Dressuur met je draver. (serieus)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:20

Hoe hebben jullie je Draver het correct galopperen aangeleerd?
Veel longeren?

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:10

Dat kon ie al vanaf z'n geboorte. ;) Nee grapje..je bedoeld onder het zadel. Bij ons, dieter en mij veel oefenen dus meters maken. Belonen als het goed gaat. Veel aan de balans werken en sterker maken van de achterhand door bijvoorbeeld grondwerk.

Eefje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:40

hee leuk topic!
zou heel graag willen starten maar de galop gaat niet zo goed, dan wordt het een renpartij en daarna krijg ik hem niet gelijk weer netjes in de aanleuning.
nog tips hiervoor?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:44

Ik heb het boek longeren met Lammert Haanstra doorgespit,
en ben tot de conclusie gekomen dat longeren met touwtjes een mooi begin is
voor een betere aanleuning.
Als dat goed gaat kan het ook met dubbele lijnen,of Pessoa.
Het paard moet met de achterhand gaan "dragen" i.p.v. "stuwen".
Kyara heeft de neiging om in 4 takt te galopperen i.p.v. 3 takt.
Soort van met de achterbenen in draf,de voorbenen in galop.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:19

FireAndIce schreef:
Veel longeren?

Veel oefenen. Aanspringen vanuit een rustige draf en niet erin laten 'vallen'. Vaak aanspringen vanuit de bocht en het eerst bij korte stukjes houden.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:04

WendyBZ schreef:
FireAndIce schreef:
Veel longeren?

Veel oefenen. Aanspringen vanuit een rustige draf en niet erin laten 'vallen'. Vaak aanspringen vanuit de bocht en het eerst bij korte stukjes houden.

Klopt,en ik kan ook eerst stemhulp gebruiken die ze bij het longeren heeft geleerd.
Dus stemhulp in combinatie met been/zithulp.
Dan kun je later de stemhulp weglaten.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:27

FireAndIce schreef:

Ik zou daar mee opletten, die touwtjes kunnen ook voor paniek zorgen als hij niet snapt wat de bedoeling is. En bijv. mijn oudere draver kan onder het zadel prima galopperen in de bak, op beide handen enz., maar aan de longe komt hij niet veel verder dan een rondje. ;) Zeker bij een paard dat neigt naar viertakt zal wat ondersteuning van je zit en benen erg belangrijk zijn. Touwtjes werken alleen aan de voorkant, en het gaat juist om de ontspanning, als die weg is kun je het verder wel vergeten.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:47

Nina_rex schreef:
FireAndIce schreef:

Ik zou daar mee opletten, die touwtjes kunnen ook voor paniek zorgen als hij niet snapt wat de bedoeling is. En bijv. mijn oudere draver kan onder het zadel prima galopperen in de bak, op beide handen enz., maar aan de longe komt hij niet veel verder dan een rondje. ;) Zeker bij een paard dat neigt naar viertakt zal wat ondersteuning van je zit en benen erg belangrijk zijn. Touwtjes werken alleen aan de voorkant, en het gaat juist om de ontspanning, als die weg is kun je het verder wel vergeten.

Ze loopt erg met haar hoofd omhoog,dat zie je vaker bij jonge dravers die hebben gekoerst.
En longeren met dubbele lijnen?
Ze is pas 6 jaar,ik wil niet teveel van haar vragen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:51

Doen ze niet allemaal hoor, die van mij speelt eerder duikboot. Ik zou er in het begin niet teveel aanhangen. Eerst maar eens op een rustig tempo kunnen draven en in balans blijven. Niet perse meteen in de houding dwingen. Ik heb zelf wel gelongeerd met een chambon. Erg prettig omdat die wel wat meer ruimte geeft om de neus eruit te steken.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:01

Eerst de balans helpen vinden,ze hangt ook erg op de teugels,
dus die laat ik wat vieren,dan moet ze wel op eigen benen lopen.
Stelling links en rechts vragen,veel voltes rijden.
Als ze in Katwijk staat neem ik les.
misschien balkjes draven aan de longe?

espritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:48

Ik meld me ook weer eens, maar dan met minder goed nieuws ;( .
Met heel veel pijn in mijn hart bied ik Esprit te koop aan, de zin in rijden is bij mij helemaal weg.
Natuurlijk word ze nog heerlijk geknuffeld en gepoetst, maar ze is pas 8 en wil toch wel graag iets doen.
Ik kan haar dat op dit moment niet geven en aangezien dat voorlopig niet zal veranderen, moet ik doen wat voor haar het beste is en waar zij het gelukkigste van word.
Ze gaat echter niet zomaar naar de eerste de beste.
Ze gaat alleen naar een goed nieuw thuis, waar ze dagelijks op de wei kan staan.
Het liefst bij iemand thuis of op een kleinschallige pensionstalling.
Wij hebben al 3 jaar op een grote manege gestaan, daar word ze niet gelukkig van.
Dan is ze druk op stal, wat weer resulteerd in een blessure zoals kapotte knieen enz.
Maar staat ze op een rustige stal, dan mankeerd ze nooit wat.
Verder kan ze ook niet op vlas staan, krijgt ze hoefzweren van.
Mochten jullie iemand weten die mijn meisje heel gelukkig kan maken, dan hoor ik het graag!
Foto's staan in mijn profiel!

Dabo

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 23:28

Ah Espritje, dat is geen leuk nieuws nee. Jammer joh! Sterkte.
Wel eerlijker voor haar, hopelijk vind je een lief baasje voor haar :)

Lienke_ziggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:40

Hallo Allemaal,
Een tijdje geleden had ik me hier al eens als nieuw vermeld. Maar daarna niks meer laten horen. Oeps. :oo
Nu heb ik de laatste tijd wat een probleempje met rijden.
Ze trekt mij constant het zadel uit. Vooral in stap. Ook al heb ik geen druk op de teugels. Ze geeft steeds kleine rukjes.
Nu weet ik dus niet of dit dravers eigen is? Dravers zoeken wel meestal steun via de mond. Maar de laatste tijd is het wel heel extreem.
Moet ik haar hiervoor nu straffen of?
Ze wordt van de week bekapt. Haar hoeven zijn iets aan de lange kant. Misschien heeft ze hierdoor wel wat minder evenwicht.
Vrijdag komt waarschijnlijk de veearts en ik denk dat ik die ook maar even in de mond laat kijken.
En anders maar een osteopaat erbij.
Weten jullie misschien nog iets wat het kan zijn?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:42

Oeps, ik ben hier ook al heeeeeeel lang niet meer geweest. :o

Rij ondertussen met Loki (draver x tuigpaard) M2 dressuur! :)
In onderschrift staan nog wat foto's van van de week.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:14

hii mensen pff veel ste lang niet gereageert n og steeds roi met zijn buik gehad.

ik heb goed en slechter nieuws van mijn kant af...
goede nieuws roi zijn maagzweer is voor grootste gedeelte over en hij is haast genezen en we gaan vana volgende maand verhuizen naar ene grotere stal met binnen maneges zodat ik altijd met hem kan rijden.
maar vanuit daar komt ook wat slecht nieuws of tenminste ik weet nog niet wat...

vandaag heb ik een paard gereden wat toevallig te koop stond met heel veel uitstraling springtalent en zekker talent om hogerop te komen in de sport zowel dressuur, springen als sgw ...
nu is mij aangeraden heel erg te gaan kijken wat ik wil door mijn instructies en nog wat vrienden.
de woorden waren letterlijk ik vind het zonde als je jouw lust en talent weggooit door met zo'n paard als roi te gaan rijden aangezien hij nooit hogerop komt dan de b of L.
ik ben zo'n goed team met roi geworden maar die twijfels onze toekomst is niet zekker kwa wedstrijden en met dat andere paard weet ik waar ik naartoe kan rijden....
ik ben ten einde raad en er spelen nog wat factoren mee.

roi zijn galop is helemal terug gevallen... hij kan nog steeds niet rechtuit galloperen ik hoop dat ik hem op zijn nieuwe stal beter kan gaan doorrijden en het voor mekaar kan krijgen.

hoe gaat het met iedereen hier voor de rest

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:21

charmedxlove schreef:
hii mensen pff veel ste lang niet gereageert n og steeds roi met zijn buik gehad.

ik heb goed en slechter nieuws van mijn kant af...
goede nieuws roi zijn maagzweer is voor grootste gedeelte over en hij is haast genezen en we gaan vana volgende maand verhuizen naar ene grotere stal met binnen maneges zodat ik altijd met hem kan rijden.
maar vanuit daar komt ook wat slecht nieuws of tenminste ik weet nog niet wat...

vandaag heb ik een paard gereden wat toevallig te koop stond met heel veel uitstraling springtalent en zekker talent om hogerop te komen in de sport zowel dressuur, springen als sgw ...
nu is mij aangeraden heel erg te gaan kijken wat ik wil door mijn instructies en nog wat vrienden.
de woorden waren letterlijk ik vind het zonde als je jouw lust en talent weggooit door met zo'n paard als roi te gaan rijden aangezien hij nooit hogerop komt dan de b of L.
ik ben zo'n goed team met roi geworden maar die twijfels onze toekomst is niet zekker kwa wedstrijden en met dat andere paard weet ik waar ik naartoe kan rijden....
ik ben ten einde raad en er spelen nog wat factoren mee.

roi zijn galop is helemal terug gevallen... hij kan nog steeds niet rechtuit galloperen ik hoop dat ik hem op zijn nieuwe stal beter kan gaan doorrijden en het voor mekaar kan krijgen.

hoe gaat het met iedereen hier voor de rest

Klinkt heel bekend, dat zei mijn vorige instructrice ook tegen mij. Resultaat: instructrice eruit en paard is gebleven ;)
Ik zou er toch goed over nadenken als ik jou was, Roi is nu je maatje en een paard met "meer talent" is geen 100% garantie op succes.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:59

ja dat snap ik.. je paard is je maatje maar met elk paard waar je een bepaalde klik mee hebt wordt je maatje wel... ik wordt er zelf gewoon zo moe van die 2 stappen vooruit en weer 4 naar achter toe... ik hoop dat het snel wat beter gaat met roi ik ben wel vanplan spring les te gaan nemen met hem en weer volop te gaan rijden en hopen op verbetering.

ik zou heel graag een ander paardje willen kopen waarmee is wel gewoon verder kan en niet blijf hangen maar roi is veelste moeilijk los te laten... de kunst van het paardrijden - durfen los te laten.
ik zou graag met iemand willen praten die met zijn draver is gaan springen en dressuuren en hoe die het hebben gedaan ik wil het echt heel graag maar de puf begint ook gewoon op te raken.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:03

AramisJames schreef:
Ik zou er toch goed over nadenken als ik jou was, Roi is nu je maatje en een paard met "meer talent" is geen 100% garantie op succes.

Helemaal mee eens. Hoeveel mensen verkopen hun Draver niet omdat ze de 'sport' in willen, maar bereiken vervolgens alsnog niets? Daarbij kan je met je Draver ook prima wedstrijden rijden, het is maar net hoe je het ziet.

Als de galop ineens niet goed meer gaat zou ik hem even laten checken; DA of osteo. Dat hoort natuurlijk niet zo.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:07

WendyBZ schreef:
AramisJames schreef:

Helemaal mee eens. Hoeveel mensen verkopen hun Draver niet omdat ze de 'sport' in willen, maar bereiken vervolgens alsnog niets? Daarbij kan je met je Draver ook prima wedstrijden rijden, het is maar net hoe je het ziet.

Als de galop ineens niet goed meer gaat zou ik hem even laten checken; DA of osteo. Dat hoort natuurlijk niet zo.

hij is laatst helemaal nagecheckt door alles fysio, massage, zadel helemaal opgevult DA is gezond weer.... heb allee een tijd niet gereden en dan is hij zin galop kwijt... en ik wordt er zo moe van dat elke x dat ik ziek ben of hij iets heeft of we het even druk krijgen ik weer helemaal vanaf het begin kan beginnen...

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:52

charmedxlove schreef:
ja dat snap ik.. je paard is je maatje maar met elk paard waar je een bepaalde klik mee hebt wordt je maatje wel... ik wordt er zelf gewoon zo moe van die 2 stappen vooruit en weer 4 naar achter toe... ik hoop dat het snel wat beter gaat met roi ik ben wel vanplan spring les te gaan nemen met hem en weer volop te gaan rijden en hopen op verbetering.

ik zou heel graag een ander paardje willen kopen waarmee is wel gewoon verder kan en niet blijf hangen maar roi is veelste moeilijk los te laten... de kunst van het paardrijden - durfen los te laten.
ik zou graag met iemand willen praten die met zijn draver is gaan springen en dressuuren en hoe die het hebben gedaan ik wil het echt heel graag maar de puf begint ook gewoon op te raken.

Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens... Ik denk nl niet dat je met elk paard een klik of dezelfde klik kan hebben. Ik heb ook getwijfeld toen ik Aramis ongeveer een jaar had hoor. Galop leek nergens naar en hij ging er om de haverklap vandoor. Het werd soms echt gevaarlijk. Nu kan ik zeggen dat ik er een heerlijk paard aan heb, maar ik heb het dus ook niet cadeau gekregen.
Aramis is nu een paard die ik volledig vertrouw, ik weet wat ik aan hem heb. Kan er heerlijk mee door de bossen scheuren en hem overal heen slepen, hij vindt het allemaal best. Dat is ook een heleboel waard vind ik, dan maar wat minder flitsend in de dressuur. Wat hij trouwens ook zeker niet slecht doet, terwijl de galop in het begin om te huilen was.

Ik zou hem indd eens laten checken als ik jou was. En probeer verder ook wat plezier te maken met hem, ik heb namelijk de indruk dat je je nogal blind staart op die dressuur en dat springen, een paard voelt dat ook. Mijne schiet helemaal in stress als je hem teveel onder druk zet, maar doet alles als je het op de juiste manier vraagt en regelmatig eens "leukere" dingen doet. Met geduld bereik je veel bij zo'n dieren :)

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:09

ik probeer plezier te maken met hem maar het lukt gewoon niet.. ik ben gewoon niet het type om echt recreatief buitenritjes te gaan maken en roi ook niet aangezien hij niet alleen naar buiten kan. we vinden daar dus alle 2 niets aan.

meiden ik ben het gewoon zat de pijn en verdriet en ik heb de puf er echt neit meer voor om zo als nu verder met hem te willen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:28

Dan moet je hem verkopen, maar reken er niet op dat het met een 'rijpaardgefokt paard' ineens supersimpel gaat allemaal.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:33

charmedxlove schreef:
meiden ik ben het gewoon zat de pijn en verdriet en ik heb de puf er echt neit meer voor om zo als nu verder met hem te willen

Volgens mij heb je de beslissing al gemaakt?

Maar inderdaad, ook met een rijpaard gefokt paard gaat het niet vanzelf. M.i. wordt het te vaak op het ras afgeschoven.

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:56

Ik ga mee met Mayra en Wendy...
Het eerste paard waar je vanachter een euro moet induwen en die dan alles uit zichzelf doet, moet ik nog tegenkomen. Daarom heb ik nog een andere kunst van het paardrijden voor je: doorzettingsvermogen :)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:47

Ik zou ook nooit een paard kunnen wegdoen omdat de sportprestaties tegenvallen :n ; in dat geval ligt het 99% zeker aan mezelf en lost een ander paard kopen niks op. En ik vind het leerproces, de interactie en vooral de lol die je hebt met je paard veel belangrijker dan het label dat iemand anders erop plakt (zoals (winst)punten, klasseringen e.d.).
Maar je moet natuurlijk wel lol hebben met je paard, de klik moet er zijn en je moet eerlijke verwachtingen hebben van je paard maar vooral van jezelf. Als je er geen plezier in hebt heeft het allemaal weinig zin. Maar of je dat met een ander paard oplost is natuurlijk een grote gok.