De engels volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:52

dat EV's afgeschilderd worden als moeilijk en zelfs gevaarlijk, is omdat er wel geprobeerd wordt. Maar helaas met een verkeerde instelling en zonder besef te hebben van de achtergrond van het paard... Als ik een slechte dag heb, kan zelfs ik me er serieus aan ergeren dat mijn paard bij het opnemen van de teugels denkt dat het tijd is om te gaan galopperen en haar hoofd in de lucht gooit. Dit heeft ze eenmaal zo geleerd en door haar drang te willen werken en lopen blijft dit hangen ook al trainen we vnl dressuurmatig.
En baseer je niet op de herscholing en rijden van 1 EV...

P.S. sawadeetje kan je eenbeetje op je spelling en gebruik van leestekens letten, dit leest erg vervelend

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:34

Toch wil de plaatselijk manege waar ik 1 maal per week les, mijn ev wel als manege paard hebben. Dus ze zijn ook niet allemaal met moeilijke gebruiksaanwijzing :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:33

Op de manege waar ik leerde rijden, stond er ook een EV. Maar die liep wel dagelijks minimaal 2 uur en 's nachts weidegang... Ik kan de mijne ook gerust 2 weken stilzetten en dan opstappen en wegrijden zonder problemen, maar niet in combi met 23/24 op stal.
En vind juist niet dat ze een moeilijk gebruiksaanwijzing hebben. Hun ingesteldheid ligt je of niet.

Sawatdeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:38

Ik weet niet bn er gewn weg van alleen niet iedereen deelt die liefde met me maar dat kan ook komen omdat ik op Deurne opschool zit QQ

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 01:10

ja petit paris, mijn ev staat wel zo veel mogelijk buiten. dus in de zomer 24 uur en in de winter in de nacht op stal, misschien scheelt dat een hoop?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:18

dat scheelt heel veel, dat is wat ik merk bij mijn merrie en maar ook bij de renpaarden van een kennis. Dagelijks weidegang en super cool in de kop en rustig in het werk, 1 dag binnen door te zware regenval en ze zijn "moeilijker" bij de training, net iets feller, meer initiatief nemen, beetje spelen,...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 01:20

mijn ev is weer een beetje schraal de winter doorgekomen. hoe lossen jullie dit op??

Sawatdeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 07:29

Niks doen zo is ze nou eenmaal zomers op de wei zetten zorgen voor voldoende ruwvoer

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:02

hier ook niks speciaal, de mijne is nu al flink aan't verharen, dus wat extra lijnzaad en olie door het voer en that's it, naast voldoende ruwvoer dan hé.
Zodra die in zomervacht zit komt die conditie ook makkelijker terug

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:29

ja, ze is inderdaad ook al met verharen begonnen en ik weet dat ze straks in een lekkere wei, zeker weer op gewicht komt. Lijnzaad krijgt ze ook regelmatig. Wachten we daar maar weer op :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:44

santos schreef:
mijn ev is weer een beetje schraal de winter doorgekomen. hoe lossen jullie dit op??

mijn merrie was in de winter ook echt een probleem.mijn paarden staan 24/7 buiten.ik heb vanalles gedaan ze had een 500gr deken op hooi,pulp en krachtvoer maar het bleef een kapstok in de winter mnd.nu staat ze ook gewoon 24/7 buiten zonder deken want heb ik niet meer nodig,ze krijgt nu inplaats van hooi onbeperkt voordroog(goede kwaliteit dus grofstengelig en goed droog).ik hoef nu geen kilo's pulp en krachtvoer meer bij te geven.ze blijft dus mooi op gewicht.ze krijgt wel voor de vitamine/mineralen force van marstall en een liksteen van paardnatuurlijk.dus ik ben echt helemaal voor het onbeperkt voeren van voordroog dit werkt super bij al mijn paarden trouwends.het gaat trouwends bij mij om een merrie die dit jaar 19jr word

Sawatdeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:51

Let wel geef een volbloed NOOIT!! Mee kracht voer liever ruw voer wat een maagzweren hebben ze zo en dat wil je echt niet geloof me!! Een paard van ong. 400 kilo wat de meeste volbloeds wel zijn mag ik hopen heeft wen maag in houd van ong. 8 kilo en kan maar 2 kilo biks goed verdragen!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:01

Sawatdeetje schreef:
Let wel geef een volbloed NOOIT!! Mee kracht voer liever ruw voer wat een maagzweren hebben ze zo en dat wil je echt niet geloof me!! Een paard van ong. 400 kilo wat de meeste volbloeds wel zijn mag ik hopen heeft wen maag in houd van ong. 8 kilo en kan maar 2 kilo biks goed verdragen!

heb je het tegen mij

Sawatdeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:04

Nee nee in het algemeen omdat het heel vaak fout gaat en ik uit eigen ervaring kan spreken en andere. Dit wil besparen want het kost een hoop geld!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:09

Sawatdeetje schreef:
Nee nee in het algemeen omdat het heel vaak fout gaat en ik uit eigen ervaring kan spreken en andere. Dit wil besparen want het kost een hoop geld!

maar wat jij zegt geld niet alleen voor een volbloed.dit geld voor alle paardjes ruwvoer is het belangrijkste en dat vergeten mensen heel vaak.daarom voer ik nu onbeperkt en sinds ik dit ondekt heb is voor mij en mijn paardjes een wereld open gegaan.ook het verschil dat ik merkte toen ik van hooi over ging naar goede voordroog,mijn volbloed is nu nooit meer een kapstok in de winter.ze heeft nu zelfs geen deken meer nodig.ik ben zo blij dat ik dit ondekt heb en het voor mij en mijn paarden super werkt

Sawatdeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 06:33

Ik snap zelf ok wel dat het voor alle paarden geld maar volbloeden zijn hier gevoeliger op dan de meeste andere maar dat wist je vast wel

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 08:44

Sawatdeetje schreef:
Ik snap zelf ok wel dat het voor alle paarden geld maar volbloeden zijn hier gevoeliger op dan de meeste andere maar dat wist je vast wel

ik zou niet weten waarom een volbloed gevoeliger zou zijn.ik denk dat het eerder zo is dat de meeste volbloeden gewoon verkeerd gehouden en gevoerd worden.waardoor ze dus maagzweren hebben.daarom komt het ook meer voor bij deze paarden.ik vind dus nioet dat het specifiek met 1 ras temaken heeft,maar meer de omstandigheden waar volbloeden in gehouden worden.mijn volbloed is dus al van kleins bij mij en is dan ook kern gezond nooit problemen etc ze heeft ook nooitin training gestaan of gekoerst ze is gewoon altijd als recreatiepaard gebruikt en gehouden.dat houd in in een kudde veel buiten en veel ruwvoer en niet teveel krachtvoer.

Sawatdeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:19

Nou het darm stelsel van een volbloed is anders en gemaakt voor minder voer en aangezien vb die naar een particulier worden verkocht meestal te veel te eren krijgen omdat die persoon denkt dat zijn paard te mager is
Punt 2 volbloeds zijn in de meeste gevallen eerder gestrest/nerveus / opgenaaid een ook dat is een oorzaak waarom het paard maagzweren kan krijgen

En geloof je dit niet zal ik je het nummer van Bodegraven geven en zullen zij je het zelfde verhaal vertellen ;)

En hierom gaat het dus vaak fout...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:21

EV's die naar particulieren gaan hebben al maagzweren van hun dieet in de rensport. Want daar heerst nog grotendeels het idee dat een volbloed alleen kan lopen op veel haver en sterke geconcentreerde brok/muesli.
trouwens meeste mensen durven hun EV niet veel te voeren omdat ze "te heet" worden...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:34

Sawatdeetje schreef:
Nou het darm stelsel van een volbloed is anders en gemaakt voor minder voer en aangezien vb die naar een particulier worden verkocht meestal te veel te eren krijgen omdat die persoon denkt dat zijn paard te mager is
Punt 2 volbloeds zijn in de meeste gevallen eerder gestrest/nerveus / opgenaaid een ook dat is een oorzaak waarom het paard maagzweren kan krijgen

En geloof je dit niet zal ik je het nummer van Bodegraven geven en zullen zij je het zelfde verhaal vertellen ;)

En hierom gaat het dus vaak fout...

nee ben het hier niet mee eens.maar zo vind de een dit en de ander dat.denk dat de meeste volbloeden inderdaad gekoerst hebben die in bodengraven komen.ik heb een paard dat nooit getraind is en nooit gekoerst heeft dit paard heeft dan ook nooit een dieet gevolgd en is mega gezond.denk inderdaad dat veel volbloeden de maagzweer al hebben voor ze bij particulieren komen.en het teveel krachtvoer denk ik dat ze vooral krijgen voor ze bij de particulier komen.maar iedert zijn mening hier over natuurlijk.ik vind dat ieder paard genoeg ruwvoer terbeschikking moet krijgen en een minimum aan krachtvoer(of je moet een goede reden hebben om meer tegeven)

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:02

Ga eens onderzoek doen.... niet alleen renpaarden hebben maagzweren, bijna 90% van sportpaarden hebben maagzweren.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:49

classic_life schreef:
Ga eens onderzoek doen.... niet alleen renpaarden hebben maagzweren, bijna 90% van sportpaarden hebben maagzweren.

dat klopt helemaal maar het ging nu over de EV.maar inderdaad bij de andere sporten komt het ook heelveel voor.maar als ik gewoon al eens om mij heen kijk manege's particulieren mensen die in de sport op een b nivo rijden ze denken vaak dat er veel krachtvoer in moet en niet teveel hooi want dan krijg je een ruwvoer buik.en ook niet teveel en telang op de weide.dus ik vind dat het stukje maagzweren komt door het verkeerd houden en voeren van alle paarden en dan dus niet ras gebonden

Sawatdeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:40

Ik zeg ok niet alle maar meer veel!!( En dit is zeker niet mijn eerste volbloed)uit jullie reactie blijkt hoe bot je mening is dat die door de feiten heen gaan geloof in wat je wilt mijn paard is verder in top conditie en ik weet waar de ik op moet letten om hem gezond te houden

Aangezien in mee heb gewerkt in de onderzoeken naar maagzweren;)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:05

Mijn ev viel vorige winter ook erg af ondanks voldoende ruwvoer. Ik ben zelf niet zo weg van voordroog, mijn paard krijgt er erg slappe mest van en bij ons op stal kun je kiezen voor hooi of voordroog en op hooi doet ze het beter, maar dit zal voor elk paard anders zijn. Ik heb haar toen een paar maanden luzerne bijgevoerd, daar knapte ze enorm van op. Valt een beetje tussen ruwvoer en krachtvoer in. Alleen als je het langdurig voert moet je even opletten op de calcium fosfor balans volgens mij, want die is in luzerne niet optimaal. Maar voor de tijd tot ze de wei op kan is dit misschien een oplossing. En volgens mij werkt het ook nog preventief tegen maagzweren dacht ik ergens gelezen te hebben. Dit jaar heeft Fell het gelukkig niet nodig, is keurig op gewicht gebleven nu:)

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:26

Voeren jullie wel kuil?