op wat voor leeftijd inrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mii_X_HarrY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:31

mouiton schreef:
En ook: de paardjes die ik rijd doen niks liever dan koersen: zodra je ze tegenhoud omdat ze stappen trekke ze omdat ze willen draven en altijd met de oortjes naar voor: we hebben dan ook nooit een zweep mee in de sulky.
Het is gewoon niet nodig want het zit bij die paardjes in hun bloed

dat zie ik vaak genoeg op duindigt
Ik heb ook een keer op een dravertje gereden, was al wel uitgekoert en word nu als fokmerrie gebruikt. Maar toen ik aandraafde wilde ze ook steeds harder en vrolijk met de oren naar voren. Vond het geweldig. Dus zo kapot zijn ze niet na het koersen hoor. En het zijn ideale recreatie-paarden voor mensen die niet alleen maar om zware trainingen geven, maar gewoon lekkere buitenritjes willen maken.

En met die renpaarden, er wordt eerst echt wel serieus gekeken of het paard het aankan. Ik moest laatst met mij vz-paardje (uitgekoersde arabier) als voorpaard voor een 2 jarige arabier. En ik kan je vertelle dat dat beest al goed in elkaar zat hoor. Niks mis mee.
En ja bij sommige paarden moet je gewoon even wachten.

Er zijn trouwens zat goede paarden die vroeger gekoerst hebbe en nu een luize leventje hebben als fokpaard of recreatie paard.

Galloway

Re: op wat voor leeftijd inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:39

En laten we vooral niet vergeten dat in de draf -en rensport proffessionals met de paarden bezig zijn die paarden selecteren op leeftijd en bouw en goed kijken of ze het werk wel aankunnen. Paarden die er nog niet aan toe zijn krijgen doorgaans gewoon de tijd om te groeien en uit te harden. Dat is wel ff wat anders dan de gemiddelde amateurpaardrijder die denkt er verstand van te hebben en zijn jonge beestje in 2 jaar naar de Z & in de prak rijdt. En waar eindigt zo'n beestje als ie het niet meer doet? Dan mag ie zijn dagen "liefdevol" slijten als manegepaard en kopen ze weer een nieuwe om kunstjes mee te doen. Uiteraard geldt dit gelukkig niet voor iedereen! Maar het is wel degelijk een groot verschil tussen proffessioneel met paarden werken en hobbyisme.
Dus zoals ik al eerder zei: het is makkelijk wijzen naar draf-en renport en dat allemaal op 1 hoop gooien. Voorlopig denk ik dat mijn paard erg blij is dat hij als 16-jarige gezonde recreatiedraver nog geniet van het leven in plaats van te zijn afgedankt na zijn carriere, zoals vele van zijn rijpaardlotgenoten...

Mii_X_HarrY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:04

helemaal met Galloway eens

amystella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:54

ik ook
wij maken welshjes ook met 2,5 zadelmak
op haar 3e verjaardag krijgen ze een lichtgewicht op de rug en gaan we naar de polder of bosje met ruiter erop
bij 3,5 gaan ze pas dressuurmatig aan de slag

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:01

Ik vind het zeker geen vernielen. Als je dit topic goed hebt gelezen, lees je dat dit soort paarden eerder volwassen zijn. en is gewoon rijden niet vernieling? kunnen ze dan niet kreupel worden. en alsof het goed is om met 3 jaar te beginnen. oke ze zijn volgroeid. maar het blijft een belasting, dus vind dat vernieling wel een heel bot oordeel is. dan zou ik als ik jou was maar helemaal niet op een paard gaan!

Ik heb toevallig een paardje met een volbloed vader en ook volbloed in de moederlijn en ik vind dit paard eerder later volwassen dan eerder. ik rijd er gewone wedstrijden mee, maar ik ben blij dat ze met mijn paardje niet te vroeg begonnen zijn.

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:03

sorry het eerste deel van het berichtje heb ik overgenomen van karoliefje, in de tekst eronder staat waarom ik het er niet mee eens ben.

Mii_X_HarrY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:34

@ hildetc: als je ook gelezen hebt (hoop ik) staat er ook tussen dat het niet altijd bij volbloeds zo is en dat ze dan later beleerd worden. En tsja, jou paardje is ook niet 100% volbloed. Dus daar kan ook nog verschil in zitten.

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:39

[quote="hildetc"]Ik vind het zeker geen vernielen. Als je dit topic goed hebt gelezen, lees je dat dit soort paarden eerder volwassen zijn. en is gewoon rijden niet vernieling?

Ik snap niet waarom jullie dit blijven denken. Dat is niet waar!
het ene paard is niet eerder uitgegroeid dan het andere, geestelijk misschien wel maar anatomisch niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:26

Onderstaande stukje heb ik overgenomen van de BHA site.Maar ondanks dat het zwart op wit beweert word door dierenartsen ,zullen er altijd mensen zijn die denken dat ze het beter weten.

Dr. Deb Bennett van het Equine Studies Institute - en met haar iedere zichzelf respecterende dierenarts - is absoluut duidelijk: geen enkel paard op deze aardbol, geen enkel ras, geen enkele uitzondering, is volwassen voor hij zes is - een half jaar meer of minder, misschien.

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:43

helemaal mee eens silvana! Dus mensen hou op met die onzin door als excuus voor een tevroeg ingereden paard te vermelden dat hij eerder volgroeit was! Ik erger me zo aan dit soort ontwetendheid. Bij ons word er nu een ingereden die net 2 is, met het smoesje eerder uitgegroeid te zijn dan andere paarden..

JoviGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:24

Een Draver voor een sulky zetten is natuurlijk wel anders dan een paard met 2 jaar trainen voor springen bijvoorbeeld.

Kijk, ik ben wel met je eens dat je een jong paard zoveel mogelijk moet sparen op zich, maar als het nou zo was dat het zo verrekte slecht voor die Dravers is, dan waren ze allemaal wel vroeg naar de kl*ten dacht ik zo en ik ken genoeg uitgekoerste Dravers van een jaar of 18 die nog heerlijk genieten onder het zadel en geen ene moer mankeren.

En als het al jaaaaaaaaaaaaren zo gaat, dan zal het wel goed zijn, anders had in een land als Nederland toch allang een Dierenbescherming ingegrepen?????? En trouwens, mensen die met hun Draver koersen zijn WEL paardenliefhebbers hoor!

Dat prutsmuts altijd van mensen die afgeven op Dravers, ik zeg altijd maar zo, een Draver is niet geschikt voor iedereen, zoals zoveel rassen, maar vaak kan het grootste gros niet eens een Draver rijden, hahahaha, en als je het wèl kan, dan moet men je gelijk afkraken, nou, ik heb er zo mijn eigen mening over en dat is dat het pure onwetendheid is!

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:59

Een paard is pas volleding uitgegroeid rond zijn 6de... Dus ook de rijpaarden..... Iedereen die voor die tijd al zwaar werk doet met z'n rijpaard is ook verkeerd bezig!!
Ik ben gister voor het eerst op een draverij geweest, was met mensen mee die moesten koersen... Je ziet ze idd. allemaal met de oortjes naar voren!! En die mensen met wie ik mee was, hebben paardjes gekregen die door andere wel te zwaar zijn belast... Maar met rustig aan opbouwen doen die beestjes het weer heel erg goed... Eentje daar van is 4e geworden, had hoger kunnen eindigen maar ze hebben m wat ingehouden omdat ze m wilde sparen....... Voor hen is het niet kosten wat het kost... En zo wel meer mensen die ik daar heb gezien.... Tuurlijk heb je er rotte appels tussen zitten.... Maar die zijn er ook bij de dressuur en het springen! Hoeveel mansen slaan hun paard niet over een hindernis als ie weigert??

Shezzit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:04

Ik vind juist dat je idd naar het paard zelf moet kijken, niet naar "wat is gemiddeld". De gemiddelde leeftijd van inrijden is 3 jaar, maar er zijn ook laatrijpe rassen (mijn ras: de ijslander) die rijd je pas met 5 jaar in. MAar ook daar zijn verschillen, ik heb een paar merries gehad die nog zo jong waren (qua gedrag en groei), die heb ik tot hun 6e en 1 zelfs tot haar 8e laten staan omdat ze het gewoon nog niet aankon. Met 8jaar ingereden en nu een heerlijk rijpaard dat lol in haar werk heeft. Daartegenover staat een ruin die ik ken die extreem vroeg volwassen was en die is met 3,5jr ingereden en loop ook met veel plezier en kan zijn werk goed aan. Het is m.i dus per paard verschillend. Renpaarden zijn idd vroeger rijp en de ene kan met 1,5 al goed aan de slag en waarom zou je het dan niet doen? Als je tenminste ook zo fair bent om een renpaard dat met 2 nog niet klaar is om aan de slag te gaan, nog een jaartje de tijd geeft om volwassen te worden. Toch?

Perzik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:22

Ik heb ook een hele tijd op een draafstal geholpen. Je zegt nu wel ze zijn hier veel beter af, want als springpaarden niet willen springen worden ze er wel overheen gemept. Maar bij die dravers word wel eerst even de galop eruit gemept dat is dan ook niet helemaal paardvriendelijk,, verder heb ik er niks op tegen vind het verder leuk en ze willen ook echt voor je werken !

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:41

Hoe doe je dat, de galop er uit meppen Bij ons worden ze gewoon terug genomen als ze in galop springen, en wordt er eens kritisch naar het beslag gekeken. Wellicht wat off topic, maar dit soort praktijken zijn niet standaard.

Galloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:23

Citaat:
bij die dravers word wel eerst even de galop eruit gemept

De galop eruit gemept? Alsjeblieft zeg, gebruik je verstand! Zou een paard werkelijk zijn best doen als ie klappen krijgt? De galop hoeft er niet uit te worden gemept want het is genetisch bepaald dat een draver een ruime, snelle en stuwende draf heeft van nature. En wanneer dat niet helemaal lukt wordt er gezocht naar de juist balans d.m.v. beslag en trainen. Kortom weer een sterk staaltje van de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt Excessen van geweld jegens paarden vind je helaas in alle takken van de paardensport, daarop is de draf of rensport echt geen uitzondering! Ik zou eens een keer goed opletten in de losrijring bij een gemiddelde dressuurwedstrijd of springconcours wat je daar zoal voorbij ziet komen aan 'diervriendelijke' praktijken...

Perzik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:01

Ik weet heus wel dat het bij alle sporten gebeurd dat heb ik toch ook al vermeld. Ik weet echt wel waar de klepel hangt dus je hoeft niet te denken dat je alles super goed weet want dat weet alleen goede africhters. Het gebeurd dus wel ook wel als jij dr helemaal geen weet van hebt. Ik vertel gewoon wat ik gezien heb dus het is geen onzin. Als jij het niet geloven wilt is een ander ding.

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:23

Galloway schreef:
De galop eruit gemept? Alsjeblieft zeg, gebruik je verstand! Zou een paard werkelijk zijn best doen als ie klappen krijgt? De galop hoeft er niet uit te worden gemept want het is genetisch bepaald dat een draver een ruime, snelle en stuwende draf heeft van nature. En wanneer dat niet helemaal lukt wordt er gezocht naar de juist balans d.m.v. beslag en trainen. Kortom weer een sterk staaltje van de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt Excessen van geweld jegens paarden vind je helaas in alle takken van de paardensport, daarop is de draf of rensport echt geen uitzondering! Ik zou eens een keer goed opletten in de losrijring bij een gemiddelde dressuurwedstrijd of springconcours wat je daar zoal voorbij ziet komen aan 'diervriendelijke' praktijken...

Ze zegt toch ook zelf dat springen enzo niet allemaal even vriendelijk gaat?

Ik moet toegeven toen ik nog niks van drafsport (Rensport heb ik geen verstand van dus daar ga ik niks over zeggen ) wist vond ik het ook gruwel dat die dieren al zo jong voor de sulky moesten en moesten koersen enzo.
Maar nu ik er meer van weet, vind ik het een prachtige sport. Oke, niet alles gaat even geweldig, en niet alles zal goed zijn en gaan, maar dat hou je toch, en idd bij iedere tak van de paardensport.
Er is ook gezegd dat het allemaal om geld draait, als je je even bedenkt hoeveel zo'n paard kost, trainingskosten al iets van €500, en de hoefsmid nog. (Waar ik kom worden de paarden in elk geval vaker bekapt dan rijpaarden) Dan is het eigenlijk wel logisch.
En of het om het geld gaat of niet, (de meeste) mensen in de drafsport zijn echt niet slecht voor hun paarden.
En ja, ze worden vroeger aan het werk gezet dan rijpaarden, maar ze krijgen de tijd die ze nodig hebben, en ze vinden het leuk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:27

promptertje schreef:
Hoe doe je dat, de galop er uit meppen Bij ons worden ze gewoon terug genomen als ze in galop springen, en wordt er eens kritisch naar het beslag gekeken. Wellicht wat off topic, maar dit soort praktijken zijn niet standaard.

Maar prompertje,je moet toegeven dat jij wel diervriendelijk bezig bent.Ik merk dat in alles wat ik van je lees.Maar ik heb het idee dat galloway haar hoofd een beetje in het zand steekt.

Wat me ook vreselijk stoort dat er steeds naar de dressuur en de springsport word gewezen.Daar zij idd ok excessen maae daar gaat deze discussie niet over.deze gaat voor al over de ren en draf sport.Je moet toch toe kunnen geven dat er dingen in je sport gebeuren die niet goed zijn.

Ik rij dressuur maar daarom ben ik er niet voor dat een paard met zijn 6e al Z moet lopen,of vind ik het vreselijk dat er zoveel mensen met sporen liggen te prikken zonder het juiste gebruik er van, te kennen.

Ik vind dat er hier door sommige mensen echt hun ogen gesloten houden voor wat er mis is in de sport.
het overtollig zweep gebruik is voor mij ook een reden geweest dat ik gestopt ben in de renstal met werken.

Ik hoor hier ook opvallend alleen maar over gelukkige ex ren en draf paarden.Niks over de hoeveelheid die er naar de slacht gaan.Het is daarmee toch ook dat je dravers meestal aan slachtprijs kan kopen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:33

silvana schreef:
Onderstaande stukje heb ik overgenomen van de BHA site.Maar ondanks dat het zwart op wit beweert word door dierenartsen ,zullen er altijd mensen zijn die denken dat ze het beter weten.

Dr. Deb Bennett van het Equine Studies Institute - en met haar iedere zichzelf respecterende dierenarts - is absoluut duidelijk: geen enkel paard op deze aardbol, geen enkel ras, geen enkele uitzondering, is volwassen voor hij zes is - een half jaar meer of minder, misschien.

Wat verstaat deze DA onder volwassen?
Hoe is dit onderzoek tot stand gekomen? Of is het de mening van een DA?
Is er onderzocht of het generaties selecteren op vroegrijpheid van invloed is?
Is er onderzocht of de opvoeding en belasting op jonge leeftijd nadelige of voordelige gevolgen heeft voor het proces van volwassen worden?

Ik heb groot respect voor Dierenartsen, meestal omdat zij met wetenschappelijk bewijs komen.
Maar aan een quote van een DA die beweerd alle paarden op deze aardbol te kennen hecht ik niet zoveel waarde .

( en ik ben dan nog wel tegen vroeg koersen ook )

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:38

silvana schreef:
promptertje schreef:

Maar prompertje,je moet toegeven dat jij wel diervriendelijk bezig bent.Ik merk dat in alles wat ik van je lees.Maar ik heb het idee dat galloway haar hoofd een beetje in het zand steekt.

Wat me ook vreselijk stoort dat er steeds naar de dressuur en de springsport word gewezen.Daar zij idd ok excessen maae daar gaat deze discussie niet over.deze gaat voor al over de ren en draf sport.Je moet toch toe kunnen geven dat er dingen in je sport gebeuren die niet goed zijn.

Ik rij dressuur maar daarom ben ik er niet voor dat een paard met zijn 6e al Z moet lopen,of vind ik het vreselijk dat er zoveel mensen met sporen liggen te prikken zonder het juiste gebruik er van, te kennen.

Ik vind dat er hier door sommige mensen echt hun ogen gesloten houden voor wat er mis is in de sport.
het overtollig zweep gebruik is voor mij ook een reden geweest dat ik gestopt ben in de renstal met werken.

Ik hoor hier ook opvallend alleen maar over gelukkige ex ren en draf paarden.Niks over de hoeveelheid die er naar de slacht gaan.Het is daarmee toch ook dat je dravers meestal aan slachtprijs kan kopen?

Dan komt omdat de meeste mensen die hier reageren in het bezit zijn van gelukkige paarden . En als er dan geroepen wordt dat de draf en rensport slecht is ed. dan voel je je aangesproken en ga je met goede voorbeelden komen.

Iedereen uit deze sport weet dat er ook mensen zijn die slecht met hun paarden omgaan ( en volgens mij hebben de meesten dit wel degelijk toegegeven! )

En hoeveel gaan er dan naar de slacht? Volgens mij niet meer of minder dan van andere rassen? En dat het paard te koop is voor een slachtprijs heeft alleen maar te maken met de waarde van dit paard op de markt.
Helaas zitten veel mensen nog vol met vooroordelen en willen zij geen geld neerleggen voor een draver.

wyoming

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:45

Ik heb het topic zo goed als helemaal gelezen en wilde graag nog reageren op de vraag waarom er veel jonge dravers uiteindelijk niet meer koersen. Dat is niet omdat ze verkl**t zijn maar omdat ze gewoon niet goed genoeg waren. Alleen de goede dravers kunnen tot latere leeftijden blijven koersen. Net zoals de dressuur en springpaarden. Hoeveel paarden starten wel niet in de B-dressuur? en hoeveel zien we daar van terug in de Z-dressuur?
Ik had tot vorig jaar zeer weinig met dravers tot ik voor school stage kwam te lopen op een draver-stal. Ondertussen werk ik er bijna een jaar en binnenkort gaat 1 van onze 3-jarige zich hopelijk kwalificeren. Niet iedere stal is hetzelfde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:51

Sommige mensen weten vaag dat "de groeiplaten moeten gesloten zijn" - en situeren die groeiplaten ergens in de knie'n. Die groeiplaten, die liggen eigenlijk onderaan het radius-ulna-been, net boven de voorknie - zie de anatomische tekening hierbij. Vandaar dat mensen wel eens zeggen dat "de knieën moeten gesloten zijn". Wat eigenlijk wil zeggen dat het glijdende, samendrukbare kraakbeen moet verbenen zodat de groeiplaten één geheel worden met het been.

Wat de meeste mensen zich niet realiseren is dat er een groeiplaat is aan het einde van ELK been - en dat sommige benen (zoals het heupbeen) zelfs meerdere groeiplaten hebben. Dat betekent niet dat je moet wachten tot elke groeiplaat is samengevoegd met z'n been, maar wel dat hoe langer je wacht, hoe beter het is voor het welzijn van je paard. Als je ongeveer weet wanneer, en in welke volgorde die groeiplaten sluiten, kan je daaraan je trainingsschema aanpassen - want hoe je paard er langs buiten uitziet heeft werkelijk niks te maken met hoe het daar vanbinnen zit. Er zijn rassen (zoals de Quarter Horses) die zodanig naar een bepaald exterieur zijn gefokt, dat ze er volwassen uitzien lang VOOR ze dat werkelijk zijn. Mensen die dan geen besef hebben van de anatomie van hun paard - of gewoon alleen oog hebben voor het zo snel mogelijk bereiken van een bepaalde klasse in hun discipline, brengen het welzijn van hun paard in gevaar.

Dit bedoelt ze met volwassen .Dat het het paard gewoon volgroeid is en daardoor beter geschikt voor zwaar werk.

wat slachten betreft .Ik heb een vriendin die DA is en controlles doet op een drafbaan en bij enkele draversstallen hier in Belgie.Ik moet zeggen dat ik nooit ben mee geweest en er verder dus ook niks van afweet.Maar ik hoor via haar natuurlijk alleen altijd of ik niemand weet voor een draver omdat ze de paarden aan de straatstenen niet kwijt raken en daardoor op de slacht belanden.
Ik doe trouwens wel altijd mijn best om rond te horen voor nieuwe huizen hoor.
maar ze zegt zelf altijd dat een draver zijn beperkingen heeft en dat die dravers toch wel vaak atrose ed vertonen,maar daarom prima als recreatie paardje kunnen dienen.
Ze heeft er zelf drie nu en dan nog twee in de ardennen in een opvang staan.Maar van haar weet ik dus dat er een overschot is aan(versleten )paarden.En natuurlijk gaan er ook (gewone) paarden naar de slacht.Alleen is daar het overschot niet zo groot en wat er gaat mankeert meestal ook echt iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:56

By the way,ik blijf altijd een heel warm plekje voor de engelse volbloed houden.Toevallig sta ik met mijn paardje weer naast een renstal(letje) en als ik die soepele gespierde lijven zie .Maar hun starten ook hun paarden pas laat en de gewezen renners blijven ook.Ze hebben dus twee paarden die wedstrijd lopen en 6 of zo staan op rust.Ik geloof niet dat ze bepaald winst maken

Perzik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:23

ruitje schreef:
van gelukkige paarden . En als er dan geroepen wordt dat de draf en rensport slecht is ed. dan voel je je aangesproken en ga je met goede voorbeelden komen.

Iedereen uit deze sport weet dat er ook mensen zijn die slecht met hun paarden omgaan ( en volgens mij hebben de meesten dit wel degelijk toegegeven! )

Tuurlijk kan je je aangevallen voelen maar dan kan je toch ook wel toegeven dat het gebeurd dan alleen maar zeggen dat het heel erg paardenvriendelijk is, want dat is het dus niet altijd! Ik ken een paar verhalen daar word je niet blij van!

wyoming schreef:
Ik heb het topic zo goed als helemaal gelezen en wilde graag nog reageren op de vraag waarom er veel jonge dravers uiteindelijk niet meer koersen. Dat is niet omdat ze verkl**t zijn maar omdat ze gewoon niet goed genoeg waren. Alleen de goede dravers kunnen tot latere leeftijden blijven koersen. Net zoals de dressuur en springpaarden. Hoeveel paarden starten wel niet in de B-dressuur? en hoeveel zien we daar van terug in de Z-dressuur?
Ik had tot vorig jaar zeer weinig met dravers tot ik voor school stage kwam te lopen op een draver-stal. Ondertussen werk ik er bijna een jaar en binnenkort gaat 1 van onze 3-jarige zich hopelijk kwalificeren. Niet iedere stal is hetzelfde!

Dat is niet waar, sommige zijn ook niet goedgekeurd en kunnen daarom ook niet verder koersen. Het is niet alleen omdat ze niet goed genoeg zijn hoor ze mankeren ook veel.