De engels volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:06

Ligt misschien wel aan 't type merk, soms staan er maten in waarbij de afmetingen niet echt van kloppen...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 01:44

vandaag uiteindelijk niet opgelegd en dus niet echt gepast nog. het regende wel, maar met mate, dat kan ze wel hebben :D . Alleen als het echt de hele dag plenst, dan begint ze te bibberen. maar zolang ze tussen de buien door kan opdrogen, gaat het goed.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:19

Pff eindelijk weer begonnen met trainen voor het koersseizoen dit jaar.
Maar sh*t wat is Naldo fris.
Hij gaat voor alles bam de ren op en draait dan 180 graden om.
Echt heeeeeel vervelend.
Hopenlijk over een week ongeveer wat op de baan dat dat beter gaat.
Wil hem overigens niet meer als 4× in de week op de baan trainen voor de afwisseling.
Naldo staat overigens nog met een 300gram waterdichte deken en staat 24/7 buiten.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 23:35

misschien last van het weer :) .

Gelukkig paste de 205m deken, deze hoeft dus niet meer terug. Verder staat ze bloot buiten :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:41

Ja weer heeft er zeker mee te maken.
Van dit aparte weer zijn ze toch altijd wat fris en dan ook nog lente in de bol.
Maar vervelend is het wel haha.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 00:47

Naldo is toch niet het paard wat je ook buiten de baan ook berijd?

En mijn phoebe doet niet echt aan lentes en vreemd weer, is altijd aan de rustige kant ;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 01:11

@santos heb je vraag nu 10× gelezen maar snap hem nog niet geloof ik.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:30

ha, ha. vertaling.

Jij rijdt toch ook een ev prive, die van je zelf is? of haal ik nu personen door elkaar :o :o

Mijn phoebe, blijft een slome, doet niet aan weersveranderingen of harde wind of stress.(behalve als ze alleen is, dan is ze gek }> )

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:44

Naldo is mijn eigen ev ja. Rijdt ook wel eens voor andere mensen maar Naldo is helemaal van mezelf.
Wel is het de bedoeling dat hij ook gaat koersen maar daarnaast ook andere leuke dingen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:54

aaaah, ik dacht dat jouw paard een andere naam had :o :o

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:30

Ik heb er 4 kyra, Nib Hiduc Star, Kyra's Promising Risky Dream en Naldo.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:33

Heeft iemand ervaring met het trainen van 2-jaarse? Voornamelijk pré-entrainement?

Ik heb een tweejaars ruintje staan, kent de basis aan de longe en is zo goed als zadelmak.
Ik had graag wat meer informatie gehad over het basiswerk aan de dubbele longe, dressuurwerk aan de longe enz. ipv van het trainen zelf.
Graag wou ik dat hij over een goed basiswerk beschikt alvorens aan het echte trainen te beginnen.

Welke dingen mag/moet je absoluut (niet) doen bij het trainen van jonge paarden? Welke eisen moeten we stellen...?

Veel pré-entraineurs zoals Mickaël Aubry leren jonge 2-jaarse dressuurmatig op alvorens ze op training te sturen. Deze methode trok me wel aan maar ik weet te weinig over het basisdressuur aan de dubbele longe en het werken met hulpteugels bij jonge paarden enz.. Kan iemand me daarbij helpen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:38

ik denk dat je dan beter eens informeert bij de klassieke/barokke paarden.

Ik heb zelf ook geen of weinig ervaring met dubbele longe, weet alleen dat een kaptoom de mond spaart. Verder longeer ik vaak met pessoa teugel of halsverlenger (wel zodanig dat ze er niet kunne "in" gaan hangen"), balkjes, tempowisselingen, ook rechtdoor zetten (ik gebruik een volledige 20x40 piste)...

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:54

tempowisselingen, overgangen doet hij super! Balkjes moet ik zelf niet zetten want die springt hij al vanzelf. Als ik longeer loopt hij er als een gek naartoe :p

Tot nu toe heb ik enkel een elastiek geprobeerd, verder heb ik het niet aangedurfd ^^ (ja ik ben een mietje! :p)
De pessoa gebruik ik vaak met m'n oudere paarden, maar voor m'n 2 jaar leek me dat wel iets te extreem, of mag ik het toch proberen?

Ik heb mij tot nu toe nog niet willen informeren bij het klassieke dressuur, omdat dit alweer té overdreven is.. hij is nog maar 2 ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:03

pessoa heel losjes instellen, juist voldoende om over de rug en met de achterhand erbij te lopen.

En wat de klassieke dressuur betreft, dat zijn naar mijn gevoel de enige die er echt mee bezig zijn. Er zijn ook eenvoudigere oefeningen aan de hand zoal gewoon het leren overstappen aan de hand ed, maar ik weet dus niet hoe dat juist in z'n werk gaat.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:30

Wat is zijn doel uiteindelijk de dressuur in of de baan op?

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:37

de bedoeling is dat hij de baan op gaat :)
maar idd, Petitparis.. ik zou me toch beter gaan wagen bij de dressuurruiters ^^

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:14

kyrkelover schreef:
Ik heb er 4 kyra, Nib Hiduc Star, Kyra's Promising Risky Dream en Naldo.

vandaar dat ik de draad kwijt raakte ;)

-Over de dressuur kan ik weinig toevoegen. doe zelf erg mijn best, maar ben er niet goed in. Ben wel op cursus geweest bij marijke de jong(klassieke dressuur) en volg regelmatig haar website. dat is veel handwerk om de buiging te bevorderen en te leren de achterhand goed onder te brengen.

Verder had ik voor de 3e keer een slokdarm verstopping bij phoebe. Meer ev's die daar gevoelig voor zijn??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:21

@ aziza: ik denk ook dat je "dressuur" niet te "letterlijk"/serieus moet nemen. op 2 jaar zijn ze fysiek en mentaal echt niet klaar om "echt" dressuurwerk aan te kunnen. Ik denk als je wat tijd steekt in op eigen benen lopen, balans in wendingen en de basis voor zijwaartse hulpen dat je het voornaamste al hebt en dat ze het idd makkelijker gaan hebben op de baan (minder steun zoeken aan de rail, mooi rechtdoor lopen ipv zwalpen, meer evenwicht in de bochten)

da's minder Santos. Ik heb er nog niet van gehoord bij de EV's hier. wat voer je dan juist?
Ik geloof wel best dat als je het eenmaal gehad hebt, dat ze er gevoeliger voor zijn.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:13

Dressuur is eigenlijk heel zwaar voor een paard.
Ik weet dat ze in Engeland vaak met dubbele longe logeerde om het stuur te bevestigen en overgangen te ofenen.
Om alvast aan teugeldruk en het zadel etc te wennen.
Wandelde ook rustig heel het terrein rond zo.
Maar longeren en echt dressuurmatig werk is echt zwaar voor een 2 jarige dat vindt ik namelijk iets anders als op eigen benen lopen en druk kennen etc etc.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:01

ik heb het misschien ook verkeerd geformuleerd toen ik het over 'dressuur' had :) Deftig dressuren kan mijn merrie van 12 nog steeds niet, laat staan dat ik het dan aan een 2-jaars veulen vraag ^^
dusja, zoals petitparis zegt wil ik eerder naar balansoefeningen gaan, wendingen, evenwicht enz..

Ik ben bang voor de reacties als ik dit in een dressuurtopic vraag.. << 2 jaar nog maar!! laat die toch met rust >> :p

@ Kyrkelover, ben jij naar Engeland geweest?? :))

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:09

dan moet je stil zwijgen over de leeftijd van het paard. Zelfs al zou je het voor een 3-jarige vragen dan krijg je half bokt al op je dak...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:17

Aziza_XX schreef:
ik heb het misschien ook verkeerd geformuleerd toen ik het over 'dressuur' had :) Deftig dressuren kan mijn merrie van 12 nog steeds niet, laat staan dat ik het dan aan een 2-jaars veulen vraag ^^
dusja, zoals petitparis zegt wil ik eerder naar balansoefeningen gaan, wendingen, evenwicht enz..

Ik ben bang voor de reacties als ik dit in een dressuurtopic vraag.. << 2 jaar nog maar!! laat die toch met rust >> :p

Ja eerst naar de BRS en toen Bij GLMoore gewerkt.
Geweldige tijd gehad echt heel leuk.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:06

kyrkelover schreef:
Aziza_XX schreef:

Ja eerst naar de BRS en toen Bij GLMoore gewerkt.
Geweldige tijd gehad echt heel leuk.

Wauww klinkt heel leuk! Wou ik ook doen, die 9weken en rest van het jaar gaan werken, maar ik kon niet omwille van m'n studies :(
Hoe lang ben je daar nu weg? Werk je nog steeds in de rensport dan?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:18

ze krijgt gewoon standaard brok. Opeens stopte ze met eten, deed een stapje opzij, liet haar hoofd hangen en begon hevige slikbewegingen te maken, waarna er kwijl uit haar mond en neus vloeide. Ook zag je haar flanken samentrekken. Toen eerst de keel wat gemasseerd, toen gaf ze wat slijm op. Mijn man kwam op het idee om een lege wormenspuit te vullen met water en dit in haar mond te spuiten. Toen hoeste ze flink en kwam er wat troep naar buiten. Dit nogmaals herhaald. Toen stond ze nog wat voor zich uit te kijken met haar voetje eronder. vervolgens keek ze rond met een gezicht van; wat was ik ook al weer aan het doen...Oh ja eten en hup ze at de laatste brokjes op....??, vervolgens heb ik haar gezadeld en geladen en ben naar les gereden. Gelukkig geen gevolgen gehad :D

Maar het is wel lastig, ik blijf er allert op..