jockeys slaan hun renpaarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_W

Re: jockeys slaan hun renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:41

roest schreef:
@ ruitje. Ik moet zeggen dat ik mijn twijfels heb over het verbod om de teugels in 1 hand te brengen, als je met je hand zowel je zweep op die wijze hanteerd terwijl je ook nog de teugel in je handen hebt... arme paardenmond.

Het is juist een goede regel, ten eerste kan je beter sturen met in elke hand een lijn en ten tweede mag je niet eens zo hard slaan dat je lijnen ervan gaan bewegen in de paardenmond, maar volgens mij geldt deze regel in rensport niet

Trouwens over dat slaan: Als je een paard veel en hard slaat in een koers/race en je doet dat meerdere koersen/races achter elkaar dan hebben de emeste paarden zoiets van "doe het zelf maar, ik ga al heel hard" en dan gaan ze juist op de rem als ze weer een klap krijgen. Een goede pikeur/jockey zal daarom z'n paard niet beledigen (lees: echt slaan) in de koers/race maar er wel alles aan doen om hem gemotiveerd te krijgen

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:35

MiniMouse schreef:
@gipsyboy
Nou Haha! Schrik!! Ik had ook al een andere reactie gegeven..
In elke tact van paardensport wel iets..
Wel goed blijven lezen he Knipoog Enne ik zeg ook niet dat iedere westernruiter dat doet!!?
Dat haal je er zelf uit.

[/quote]

nou maar ik heb nog nooit een dressuur paard gezien die lekker ontspannen loopt lekker met ze hoofdje omlaag, ja misschien met uitstappen maar dat is dan ook het enige moment dat ze zich even kunnen ontaspannen ook hooguit 2 minuten want ze proppen hun paard wel onder de solarium.
veel makkelijker toch?
ik heb ook nog nooit een paard gezien die zo gebogen met ze hals loopt in het wild.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:47

hm.. ik vind het echt nutteloos dat slaan met die zweep(bij elke sport). een paard voelt een vlieg nog zitten lijkt me sterk dat hij dan geen knal van de zweep voelt. dus conclusie IK ben tegen zwepen Clown

@gipsyboy: ik heb nog nooit een paard in het wild gezien aangezien we dat in NL niet echt hebben Knipoog maar in de wei zie ik genoeg paarden die lopen te showen en dus op de loodlijn zijn zeg maar. hoe edward traint dat heb ik dan weer niet gezien met de kin op de borst. ben dan ook tegen die trainingsmanier.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:51

Pff.. Elke sport heeft goede en minder goede ruiters/verzorgers..

Ik ben laatst in Australie naar de paardenrennen geweest en ik moet zeggen, de paarden zien er allemaal tiptop uit! Ik geloof niet dat ze zielig zijn omdat ze een keer met een zweep geslagen worden hoor...

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:00

maar waarom kunnen die dressur mensjes niet gewoon zonder zweep en sporen rijden?????????
als je echt kan rijden heb je dat niet nodig.
als ik paard was en met zweep en sporen werd gereden zou ik ook wel luisteren ja.
het is juist de kunst om een paard onder controle te houden op een diervriendelijke manier zonder een dier pijn te doen of op te sluiten met hulpteugels!!!!!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:04

als je een zweep en sporen op de juiste manier gebruikt, zoals het zeker onder de minder goede ruiters dus juist niet gebeurd, dan kan het een heel handig preciezie hulpmiddel zijn om een hele subtiele hulp te geven

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:10

Mackie schreef:
als je een zweep en sporen op de juiste manier gebruikt, zoals het zeker onder de minder goede ruiters dus juist niet gebeurd, dan kan het een heel handig preciezie hulpmiddel zijn om een hele subtiele hulp te geven

Maar ik snap het niet he als je paard een versnelling hoger moet kan je dat teneerste met je stem doen (maar dat zal wel niet mogen op dressuur wedstrijden) maar dan doe je dat met je kuiten drukken en niet met je hielen en dan nog die sporen.
en over dat van onervaren mensen, is niet waar.
want als je naar een wedstrijd kijkt van de z dressuur ofzo dan lopen ze niet anders te doen dan alleen maar te prikken met die dingen.

hoe verklaar je dat dan.

ik vind het gewoon zielig, kom op behandel je paard zoals jij ook behandeld wil worden en volgens mij vind je zelf ook niet lekker als je met de zweep word geslagen en met sporen word geprikt op je huidje waar je alles mee voelt want een paard voelt ook een vlieg. En de zweep zeker niet dan????????

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:15

ik snap niet helemaal wat je bedoeld eerlijk gezegd in je eerste alinea

ik had het trouwens niet over onervaren ruiters, maar over de minder goede ruiters, en die kunnen best in het Z rijden.

Sporen zijn wat mij betreft niet om te prikken en zwepen niet om te slaan, maar beide zijn bedoeld om subtiele hulpen te geven/aansporingen te geven.

Sporen en zwepen worden voor meer doeleinden gebruikt dan alleen naar een hogere versnelling te gaan...

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:17

Is helemaal niet waar ze mogen maar 5 x slaam om het angst op te wekken dat ze mee gaan met de kudden. dus ik vind niet zielig ik vind wel zielig dat somige gewoon kapot gaan aan die wedstrijden .. Zoals gebroken been end an afgemaakt moeten worden

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:24

Die ongelukken komen zelden voor!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:39

Mackie schreef:

ik had het trouwens niet over onervaren ruiters, maar over de minder goede ruiters, en die kunnen best in het Z rijden.

Sporen zijn wat mij betreft niet om te prikken en zwepen niet om te slaan, maar beide zijn bedoeld om subtiele hulpen te geven/aansporingen te geven.

Sporen en zwepen worden voor meer doeleinden gebruikt dan alleen naar een hogere versnelling te gaan...

eerste alinea dat als je wil drafen dat dta ook met je stem kan en als hij zij dat niet doet met je kuiten drukken en niet met je hiel;en en dan nog is die sporen en een knal met de zweep ja ddan luister ik ook wel als ik paard was.

maar voor wat voor meer doeleinde worden ze dan gebruikt behalve om een paard harder te laten lopen.
want zo ver als ik weet kan je alles met je benen doen en stem zonder zweep en sporen.
tenminste ik wel ik weet niet hoe dat bij jullie zit maar die van mij luisterd wel hooor.
heb namelijk een super goeie band met hem en vertrouwen elkaar 100 % en snappe elkaar ook wat WE wel en niet willen.
ja mijn paard heeft ook wat te zegge. want die van mij is geen machine

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:45

Na dit topic ben ik er anders over renpaarden gaan denken.
Ik vind het heel leuk om te zien en het slaan is dus meestal nep.
En idd, sporen vind ik crue. t is niet natuurlijk. Maar zwepen ook niet. maar aan elke sport zit wel weer een nadeel. geruk in de mond of tikken met de zweep of niet goed gebruik van sporen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:47

Gipsyboy, laten we hopen dat iedereen voortaan net zo goed gaat rijden als jij Schijnheilig

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:48

Bokkiej schreef:
En idd, sporen vind ik crue. t is niet natuurlijk. Maar zwepen ook niet. maar aan elke sport zit wel weer een nadeel. geruk in de mond of tikken met de zweep of niet goed gebruik van sporen.

natuurlijk is dat zo aan elke sport zit nadeel ik doe ook niet meer mee aan western wedstrijden. Want ik ik hou ook niet van dei slydings en die spins want dat is ook heel slecht voor hun benen dat weet ik ook.
maar het gaat er mij om waarom blijven mensen dat dan toch doen als ze weten dat het slecht is voor je paard of met dressuur dat het paard pijn heeft en het niet leuk vind?????

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:49

als je als dressuurpaard hogerop komt in de sport, moet je meer leren dan alleen stap, draf, galop, linksaf en rechtsaf. daar zijn verschillende hulpen vor nodig en om die zo subtiel mogelijk te geven, is ene spoor dan een handig hulpmiddel, zodat je een hele precieze hulp kan geven, ipv dat je je hele kuit nodig hebt en dus eigenlijk een hele vage, lompe hulp geeft. Een paard kan zo ook de verschilende hulpen beter uit elkaar houden. Dat is imo het nut van sporen (niet dat ze altijd zo gebruikt worden hor)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:50

griebels schreef:
Gipsyboy, laten we hopen dat iedereen voortaan net zo goed gaat rijden als jij Schijnheilig

dit gaan mensen zegge he als ze niet meer wete wat ze moeten zegge.
dat ze gewoon wete dat ik gelijk heb maar niet toe willen geven

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:53

gipsyboy schreef:
griebels schreef:

dit gaan mensen zegge he als ze niet meer wete wat ze moeten zegge.
dat ze gewoon wete dat ik gelijk heb maar niet toe willen geven

Rolleyes

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:53

Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar er zijn nu eenmaal verschillende takken van paardensport. Als we allemaal zo zouden rijden als jij, kun je alleen een kort buitenritje maken en verder niets doen. Niet te lang want dan gaat je paard weer scheef lopen.
Oh en vooral geen zadel en hoofdstel erbij want dat is ook zielig...
Nogmaals, ik zeg niet dat je gelijk hebt, maar jouw beredenatie is gewoon niet haalbaar. In geen enkele tak van paardensport
Beter kun je gewoon alle paarden lekker in de wei laten lopen en er verder niets mee doen...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:59

hier ben ik het helemaal mee eens. Als je namelijk op die manier gaat redeneren, is alles zielig en zou je helemaal niet op een paard meten gaan rijden, maar we hebben nou eenmaal paarden, omdat wij er sport mee willen bedrijven in welke tak van sport dan ook, maar goed, daar gaat dit topic niet over

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:00

gipsyboy schreef:
Mackie schreef:

eerste alinea dat als je wil drafen dat dta ook met je stem kan en als hij zij dat niet doet met je kuiten drukken en niet met je hiel;en en dan nog is die sporen en een knal met de zweep ja ddan luister ik ook wel als ik paard was.

maar voor wat voor meer doeleinde worden ze dan gebruikt behalve om een paard harder te laten lopen.
want zo ver als ik weet kan je alles met je benen doen en stem zonder zweep en sporen.
tenminste ik wel ik weet niet hoe dat bij jullie zit maar die van mij luisterd wel hooor.
heb namelijk een super goeie band met hem en vertrouwen elkaar 100 % en snappe elkaar ook wat WE wel en niet willen.
ja mijn paard heeft ook wat te zegge. want die van mij is geen machine

Volgens mij heb je geen idee waar je het allemaal over hebt...? Waarom scheer je alle mensen met dravers,renpaarden,en dressuurpaarden over een kam? Alsof iedereen in die tak van de paardensport zo slecht is voor hun paarden...? Misschien moet je eens een dagje met iemand op Duindigt (als voorbeeld) meelopen,en als je mening dan nog hetzelfde is,is dat prima,want dan baseer je het namelijk ergens op. Want jouw argumenten komen op mij niet erg ervaren over als ik eerlijk mag zijn...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:14

gipsyboy schreef:
Bokkiej schreef:

natuurlijk is dat zo aan elke sport zit nadeel ik doe ook niet meer mee aan western wedstrijden. Want ik ik hou ook niet van dei slydings en die spins want dat is ook heel slecht voor hun benen dat weet ik ook.
maar het gaat er mij om waarom blijven mensen dat dan toch doen als ze weten dat het slecht is voor je paard of met dressuur dat het paard pijn heeft en het niet leuk vind?????

Dus je hebt wel mee gedaan aan western wedstrijden? Dan weet je ook dat je paard voordat je slidings en spins kan maken eerst super getrained moet zijn zodat het dus niet slecht is voor hun benen...als je dat ongetraind gaat proberen sloop je hun benen idd ja.

Maar als jij het allemaal zo goed weet en je paardje geen pijn wilt doen, waarom zet je je haf dan vast met een touwhalster? Dat is pas pijnlijk!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:05

@gipsyboy
Je moet zelf eens verder kijken dan je neus lang is Haha!
Iedereen zijn eigen sport

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:11

barbaras schreef:

Dus je hebt wel mee gedaan aan western wedstrijden? Dan weet je ook dat je paard voordat je slidings en spins kan maken eerst super getrained moet zijn zodat het dus niet slecht is voor hun benen...als je dat ongetraind gaat proberen sloop je hun benen idd ja.

Maar als jij het allemaal zo goed weet en je paardje geen pijn wilt doen, waarom zet je je haf dan vast met een touwhalster? Dat is pas pijnlijk!

grappemaker

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:42

Wáár gaat dit over... Zoals ik al eerder zei, het heeft toch geen nut om te wijzen naar andere takken van sport... En zeker niet als het gaat over een touwhalster Haha!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:52

dat vraag ik me ook af ruitje. en die post van gipsyboy slaan echt alles. de pennygirl van bokt. sorry hoor!

heb je profiel gezien die halster vind ik ook niet paard vriendelijk, dat is veelste scherp. (snijd).
en dat schaap die half op zijn kont zit, neee dat vind hij vast harstikke prettig.

als je niks wil aan nemen van de mensen die hier info over de draf en rensport geven. moet je ook niet blijven antwoorden, ga eens naar een renstal, want die zoeken altijd mensen die goed voor de paarden op stal zorgen!!