Rensport, zielig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:49

Bizzybijtje schreef:
Nee, de rensport is niet zielig.
Vooral niet als je het gaat vergelijken met de rest van de paardensportwereld.
Denk bijvoorbeeld eens aan dressuur. Paarden worden op 3-jarige leeftijd zadelmak gemaakt en ingereden, moeten zo snel mogelijk zo goed mogelijk worden en naar hoog niveau getild worden, om op hun 20e pas met pensioen te gaan. Tijdens de opleiding moeten ze eigenlijk constant in een onnatuurlijke houding lopen, en onnatuurlijke passen maken (appuyeren, nageven, travers, renvers, sb etc etc etc). Met bijzet, sporen, zwepen etc. etc.....

Renpaarden daarentegen, worden weliswaar vroeg beleerd, maar moeten maar enkele jaartjes meerennen. Wat ze moeten leren? Nou ja, galoperen. :') En dat kunnen paarden prima. Niks onnatuurlijk, beter kan niet.
Slaan met de zweep? Die zwepen zijn niets vergeleken met de reguliere dressuur/spring/menzweep. Het enige wat die beesten moeten doen is zo hard mogelijk lopen, met de kudde mee. Na hun korte carriere mogen ze dienen als fokpaard of leerpaard. Echt zielig.

als die zwepen niet zielig zijn waarom staat er dan een boete op?
Veel renpaarden eindigen vroegtijds met kissing spines...door het jonge beleren en peesblessures.
Want niet alle pezen zijn daar bestand tegen,en dat weet je niet van te voren maar pas bij de eerste training.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:50

ik geef mijn mening over de rensport net als jullie je mening over sporen en weet ik veel allemaal, waar ik het nu niet over heb of ik dat goed vind of niet. Ik geef toe dat ik nog jong ben (13) vergeleken andere op bokt, maar ik vind dat ik gewoon mijn mening mag geven, en natuurlijk jullie ook, en ik zeg ook niet dat jullie hebben gezegt dat ik mn mening niet mag geven of whatever, en misschien verandert mijn mening nog in de loop van mijn leven, wie weet.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:51

petitparis schreef:
TS ik nodig je uit om bij ons op stal eens te komen meerijden met de vluchters, je zal een heel ander kijk krijgen, wij gebruiken zelden of nooit een zweep op training. En toch lopen die paarden op topsnelheid...

en meningen verschillen, rensport zelf vind ik niet zieliger als de andere takken van de sport, al hou ik mijn hart vast bij de steeples. Maar ik blijf erbij een paard dat niet wil rennen dwing je niet.

ik geloof graag wat je allemaal zegt over jullie stal, maar het gaat wss niet overal zo hoe jij het omschrijft (DENK IK), kan ook fout zitten

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:53

Zielig?? Absoluut niet.
Heb jaren geleden in de rensport gewerkt, ze vonden niets leuker dan iedere dag over die renbaan denderen. Lieten daar ook iedere ochtend stuk voor stuk hun eten voor staan (etensbak/-ruif stond halverwege het weilandje en toch stonden ze allemaal bij het hek als je langs liep).

Ik had er vroeger ook zo mijn twijfels over totdat ik in de rensport kwam te werken. Had zelden zulke gelukkige paarden gezien.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:53

Hoe kun je een mening hebben over dingen die je alleen hebt gezien op plaatjes?
Ik blijf bij mijn advies om eens een stal te bezoeken, zodat je kunt zien dat er niet veel klopt van alle negativiteit op internet waar je nu zelf ook hard aan mee doet :+
In geen enkele paardensport zijn de regels zo streng als in de snelheidssporten en het welzijn van de paarden staat erg hoog op de ladder.
Wat een geweldig gebaar van PetitParis, dat je spontaan een uitnodiging krijgt _/-\o_

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:54

pingvinii schreef:
ik geef mijn mening over de rensport net als jullie je mening over sporen en weet ik veel allemaal, waar ik het nu niet over heb of ik dat goed vind of niet. Ik geef toe dat ik nog jong ben (13) vergeleken andere op bokt, maar ik vind dat ik gewoon mijn mening mag geven, en natuurlijk jullie ook, en ik zeg ook niet dat jullie hebben gezegt dat ik mn mening niet mag geven of whatever, en misschien verandert mijn mening nog in de loop van mijn leven, wie weet.

jij mag gewoon je eigen mening hebben....daar hoef je geen renpaardenstudie voor te hebben gedaan.
En ik ben het met je eens hoor....ik vind iedere paardensport op hoog nivo niet leuk.
En niet alleen de rensport.

_Summerly_

pingvinii schreef:
petitparis schreef:
TS ik nodig je uit om bij ons op stal eens te komen meerijden met de vluchters, je zal een heel ander kijk krijgen, wij gebruiken zelden of nooit een zweep op training. En toch lopen die paarden op topsnelheid...

en meningen verschillen, rensport zelf vind ik niet zieliger als de andere takken van de sport, al hou ik mijn hart vast bij de steeples. Maar ik blijf erbij een paard dat niet wil rennen dwing je niet.

ik geloof graag wat je allemaal zegt over jullie stal, maar het gaat wss niet overal zo hoe jij het omschrijft (DENK IK), kan ook fout zitten
Nee, het zal ook heus niet overal zo gaan, overal zitten rotte appels tussen, dat is bij de rensport heus niet anders. Maar bij het merendeel van de bedrijven wordt er gewoon op een eerlijke manier met de dieren omgesprongen.

Kiichi

Pingvinii, daar heb je helemaal gelijk in! :j

Maar dit geld natuurlijk ook voor dresuur- en spingstallen ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:55

ik geef toe ik ken maar 4 trainers en mijn vriendin heeft onder 5 verschillende gereden, ze kan amper een zweep vasthouden ;)

TS je moet gewoon begrijpen dat anderen een andere menign kunnen hebben en dat je soms moet open staan voor hun mening en uitleg, omdat als je alleen je eigen ding in overweging neemt, je een vertekend beeld krijgt. Ik had vroeger ook een ander beeld van de rensport. Tot ikzelf volbloeds ging rijden. Het gros heeft een beter leven dan het gemiddelde pensionpaard.
Helaas kom je overal praktijken tegen die niet door de beugel kunnen, maar dan kom je weer tot het feit, waar geld en prestaties gemoeid zijn, wordt de regel "het doel heiligt de middelen" gebruikt.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:56

In_Black schreef:
Hoe kun je een mening hebben over dingen die je alleen hebt gezien op plaatjes?
Ik blijf bij mijn advies om eens een stal te bezoeken, zodat je kunt zien dat er niet veel klopt van alle negativiteit op internet waar je nu zelf ook hard aan mee doet :+
In geen enkele paardensport zijn de regels zo streng als in de snelheidssporten en het welzijn van de paarden staat erg hoog op de ladder.
Wat een geweldig gebaar van PetitParis, dat je spontaan een uitnodiging krijgt _/-\o_

dat zou een goed idee zijn, maar over dat je geen mening kan hebben die je hebt gezien op plaatjes vind ik niet kloppen, tuurlijk kan dat. En niet alleen op plaatjes, ook advertenties, films & ben er zelf een keer heen geweest

Petitparis: Ik befrijp ook dan andere hun mening kunnen hebben, heb nooit gezegt dat ik dan niet doe

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:57

Ik vind de rensport geen paardonvriendelijkere sport dan enig ander.
Alsof het gezond is als 'n paard met al z'n gewicht op z'n voorbenen land na een sprong.
Of het feit dat een dressuurpaard meer stress ondervind dan een ander.
Of dat polopony's afgemat worden en soms neergaan (en ook dingen bezeren) op hoge snelheid.
Rensport word altijd met de vinger na gewezen.

Kijk naar de winnaar van de grote steeple van Waregem Koerse,dat was de eerste wedstrijd van dat paard in een jaar,gaat nooit op stal en mag dagelijks galopperen op het strand.Das leven vind ik.
Mijn lesgeefster haar paard brak ook z'n been bij het rijden in een piste,ongelukken gebeuren nu eenmaal.
Westernpaarden worden ook beleerd op 2 jaar,spins stops en slidings zijn ook helemaal niet gezond op die leeftijd.

Men moet eens over die vooroordelen komen zeg.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:58

Maar dit wil ik tog echt nog even zeggen:
we hebben een discussie, en in andere discussies word ook niet meteen gezegt dat mensen van elkaar niet kunnen begrijpen dat ze een andere mening kunnen hebben

Quebelle

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:58

Ach,je hebt je mening gegeven,hou er nu over op.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:59

Quebelle schreef:
Ach,je hebt je mening gegeven,hou er nu over op.

dat zei ik al, we houden er over op xp

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:59

ehm, een renpaard wordt wel al heel vroeg zadelmak gemaakt! het is mentaal en fysiek nog niet volwassen,
en dan moet het (bijna) direct al op topsnelheid lopen?
ik denk dat dat niet erg gezond is hoor.

En ja, ze worden misschien beter verzorgd, hebben meer weidegang etc. maar wat staat daar tegenover?
en als je ziet dat die paarden rond de 60km/u lopen, dat is niet hun normale tempo denk ik zo dan.

dus kan je het ook niet echt meer vergelijken met 'in de natuur'.
en inderdaad, paarden die 2m moeten springen, overzetten zich waarschijnlijk ook wel, ik vind dat persoonlijk
ook niet zo goed, maar het blijft toch nog iets anders.
een drie-jarig paard (of zelfs jonger) dat zich echt vreselijk moet inspannen om zijn topsnelheid (en steeds meer)
te kunnen behalen, is toch wel 'zieliger' dan een 13jarig paard dat rustig(er) begonnen is, en er ook fysiek en mentaal klaar voor is.

en iedereen weet toch dat dressuur juist bedoeld is om de spieren te trainen, en te zorgen dat de ruiter er
goed op kan zitten zonder zijn paard te storen?
ok, het gebeurt (vaak) niet. maar dat is het streefdoel.
en wat is het streefdoel bij de rensport? zo vlug mogelijk gaan.

ok, ze worden ook in dressuur en springen vaak geslagen, of sporen of stang en trens. maar dwnz dat de rensport daarvoor zo goed is.
ik vind dat ze te veel geforceerd worden. en die steeple chase (ik weet niet hoe het geschreven wordt) vind ik al helemaal erg...

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:00

Fijn :)
Dit is een topic over de rensport niet over 'ik geef alleen maar mijn mening en daar heb ik recht op' gezever.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:01

Beste Geerke, ik keek op dit forum onder het hoofdstuk medisch en schrok verschrikkelijk van de grote aantallen paarden van Bokkers, die ook al op relatief jonge leeftijd zo kapot zijn dat ze eigenlijk al zijn afgeschreven.

Ping............ (te lange naam) films zijn geen weergave van de werkelijkheid en van 1 x een koers of race bezoeken steek je ook niet veel op :(:)

Ik weet niet waar je woont, ik zie dat PetitParis uit België komt. Wat mij betreft kun je ook wel een dag bij mij op bezoek komen, al heb ik slechts een paar paarden. En mocht je nog adressen willen in je eigen omgeving, dan kunnen we je daar ook in een handomdraai van voorzien.

Mijn paarden trainen een uur tot anderhalf op een dag, krijgen elke dag rond de acht uren weidegang en staan in megagrote loopstallen. Het uur tot anderhalf trainen is eens per week op de baan, de andere trainingen in de bossen, dus in de vrije natuur. Zielig he :+

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 18:02

Quebelle schreef:
Fijn :)
Dit is een topic over de rensport niet over 'ik geef alleen maar mijn mening en daar heb ik recht op' gezever.

:j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:02

In-Black....daar heb je helemaal gelijk in.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:02

Amina22 schreef:
ehm, een renpaard wordt wel al heel vroeg zadelmak gemaakt! het is mentaal en fysiek nog niet volwassen,
en dan moet het (bijna) direct al op topsnelheid lopen?
ik denk dat dat niet erg gezond is hoor.

En ja, ze worden misschien beter verzorgd, hebben meer weidegang etc. maar wat staat daar tegenover?
en als je ziet dat die paarden rond de 60km/u lopen, dat is niet hun normale tempo denk ik zo dan.

dus kan je het ook niet echt meer vergelijken met 'in de natuur'.
en inderdaad, paarden die 2m moeten springen, overzetten zich waarschijnlijk ook wel, ik vind dat persoonlijk
ook niet zo goed, maar het blijft toch nog iets anders.
een drie-jarig paard (of zelfs jonger) dat zich echt vreselijk moet inspannen om zijn topsnelheid (en steeds meer)
te kunnen behalen, is toch wel 'zieliger' dan een 13jarig paard dat rustig(er) begonnen is, en er ook fysiek en mentaal klaar voor is.

en iedereen weet toch dat dressuur juist bedoeld is om de spieren te trainen, en te zorgen dat de ruiter er
goed op kan zitten zonder zijn paard te storen?
ok, het gebeurt (vaak) niet. maar dat is het streefdoel.
en wat is het streefdoel bij de rensport? zo vlug mogelijk gaan.

ok, ze worden ook in dressuur en springen vaak geslagen, of sporen of stang en trens. maar dwnz dat de rensport daarvoor zo goed is.
ik vind dat ze te veel geforceerd worden. en die steeple chase (ik weet niet hoe het geschreven wordt) vind ik al helemaal erg...

Mijn oom heeft "n paar renpaarden in Engeland.
Ze worden zadelmak gemaakt op 2 jarige leeftijd (net zoals de meeste westernpaarden etc.) maar ze zijn echt heel lichamelijk volwassen op hun leeftijd,tuurlijk er zitten uitzonderingen tussen.Als het paard er niet klaar voor is,gebruiken ze hem ook niet.
Je hebt natuurlijk mensen die zovlug mogelijk geld willen verdienen etc maar niet alles valt over een kam te scheren.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:04

dat wist ik niet, maar ik heb altijd gelezen dat paarden maar rond hun 4 of 5 'volwassen' zijn?

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:06

Maar Pingvii, waarom ga je niet gewoon een dag ergens kijken, helpen en wie weet later op de dag nog mee naar een ren of koers? Wie weet vind je het zo leuk dat je gelijk stalhulp wilt worden, en later vaste verzorger van een paard. Want dat is ook zo leuk, een renpaard of een draver heeft geheel eigen personeel.
Amina, een renpaard krijgt een lichtgewichtje op de rug waar iemand uit een ontwikkelingsland nog jaloers op is. De wedstrijden op tweejarige leeftijd zijn zeer zeer beperkt, en ze hoeven geen voltes te maken in te zachte bakken, alleen maar rechttoe, rechtaan.
Een jong paard die het nog niet aankan, gaat na het beleren de kudde weer in om volwassen te worden. Zo'n paard kost alleen maar zou je er mee racen en brengt geen prijzengeld binnen. Een trainer wacht wel op de paarden tot ze klaar zijn.

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:07

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:07

Amina22 schreef:
dat wist ik niet, maar ik heb altijd gelezen dat paarden maar rond hun 4 of 5 'volwassen' zijn?

klopt....arabieren,ijslanders en friezen zelfs nog later.
Maar misschien is een renpaard geen paard? :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:09

in_black, tot nu toe heb ik nog niemand horen zeggen dat een volte slecht is? het stimuleert juist buiging en rechtrichting.
geerke; haha :)