Nadelen van dravers, zijn die er dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:56

In_Black schreef:
Sorry Joolien, dat is wel een beetje een onzinverhaal.
Je houdt natuurlijk altijd uitzonderingen maar dit heeft niks met dravers te maken.

Mag iemand misschien een andere kijk of ervaring hebben? Ongeacht welk tak van paardensport gebeuren er dingen die mensen allemaal op een andere manier zouden doen.
Als ik nu naar jou posts kijk moet het allemaal hallelujah geweldig zijn anders is het niet waar :?

Anoniem

Re: Nadelen van dravers, zijn die er dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:59

Ik vind idd dat dravers niet geschikt zijn voor beginners omdat omscholen soms niet makkelijk is en lang niet iedereen kan dat. Het kan natuurlijk dat je een paard hebt wat het allemaal braaf oppakt, maar over het algemeen vind ik ze niet geschikt voor beginners.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:04

Joolien schreef:
Ik vind idd dat dravers niet geschikt zijn voor beginners omdat omscholen soms niet makkelijk is en lang niet iedereen kan dat. Het kan natuurlijk dat je een paard hebt wat het allemaal braaf oppakt, maar over het algemeen vind ik ze niet geschikt voor beginners.

Verwar je nu niet paar dingen. Ik bedoel, omscholen zou je kunnen vergelijken met inrijden net zoals een 'rijpaard'. Daar zijn beginners in beginsel al niet zo geschikt voor.
Eenmaal beleerd/omgeschoold of het nou draver of een niet draver is, ligt het puur in het karakter van het dier of het geschikt is voor beginners.
En bv een voorwaarts paard is niet per se ongeschikt voor beginners.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:10

mijn vriend zit ook regelmatig op mijn paard en dan is ze super voorzichtig!!! ook met jonge kinderen...
is in het bos wel eens tijdens het rijden een kind onderdoor gewandeld. paard ging meteen stilstaan...
voor beginners zijn ze zeker wel geschikt!!!
we voltigeren ook wel eens, zodra je bijna valt gaat ze stilstaan...

noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:13

Het grote nadeel van een draver als rijpaard is dat je daarna geen ander ras meer wilt :+

Al denk ik wel dat een koersende draver echt wel sneller slijt dan een netjes gereden ander paard. Veel dravers zijn scheef en scheve paarden slijten nu eenmaal sneller (al zijn er ook veel rijpaarden scheef waar niets aan gedaan wordt......). En ik wil echt niet zeggen dat alle dravers scheef zijn maar ik heb er genoeg gezien...

Ik heb zelf een 6jarige draver die gekoerst heeft en die is zo krom als een hoepel en helaas ook een lichamelijk wrak. Misschien heb ik gewoon pech gehad maar ik vind het wel opmerkelijk dat alle dierenartsen, osteopaten, hoefsmeden en tandartsen hetzelfde zeggen- namelijk dat ze zooooveeel uitgekoersde dravers zien die, wanneer er kritisch naar gekeken wordt, vanalles blijken te mankeren...
Daarbij vind ik het onzin dat draver niet geschikt zijn voor kinderen. Zeker dravers die gekoerst hebben , hebben veel gezien en zijn daardoor super veel gewend. Natuurlijk heb je er hete paarden tussen zitten maar dat is toch bij elk ras zo?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:15

Sietara schreef:
zodra je bijna valt gaat ze stilstaan...

Dat heeft mijn draver ook heel erg :j

Als een draver nooit gekoerst heeft is het evengoed als ieder ander paard, aan de andere kant heeft ieder paard wat de renbaan op gaat ook dezelfde 'problemen' met galop e.d. simpelweg omdat de opvoeding van het beestje heel anders is verlopen.

Een draver is voor mij een compleet paard, niks wat 'anders' is dan bij de andere rassen.
Enne een draver kan net zo goed in de dressuurtop belanden hoor (denk maar aan die ene orlov draver waar ik de naam weer van kwijt ben)

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:29

Nadelen van dravers: Ik ben nu aan mijn 2e draver bezig. Mijn vorige draver is bij mij gekomen toen hij 14 was, heb nog 2 jaar van haar kunnen genieten en toen was ze op. Peesblessures en andere mankementen. Maar wat een heerlijk dier. Dus na een omweg (toch gezwicht voor andere kleurtjes en rassen die uiteindelijk toch niet bij me pasten) weer bij een draver terecht gekomen. Heb hem nu een jaar en hem nog geen 3 maanden met hem kunnen rijden. Eerst een peesblessure en nu een tot nu toe nog onbekende blessure. Mocht er ooit weer een nieuw paard komen zal ik niet weer voor een draver gaan, ondanks dat het de mooiste en stoerste paarden zijn die ik ken. Wat een heerlijk karakter. Maar heb nu genoeg ellende meegemaakt. Kan natuurlijk toeval zijn, maar ben het met Noura eens wat de scheefheid betreft.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:52

Nadeel van mijn draver vind ik wel dat het inderdaad veel tijd kost om bepaalde dingen te trainen, zoals balans en ontspanning met rijden, achterhand goed gebruiken. Kan ook komen omdat het voor mij nieuw is om een paard deze dingen te leren en omdat ik niet zo intensief rijd. Maar het viel me wel wat tegen hoe lang het duurde voordat we een fatsoenlijke volte in normale, ontspannen draf konden rijden! En toch, tegelijk zou je dit een voordeel kunnen noemen want ik ben hierdoor wel veel bewuster bezig met rijden dan voorheen en heb erg veel bijgeleerd.

Het voorwaartse vind ik ook tegelijk voor- en nadeel: heerlijk enerzijds altijd oren erop en gaan, overal voor in, nooit hoeven aansporen. Soms lastig als je paard na vele km's nog steeds harder en harder zou willen lopen terwijl je zelf wel moe wordt, of als het in de winter in de sneeuw geen genoegen wil nemen met stapritjes en aan alle kanten begint te stuiteren. Maar ach, 't heeft ook zijn charme (en niet alle dravers zijn zo uiteraard).

In het algemeen ben ik erg blij met mijn draver en heeft ze ook precies die eigenschappen waarvoor ik dit ras gekozen heb. Ik vond het destijds wel een voordeel dat ze niet gekoerst had, maar dat was meer gevoelsmatig. Ze heeft een tijdje in training gestaan en daarna is ze verkocht en heel rustig ingereden & daarna licht recreatief gereden. Ze had eigenlijk vrij weinig gedaan toen ik haar kocht (ze was toen 5). Dat vond ik wel een prettig idee omdat het toch even duurt voordat een paard volwassen is. Zelf rijd ik ook niet heel intensief, bouw alles goed op en ben ik erg voorzichtig met rijden in zwaar terrein enzo, dus mag toch hopen dat ze lang meegaat op deze manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:56

mltex schreef:
Joolien schreef:

Verwar je nu niet paar dingen. Ik bedoel, omscholen zou je kunnen vergelijken met inrijden net zoals een 'rijpaard'. Daar zijn beginners in beginsel al niet zo geschikt voor.
Eenmaal beleerd/omgeschoold of het nou draver of een niet draver is, ligt het puur in het karakter van het dier of het geschikt is voor beginners.
En bv een voorwaarts paard is niet per se ongeschikt voor beginners.

Uiteraard, maar rijpaarden zijn gefokt als rijpaard, dravers niet. Die hebben van nature meer moeite met balans, willen van nature hard. Dat is voor en beginner meer opstakels dan een normaal rijpaard, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 21:59

Maar balans is toch ook afhankelijk van bouw? Lang niet elke draver is overbouwd en op de voorhand gebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:01

In_Black schreef:
Maar balans is toch ook afhankelijk van bouw? Lang niet elke draver is overbouwd en op de voorhand gebouwd.

Nee maar over het algemeen minder gunstig gebouwd. Zoals ik eerder zei, je hebt uitzonderingen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:01

Joolien schreef:
Uiteraard, maar rijpaarden zijn gefokt als rijpaard, dravers niet. Die hebben van nature meer moeite met balans, willen van nature hard. Dat is voor en beginner meer opstakels dan een normaal rijpaard, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Ook dit ga ik weer tegen spreken, mijn draver wil echt niet zo hard van zichzelf :o af en toe wil ze absoluut een rengalopje maken buiten maar meestal sjokken we op een heerlijk rustig tempo met losse teugeltjes rond, zowel in de bak als buiten.
Misschien ligt het wel gewoon aan mijn paard want ik zie hier erg veel dingen die over dravers worden gezegd wat ik bij de mijne dus gewoon echt niet terug zie :Y)

Ik ben het er trouwens absoluut mee eens dat het een hoop werk is om een draver om te scholen.
Voor de geïnteresseerden misschien leuk om het topic in mijn onderschrift te bekijken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:03

Delaja schreef:
Joolien schreef:

Ook dit ga ik weer tegen spreken, mijn draver wil echt niet zo hard van zichzelf :o af en toe wil ze absoluut een rengalopje maken buiten maar meestal sjokken we op een heerlijk rustig tempo met losse teugeltjes rond, zowel in de bak als buiten.
Misschien ligt het wel gewoon aan mijn paard want ik zie hier erg veel dingen die over dravers worden gezegd wat ik bij de mijne dus gewoon echt niet terug zie :Y)

Ik ben het er trouwens absoluut mee eens dat het een hoop werk is om een draver om te scholen.
Voor de geïnteresseerden misschien leuk om het topic in mijn onderschrift te bekijken :D

Die van jou niet, maar we hebben het over dravers algemeen.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 22:06

Joolien, geen twee dravers zijn identiek van bouw. Ook hier weer zijn het net gewone paarden :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:08

Wat ik het grootste nadeel vind van mij Gekoersde draver is dat hij altijd wil hangen op het bit omdat dit er zo is ingetraind vreselijk lastig om eruit te rijden en na 7 jaar is het me nog steeds niet voor 100 procent gelukt..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:12

In_Black schreef:
Joolien, geen twee dravers zijn identiek van bouw. Ook hier weer zijn het net gewone paarden :)

Nou over het algemeen zijn het paarden met een niet al te rijke voorhand en een lang achter de massa staand achterbeen.
Ze zijn gefokt om heel economisch hard te draven. Vlak en ruim.
Het zijn sterke harde paarden...voor een endourance ruiter perfect waarschijnlijk.

noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:15

Mijn draver wil ook echt niet hard hoor.. ze is zonder zadel en op een halstertje te rijden in het bos. Ik ben het verder helemaal met natasjaE eens!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:22

Met een draver kun je heel veel lol hebben, en jaren plezier, maar je moet wel geluk hebben.
Wij hebben er 3 gehad (eigenlijk morgen pas)
1 is verkocht om de persoon waar die van was liever een gewoon rijpaard wou.
de 2de hebben we na een paar jaar af moeten laten maken omdat deze blind was.
was al aan 1 oog blind toen we haar kochten, maar het andere oog was steeds ontstoken, en uiteindelijk kon ze niks meer zien.
Ze heeft wel een tijd bij ons voor de kar gelopen en onder het zadel, maar omdat ze gedeeltelijk blind was was dat ook niet altijd makkelijk, vooral in het begin niet.
na die draver kwam er een nieuwe (nu ong 3 weken gelden)
deze liep soms wat raar, heeft voor een franse stand, en glee vaak uit in de bak.
Ze is nu stokkreupel sinds het weekend, waarschijnlijk uitgegeleden in de wei, en morgen brengen we haar weg omdat er waarschijnlijk een scheur in de spieren zit, en dat komt niet meer goed.

Dus helaas met de laatste veel pech gehad, want het is wel een lief paard.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:45

Ik kan zo gauw geen nadeel bedenken. Elk ras heeft zijn eigen dingen, en daarin is weer elk paard anders.

Mijn draver is 18 jaar en heeft gekoerst tot 4 jaar, niet lang maar ze heeft dus wel meegelopen. Ze heeft "pensioen" ivm problemen aan aanhechtingen van pees aan het voorbeen, die zijn verkalkt. ( volgen dierenarts is er waarschijnlijk een keer corticosteroïden ingespoten dit kan op langer termijn verkalking geven ) maar verder is er nauwelijks artrose te vinden in de benen. Wanneer dit in het verleden ontstaan is weten we niet maar zal waarschijnlijk niks te maken hebben gehad met het feit dat ze een draver is. Ik heb haar inmiddels bijna 10 jaar. In begin was ze erg schrikachtig en paniekerig maar inmiddels is ze een heel stuk rustiger geworden.
Ze is er veelzijdig, ze vond springen altijd erg leuk en heeft 1.45m als hoogste bij mij gesprongen ( ze is zelf 1.56m ), de galop blijft wel altijd moeilijk bij haar, als je haar goed nageefelijk hebt dan lukt de galop wel en buiten bergopwaarts ook wel, als iemand haar niet kan begeleiden dan krijg je een 4 takt galop, een buitenrit vind ze prachtig alleen hoe harder hoe liever, en inhalen door een ander paard betekend een wedstrijdje dan heb ik weinig te zeggen totdat ze voorop loopt.
Met kinderen is ze super braaf zowel aan de hand als onder het zadel. Het pittige karakter toont ze dan helemaal niet. Ze is wel voorwaarts maar let onderzettend goed op of de ruiter haar bijhoud, heeft ze het idee dat die het evenwicht verliest stopt ze. Niet altijd handig bij beginners die moeten leren lichtrijden :P

Ik vind het paarden met een fantastisch karakter, maar net als elk ras hebben ze hun punten waarop ze zijn gefokt waardoor ze met sommige onderdelen ten nadelen hebben zoals in de hogere dressuur, maar daar zijn ze dan ook niet voor gefokt, net als een kwpn-er het waarschijnlijk niet ver schopt op de drafbaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:44

Nadelen aan dravers, die zijn er :j

Ten eerste zijn het vaak gevoelige dieren, iest waar niet iedereen goed mee overweg kan. Een paard die als een spegel van jezelf werkt is misschien soms wat te confronterend? ;)

Ten tweede kost het vaak meer moeite om een draver dragende te laten lopen. Komt natuurlijk omdat ze meer stuwende gebouwd zijn. Hoofddoel is tenslotte hard voorwaarts en niet mooi omhoog. Natuurlijk kan je met een goeie opleiding ver komen maar het niet de makkelijkste weg.

Omscholen van koerspaard naar rijpaard vraagt kennis en geduld dat is iets wat veel mensen niet hebben. Met kennis bedoel ik niet alleen rijtechnische kennis maar ook kennis van de training en de manier van omgang en rijden van dravers.

Ik heb niet het idee dat dravers meer blessures hebben of eerder versleten zijn dan ieder willekeurig ander paard. Ook bij bijv. het KWPN komt veel ellende met artrose op jonge leeftijd voor, peesblessure zijn zowat de nr. 1 blessure op bokt.
Net als bij alle paarden die intensief getraind worden zullen de paarden die fysiek niet helemaal top zijn voor hun 10e levensjaar problemen laten zien.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 00:13

ja ja ik heb een nadeel,tenminste ik vind het echt een draver iets.
een draver heeft de motor in zijn achterhand,waardoor ze van achter wijd lopen,dat vind ik dus voor geen meter zitten,wat een rammel,schommel, stuiter paarden,nu moet ik er wel bij vermelden,dat ik alleen dravers rij die in training zijn,ga maar eens doorzitten,er zijn echt dravers die heerlijk zitten...maar de meeste...
verder geen verkeert woord over dravers,ze zijn altijd met hun werk bezig en gaan voor je door het vuur,kan geen beter recreatie paard bedenken dan een draver,een draver die bokt heb ik zelden mee gemaakt.
kun je rustig 2 weken niet op gaan zitten en dan opstappen en wegrijden,ze zijn altijd met hun werk bezig.
ik wil graag confortable zitten(typo)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 00:30

aaah de mijne doet een enkele keer wel eens een klein bokje uit protest als ze niet harder mag, maar het stelt weinig voor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:25

knooopje schreef:
.
een draver heeft de motor in zijn achterhand,waardoor ze van achter wijd lopen,dat vind ik dus voor geen meter zitten,wat een rammel,schommel, stuiter paarden,nu

En waar hebben andere paarden hun motor dan zitten? ;) Bij ieder paard moet de kracht van achter vandaan komen.

De rede waarom ze achter wijd gaan is dat ze het exterieur hebben om zich lang te maken en ruim en vlak te draven. Ze hebben vaak een lang achter de massa staand achterbeen en een wat neerwaarts rompmodel. Het is voor een draver dus moeilijker om op de achterhand te komen en ruimte voor de voorbenen te maken. Als een draver dan met zijn ruime draf zijn achterbenen niet wijd zou plaatsen zou hij zich steeds zelf vangen(tegen de voorbenen/voeten schoppen) en daarom gaat ie achter wijd. Door training zal dat verbeteren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:48

Wat een vreemde paarden, die dravers :? Ik lees hier allemaal argumenten die je zo op andere rassen kan toepassen :D

Het ligt allemaal maar net aan de bouw en het karakter, en dat is voor ieder paard anders. Er zijn weinig rasspecifieke dingen die ergens garantie op geven...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:00

Cer schreef:
Wat een vreemde paarden, die dravers :? Ik lees hier allemaal argumenten die je zo op andere rassen kan toepassen :D

Het ligt allemaal maar net aan de bouw en het karakter, en dat is voor ieder paard anders. Er zijn weinig rasspecifieke dingen die ergens garantie op geven...

Nou dat is niet helemaal waar.
Uiteraard zijn het gewone paarden.

Maar bepaalde exterieur eigenschappen zie je gewoon zeer duidelijk bij de draver. Net zoals je bij een Fries sokken mag verwachten kan je bepaalde exterieur eigenschappen bij een Draver verwachten.

Er zal best eergens een Gelders Paard gevonden kunnen worden met weinig front en een afhangend kruis.....maar dan moet je echt met een lampje zoeken hoor. Dat hoort er gewoon niet bij, dan is het geen Gelderse.

Ieder type en ieder ras heeft specifieke kenmerken onstaan door een fokbeleid op die specifieke kenmerken.

En in de ene dicipline zijn die eigenschappen zeer gewenst en in de andere dicipline niet.