Wat vinden jullie van dat vroege inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Re: Wat vinden jullie van dat vroege inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:28

promptertje schreef:
Escardo schreef:
....misschien wordtr het tijd dat jullie je eens meer in de bouw en groei van een paard moeten verdiepen..

Ik heb hier al meerdere malen aangegeven (maar daar wordt geloof ik heel makkelijk overheen gelezen Rolleyes ) dat er WETENSCHAPPELIJK IS BEWEZEN dat het trainen van paarden op zeer jonge leeftijd (2 jaar en jonger) een ZEER GUNSTIGE UITWERKING HEEFT OP BEENDERGESTEL, PEZEN EN BANDEN.

Zo, nu duidelijk genoeg Knipoog ? De kunst is alleen: wat voor soort training en hoe.

Als er ergens mensen zijn die zich in de bouw en ontwikkeling van paarden hebben verdiept, dan is dat in de draf&rensport.

Mijn zelfgefokte hengst was inderdaad op zijn sterkst toen hij 7 jaar oud was, hij liep toen zijn beste koersen. Zijn training daarvoor is echter al begonnen toen hij 16 maanden oud was. Waren we hem niet zo jong gaan trainen, dan zou hij nooit op zijn 7e zulke prestaties neer hebben kunnen zetten.

Het valt me op dat heel veel mensen buiten de snelle sporten juist heel weinig benul hebben van hoe een paardenlichaam in elkaar steekt en wat gerichte beweging daar mee doet. Een plaatje met "groeischijven" is snel opgezocht op internet, maar dat vervangt imo niet de praktische kennis van járen van goede draver- en volbloedtrainers.

Nou stuur het maar op dan waar jij dat gelezen hebt!! want ik geloof er geen moer van.sorry als ik het zo zeg!! want als dat zo zou wezen dan werd dit echt wel opbaar gemaakt en zouden we dus andere dingen moeten leren.. ik heb vorig jaar curcus gedaan over de bouw en groei van het paard(pezen, botten gewichten enz enz)...en daar komt dat absoluut NIET naar voren...
Dit heeft ook niet te maken met wat voor training je paard geeft!!!

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:28

Sim0ne schreef:
Draver- en volbloedtrainers willen paarden die winnen en die dus op een bepaalde leeftijd super presteren. Dat is een ander doel dan een zo gezond mogelijk paard 'maken' dat zo lang mogelijk meegaat. Volgens mij sluit het 1 het ander meestal uit. Net als topsporters bij mensen, dit is bepaald niet gezond voor je lichaam...

tuurlijk is het leuk als je paard wint. want dan weet je dat je het goed gedaan hebt ook qua training. maar ga niet zeggen dat het ons alleen om het winnen gaat. want het gaat ons wel deglijk om het paard zelf.
geen conclussies trekken zomaar daarover... want dan weet je inderdaad niet hoe het zit. renpaarden hebben een luxieuzer leventje dan denk ik een gemiddeld rijpaard. weet het eigenlijk wel zeker

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:29

Sim0ne schreef:
Draver- en volbloedtrainers willen paarden die winnen en die dus op een bepaalde leeftijd super presteren. Dat is een ander doel dan een zo gezond mogelijk paard 'maken' dat zo lang mogelijk meegaat. Volgens mij sluit het 1 het ander meestal uit. Net als topsporters bij mensen, dit is bepaald niet gezond voor je lichaam...

Wat heb je aan een eenmalige overwinning? Dat is korte termijn denken. Het (enige) echte grote geld valt te verdienen als die paarden ouder zijn, dus erg logisch is het niet in financieel opzicht om een jong paard te hard aan te pakken. Je wilt dat ze heel lang heel blijven, zodat ze voor steeds grotere prijzen mee kunnen doen.

Een goed jong paard aanschaffen is bepaald niet goedkoop. Dus ook in dat opzicht is het niet slim om zo'n duur paard in een paar maanden om zeep te helpen. Financieel (waar het mij totaal niet om gaat, maar goed, dat idee leeft nou eenmaal) gezien wil je dus ook dat ze lang meegaan.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:29

Je kan er heel veel mee verknallen!
Ik vind het niet kunnen op 1jarige leeftijd Bloos

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:30

Sim0ne schreef:

we willen paarden die zo lang mogelijk op het hoogste niveau presteren en dan kan alleen als je een goed gezond paard 'maakt', zo'n goed gezond paard gaat ook na z'n koerscarriere dan nog jaren mee

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:31

Nienke96 schreef:
Je kan er heel veel mee verknallen!
Ik vind het niet kunnen op 1jarige leeftijd Bloos

weer zo;n domme opmerking... met je 1jarige leeftijd... pff..
ga als 11 jarige niet zo maar conclusies trekken als je uberhaubt niet een weet waar je het over hebt
Laatst bijgewerkt door Mii_X_HarrY op 16-08-07 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:31

Mackie schreef:
Sim0ne schreef:

we willen paarden die zo lang mogelijk op het hoogste niveau presteren en dan kan alleen als je een goed gezond paard 'maakt', zo'n goed gezond paard gaat ook na z'n koerscarriere dan nog jaren mee

Nou, geloof jij daar maar fijn in, je bent nog jong. Ik weet inmiddels wel beter. Scheve mond
Sim0ne, ik ben het met je eens, hoor.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:34

Nadya, misschien kun je eens op het draverforum kijken? Daar zijn ruim 700 leden, en die hebben bijna allemaal een draver als rijpaard. Allemaal paarden die inderdaad nog jaren na hun koerscarriere meegaan, heel veel daarvan nemen deel aan endurancewedstrijden.

Twiggy2008

Mii_X_HarrY schreef:
renpaarden hebben een luxieuzer leventje dan denk ik een gemiddeld rijpaard. weet het eigenlijk wel zeker

Ik ben heel benieuwd wat een renpaard meer aan luxe heeft dan mijn eigen jonge paard. Haha!
Voor zover paarden luxe nodig hebben (het zijn geen mensen, hoor). Knipoog

Mii_X_HarrY

we willen paarden die zo lang mogelijk op het hoogste niveau presteren en dan kan alleen als je een goed gezond paard 'maakt', zo'n goed gezond paard gaat ook na z'n koerscarriere dan nog jaren mee[/quote]

Nou, geloof jij daar maar fijn in, je bent nog jong. Ik weet inmiddels wel beter. Scheve mond
Sim0ne, ik ben het met je eens, hoor
.[/quote]

en wat dan nog... als het er zo bij hun stal aan toe gaat dan is dat toch zo... dat jij miss andere ervaringe hebt gehad kunne wij niks aan doen... beetje onzinnige opmerking

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:36

Nadya schreef:
.

Nors opkijken

Ik weet niet hoor.... denk niet dat ik er anders over denk als ik 30 ben.... Mijn denkbeelden zijn niet zomaar uit de lucht gevallen, die baseer ik op wetenschap... zou niet zo goed weten wat mijn leeftijd daarmee te maken heeft?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:39

promptertje schreef:
Nadya, misschien kun je eens op het draverforum kijken? Daar zijn ruim 700 leden, en die hebben bijna allemaal een draver als rijpaard. Allemaal paarden die inderdaad nog jaren na hun koerscarriere meegaan, heel veel daarvan nemen deel aan endurancewedstrijden.

Een kennis van me heeft haar draver van 17 jaar al op pensioen kunnen zetten, wegens zware slijtage aan de benen. Haar paard heeft jarenlang in Amerika gelopen, is dus al vroeg begonnen. En zo ken ik er meer, dit was maar 1 voorbeeld. Verder lopen er natuurlijk heel veel oudere paarden rond met slijtage, zonder dat de ruiter dit weet of dat je per se iets merkt. Paarden zijn zulke goeiige dieren wat dat betreft.

Maar ik ben blij te horen dat mensen nog zo kunnen genieten van hun draver. Ja Lachen

Het gaat mij er om dat een dier niet te jong ingezet wordt en dat mis ik in de sportwereld. Alles moet vroeg en snel om alles er al uit te halen op te jonge leeftijd. En nogmaals, dat geldt ook vaak voor veel particulieren, hoor. Ken zat mensen die vonden dat ik een jaar geleden al op mijn eigen jonkie had moeten zitten, die toen nog 2,5 jaar was.
Ik heb het niet gedaan en maar goed ook, als ik zie hoe hij veranderd is in het afgelopen jaar. Dier zit nog volop in de groei......

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:39

Nadya schreef:
Ik ben heel benieuwd wat een renpaard meer aan luxe heeft dan mijn eigen jonge paard. Haha!

ben nu 18 jaar en kom nu ook al 18 jaar op de renbaan.. ken veel mensen met paarden in training. staan in ruime boxen met zeker een meter hoog opgestrooid stro, krijgen aandacht van vele meiden die daar zeer graag via scholen en wat dan ook stage lopen. krijgen het beste voer, lekker beweging, zoveel er nodig is, en dat is bij elk paard verschillend.

tuurlijk zou je jou eigen paardje als een koningkje behandelen. maar bij een doorsnee rijpaard is er minder nodig dan bij een topsport paard.

je gaat door een doorsnee burger tog ook niet zo behandelen met allerlei dingetjes die bedoelt zijn voor een topsporter

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:41

De artikelen die jullie bedoelen kan ik niet vinden zo snel. Wat ik wel vind is dit artikel uit het Equine Veterinairy Journal Supp:

"To test the hypothesis that exercise at very young age may influence the eventual molecular composition (and hence the biomechanical properties) of tendon tissue in the horse, 43 Dutch Warmblood foals were allotted to 3 differently exercised groups (box-rest, box-rest with training and pasture exercise). Twenty-four superficial digital flexor tendons (SDFTs) were collected at age 5 months (8 from each exercise group) and the others were obtained at 11 months after an additional period of light exercise that was equal for all remaining foals and was intended to see if any induced changes would be reversible or not. Significant changes in DNA content (cellularity), hyaluronic acid (HA) and polysulphated glycosaminoglycans (PSGAGs) were found after the 5 month period of different exercise regimens. There was a tendency towards an exercise-related effect on hydroxylysine content and number of hydroxylysylpyridinoline (HP) crosslinks. Levels of Cartilage Oligomeric Matrix Protein (COMP), measured by homologous inhibition ELISA, showed significant differences at 5 months and were highest in foals kept at pasture and lowest in foals maintained in a box but given enforced exercise. At 11 months, the biochemical parameters of the tendons from the foals of the former box-rest and pasture groups became similar, indicating the capacity of the immature tendon to recover from a retarded development. However, the ratio of PSGAGs per unit of DNA of the former training group was significantly lower than those from the other groups, suggesting that the training regimen in this study had a lasting negative effect on the tenocytes resulting in a decrease of the production of PSGAGs. Therefore, inappropriate or excessive exercise may damage developing tendon, with limited recovery after normalising the exercise level. These possibly deleterious effects of a training regimen on tendon development may be important for the management of young would-be equine athletes."

Dit laat zien dat de beste resultaten na 5 maanden te zien waren bij de veulens die in het weiland stonden (en de slechtste bij de veulens die in een box stonden), lijkt me logisch. Dit verschil blijkt op latere leeftijd (tot 11 maanden) inderdaad niet meer in te halen. Daarnaast staat erin dat teveel en ongepaste training ook schade aan de groei van de pezen oplevert en dat ook dit niet helemaal te herstellen is. Voorlopig blijf ik dus bij mijn mening dat weidegang met soortgenoten de optimale optie is voor jonge paarden om hun pezen optimaal te laten groeien. Graag zie ik andere (wetenschappelijke en onafhankelijke) artikelen tegemoet.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:43

Mii_X_HarrY schreef:
ben nu 18 jaar en kom nu ook al 18 jaar op de renbaan.. ken veel mensen met paarden in training. staan in ruime boxen met zeker een meter hoog opgestrooid stro, krijgen aandacht van vele meiden die daar zeer graag via scholen en wat dan ook stage lopen. krijgen het beste voer, lekker beweging, zoveel er nodig is, en dat is bij elk paard verschillend.

tuurlijk zou je jou eigen paardje als een koningkje behandelen. maar bij een doorsnee rijpaard is er minder nodig dan bij een topsport paard.

je gaat door een doorsnee burger tog ook niet zo behandelen met allerlei dingetjes die bedoelt zijn voor een topsporter

Ik denk dat een paard liever in de wei staat dan in een meter hoog (geloofwaardig trouwens) stro in een box. Een normaal paard wil helemaal geen aandacht van blije meisjes, maar van soortgenoten... Een paard is geen knuffelbeer.

Twiggy2008

Mackie schreef:
Nadya schreef:
.

Nors opkijken

Ik weet niet hoor.... denk niet dat ik er anders over denk als ik 30 ben.... Mijn denkbeelden zijn niet zomaar uit de lucht gevallen, die baseer ik op wetenschap... zou niet zo goed weten wat mijn leeftijd daarmee te maken heeft?

Je baseert het op wetenschap, maar komt met niets concreets. Erg vaag dus en ik geloof er niets van.
Ik kan me voorstellen dat als je je hart verpand hebt aan die sport, je bepaalde zaken niet wilt zien.
Wel jammer. Een paard van 2, 3, zelfs 4 jaar is in mijn ogen nog niet klaar voor het echte werk.
En je leeftijd heeft er mee te maken, dat je nog erg gaat veranderen de komende jaren. Haha!
Kom je vanzelf wel achter. Knipoog
Tenzij je stil blijft staan, maar dat lijkt me niet best. Tong uitsteken

Mii_X_HarrY

Nadya schreef:
Een kennis van me heeft haar draver van 17 jaar al op pensioen kunnen zetten, wegens zware slijtage aan de benen. Haar paard heeft jarenlang in Amerika gelopen, is dus al vroeg begonnen. En zo ken ik er meer, dit was maar 1 voorbeeld. Verder lopen er natuurlijk heel veel oudere paarden rond met slijtage, zonder dat de ruiter dit weet of dat je per se iets merkt. Paarden zijn zulke goeiige dieren wat dat betreft.

Maar ik ben blij te horen dat mensen nog zo kunnen genieten van hun draver. Ja Lachen

Het gaat mij er om dat een dier niet te jong ingezet wordt en dat mis ik in de sportwereld. Alles moet vroeg en snel om alles er al uit te halen op te jonge leeftijd. En nogmaals, dat geldt ook vaak voor veel particulieren, hoor. Ken zat mensen die vonden dat ik een jaar geleden al op mijn eigen jonkie had moeten zitten, die toen nog 2,5 jaar was.
Ik heb het niet gedaan en maar goed ook, als ik zie hoe hij veranderd is in het afgelopen jaar. Dier zit nog volop in de groei......

WHAHAHAHAHAHAHA alsof die slijtage alleen maar bij dravers en volbloeden voorkomt. WTF.. kijk eens naar paarden die meelopen bij een cross of weet ik veel wat... ook daar kunnen wel degelijk veel slijtages oplopen... dus kraak daarmee niet alleeen de dravers en de volbloedn af aleen omdat ze vroeger beleerd worden.

zoals prompertje zei.. kleine stukken alleen recht uit is alleen maar oefening om de benen sterker te maken... dus fok op met je slijtage vanwege vroeg belere... kan net zo goed gebeuren door de hoeveelheid dat een paard loopt. sommige koersen maar 3 tot 6 keer per jaar... en sommige 2keer in de maand... dus niet alleen bij dravers en volbloeds door jonge leeftijd... ook door wat ze moeten doen en ook zeker bij niet dravers en niet volbloedjes komt slijtage voor!!!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:44

Mii_X_HarrY schreef:
Nadya schreef:

jaja....euhh.....wat wil je hiermee zeggen? dat deze paarden goed verzorgd worden...en een doorsneepaard geen meter hoog stro mag hebben want het is geen topsporter.)die heeft minder nodig)?..wat een lariekoek..ja misschien een basisbrokje ipv van sportbrok...het enige verschil dan?..
Ik ken genoeg"doorsnee"paarden die super voer krijgen, veel beweging en ook op bergen stro staan...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:45

dit artikel heeft het over hele jonge paarden, veulens dus....

Dit is alleen een samenvatting, om een goede menignt e kunnne vormen, zou ik graag het hele artikel willen lezen en dan met name ook wat voor training ze die veulens gaven, die is vaak absurd zwaar en dus niet een realistische weergave van de werkelijkheid...

prompter

Nadya schreef:

Kijk eens hier op bokt rond: hoeveel paarden, die niet voor hun derde jaar zijn ingereden, vind jij nog van 17? Kijk eens bij In Memoriam? Bekijk de verzekeringsgegevens eens (het gemiddelde verzekerde warmbloedsportpaard wordt niet ouder dan 8)? Ik zie dus niet wat dit éne geval (een draver van 17 die moet stoppen) hier mee te maken heeft.

Ik kan er zó een stuk of 15 dravers die gezond ouder dan 30 zijn geworden noemen, maar ja, dat is net als dit geval anekdotisch en niet significant. Daarom hou ik me maar aan de wetenschap vast (en ga ik vanmiddag weer een lekker ritje maken op mijn 21-jarige dame, die met 16 maanden al voor de kar stond en die nog steeds graag en veel werkt Ja ). Ook anekdotisch, maar oh zo waardevol voor mij Knipoog.

Kimmie1974

@Nadya:
Dus omdat jij ervaring hebt opgedaan bij welgeteld 1 draversstallen weet jij hoe het er aan toe gaat in de sport? Hou nou toch op zeg, over kortzichtig gesproken... Bij ons op stal staan 50 dravers, geen enkel paard koerst als ie er niet aan toe is. ALLE paarden komen IEDERE dag 5 tot 8 uur op de wei in koppels van 5 tot 10 paarden. Paarden die daar behoefte aan hebben worden lekker gemasseerd, doen rustig trainingswerk onder het zadel (dressuurmatig) of longeren of lekker joggen voor de sulky, hebben een eigen groom en krijgen de juiste medische begeleiding. Ze staan in boxen van 3 bij 4 meter met grote ruimtes in de tussenwanden voor het sociale contact. De mensen die met deze paarden werken zijn liefhebbers, de trainer een paardenman in hart en nieren die ook paarden lekker op vakantie stuurt als zij daar behoefte aan hebben. Kortom, ja ze moeten hard werken, maar ze hebben een goed leven, een ieder die beweert dat dit niet zo is weet simpelweg niet waar ie over praat. Boos!
Mijn draver is 17 jaar jong, heeft 9 jaar gekoerst en 210 koersen gelopen (als je me niet gelooft check de site van http://www.NDR.nl mijn paard heet Henny Meerdijk). Hij is nog steeds fit en vrolijk en super te rijden. Dat was echt niet het geval geweest als hij het zo slecht had gehad, of wel soms? En dat hij geen uitzondering is blijkt wel uit de site http://www.draver.nl, zoals Promptertje al schreef. Maar goed, het zal wel weer roepen in de woestijn zijn wat ik doe, dus ik nok ermee Frusty

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:47

Sim0ne schreef:
De artikelen die jullie bedoelen kan ik niet vinden zo snel. Wat ik wel vind is dit artikel uit het Equine Veterinairy Journal Supp:

"To test the hypothesis that exercise at very young age may influence the eventual molecular composition (and hence the biomechanical properties) of tendon tissue in the horse, 43 Dutch Warmblood foals were allotted to 3 differently exercised groups (box-rest, box-rest with training and pasture exercise). Twenty-four superficial digital flexor tendons (SDFTs) were collected at age 5 months (8 from each exercise group) and the others were obtained at 11 months after an additional period of light exercise that was equal for all remaining foals and was intended to see if any induced changes would be reversible or not. Significant changes in DNA content (cellularity), hyaluronic acid (HA) and polysulphated glycosaminoglycans (PSGAGs) were found after the 5 month period of different exercise regimens. There was a tendency towards an exercise-related effect on hydroxylysine content and number of hydroxylysylpyridinoline (HP) crosslinks. Levels of Cartilage Oligomeric Matrix Protein (COMP), measured by homologous inhibition ELISA, showed significant differences at 5 months and were highest in foals kept at pasture and lowest in foals maintained in a box but given enforced exercise. At 11 months, the biochemical parameters of the tendons from the foals of the former box-rest and pasture groups became similar, indicating the capacity of the immature tendon to recover from a retarded development. However, the ratio of PSGAGs per unit of DNA of the former training group was significantly lower than those from the other groups, suggesting that the training regimen in this study had a lasting negative effect on the tenocytes resulting in a decrease of the production of PSGAGs. Therefore, inappropriate or excessive exercise may damage developing tendon, with limited recovery after normalising the exercise level. These possibly deleterious effects of a training regimen on tendon development may be important for the management of young would-be equine athletes."

Dit laat zien dat de beste resultaten na 5 maanden te zien waren bij de veulens die in het weiland stonden (en de slechtste bij de veulens die in een box stonden), lijkt me logisch. Dit verschil blijkt op latere leeftijd (tot 11 maanden) inderdaad niet meer in te halen. Daarnaast staat erin dat teveel en ongepaste training ook schade aan de groei van de pezen oplevert en dat ook dit niet helemaal te herstellen is. Voorlopig blijf ik dus bij mijn mening dat weidegang met soortgenoten de optimale optie is voor jonge paarden om hun pezen optimaal te laten groeien. Graag zie ik andere (wetenschappelijke en onafhankelijke) artikelen tegemoet.

fijn dat je dit hebt opgezocht, ik wil de al mijn studieboek gaan overtikken..Knipoog
dus hiermee is het dus duidelijk...

Mii_X_HarrY

Sim0ne schreef:
[Ik denk dat een paard liever in de wei staat dan in een meter hoog (geloofwaardig trouwens) stro in een box. Een normaal paard wil helemaal geen aandacht van blije meisjes, maar van soortgenoten... Een paard is geen knuffelbeer.

sarcastisch bedoeld??

buitenlopen doen ze ook... ze lopen bij ons ook af en toe buiten ... en er worden bij ons op de renbaan veel gewandeld met die beesten... en we hebben zelfs een uitgekoerst renpaard op stal die je er geen eens plezier mee doet om hem op het land te zetten, terwijl hij er gelopen heeft d.m.v. dracht... ze was altijd blij om weer lekker op stal te staan...

prompter

Mackie schreef:
dit artikel heeft het over hele jonge paarden, veulens dus....

Dit is alleen een samenvatting, om een goede menignt e kunnne vormen, zou ik graag het hele artikel willen lezen en dan met name ook wat voor training ze die veulens gaven, die is vaak absurd zwaar en dus niet een realistische weergave van de werkelijkheid...

Dat artikel ken ik - en zelfs ik train geen veulens Knipoog. Hier kan je dus niet zoveel mee.

Sim0ne

reactie op :Mii_X_HarrY

volgens mij noemt Nadya dravers als voorbeeld hoor. Ze zegt zeker niet dat het bij andere extreme sporten niet ook voorkomt. En een iets normalere toon kan geen kwaad.
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 16-08-07 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt