wie rijden dressuur met hun draver??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

Re: wie rijden dressuur met hun draver??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:31

goh Zoezi : het is niet omdat je een draver koopt dat je het niet eens leuk kan vinden om eens wat te dressuren. Beetje afwisseling kan geen kwaad voor ze vind ik.
Eens je ze uit de sport haalt dan is hij eigenlijk niet alleen meer voor hard rennen, dan is het voor hem tijd om vooral veel lol te gaan maken Ja

trouwens : als je ziet hoeveel dravers scheef uit de koers komen is een beetje dressuur om recht te richten helemaal geen verkeerd plan Knipoog ik wil ook op buitenrit een recht paard wat lekker soepel is en in de spiertjes zit Ja

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:39

Paljassofie schreef:
goh Zoezi : het is niet omdat je een draver koopt dat je het niet eens leuk kan vinden om eens wat te dressuren. Beetje afwisseling kan geen kwaad voor ze vind ik.
Eens je ze uit de sport haalt dan is hij eigenlijk niet alleen meer voor hard rennen, dan is het voor hem tijd om vooral veel lol te gaan maken Ja

trouwens : als je ziet hoeveel dravers scheef uit de koers komen is een beetje dressuur om recht te richten helemaal geen verkeerd plan Knipoog ik wil ook op buitenrit een recht paard wat lekker soepel is en in de spiertjes zit Ja

Je hebt wel gelijk hoor, ik zit er ook mee. Alleen hem dressuur laten leren kost me 25 euro per uur. EN dat geld heb ik gewoon niet.
Als mijn wei hier af is dan zal ik zeker met hem wat figuurtjes gaan rijden, maar ik merk gewoon dat hij er geen plezier in heeft. En in de manege was een echt compleet drama dus ook dat is geen optie.
Ik ga nu beginnen met hem te longeren, iets wat hij waarschijnlijk ook niet kent.
Toch blijf ik me af vragen waarom men een draver koopt en dan dressuur wil gaan rijden. Waarom dan de draver? Mijne vond ik gewoon zo lief, dat is mijn rede dat ik hem gekocht heb. En ik wou niet perse een dressuur paard, zeker niet als ik alleen in de bossen rij en enduracenwedstrijden + die zijn 2x zo duur.

p.s. Het is geen kritiek hoor op de mensen die wel dressuur rijden. Maar meer de vraag waarom dan een draver?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:14

Omdat het ook gewoon rijpaarden zijn. Ik vind het leuk om van alles wat te doen beetje basis dressuur voor een goeie houding en verder springen buitenrijden etc. Een draver is een leuk rijpaard, voor niet veel geld. Ook in de endurance zie je ze steeds meer, echt leuk Lachen

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:33

TigerBD schreef:
Omdat het ook gewoon rijpaarden zijn. Ik vind het leuk om van alles wat te doen beetje basis dressuur voor een goeie houding en verder springen buitenrijden etc. Een draver is een leuk rijpaard, voor niet veel geld. Ook in de endurance zie je ze steeds meer, echt leuk Lachen

Nee inderdaad, voor niet veel geld Knipoog
Ik zag het nu ook niet zo zitten om een duur paard aan te schaffen (zeker niet als 1e paard).
Hierna weet ik nog niet wat ik zal doen. Maar Cisco die is nog jong en hij mag zeker zolang hij niet kreupel is en endurace kan rijden blijven!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:04

Zoezi schreef:
Toch blijf ik me af vragen waarom men een draver koopt en dan dressuur wil gaan rijden. Waarom dan de draver?

Dressuur is er voor het paard, het paard niet voor de dressuur. Knipoog Een mooie uitspraak vind ik. Met elke paard moet je dressuurmatige training doen, niet in de laatste plaats met een endurancepaard. Een paard dat bijv. scheef of op de voorhand loopt krijgt gegarandeerd problemen. Door dressuurmatige training wordt een paard sterker, soepeler, handiger in het terrein, krijgt hij meer balans, en is hij beter te controleren. En de ruiter niet te vergeten: die moet onafhankelijk kunnen zitten, niet scheef gaan hangen als hij moe wordt etc.

Ik zal zelf niet snel dressuurwedstrijden gaan rijden, omdat de manier van jureren en de sfeer me niet aanstaat. Maar dat wil niet zeggen dat ik alleen maar buitenrijd, ongeveer 1 keer per week dressuurmatig rijden (of dat nu Engels of western is) en af en toe een sprongetje hoort er evengoed bij!

Voor mensen die wel wedstrijden starten kan ik me ook goed voorstellen dat het gewoon een leukere uitdaging is om met een draver de L of M te bereiken, dan met een kant en klaar, goedgefokt duur dressuurpaard. Knipoog Daar zie ik zelf geen uitdaging in.
Mijn draver heb ik alles zelf geleerd, en dat hij nu een mooie travers loopt en een nette eenvoudige galopwissel kan, dat is dan echt wel iets om trots op te zijn vind ik. Lachen Mijn draver vindt het ook echt leuk om zulke dingen te trainen, hij is bloedfanatiek en je hoort hem echt denken "Hm, wat zou nu weer de bedoeling zijn... dit?" Haha! Elke dag in de bak rijden zou ons allebei snel de neus uitkomen, maar dat wil niet zeggen dat je de bak dan maar helemaal links moet laten liggen. Daarmee doe je je paard te kort.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:16

Nina_rex schreef:
Ik zal zelf niet snel dressuurwedstrijden gaan rijden, omdat de manier van jureren en de sfeer me niet aanstaat.

Dat is zeker ook mijn reden. Misschien ben ik er wel te "boers" voor Haha!

oxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:27

Beetje een late reactie Zoezi, maar ik denk wel dat je gelijk hebt dat als je de intentie heb om echt hoog in de top te komen, je geen draver moet nemen (uitzonderingen altijd daar gelaten natuurlijk!!). Ik weet nou alleen niet of een draver minder lol kan hebben in dressuur dan een ander paard. Ik ben het wat dat betreft ook helemaal eens met Nina_rex!
Ik rijd voor mijn plezier en die van Ox. Voor hij bij mij kwam had hij 2 maanden niks gedaan, hij heeft alleen maar op het land gestaan. Nu ik meer met hem aan het werk ben, merk ik ook dat hij dat veel lekkerder vindt. Voor zover je dat voor een paard in kunt vullen natuurlijk. Maar die indruk geeft hij mij. Hij is vrolijker en aanhankelijker. Daarbij rijd ik dressuur, maar ga ook lekker naar buiten of longeer hem. Afwisseling lijkt mij heel belangrijk!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 16:28

Dabo schreef:
Dabo schreef:
Hee wat goed zeg! Gefeliciteerd. Ik heb zondag as. wedstrijd en hoop mijn laatste puntjes in de B te scoren Haha! Haha!

Bijna gelukt, was wel 2x 1e, maar 1 winstpuntje 'maar' ... hihi Haha!

ach joh,die ene winstpunt is toch weer een winstpunt!! ik heb afgelopen zondag weer wedstrijd gehad en werd 2 x 1e met 193 en 183 dus 5 winstpunten in 3 wedstrijden Haha! de jury geloofde niet dat hij een draver was die nu 1,5 jaar onder het zadel is,ze zei wat een prachtig paard heb je daar ga je echt heel ver mee komen,en dat ik,vooral de eerste proef heel netjes gereden heb! dat was heel leuk om te horen!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 16:35

ik heb mijn draver zeker niet gekocht om wedstrijden te rijden,maar als recreatiepaard.Toen hij kwam zat hij vast,was zo scheef als een hoepel en alleen zadelmak.Dus gingen we basisdressuur doen.Nou hij vond dat dus zo leuk dat we nu wedstrijden rijden,en dat vind hij ook heerlijk,om zichzelf te showen.hij leert supersnel en graag,en idd wat nina_rex zegt,is het veel gaver om een draver naar het z te rijden als een dressuurgefokte kwpner(uitzonderingen daargelaten)ook wissel ik veel af,longeren,balkjes lopen,buitenrijden,paardenvoetbal.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:09

Wat goed zeg, nikilover!! 5 winstpunten in 3 wedstrijden, super!
Ik heb zondag aanstaande weer wedstrijd... zal ik dan mijn laatste puntje in de B halen? Haha!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 17:47

Dabo schreef:
Wat goed zeg, nikilover!! 5 winstpunten in 3 wedstrijden, super!
Ik heb zondag aanstaande weer wedstrijd... zal ik dan mijn laatste puntje in de B halen? Haha!

oke,suc6 dan alvast,ik hoop voor je dat het gaat lukken!!

marielle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:54

ik dressuur ook met die van mij.. voor de lol begonnen en nu al 26 winstpunten in de B nog een paar en dan moet ik naar het L1.. en springen nu 5 werdstrijden gesprongen en al 3 winstpunten gaat hard hoor met die dravers..!! ahaha Haha! Haha!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:19

26 punten in de B..? Je zal wel een reden hebben om nog niet over te gaan naar de L..?
Ik ga over als ik dat kan hoor, ik rij zondag, en eind van de maand nog een in de B, maar als ik in Juli L kan starten doe ik dat zeker. Haha!

marielle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:30

Mijn reden, ahha heel simpel. Waarschijnlijk wordt je met een draver tog geen Z dressuur Clown
dus ik geniet er lekker van. en rij nu nog de 2e en 3e selectie mee en dan ga ik over. Voor de L1 heb ik hem al wel klaar gemaakt hoor.. wijken zit er al in en middengalop een beetje dat gaat wel lukken.. Ik weet niet of we de L1 helemaal door gaan rijden. dat zien we dan wel weer. Haha!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:58

Ja, zo denk ik ook wel hoor, maar ik ga niet in de B blijven hangen, dat doe ik dan wel in de L hahaha

marielle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:57

Haha! Haha!

Marloes88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:16

Ik heb zelf ook een draver gehad,die niet had gekoerst maar er wel voor had getraind.
Ik heb hem zelf eerst ingereden en daarna dressuurmatig verder gereden.Hij pakte dit gelukkig goed op en de galop was eerst echt belabberd, maar ging steeds beter.
Ik heb er bijna 3 kwart jaar over gedaan.
Het ligt eraan hoe snel een draver leert en hoelang hij op de baan heeft gelopen of niet.

Maar helaas heb ik hem moeten verkopen vanwege mijn drukke baan.Maar ben weer op zoek naar een leuke jonge draver!

Veel succes met je dravertje!Ik hoop dat het lukt met je wedstrijden.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:29

Marloes88 schreef:
Het ligt eraan hoe snel een draver leert en hoelang hij op de baan heeft gelopen of niet.

Dat laatste hoeft niet zoveel te zeggen. Er zijn genoeg koerspaarden die in de wei prachtige galop laten zien, en er zijn zelfs trainers waar de paarden ook in galop getraind worden, onder het zadel of aan de longe. Lachen

Het heeft wel veel met aanleg te maken, de ene draver heeft aanleg voor een mooiere en betere galop dan de andere. In de regel geldt ook dat hoe meer laterale (gangen)aanleg een paard heeft, hoe slechter de galop zal zijn. Maar in de praktijk ken ik verschillende vijfgangers die juist een prachtige drietaktgalop hebben.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:21

Marloes88 schreef:

Dat heeft er inderdaad helemaal niets mee te maken. De ene draver heeft gewoon meer aanleg, de andere heeft er wat meer moeite mee. Mijn eigen merrie, die twee jaar heeft gekoerst, kan prima galopperen, gewoon een kwestie van aanleren, maar in het weiland draaft ze nog altijd gewoon als ze hard gaat.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:28

Ik heb gisteren dus mijn laatste puntjes gehaald in de B, vanaf Juli ga ik L starten Haha! Haha!
Eind deze maand start ik nog wel 1x in de B, omdat ik dan samen met een vriendin ga, die ook B rijdt, en anders kunnen we niet samen rijden Lachen

yukon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:57

Ik rij met Fuchs endurance maar aangezien meneer wat scheef is is de dressuur even belangrijker dan buitenritjes.
Afgelopen donderdag voor het eerst sinds een hele poos les gehad en hij pakte het super op.

Voor foto's:
[HAW] Fuchs voor het eerst @ HAW @ les Antoine de Bodt..

He dat is toch elionoras fuch? die heeft bij ons op stal gestaan! wat leuk om te zien! heb je nog meer foto's van hem en hoe is het nu met hem?
x

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:15

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:58

Wat leuk dat het zo goed gaat Dabo, ziet er super uit! OK dan! Heb je haar echt alweer 3,5 jaar?? De tijd gaat snel! Haha!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:25

thnxx!
Ja, 3,5 jaar alweer, tijd gaat echt hard he!
Zoek de verschillen:
Afbeelding
Hier had ik haar 1 dag in Nederland, en zat ik er voor het eerst op..

Afbeelding
En dit was zondag dus Lachen

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:15

Ziet er super uit.

Fuchs gaat ook steeds beter lopen, en merk dat hij er echt baat bij heeft dat ik dressuurmatig met hem bezig ben.

Jado Enzelens werd trouwens de laatste jaren van zijn koerscarriere ook een aantal keren in de week dressuuratig gereden, inc. de galop.
Ook werd er nog met hem gesprongen.
Denk dat het fris houden in het koppie er voor gezorgd heeft dat hij zo lang mee heeft kunnen draaien.

@Yukon: Dit is indedaad Elionoras Fuchs, meer foto's te vinden in mijn profiel, het gaat trouwens super met hem.