niet zo makkelijk, helaas. Als je een Draver koopt en je wilt ermee koersen, dan moet je je zelf ook inschrijven bij de NDR à 200 plus nog wat bijkomende kosten. Alleen handig als je echt wilt koersen dus. Ga je niet koersen dan wordt ie uitgeschreven en opgegeven als verkocht zonder papieren of als gestorven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 11:21

Hier blijft hij wel geregistreerd in de draversbond, ook na zijn carriere, maar je moet een extra betaling doen als je wilt koersen. Dat doen we dus niet, gezien ze nooit meer de baan op gaat. Maar de fokster en drafstal kan nog altijd op de site zien waar haar paard nu is. Onze naam is gewoon bekend bij de bond.

De site die je noemde had ik wel vaker gezien. ik was zelfs al eens op het forum geweest, maar stom genoeg niet dat stukje over van veulen tot koerspaard. Leuk hoor, om te lezen.