De engels volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 00:18

Wist helemaal niet dat de EV zo 'wild' bekend stond! Hier een 16-jarige dame, 24/7 buiten en ze loopt 2x per week een lesje. Onder het zadel een schat van een beest, in de hand soms wat venijnig maar verder de rust zelve! Ook op buitenrit niks aan de hand! Toch grappig dat dit zo kan verschillen :D

petitparis

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:02

24/7 weidegang kan ook heel veel verschil maken. Velen kopen een EV en houden ze dan zoals ze op een manege gezien hebben, dus bijna continu op stal en slechts enkele uurtjes op de weide. Dan krijg je dus bommetjes en een slechte reputatie van het ras.
Ken enkele renpaarden die je gewoon verongelukken als je ze niet dagelijks rijdt en/of op de weide laat. Maar bij voldoende vrije beweging super makkelijk zijn.
Onze EV's kan je makkelijk maanden stilzetten en weer terug opstappen alsof het de normaalste zaak van de wereld is (ok mss niet op de renbaan, omdat ze dan net ietsje te enthousiast zijn)

Alles zit in het management en hoe de ruiter ermee omgaat als ze wel "heet" worden... (uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar da's bij elk ras/type)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:18

Ze heeft inderdaad wel een stalondeugd opgelopen voor ze bij ons kwam, weven :j Als ze nu dus soms even op stal moest om te eten was het meteen weven, ook als ze eten/aandacht wil gaat ze over het hek staan weven... Geen paard om op stal te houden dus!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:25

Hi Santos had even gekeken naar de geslachtslijnen van onze paarden maar behalve northern danser kon ik niet direct familie van elkaar ontdekken en denk dat die wel in de lijn heel veel volbloeden zit haha. Winterfell is een dochter van Haafhd, de vader van haar moeder is Robellino uit Amerika. Zij zelf komt uit Engeland.

Gister trouwens toch een eng voorwerp ontdekt: een grote pion, vond Fell toch niet zo leuk dat ik die vanuit het zadel oppakte om aan de kant te zetten. :D

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:53

dus geen directe familie, begrijp ik... En inderdaad nothern danser zit bijna overal in.Wij hadden van de week een boog van ballonnen naast de bakrand staan ivm het zoveel jarig bestaan van de manege. De instructrice wilde hem zelfs weghalen, not done dus. Na ong. 15 min, zag ze hem niet eens meer staan :D

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:57

Ik ook een Engelse volbloed in mijn bezit. :) vv Northern Dancer en ruin van 15 jaar, maar voelt zich zo jong als nog wat en zeker nog niet versleten na een rencarrière. :)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:34

leuk paard in je profiel, hanne :D

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:17

beetje rustig hier , komkommertijd :D . Net 14 dgn op de veluwe geweest met mijn ev. Zoals gewoonlijk is ze nergens van onder de indruk, beetje saai paard eigenlijk, zelfs een ree en een zwijntje kregen haar niet van haar stuk..

Hier een ritje met camping genoten, de oren vooraan zijn van ons :D
Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:34

Leuk topic.

Heb sinds kort ook een engelse volbloed en loop al tegen een eerste probleempje aan. Superlief dier, cool in de kop, mooi beestje ook. Maar ze kan eten voor 10 en nog staat ze schraal.

Ze is sowieso van het fijne type en aan de maat (1.65 voor een 3-jarige) maar ik heb er liever toch wat meer spekjes op.
http://i7.photobucket.com/albums/y290/ngaparou/knol/IMG_2461_zps6d154fef.jpg

Ze komt uit training (verder niet gekoerst) en is nu 2 weekjes verhuist naar een pensionstal bij mij in de buurt. Krijgt weidegang, hooi (vanwege schrale wei), 4kg musli per dag en werkt voorlopig amper tot niet.

Mischien hebben jullie nog voertips?
Vollere wei zou goed zijn, maar is niet direct ter beschikking.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:38

ik zou luzerne en olie gaan bijvoeren en toch eigenlijk krachtvoer minderen... EV's worden vaak "overvoerd" waardoor ze eigenlijk heel weinig opnemen uit hun voer

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:32

Hoi thioro leuk dat je ook een volbloed hebt. Ik heb Winterfell nu 1,5 jaar en tja echt dik krijg ik haar ook niet. Ik heb me er een beetje bij neergelegd, ze krijgt genoeg te eten en ik weet dat veel paarden in Nederland ook gewoon te dik zijn dus het beeld wat we hebben hoe een paard eruit hoort te zien kan ook vertekend zijn. Ik ga mee met de tip van petitparis luzerne en olie heb ik Fell ook bijgevoerd de eerste winter toen ze voor het eerst veel buiten kwam en daardoor echt ingevallen was, dat hielp super. Ik ben zelf overgestapt op ander krachtvoer, ze krijgt nu 1 kilo per dag over 2 voerbeurten verdeeld, vind 4 kg musli wel erg veel, zeker voor een paard dat niet werkt. Paarden aan laten komen doe je sowieso beter met ruwvoer dan met krachtvoer, krachtvoer is meer voor de energie zeg maar. In training krijgt een volbloed meestal veel krachtvoer maar dat zal komende tijd niet nodig zijn denk ik. Als ik de foto kijk is ze ook niet echt mager, meer mooi afgetraind, misschien is dat gewoon een beetje haar bouw en wordt ze dus gewoon niet heel veel dikker.

Ps vergeet helemaal te zeggen: leuk paard :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:57

Ben het er helemaal mee eens hoor. Beter ruwvoer dan krachtvoer. En ja,ze zal wss altijd pezig blijven maar ze is na de verhuis zo snel vermagert (en het is nochtans echt geen stresskip) dat we toch maar het voer opgeschroefd hebben. Ik wil haar niet mager de winter in laten gaan.

We begonnen ook gewoon met 2 kg muesli per dag.

Zo kwam ze aan:
http://i7.photobucket.com/albums/y290/ngaparou/knol/IMG_20130729_134506_zps194aa095.jpg

En dit was welgeteld een week later, met weidegang en dus die 2 kg.
http://i7.photobucket.com/albums/y290/ngaparou/knol/IMG_2464_zpse7d264ce.jpg

Op de stal waar ze vandaan komt kregen ze 4 tot 8kg, naargelang ze echt in koerstraining stonden of niet (zij dus niet).

Jammere is ook dat de weides nogal kaal zijn nu.

Bon, ze vermagert niet nog meer nu met het huidige rantsoen. Eens kijken of we luzerne hebben. En was al van plan om in de winter olie bij te geven.

Ken ook volbloeds die het goed doen op enkel ruwvoer en hooguit een beetje krachtvoer voor de leuk. Maar denk niet dat ik dat nu van haar kan verwachten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:07

dat heeft tijd nodig thioro, de spijsvertering van renpaarden is eigenlijk "om zeep" door de grote hoeveelheden krachtvoer. Op 2 weken heeft die zich nog niet aangepast...
De mijne wordt niet dikker van 1kg krachtvoer extra hoor. Maar eerder van hoogwaardiger ruwvoer en eventueel een beetje bietenpulp met zemelen en wat olie en nog niet eens zo gek veel. Maar wel onbeperkt hooi, zelfs bij overdag een volle vette weide (is helaas maar enkele weken/jaar)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:00

ik krijg er bij de mijne ook geen vlees op. alleen bij een volle wei, zie je ze groeien. helaas was dit maar een week of 4, daarna is het droog hooi geworden, hlaas |( . En gezien de regen ons maar steeds niet kan vinden, blijft dat voorlopig ook zo.

Ik geef haar de zomer door een paar handjes brok per dag, en in de winter smiddags en savonds 1 kilo brok. Ze lust wel meer, maar komt er niets van aan.

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:33

Ook ik heb me er bij neergelegd dat dei van mij schraal blijft. Spieren genoeg maar totaal geen vetje of ook maar vlees te vinden. Het maakt niet uit wat en hoeveel ik voer. Van een volle wei krijgt hij alleen een dikke grasbuik maar meer niet. Verder is hij goed gezond, glanst je tegemoet, heeft looplust voor 10 en is een blij paard. Ik maak me er niet meer druk om, denk dat het gewoon bij het ras hoort.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:26

ik weet er anders staan die wel genoeg reserves hebben en makkelijk 50kg moeten afvallen.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:29

uuuhh schraal???

Onthoudt dat je een EV hebt en geen KWPN'er of een arabier of ander voller ras. Onze Black Pearl is volgens jullie begrippen dan super mager.

http://i1094.photobucket.com/albums/i45 ... e7a131.jpg
(eerste paard links)

Je paard ziet er goed uit en is niet te schraal.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:03

Sja bij het testrijden kon je haar ribben anders toch niet zien en waren de rug en bilspieren niet zo scherp.
Dus na de verhuis was ze weldegelijk te schraal voor haar doen.
Dat een EV geen fjord is die dik wordt van lucht weet ik ook wel maar dat ze dan maar per definitie scherp moeten staan 'omdat dat het ras is' wil ik niet geloven. Er zijn volbloeds die je tonrond kan krijgen (niet dat ik haar tonrond wil, maar koersconditie is ook niet nodig)
Iig, ze begint toch terug bij te zetten. Verhuis zal verteerd zijn.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:43

Hallo allemaal. We hebben er een even op proef. The d-jay factor, Het is een 9-jarige ruin.
Hij gaat bij ons voor het recreatieve, hetgeen hij kan, maar zijn hoofd zal nog veel bij de renbaan zitten.
Nu is bij het 3e ritje een probleem ontstaan waarbij ik jullie advies nodig heb.
De rustige galopjes gaan prima, maar hij sprong bij een kuiltje van galop in rengalop en was onmogelijk te stoppen waardoor een hele gevaarlijke situatie ontstond.
2 vragen. Hoe remmen ze een paard op de renbaan? Wordt tijdens de race het bit strak vastgehouden en moet je her pakken eer het paard afremt? Dus lange teugel geven en daarna afremmen.
We rijden nu met een enkel gebroken trens, wat is een beter bit? Ik heb nog een pelhalm liggen.
Graag jullie advies, het is verder een super paardje, maar als het gevaar voor dier en ruiter betekend willen we hem niet kopen.

Gr. Linda

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:56

Mijn paard wordt afgeremd door vuisten te maken (eigenlijk hoe je jouw teugels vast hebt) en met je volle gewicht op de schouders (naast de schoft steunen). Dit alleen om écht af te remmen. Voor te vertragen is gewoon druk maken.
Afbeelding
En met duimen over schoft/hals heen voor meer grip.
Het hangt ook wel van paard tot paard af. :) Daarmee bedoel ik de manier van training.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:52

hangt er idd vanaf hoe ze gereden zijn. Bij de mijne betekent "herpakken" of teugels korter nemen juist "aanpakken" en aanzetten in hogere versnelling.
Bij sommigen helpt het om het hoofd heel hoog te brengen zodat ze niet kunnen steunen op het bit en bij anderen zoals hierboven beschreven steunen op de schoft (handen vast zetten) en/of met 1 hand toch proberen "ophoudingen" te maken (kunnen iets "groter" zijn dan bij dressuur/bakwerk)

Na vele uren in de piste dressuren betekent diep zitten voor mijn paard gelukkig ook afremmen en weet ze dat het niet geapprecieerd wordt om in rengalop te gaan.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:26

Hi boefje ik herken je probleem een beetje heel af en toe wil Fell dit soort streken ook wel uithalen op de terug weg naar huis. Ik denk ook dat het misschien een stukje uitproberen is of hij de leiding over kan nemen. Fell doet dit soort dingen meestal niet als ik rijd, we kennen elkaar intussen en ze weet dat ik de baas ben, maar toen m'n zusje een keer reed probeerde ze het ook. Het is dus ook vertrouwen wat je op moet bouwen en elkaar leren kennen zodat je het voor kan zijn. En vergeet niet dat dit ook bij warmbloeden een probleem kan zijn, als een paard nu eenmaal enthousiast in rengalop zit zijn ze vaak niet te stoppen. Ik heb dit net zo goed bij m'n Arabische volbloed die niet van de renbaan komt. Eigenlijk juist meer dan m'n ex renpaard :D Ik ben van mening dat de meeste renpaarden goed opgeleid worden en dat controle over het tempo ook iets is wat ze geleerd is, tenslotte gaan ze er bij een training ook niet allemaal als een idioot er vandoor. Een ander bit zou ik niet doen denk ik, ze hebben geleerd om te steunen op het bit en vraag me af of dit dan helpt. Eventueel kun je op buitenritten een martingaal of zo proberen om te kijken of je dan meer controle hebt. Verder helpt bij Fell rustig hooooo zeggen en fluiten ook goed om langzamer te gaan en ik heb wel eens gelezen dat je moet waken dat ze in galop de kop er niet opzetten, dus het hoofd een beetje opzij (niet omtrekken hè das ook niet goed in zon tempo) moet houden. Succes hoor hoop dat het een match wordt, ik heb van de mijne nog geen seconde spijt :)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:05

misschien een dom antwoord, maar bij ons help een hoooooooooo ook heel goed. Vooral op plekken als de hei, dan kan je ver vooruit zien en dan vooral op de terug weg naar huis, dan wil de versnelling wel eens in zijn 8 gaan :D . Ik weet zelf de lastige plekken en begin dus enthousiast te hoo en en dat helpt zeker om ons tempo wat terug te brengen.. :D

zie nu dat dittaswart dit ook al aangeeft :oo

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 00:22

Haha maar onze paarden lijken toch ook op elkaar Santos ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:53

Bedankt zo ver.
Martingaal gebruikte we al.
We gaan hem nu als we alleen rijden enkel stap en korte draf doen.
In groep hele kleine rustige galopjes.
Er zal een half jaar werk aan zijn.
Ander bit lijkt mij ook geen goed idee, hij is heel gevoelig in de mond.
En wat betreft HOOOOOO roepen, ik denk dat ze hem door het hele bos hebben horen schreeuwen :D :D :D
Ik hoop dat zijn conditie gauw terug zakt en we proberen te voorkomen dat hij een tikkent bommetje wordt tijdens het rijden.