wel of niet een draver

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

switt

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:08

Ja natuurlijk is de dressuur er voor het paard en niet andersom maar de gemiddelde draver heeft gewoon niet de bouw van een dressuur paard waardoor het in de hogere klassen lastiger wordt. Ik heb het niet over z dressuur, dat zou elk gezond paard moeten kunnen. Hetzelfde geldt voor fjorden etc. , natuurlijk kunnen die het ook goed doen in de dressuur ring maar in vergelijking met dressuur gefokte paarden hebben ze het toch iets lastiger denk ik.
Daarnaast vind ik dravers de meest geweldige paarden die er zijn en zou ik er gewoon voor gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:23

Ik heb niet het hele topic door gelezen. Maar ik wil wel even mijn ervaring delen.

Ik heb sinds 2008 een draver, Een hele lieve leuke ruin met een gouden karakter. Het eerste half jaar/jaar was een drama. Noble moest nog omgeschoold worden. En ik (als 14 jarige) had daar niet voldoende ervaring voor. Uit eindelijk na een jaar ong. had ik er een lief en fijn paardje aan.
Ik heb met Noble van alles gedaan. Dressuur wedstrijden gereden (waren we niet erg goed in..) Gesprongen, Gecrosst, Jachten gereden en hij heeft met een andere ruiter endurance gereden tot klasse 2 en ook verenigingskampioen geweest in zijn klasse.

Al met al was en is het een leuk paard (tegenwoordig rijden we hem bijna niet meer ivm een blessure). Máár als ik nu terug denk en ik opnieuw een keuze zou mogen maken tussen een draver of een rijpaard (met het zelfde doel als dat ik toen zocht, namelijk een leuke recreatie pony) Zou ik nooit meer een draver nemen. Waarom? Omdat ze je gigantisch beperken in je mogelijkheden, en het gruwelijk veel tijd kost om ze fatsoenlijk geschoold te krijgen. En wat iedereen hier ook zegt dat is niet voor iedereen weg gelegd.

Inmiddels heb ik een jong springpaard gekocht, En als ik zie hoeveel ik nu al heb kunnen leren met haar. Wat mijn draver nooit(of iig niet makkelijk) gelukt zou zijn. Zou ik een draver niet aanraden als eerste rijpaard. En zeker niet als je er meer mee wil dan recreatie.

Begrijp me niet verkeerd, Noble is een paard met een gouden randje en een vriend voor het leven. Maar een draver aan een beginner aan raden? Nee dat doe ik niet.

ArAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:33

Het ligt er ook maar net aan wat voor een type draver je hebt. Ik verzorg al een hele poos een draver en dat is een schat van een best en wil best voor je werken maar je merkt bij sommige dingen dat die gewoon niet altijd even soepel en snel kan draaien of verzamelen en dat soort dingen. En dat is iets waar je rekening mee moet houden.

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 22:31

Lieve mensen. Bedankt voor alle reacties. Via een pb een aanbod gehad om dravers te bekijken. Ik denk dat ik dat iig ga doen. En voorzover relevant: gaat het me niet om een koopje maar om een paard dat me om een aantal redenen boeit. ik heb veel geleerd uit jullie reacties.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:51

Marrit13 schreef:
Ten eerste weer een discussie over wel of geen Draver; al talloze topics over geweest en er reageert altijd wel iemand zoals jij doet. Hoeveel Dravers heb je meegemaakt? :-) Dat vraag ik me altijd af.

Er zit wat werk aan een Draver; maar geldt dat ook niet voor een gemiddelde Tinker of Arabier? Dat zijn ook niet perse rijtypische paarden (galop van deze rassen kan ook een ware uitdaging zijn!)

Wil je op hoog niveau springen of dressuren (en wat is hoog? Vanaf de Z begint het pas vind ik persoonlijk) dan kun je mss beter rondkijken naar een Hannoveraan, KWPNer oid.

Het is maar net wat je doel is. Beter een paard wat mss niet de juiste bouw heeft maar wel graag wil werken, dan andersom ;-) Overigens ligt het 9 van de 10 keer aan de kundigheid van de ruiter.

Oh ja ik wil nog iets zeggen over het wel of niet van de baan komen; mijn eerste Draver had nog nooit een baan gezien en vond galop heel lastig, mijn huidige heeft gekoerst en galoppeert heel makkelijk. Zegt dus niets :-)

Ik doelde meer op een inhoudelijke reactie, ik zei ook al dat het ligt aan het doel wat je voor ogen hebt. Dravers zijn wel loyaal en kunnen over het algemeen goed springen, maar daar heb je weer niets aan als de galop slecht is.

En ik snap niet waarom je Tinkers en Arabieren erbij haalt, Tinkers galopperen op de voorhand en het kan dus lastig zijn ze bij elkaar te krijgen maar ze galopperen wel makkelijk en beheerst. Wbt arabieren snap ik niet waar je het vandaan haalt, die galopperen juist heel gemakkelijk, zijn soepel en simpel bij elkaar te rijden.

Wat is de relatie met de galop van een draver? Ik heb inderdaad nog geen 30 dravers gereden maar de dravers die ik heb gereden en heb gezien galoppeerden heel lang en ontzettend zwaar en op de voorhand. Met zwaar bedoel ik dat het ze moeite kost vooruit te komen en de pas af te maken, dat het moeite kost in galop te blijven.

En nogmaals; ts vraagt om ervaringen, ik geef mijn ervaring en ik heb een goed referentiekader. Dat het jou als liefhebber niet aanstaat is jammer, maar een slechte ervaring is net zo goed een ervaring.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:52

herintreder1 schreef:
Lieve mensen. Bedankt voor alle reacties. Via een pb een aanbod gehad om dravers te bekijken. Ik denk dat ik dat iig ga doen. En voorzover relevant: gaat het me niet om een koopje maar om een paard dat me om een aantal redenen boeit. ik heb veel geleerd uit jullie reacties.

Kijken kan nooit kwaad, moet je zeker doen.
Ben benieuwd wat de redenen zijn waarom een draver je boeit, wil je die delen?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:58

Dravers zijn net echte paarden :D

Ik heb zelf ook een Draver, niet zozeer omdat ik dat wilde of er naar zocht, maar verzorgde deze en raakte gek op haar. Toevallig was ze een Draver. Mocht ik weer kiezen, dan zou ik niet voor een Draver gaan.

Ben dol op haar. Ze is goudeerlijk, lekker eigenwijs, gaat voor je door het vuur en heerlijk bomproof. Het ideale recreatiepaard.. Ik rijd haar ook dressuurmatig, een sprongetje kan ze ook en een cross rijden gaat ook prima. Maar dat heeft wel even tijd gekost. Hoog kom je er niet mee in de sport, maar als dat je intentie niet is, gewoon een draver kopen. Waarom zou je een peperdure KWPN'er kopen, als het je doel is om lekker buiten te rijden..

Welk paard, hangt totaal van je doel af.. En heb je geen hele hoge ambities in de wedstrijdsport, dan is een draver een prima paard.

Maar houd er wel rekening mee dat het omscholen van een draver die heeft gekoerst veel tijd, bloed, zweet en tranen kost. Daar moet je wel ervaring voor hebben of in ieder geval hulp van iemand die er ervaring in heeft. Rijtechnisch zul je heel erg aan de bak moeten met het omscholen van een draver.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:41

Alleen zijn kwpn'ers tegenwoordig niet meer peperduur.
Je hebt al een brave onder 1500 euro.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:44

Ik had aan de mijne in ieder geval de handen vol :+ Uber dominant..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:54

ik heb er lang 1 gehad, van kennis met draverij. Mooie keiharde benen,.. prachtig intelligent. Maar (de mijne) ook heel onzeker en buiten de groep bepaalde angsten die bleven terug keren (bij buitenritten). Lief paard, gevoelig. Maar qua dressuur kwam ik niet ver, die muur kwam ik zo vroeg al tegen dat springen ook niet te doen was. Rechte lijnen draven ging.

Buitenritten gingen wel, maar alleen op pad weer niet, de meeste stalgenoten wilden max 1 in de week op pad. Dus bleef er weinig over. Te veel zaken die het geheel te gecompliceerd maakten. Osteopaat, les en hulp zat gehad, alleen om iets ontspannenheid en hem rechter te krijgen. Hoop geld gekost om uiteindelijk met een paard te zitten die niets had met al dat.

Uitzonderlijk geschikt voor grondwerk, want zo gevoelig en intelligent was hij dat het zo snel oppakte. de schat.

Will to please was er zeker! wat zo af en toe in stress omschoot omdat hij het fysiek niet kon maar o zo graag voor mij wou. En dan kwam het typische draversrennetje weer om de hoek kijken.

Maar nee, voor mij absoluut geen draver meer. Toch kan ik me wel goed vinden in de enthousiaste verhalen ondanks die obstakels die ik tegen kwam. Geen spijt,.. hij heeft me veel geleerd door vaker naar mijzelf te kijken.. maar voor mij geen herkansing Draver meer.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:59

Heb 27 jaar een draver gehad( overleden op 11-11-2012 op 28jarige leeftijd),Heeft 2 jaar op de baan mogen rennen, alles was niet zo een beste.
En ja zou het zo weer doen. Ik heb nooit de ambitie gehad om in de sport te komen en wou buitenrijden.
Daarom was Boheme ook echt beleerd puur voor het buitenrijden en af en toe een rondje in de bak.
Hij was er 1 met karakter, mocht hij je niet dan hield je het geen 2 rondjes vol. Vond hij je lief dan deed hij alles voor je.
Vriendin van mij reed M met een draver die 3 jaar had gekoerst, binnen een jaar had ze hem op L.

Ik zou het zo weer overdoen

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 00:09

Ik heb liever een paard dat 100% zijn best doet maar niet helemaal lekker uit de verf komt dan een paard dat het allemaal makkelijk zou moeten kunnen maar er geen zin in heeft...
Dit kan bij alle rassen het geval zijn, zeer getalenteerd of juist totaal niet, goed gebouwd of juist totaal niet, werkwillig of juist totaal niet... Zo ook met dravers.
Mijne wilde alles proberen maar was inderdaad wel heel erg onzeker op vreemd terrein. Ze schrok niet snel maar kon zich op lange termijn enorm opwinden. Ze was goudeerlijk maar soms moeilijk te bereiken. Ik ben/was stapelgek op haar en zij gelukkig ook op mij, dat is ontzettend fijn. Ik zou haar nooit in willen ruilen voor wat anders, maar of dat aan het ras ligt? Geen idee, mijn huidige paard heeft ook mijn hart gestolen, en das toch echt iets totaal anders!
Ik zal het je zeker niet afraden maar ik ben geen bepaalde rasfanaat, ga lekker kijken en laat je gevoel spreken! Ga er eens op rijden, aai eens, poets eens, ga eens een stukje wandelen en kijk hoe je op elkaar reageert, dat lijkt mij het aller belangrijkste!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:21

Citaat:
En ik snap niet waarom je Tinkers en Arabieren erbij haalt, Tinkers galopperen op de voorhand en het kan dus lastig zijn ze bij elkaar te krijgen maar ze galopperen wel makkelijk en beheerst. Wbt arabieren snap ik niet waar je het vandaan haalt, die galopperen juist heel gemakkelijk, zijn soepel en simpel bij elkaar te rijden.

Ha, vervelend he; als iemand iets over een ras roept waar je zelf goede ervaringen mee hebt! Ik heb dus slechte ervaringen met vreselijk galopperende Tinkers én Arabieren! En roep ik in een Tinkertopic dat mensen het vooral NIET moeten doen? ;-) Grappig dat jij vindt dat ik het verkeerd heb mbt Tinkers, maar jijzelf het wel bij het goede eind hebt mbt Dravers?

:')

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:38

Annelies: kun je aangeven hoeveel Dravers je hebt gereden? Omdat je aangeeft een goed referentiekader te hebben? Ben je professioneel met paarden bezig? :-)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:40

Leuk dat je bij verschillende Dravers gaat kijken !
Ik denk dat je zo het beste kunt zien of het ras wel of niet bij je past :j
Pas maar op dat ze je hart niet stelen ! Je zou niet de eerste zijn :))

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:43

nieuw woord;Draverhater. :+ :')

TS;fijn dat je gaat kijken.
Het zijn zulke prachtige paarden,van binnen EN buiten.

Ik hoop dat mocht je er eentje kopen,dat je hem /haar nog wel even showt he?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:02

anneliesdj schreef:
herintreder1 schreef:

Kijken kan nooit kwaad, moet je zeker doen.
Ben benieuwd wat de redenen zijn waarom een draver je boeit, wil je die delen?

Want iemand die een Draver leuk vindt, wat voor redenen moet die wel dan niet hebben :? Want die is vast niet goed wijs in jouw ogen. :')

Sommige mensen zijn niet geschikt voor Dravers, die zijn beter af met een kant en klare of een minder gevoelig paard. Maar om dan te zeggen 'het is niets voor jou, want voor mij was het ook niets' is lekker makkelijk. Of je kent er één en die kon niets, dus dan kunnen ze meteen allemaal niets. Dan niet kijken naar eigen rijvaardigheid of niet passende combinaties qua karakter. Maar dat je er één kent die toevallig niet bij je pastte, betekend niet dat je meteen het complete ras de grond in hoeft te boren. Als ik een Fjord ken met 0,0 rijvaardig talent betekend toch ook niet dat alle Fjorden zo zijn?
De Dravers is gefokt op prestaties, niet op uiterlijk (en daar valt ook wat voor te zeggen :+ ) maar daardoor heb je ook veel verschillende types paarden; neem alleen al het verschil tussen een typisch Franse Draver en een typisch Amerikaanse. Daar kan wel 30 centimeter verschil zitten in schofthoogte. Zo zit er dus ook enorm veel verschil tussen Dravers onderling, in bouw, aanleg en dus ook hoe bruikbaar ze zijn als rijpaard. Ik kan zo drie Dravers laten zien in mijn omgeving die ook meteen zó anders zijn. En dan heeft het al dan niet gekoerst hebben weinig mee te maken. Ik zou zelf liever een hebben die wél gekoerst heeft; die heeft gereisd, heeft wat gezien op de baan en heeft een basisopleiding. Qua rijtechnische aanleg maakt het namelijk helemaal niet uit of ze gekoerst hebben.

miriam2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:27

wat een gezeur over de draver!!!
Laat ts lekker zelf beslissen of ze er een neemt of niet.

Ik heb zelf ook niet gekozen voor een draver maar ze kwam op mijn pad en wil haar nooit meer kwijt heeft ook gekoerst maar was niet geschikt voor de baan omdat ze aangaloppeerde ;) ;)
En dat doet ze fantastisch rustig en beheerst, wil altijd aan het werk en is gek op nieuwe dingen proberen mijn fjord daarin tegen als die geen zin heeft doet ie het niet :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:34

dravers zijn superpaarden.Goed van karakter en soms kunnen ze prima springen en een dressuurproef rijden!
Hier in Frankrijk is het wel vaak zo dat dravers die niets snel genoeg waren om te koersen vaak wat mankeren.De heupen zijn slecht,ze staan scheef of hebben al overbelaste pezen,of artrose in het spronggewricht.
Even laten keuren, de kogels,straalbenen en de spronggewrichten op de foto laten zetten en de pezen laten scannen is misschien geen overbodige luxe.
Veel mensen doen dat niet omdat dat vaak duurder is dan de hele draver.Die kun je hier voor 600 euro kopen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:54

Ik heb ook meerdere nare ervaringen met een Arabier gehad, man wat was dat beest bokkig !
Nu zie ik in dat dat vervelende Arabiertje gewoon zo op mij reageerde... Ik was een jong meisje met weinig overwicht en daar maakte het paard handig gebruik van...

Wat ik wil zeggen is dat je het soms bij jezelf moet zoeken ipv door een paar nare ervaringen een heel ras over een kam te scheren...
Maar dat is natuurlijk niet makkelijk ;)

Met mijn Draver kan ik lezen en schrijven en ook met de Draver die ik aan het omscholen ben beleef ik veel plezier, want werken willen ze wel ! Als je het maar op een paardvriendelijke manier uitlegt en je het paard de kans geeft om het kwartje te laten vallen.

Dravers zijn net spiegeltjes, als je dit niet kunt handelen dan moet je geen Draver nemen... Maar ik denk dat je jezelf dan serieus af moet vragen of het überhaupt wel verstandig is om een paard te nemen ;)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:10

Ik heb zelf een draver gehad. Toen ik proef ging rijden leek het allemaal super. Hij was harstikke braaf, kon goed galloperen en het voelde gewoon goed.
Totdat we hem op hadden gehaald. De eerste weken ging het redelijk, maar met de dag werd hij vervelender.
Hij ging er alleen nog maar vandoor, was niet terug te krijgen en ging dan ook echt keihard.
Ben er een keer afgevallen en hij heeft daarna nog wel tien minuten door gegallopeerd, zonder mij dus uitiendelijk was ik wel blij dat ik er af lag.

Toen heb ik hem een tijd gelongeerd, en uiteindelijk er op aan de longe.
Leek eerst prima te gaan, maar helaas hoe kort we de longe ook deden hij ging er weer vandoor.

Uiteindelijk de zadelmaker gebeld, we dachten dat het misschien wel aan het zadel lag.
Dus ander zadel er op gedaan, ik ben er op gegaan aan de longeerlijn en het ging weer behoorlijk mis.
De zadel maker zei al meteen, dit paard is niet goed (in zijn koppie)

Ik was graag door gegaan, maar heb het zo lang geprobeerd. Les gehad, aan de longeerlijn, geruststellen. Maar niks hielp helaas. Ik wou die stress zelf ook niet meer.

Toen hebben we de oude stal gebeld waar hij stond, en we konden hem terugbrengen.
Uiteindelijk is hij weer gaan koersen, en daar ging het weer flink mis.
Er gebeurde hetzelfde wat bij mij altijd in de bak gebeurde, hij ging er keihard vandoor.
Toen is hij tegen een hek opgeknald, en hij heeft het niet overleeft : (

Dit is mijn ervaring met een draver, maar natuurlijk is elk paard anders.
Op stal was mijn paard een engeltje, knuffelbeer.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:16

geerke schreef:
dravers zijn superpaarden.Goed van karakter en soms kunnen ze prima springen en een dressuurproef rijden!
Hier in Frankrijk is het wel vaak zo dat dravers die niets snel genoeg waren om te koersen vaak wat mankeren.De heupen zijn slecht,ze staan scheef of hebben al overbelaste pezen,of artrose in het spronggewricht.
Even laten keuren, de kogels,straalbenen en de spronggewrichten op de foto laten zetten en de pezen laten scannen is misschien geen overbodige luxe.
Veel mensen doen dat niet omdat dat vaak duurder is dan de hele draver.Die kun je hier voor 600 euro kopen.

Mee eens! Mijn draver was met 6 jaar ook helemaal stuk. Had alleen de grote fout gemaakt niet vantevoren te laten.keuren...toen ik dr een paar maanden zelf helemaal op de foto liet zetten was geen enkele foto goed. Deze pech kun je natuurlijk ook met een ander ras hebben maar in dit geval ben ik ervan overtuigd dat ze gewoon stuk gereden is.
ik hoorde een keer op een lezing over sportpaarden dat omdat dravers om mee te fokken worden geselecteerd op prestaties op jonge leeftijd, ze vaak eerder " op" zijn dan andere paarden. Er zou namelijk in de fokkerij niet gekeken worden naar gezondheid op latere leeftijd maar alleen naar de prestaties als ze jong zijn. Zelf vraag ik je af in hoeverre dit niet ook bij andere rassen het geval is en volgens mij zijn er voorbeelden genoeg van kerngezonde oudere dravers. Toch was het zeker niet de minste dierenarts die dit stelde dus er zal wel een kern van waarheid in zitten.

Toch was het zeker niet de minste dierens die dit stelde dus er zal wel iets van waarheid in zitten...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:22

Gevoelsmatig zou ik juist eerder denken dat de (nederlandse) draver lichamelijk heel goed en gezond moet zijn. Er wordt alleen gefokt met de paarden die kunnen presteren, een minder snelle hengst en een minder snelle merrie leveren niet zo snel een razend snel veulen. Dat is toch wel het fokdoel van de fokkers, snelheid.
Een niet gezond paard zal nooit die snelheid behalen, dus waarom zou je daarmee fokken?

Ik denk dat bij de stamboeken waar populariteit een rol speelt, uiterlijk enz. er veel meer kapotte paarden tussen zitten. Er staan niet voor niets enkele wp-hengsten bekend om het geven van rammelende nakomelingen. Of wat te denken van de inteeld en daarmee de problemen die bijvoorbeeld de Fries heeft.
Maar zo draagt ieder ras zijn kruis ;)

Wel moet je altijd opletten dat je niet een kapot gereden paard koopt. Eentje die uit de drafsport gehaald is omdat de pezen het niet aan konden. Dat zal altijd een zwak punt blijven. Ik zou ook geen wp-er kopen die uit de springsport gehaald is omdat hij kapot gesprongen is bijvoorbeeld.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:27

RianneH schreef:
Wel moet je altijd opletten dat je niet een kapot gereden paard koopt. Eentje die uit de drafsport gehaald is omdat de pezen het niet aan konden. Dat zal altijd een zwak punt blijven. Ik zou ook geen wp-er kopen die uit de springsport gehaald is omdat hij kapot gesprongen is bijvoorbeeld.

Zelfs dat hoeft geen probleem te zijn. Koersen is namelijk wel topsport, en niet te vergelijken met wat de gemiddelde ruiter doet. Wij hebben er een gehad die vanwege een pees gestopt is met koersen, maar nu wel verdienstelijk dressuurproeven loopt.

switt schreef:
Toch was het zeker niet de minste dierens die dit stelde dus er zal wel iets van waarheid in zitten...

En toch zou ik dat met een korrel zout nemen. Ook dierenartsen hebben vooroordelen over Dravers. Net als hoefsmeden en andere professionals. Ik hoor nog steeds verhalen waarvan ik denk :') _O- Hoe kóm je erbij. Dat zijn dan duidelijk mensen die nog nooit in de buurt geweest zijn van een drafbaan, maar hun mening baseren van iets wat ze van een ander horen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:37

Marrit13 schreef:
Citaat:

Ha, vervelend he; als iemand iets over een ras roept waar je zelf goede ervaringen mee hebt! Ik heb dus slechte ervaringen met vreselijk galopperende Tinkers én Arabieren! En roep ik in een Tinkertopic dat mensen het vooral NIET moeten doen? ;-) Grappig dat jij vindt dat ik het verkeerd heb mbt Tinkers, maar jijzelf het wel bij het goede eind hebt mbt Dravers?

:')

Het gaat hier toch om dravers en niet om Tinkers en Arabieren?
En voor de zoveelste keer, ik heb een groot referentiekader, vraag me af hoeveel vergelijkingsmateriaal jullie hebben. Ik heb het in elk geval niet over 2 paarden want dat is natuurlijk niet redelijk.

En als je 't graag wilt weten; ik ben ook geen fan van Tinkers maar dat heeft andere redenen, ik kan me voorstellen dat je de galop van een Tinker niet geweldig vind maar in vergelijking met een draver? Waar heb je het dan helemaal over? Dan vraag ik me dus af hoeveel vergelijkingsmateriaal je hebt.

@ RianneH; Dat geld toch voor elk ras? Sportpaarden moeten ook op hoog niveau kunnen presteren, waarom zouden die minder gezond zijn? En het fokken op een specifiek kenmerk brengt altijd consequentie's met zich mee, net als bepaalde dressuuroefeningen geeft draven ook eenzijdige belasting.
Het ligt ook aan de instelling van fokkers en stamboek in hoeverre dergelijke 'gebreken' aan de oppervlakte komen.
Waarom koersen dravers maar 2 of 3 jaar? Dat is echt niet omdat er in zo korte tijd zoveel snellere paarden bij komen.

Maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Een kwpn'er die niet meer internationaal kan springen vanwege zijn gezondheid kan nog prima lichte dresuur en buitenritten lopen, net als uitgekoerste dravers die een 2e leven krijgen bij een particulier.