Ex-renpaard omscholen tot dressuur/springpaard, onmogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TigerBD

Re: Ex-renpaard omscholen tot dressuur/springpaard, onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:18

Het kan zeer zeker wel, ook al heb ik een draver en geen renpaard toch vind ik dat het qua omscholen tot rijpaard hetzelfde is. Mijn paard heeft het allemaal prima opgepakt terwijl hij toch 3 jaar heeft gekoerst. En hij kan galoperen, dressuren,springen alles, het heeft een paar maandjes geduurd maar dat is wel logisch? Ook heeft hij gelukkig niet het idee dat hij de eerste moet zijn, hij blijft netjes achter zijn voorganger rijden, ook in een snel tempo.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:07

mensen het principe is zeker niet hetzelfde. een draver moet heel anders leren lopen. kort en rustig draver(een kwikkel tempo is hoger dan het arbeidsdraven) een draver moet je leren galoperen.
Een renpaard leer je beheerster lopen maar bezit al drie ontwikkelde gangen

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:12

Ik heb het meer over het principe dat koersdravers en renpaarden beiden hard moeten gaan, ook al is het 1 in draf en ander in galop, toch heb je dan hetzelfde met omscholen dat ze dat niet meer hoeven te doen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:20

Je kunt gewoon dressuur en springen hoor! Iedere gezonde pony kan zijn ijgen knie hoogte springen. Ik heb ook een fjord die voor het dressuur is gereden maar die heel goed kan springen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:29

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:40

heb heerlijke ontspannen ritten (zonder extra hulpmiddelen,gewoon lange teugel en ontspannen zit en ja ook weleens heerlijk los om vervolgens wel berekend te zijn op wat extra pk's Haha! ) gemaakt op av renpaard (internationale topper),enige probleem waren andere paarden waar we achterop kwamen rijden,dan was het herrie. ik denk als je de motivatie van het willen werken kan behouden door er met heel veel geduld en respect mee om te gaan dat je leuke resultaten kan behalen.

in dit geval is paard daarna verkocht en poging gedaan om hem in korte tijd om te scholen naar dressuurpaard (had ik ernstige toen hele ernstige bedenkingen bij.....een paard van 15 jaar wat extreem goed jaren heeft gekoerst en als pensioen lekker recreatief buiten werd gereden mag je op die leeftijd in zo'n korte periode daarna niet meer op die manier belasten vind ik.....blijft een mening van mij persoonlijk natuurlijk
Paard is helaas onverwachts erg snel daarna overleden. Ik heb geen idee hoe dit zich verder had ontwikkelt.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:43

ze bedoelt dat het haar niet zou lukken..

maar met veel zorg lukt het je echt wel!
en vertel haar gewoon dat hij al omgeschoold is Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:47

Redrumfox schreef:
Ik ben inmiddels al helemaal in de wolken met mijn toekomstige EV die ik over ongeveer een half jaar in ontvangst ga nemen. Hiermee wil ik recreatie gaan rijden; beetje springen beetje dressuur en zo nu en dan een wedstrijdje. Maar nu zit iemand uit mijn omgeving iedereen wijs te maken dat dat helemaal niets gaat worden omdat ex-renpaarden alleen maar willen rennen. Mijn mooie droom is dus behoorlijk verpest en mijn goede humeur is ook niet meer wat het geweest is.

Moet ik nou geloven wat zij allemaal zegt? En zo niet; hoe kan ik haar vertellen dat ze ongelijk heeft?

Ik weet: ik moet me er misschien helemaal niets van aantrekken, maar aangezien iedereen in mijn omgeving me nu van mijn Engels Volbloed idee af wil brengen blijft het maar in mijn hoofd rondspoken.

Trouwens: het wordt een paard die al door anderen is omgeschoold, dus daar hoef ik me niet druk om te maken. Maar ik begin nu dus het idee te krijgen dat het een heel vurig paard gaat worden wat er meteen vandoor sprint wanneer je hem iets meer ruimte geeft.

Welnee Lachen Lachen ze zijn wat gevoeliger op een positieve manier...... geen paarden waar je met een rothumeur op moet gaan zitten Lachen

Maar verder niks dan hele werkwillige dieren, hoeft echt helemaal geen probleem te geven.

In America heb ik een jaarlang niks anders gedaan Lachen en was niks lastig hoor Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 22:01

Ik ben inmiddels al voorzien van een AV ipv EV (niet om het 1 of ander dat ik voor een Arabier heb gekozen; hij kwam gewoon op het juiste moment op mijn pad) maar toch bedankt voor de info allemaal! Lachen

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:20

mijn arabier heeft vroeger ook op de baan gelopen, en ik merk alleen als ik met meerdere paarden in het bos rij, wel de competitiedrang, vooral met galoperen, maar hij is altijd wel goed bij je te houden.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 17:11

arabgirl schreef:
mijn arabier heeft vroeger ook op de baan gelopen, en ik merk alleen als ik met meerdere paarden in het bos rij, wel de competitiedrang, vooral met galoperen, maar hij is altijd wel goed bij je te houden.

Daar hebben Arabieren over het algemeen veel last van, ze zijn ook vaak heel dominant in groepsverband. Bij die van mij merk ik dat heel sterk, hij komt niet van de renbaan trouwens. Knipoog

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:52

hah...grapjassen zijn dat..
tuurlijk kan het wel mijn paard rijd m-2 dressuur nu...
helemaal omgeschoold..
hij heel ook veel punten en prijzen gewonnen
hij houd dan niet van springen en rennen doet hij nog erg graag
maar dan maakt niks uit
hij leert snel enz:P en vind drssuur leuk

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:35

Ik denk dat het wel te doen is mits je een goede trainer hebt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:40

oud topic -> slotje